5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

Ads

Ads

Az ads jelentése szó szerint: hirdetések. Az online marketingben leginkább a Google Ads hirdetésekre utal, annak rövidített formájának tekinthető. Az online marketing szakmai zsargonban szokták a Google Ads-et (korábbi nevén: Adwords) simán csak Ads-nek hívni, ami egy online hirdetési platform; a hirdetők beállíthatják rajta, hogy a Google keresőjében milyen keresőszavakra, vagy keresési kifejezésekre szeretnék megjeleníteni a hirdetéseiket, ahogy azt is, mennyit hajlandóak ezért fizetni.

A Google algoritmusa a beérkezett licitek (angolul bid-ek) és még néhány paraméter alapján dönti el, hogy melyik hirdető hirdetését mutassa meg a keresést indító személynek.

Története

A Google 2000-ben indította útjára hirdetési termékét, az idők során azonban az akkoriban még Adwords-nek hívott szolgáltatás rengeteget fejlődött. Az induláskor a hirdetők még havidíjat fizetve vehették igénybe a Google menedzselte kampányokat, hamarosan elkészült azonban az az önkiszolgáló portál, ami a mai hirdetéskezelőnek az alapját jelentette, így a Google Ads jelentése egy központilag menedzselt szolgáltatásból sokkal inkább egy önkiszolgáló platform irányába változott. 2005-ben a Google még egy hirdetés-menedzsment szolgáltatást is elindított Jumpstart néven, idővel azonban a Google hirdetések kezelése átkerült jellemzően ügynökségi felügyelet alá és az anyavállalat is sokkal inkább elkezdte termékét egy kvázi-B2B modellben támogatni.

A Google Ads (akkoriban még Adwords) jelentése eredetileg csak a keresőhirdetéseket jelentette, azonban 2016-ban a Google bejelentette a Shopping hirdetések bevezetését, ami az e-commerce vállalkozások akvizíciós törekvéseinek komoly lökést adott.

Sok apró és nem feltétlenül sikeres változtatást követően 2018. Június 27-én a Google bejelntette az Adwords név megváltoztatását, és ugyanazen év július 24-étől mind a mai napig Ads néven fut a saját nevét időközben Alphabet-re változtató cég hirdetési terméke.

Működése

Az ads működése a hirdetők által megadott kulcsszavakra és a Google cookie-jaira épül. Ezekből az adatokból a Google a releváns keresésekre megjelenítheti a hirdetést, amikor azt az adott szituációban relevánsnak és a keresést végző személy szempontjából hasznosnak találja. Ez a fajta relevancia jelenti mind a mai napig az Ads egyik behozhatatlan versenyelőnyét, hiszen a hirdetők részéről a Google által kikényszerített relevancia és a kereső személynek a kereséskor meglévő pillanatnyi érdeklődése létrehozta a kereslet és a kínálat azóta is páratlanul hatékony egymásra találásának lehetőségét, így az Ads jelentése a hirdetők számára az évek során rendívüli mértékben felértékelődött.

 

Google ads jelentése egy hirdetési példán keresztül a B2B marketing keresőkifejezésre

A kezdetben tisztán szöveges hirdetések számos kiegészítővel bővültek, ilyen volt például az azóta már beszüntetett expnaded text, mely 23%-kal több szöveg hirdetésbe implementálására adott lehetőséget, vagy a jelenleg is elérhető sitelinks bővítmény, mely desktop-on 6, mobil eszközön 8 (videó kampányokban pedig mindössze 4), a hirdető által meghatározott linket enged megjeleníteni a hirdetés alatt.

Mérése

A kattintásokon és a azok származtatott metrikán kívül a Google további adatokat is képes szolgáltatni a hirdetőknek olyan soft és hard konverziókról is, min tpéldul a vásárlás, egy tartalom letöltése, vagy épp egy gomb kattintása. Ezt az úgynevezett URL paramétereken keresztül valósítja meg, mely egy többlépcsős konverziós folyamatban is képes visszavezetni a kattintásokat egy adott hirdetésre az úgynevezett gclid paraméter révén.

Korlátozások

A hirdethető termékek és szolgáltatások köre – és ezzel együtt a Google Ads jelentése – folyamatosan változott, az alkohol tartalmú italok például csak 2010 decemberétől hirdethetőek a Google felületein. A hacking kifejezés kezdetektől fogva tiltott, de a Google 2007-ben azt is bejelntette, hogy nem jeleníti meg a mások helyetti diploma, házi dolgozat, egyetemi vizsga megírására vonatkozó hirdetéseket sem – az amerikai egyetemi közösség kifejezett elismerésére. 2020-ban a koronavírus elterjedésekor a Google bejelentette, hogy nem jeleníti meg az arcmaszkok, koronavírussal kapcsolatos megelőzési módszerekre és vélt gyógymódokra vonatkozó hirdetéseket sem.

Kezdetben lehetőség nyílt a versenytársak trademark-kal védett kifejezéseire is hirdetni, utóbb ezt a Google egységesen megtiltotta azoknál a védjegyeknél, ahol ezt a védjegy tulajdonosa jelezte a Google megfelelő részlegének (Advertising Legal Support Team). 2010-ben a Louis Vuitton perelte be a Google-t az Európai Unibóan ilyen védjegybitorlás miatt, azt állítva, hogy a hirdetési felületeken megjelenített hirdetésekben szereplő védjegyek használatáért a felelősség a Google-t terheli; utóbb a bíróság a Louis Vuitton keresete ellen döntött.

Jelentősége

A Google ads jelentése az online marketing szakemberek számára az elsőszámú fizetett forgalomterelés! Relevanciája, skálázhatósága és a pillanatnyi érdeklődés előnye miatt a Google keresőhirdetéseit kisvállalkozások tízmilliói hazsnálják világszerte az online térben történő érvényesülés kevés megmaradt lehetőségeinek egyikeként.

Nem csekély hatással volt a Google hirdetési platformja a B2B vállalatok és az értékesítők munkájára is: egyre kevésbé és kevésbé látták szívesen a B2B vásárlók az értékesítőket, hiszen a hiperreleváns keresőhirdetéseknek köszönhetően gyorsabban és hatéknyabban tájékozódhattak az újdonságokról.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...