5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

Page Rank

Page Rank

A Page Rank jelentése olyan automatikus rangsorolási rendszer, amely szerint a Google az oldalakat a rájuk mutató linkek mennyisége és minősége szerint rangsorolja. Maga a Page Rank jelentése egy algoritmus volt, melyet már a 90-es évek végén kifejlesztett a Google, pontosabban annak két alapítója Sergey Brin és Larry Page a Stanford Egyetemen. Bő 20 évvel ezelőtt ez egy hatalmas újításnak számított, egészen felforgatta a weboldalak értékelését és idővel univerzális értékmérővé vált a weboldalak egymáshoz való viszonyítását tekintve.

Page Rank jelentése az eredeti képlet matematikai formulája alapján

Page Rank jelentése az eredeti képlet matematikai formulája alapján

A Page Rank jelentése matematikailag ezen a szép képleten keresztül érthető meg, ám a matematikai háttér helyett mi most  sokkal inkább a fogalom üzleti értelmezését helyezzük az alábbiakban a figyelem középpontjába. A Page Rank jelentése ugyanis maga keresőoptimalizálás egyik legfontosabb mérőszámává vált – rögtön megjelenését követően nem sokkal.

Minden link egy-egy szavazatnak számított az értékelés során úgy, hogy közben azok súlyozása nem volt egyenlő. A rendszer logikája mögött az a gondolat húzódott meg, hogy a neves és népszerű oldalakról származó linkek megbízhatóbbak, relevánsabbak, így azok súlyozása jóval nagyobb volt a kisebb, ismeretlen oldalakról származó hivatkozásoknál.

Az idő során az algoritmus és annak nyilvánossága is megváltozott, az eredeti szabadalom ugyanis már jó ideje lejárt, ami miatt eredeti felépítésében 2006 óta nem is alkalmazzák. Az algoritmust azonban ma is használja a Google, csak már senki sem tudhatja, hogy pontosan mire mennyi “pont” jár, hiszen ezeket sehol nem közlik nyilvánosan (elkerülvén a manipulálhatóságot).

Egy kis történelmi áttekintés

2000-ben a Google kiadta azt az eszközét, amivel bárki megkereshette saját és versenytársai rangsorolását. Nem kellett sokáig várni ahhoz, hogy a SEO szakemberek a Page Rank jelentése kapcsán ezt az értékelést tegyék a számukra legfontosabb mutatószámmá. A keresőoptimalizálás területén dolgozók elkezdték telepakolni a cikkeiket és egyéb oldalaikat linkekkel.

Mivel már akkor világos volt, hogy egy-egy nagyobb, ismertebb oldalról származó link jóval többet ér sok ismeretlennél, így a linkek értékesítésére sem kellett sokat várni. Ezt az előbb részletezett eszközt Page Rank toolbarnak nevezték, utoljára 2013-ban frissítették, majd 2016-ban végleg kivonták a forgalomból. A megszűnésnek egyértelműen rossz oldala, hogy most pontos adatokat nem kaphatunk a weboldalak értékelését, rangsorolását tekintve, sőt a versenytársaid értékeit sem láthatod.

Ugyanakkor nem kell azon sem sokáig gondolkodni, hogy felismerd, valójában mennyire káros mutatószámnak számított, amit a toolbar mutatott. Ami az algoritmusok számára megnyerő volt, az sokszor a valódi felhasználók számára nem teremtett már igazi értéket.

A Page Rank jelentéséhez kapcsolódó további tényező

Anchor text

Az anchor text magyarul horgonyszövegnek fordítható, de az online marketingben gyakran csak az angol nevén hivatkozunk rá. Az időben visszatekintve ezeknek a link szövegeknek is sokkal nagyobb jelentősége volt, mint manapság.

Ha valaki egy bizonyos szóra, vagy kifejezésre rangsorol(t), akkor az annál jobb helyezést ér(t) el minél több helyen használta a kifejezést anchor szövegként is. Éppen ezért a keresőoptimalizálás területén ennek a fogalomnak még ma is van némi jelentősége. Az anchor szövegnek relevánsnak kell lennie a linkelt szövegre, de még annál is jobb, ha ez a kulcsszót is tartalmazza, hiszen így a látogatók mellett az algoritmusoknak is jelez a linkelt tartalommal kapcsolatban.

A linkre kattintás valószínűsége

A Page Rank jelentését tekintve a kattintás valószínűsége egy komoly befolyásoló tényezőnek mondható. A különböző linkek különböző értéket kapnak – attól függően, hogy milyen valószínűséggel kattintanak rájuk. Ennek az egésznek logikusak a feltevései, hiszen egészen biztosan nem kattintanak a szolgáltatási feltételek, vagy egyéb láblécben megtalálható linkre annyian, mint mondjuk egy bannerre, vagy egy főmenüben elhelyezkedő „Szolgáltatások” menüpontra.

Belső hivatkozások

A megfelelő SEO-hoz elengedhetetlen a sok külső link mellett a stabil belső linképítés, azaz a belső hivatkozások alkalmazása.

Röviden és tömören: ez segíti elő a weboldalad oldalai közötti áramlást és a látogatásonként mért magasabb oldal-megtekintési arányt. Hasznos lehet ha a blog cikkek és egyéb nagyobb oldalak egymásra mutató linkeket is tartalmaznak. Ennek a technikának az online marketingben számos olyan eszköze van, mint a Tudásbázisra történő kereszt-linkelés, a blogposztok közötti navigáció, a tartalom upgrade, vagy éppen a kapcsolódó termékek blokkja egy webshop felületén.

NoFollow linkek

A NoFollow linkek, ha a Google állítása szerint nem is számítanak ranking factornak, a szakemberek még ma is sokszor hivatkoznak rá. Ezek olyan linkek, amelyeket a Page Rank nem érzékel (elvileg, mivel az algoritmus ma már titkos). Tehát ez a címke képes azt mondani a keresőmotornak, hogy menjen tovább és hagyja azt figyelmen kívül, így a rangsorolást sem fogják ezek befolyásolni (elvileg).

Most akkor: számít ma a Page Rank vagy nem?

A Page Rank tool ugyan megszűnt és magának a rangsorolásnak a pontos számítása sem ismert már, de ettől függetlenül a Google valamilyen formában biztosan használja ezt az algoritmust.

Page Rank jelentéséhez kapcsolódó mérőszám

Sajnos annak érdekében, hogy ne alakuljon ki értelmetlen, fékevesztett linképítés a SEO szakemberek között, a Page Rank nem oszt meg pontos számítási módot, sőt, magát a konkrét rangsort sem. Ha ma rákeresel arra a kifejezésre, hogy Page Rank checker, akkor jó pár különböző ingyenes és fizetős eszközzel fogsz találkozni. Ezek közül ismertebb a SEMrush oldala, aminek van egy saját mérőszáma, az úgynevezett Authority Score. Ez egy összetett pontszám, amely a weboldalak átlagos minőségét méri. Segít döntést hozni arra vonatkozóan, hogy egy-egy oldalról származó backlink milyen hatással lehet az oldaladra.

Attól függetlenül, hogy most úgy tűnhet, ez a mérőszám és a többi checker oldal a korábbi Page Rank értékelés helyettesítői, ez azért mégsem teljesen igaz. Még akkor sem, ha az értékeik alapján nagyjából hasonlóan pontozzák az oldalakat. 

A Google algoritmusa nem használ máshonnan, harmadik féltől származó adatokat, ezért biztosan használható konkrét értékelést egyik alkalmazás sem tud ma nyújtani. Ugyanakkor a SEMrush és a hozzá hasonló oldalak mérőszáma is tökéletes kiindulópont lehet a rangsorolás nagyjábóli áttekintéséhez.  A Page Rank jelentése kapcsán sokan a GoogleBar-t és a Google Directory-t gondolják az egykori nyilvános eszköz átalakított utódjának, a valóságban azonban nincs technikai értelemben vett „jogfolytonosság” ezek között.

 

150 150 Báthori Adrienn
Írd ide, amit keresel...