5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

PPC kampány

PPC kampány

A PPC kampány jelentése: Pay-per-Click, azaz kattintás-alapú kampány. Az online marketingben a kattintás-alapú hirdetési megoldások képezik a gyors és pontos forgalomterelés elsőnek választandó alternatíváját. A PPC hirdetések lehetővé teszik a keresőkben és a különböző display felületeken egy üzleti entitás számára releváns célközönség gyors és precíz elérését, ugyanakkor meglehetősen kockázatmentesek, ugyanis nem magáért a megjelenésért, hanem csak a kattintásért fizet az ügyfél.

A látszólagos kockázatmentesség azonban rejtett kockázatokat mégis hordoz, hiszen nem mindegy, hogy mennyire releváns közönség és milyen motivációval kattintja le az adott hirdetést. Amennyiben például a hirdetési kreatív túlságosan clikcbait-jellegű és a célzás túl széles, akkor könnyen a vásárlás szempontjából irreleváns közönség is terelődhet az oldalra.

A PPC kampány jelentése a marketing számára

A fizetett hirdtések mindig is előkelő helyen szerepeltek az online marketing eszköztárában, mert gyors, azonnali és jó minőségű forgalomterelést lehet általuk elérni. A kattintás-alapú hirdetések további nagy előnye, hogy a hirdető és a hirdetési platform érdekei egyeznek; minél több releváns átkattintást kell hoznia a hirdetéseknek.

az egyik legnagyobb probléma ugyanakkor ma az online marketingben, hogy sok döntéshozó egylépcsős attribúciós modellekben gondolkodik, így a PPC kampány és az online marketing közé megkérdőjelezhetetlen egyenlőségjelet tesz – ez pedig óriási hiba. A PPC kampány jelentése fizetett forgalomterelés – sem több, sem kevesebb ennél.

Az online hirdetés pedig nem marketing, csak a marketing egy részének (a ToFu, azaz Top of the Funnel szintnek) egy technikája – a sok közül. Forgalomterelést lehet csinálni még organikusan, direkt, referált, vagy e-mail, esetleg sms, vagy közösségi média forrásból is.

A PPC kampányok története

Az első dokumentált PPC üzleti modell 1996-ból származik: egy desktop app formájában működő web directory, a Packard Bell egyik fejlesztőcégének tuljadonában lévő Planet Oasis kezdte el alkalmazni a modellt, melynek minimum vegyes fogadtatása volt a megrendelők körében.

A PPC-modell valódi kezdetének a legtöbben a1998 Februárját szokták megjelülni, amikor Jeffery Brewer, egy két tucatnyi munkatárssal bíró stratup egyik alkalmazottja egy Kaliforniai TED konferencián magyarázta el, hogy mi is a PPC kampány jelentése. A PPC „feltalálójaként” így a Goto.com-ot (később ebből lett az Overture, melyet végül a Yahoo vett meg 1.63 Milliárd dollárért) és a cég CEO-ját, Bill Gross-t, illetve az Idealab-et szokták megjelülni.

A Google 1999 Decemberében kezdett hirdetéseket kínálni partnereinek. Bár az AdWords (mai nevén Google Ads) csak 2000 októberében mutatkozott be, mellyel a hirdetők már saját maguk tudtak szöveges hirdetéseket elhelyezni a Google felületén. Ekkor még ezer megjelenésre számított fel díjat a Google (ez a CPM modell), s csak 2002-ben tértek át a kattintásalapú PPC hirdetésekre – mely húzásáért az Overture egyébként be is perelte a Google-t.

A Yahoo is ekkoriban, 2001 Novemberében kezdett PPC hirdetéseket kínálni. Mivel szerződésben állt az Overture-el, itt nem volt szó szabadalom-bitorlásról; 2003-ban, amikor a szerződése lejárt volna, a Yahoo bejelntette az Overture felvásárlását.

Statistic: Paid mobile search click share of Google and Microsoft Advertising in the United States as of 1st quarter 2021, by device | Statista
Még több statisztika: Statista

 

Hirdetési platformok

A legnagyobb PPC hirdetési platformok a Google Ads, a Microsoft Bing Ads, a Yahoo Serach marketing, de kínálnak PPC hirdetési lehetőséget a közösségi média nagypályásai (Facebook, LinkedIn, Twitter), az Amazon és több független platform is, például az adMarketplace. A PPC kampány jelentése ma mégis sokak számára leginkább a Google és a Facbook fizetett hirdetéseit jelenti.

A PPC kampány jelentése üzleti szempontból

Piaci akvizíció szempontból a PPC kampányok jelentése könnyen tervezhető, irányítható, mérhető és skálázható piaczserzés. A fizetett hirdetések lehetővé teszik ugyanis a belépést egy adott piaci szegmensbe szinte azonnal. Mivel geolokációs, demográfiai és viselkedési adatok alapján egyaránt lehetséges a célzás pontosítása és szükítése, a PPC kampányok nagyon gyors forgalomterelést kínálnak, ami ráadásul egzaktul mérhető is.

A relatív olcsóság és a kiszámíthatóság (és ebből fakadóan a költséghatékonyság) mellett a leggyakrabban a könnyű és precíz mérhetőséégét szokták kiemelni a szakemberek. A PPC kampányok lehetőv teszik továbbá a hirdetési kreatívok, célcsoportok, márkaüzenetek gyors és egyszerű összehasonlító tesztelését, így manapság egyre több olyan integrált üzleti feladatra kezdik el használni ezeket a kampányokat, melyekre régebben külön szakértői gárdát alkalmazta. A PPC kampány jelentése így ma már messze túlmutat a forgalomterelésen, és például a termékfejlesztési részleg kérdéseinek megválaszolásában, vagy a customer support munkájának megkönnyítésére is kiterjedten használják.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...