Hard bounce

Hard bounce

A hard bounce az a jelenség az e-mail marketingben, amikor valamilyen tartósan fennálló hiba folytán (leggyakrabban érvénytelen e-mail cím miatt) egy e-mail nem jutott el a címzetthez – helyette visszakerült (visszapattant) a feladóhoz. Az e-mail marketing szakemberek egyik fontos feladata, hogy ennek a mérőszámnak az értékét a lehető legalacsonyabban tartsák, mivel bármely e-mail marketing kampány során a hard bounce-szal visszaérkező e-mail-ek aránya drasztikusan csökkentheti a későbbi kampányok célba juttatásának hatékonyságát.

A szakmában a fogalom angol megnevezése a használatos, magyarul kemény visszapattanásnak fordíthatnánk – ám ezt egyáltalán nem alkalmazzuk, a szakma megmaradt az angol kifejezés mellett.

Bár a hard bounce oka a leggyakrabban egy nem létező e-mail cím, az is előfordulhat, hogy egy e-mail azért ment vissza a feladóhoz, mert a címzett azt korábban spam-nek jelölte. Túl sok spam-nek jelölés simán feketelistára küldheti az egész küldő domain-t, éppen ezért nagyon fontos az email listák tisztán tartása és a hard bounce arány nyoon követése minden egyes kampánynál.

Mit jelent a visszapattant e-mail?

Egy e-mail visszapattanása azt jelenti, hogy az nem jutott el a címzetthez, ami egy technikai probléma. A visszapattanásnak az esetek egy részében nem is csupán egyetlen kiváltó oka van, hanem egyszerre akár több is.

Kétféle visszapattanás létezik, a soft (puha) bounce és a hard (kemény) bounce.

Míg a hard bounce nem létező e-mail cím, vagy spam-listára kerülés, vagy egyéb technikai hiba következménye, addig soft bounce-ról ideiglenes hibák esetén (például megtelt postafiók) beszélünk.

Hard bounce okai

Ismeretlen felhasználó

Ez a leggyakoribb hard bounce-t kiváltó ok. Ilyenkor a rendszer egy konstans hibát jelez, aminek következtében nem tudja kézbesíteni a levelet.

Megtelt postafiók

Ebben az esetben szintén egy állandó hiba miatt nem fog megérkezni a levél a címzetthez.

Tartalom

Az e-mailek úgynevezett spam szűrőkön mennek keresztül, amelyeken bizonyos szavak kapcsán is fennakadhatnak. 

Amitől egy e-mail spam gyanús lesz

Az e-mail szolgáltatók számos tényezőt figyelembe vesznek a spam szűrésre. Ha például a domain már feketelistán van, mert korábban számtalanszor küldött ki már leiratkozottaknak is e-maileket, akkor automatikusan spamnek fogja nyilvánítani a küldeményt.

Továbbá spam listára kerülhet az e-mail, ha nem tartalmaz leiratkozási gombot, ha tömegesen küldjük ki nem létező e-mai lcímekre, ha a címzettek konkrét megszólítása hiányzik, ha csupa nagy betűt valamint különleges írásjeleket tartalmaz a szöveg, illetve ha hamis weboldalakra vezető linkeket tartalmaz.

Az e-mail szolgáltatók célja, hogy a valós, jó hírnevű feladók üzeneteit továbbítsák csak. Ahhoz, hogy ennek megfelelő feladóvá válj, az alábbi tippeket javasolt betartani:

  • Mindenképp tartalmazzon az e-mail leiratkozási gombot, vagy linket
  • A címzetteket szólítsd keresztnevükön, emellett kerüld a “kedves [név]” formátumot
  • Csak és kizárólag a már önként feliratkozott címzetteknek küldj e-mailt
  • A szöveg legyen letisztult, ne tartalmazzon feleslegesen különleges karaktereket
  • Kizárólag jó hírnévben álló weboldalak hivatkozásait tartalmazza az elküldött szöveg

Kerülendő szavak

A subject line írásakor kerülendő a kattints, a tagság, a 100% garancia, valamint az elégedettség szavak használata. Maga a spam szó használata is egy tiltólistás szó. Azt gondolhatnánk, hogy nagyobb megnyitási arányt eredményezhet, ha a tárgy szövege annyi, hogy “ez nem spam”, ugyanakkor erre a módszerre a szolgáltatók egyből ugranak és a tartalom ellenére is a spam mappába fogják azt helyezni.

Az interneten keresgélve számos olyan szóra bukkanhatunk, amelynek besolása spam gyanús. Ugyanakkor az évek során a spam szűrők is egyre inteligensebbé és kifinomultabbá váltak, olyannyira, hogy egy adott szó miatt nem valószínű, hogy egy e-mailt egyenesen spamnek kategorizálnak. Ezek az algoritmusok már képesek kontextusban értelmezni a szavakat.

A hard bounce elleni teendők listája az e-mail szolgáltatód politikájától is függ. Vannak olyan szolgáltatók, melyek az első sikertelen kézbesítést követően nem küldenek ki többet az adott címzettnek. Ez egy nagyon hasznos funkció tud lenni, hiszen így elkerülhető, hogy a feladó spammernek tűnjön. Amennyiben ez a folyamat nem automatikus, akkor érdemes sűrű időközönként felülvizsgálni a címzettek listáját.

A Trendline 30 spam gyanút keltő szót és kifejezést gyűjtött össze. Az interneten főként angol nyelvű spam gyanús szavakból álló listákat lehet összegyűjteni, ez azért is van így, mert a szűrők nagy része is angolul vizsgálódik. Ugyanakkor érdemes ezek magyar megfelelőit is kerülni az e-mailek megírása során, hiszen ezek az algoritmusok folyamatosan fejlődnek.

Hard bounceÉpíts saját adatbázist

Így növeld a listád természetes módon

Hozz létre egy GDPR kompatibilis formot a weboldaladon, ahol az érdeklődők fel tudnak iratkozni. Annak érdekében, hogy a valóban érdeklődő közönséget szólítsd csak meg, alkalmazz double opt-in módszert; ezzel kiszűrhetőek a nem valódi e-mail címek.

Becslések szerint 2025-re az e-mail felhasználók száma már át fogja lépni a 4,6 milliárd főt. Ilyen hatalmas potenciál mellett a vállalkozások egyre nagyobb szükségük lesz az e-mail marketing rendszerük kiépítésére; aminek ugye első és legfontosabb lépése egy jó minőségű e-mail lista építése.

Bár az e-mail lista vásárlás egy gyors megoldásnak tűnhet, mégis jobb ezt az opciót inkább elkerülni, hiszen ebben az esetben nem lehetünk biztosak a lista frissességében, a forrásában és a szükséges felhasználói engedélyek (GDPR, CCPA) meglétében sem. Vásárolt listákkal könnyen előidézheted a tömeges hard bounce jelenségét, aminek a következménye gyorsan erodálódó domain és az ESP részéről teljes letiltás lehet.

Különböző módszerekkel ezeknek a listáknak  folyamatosan növekedniük kell. Ennek hatására fog majd növekedni az általad képviselt vállalat bevétele is.

150 150 Báthori Adrienn
Írd ide, amit keresel...
>