Az organikus forgalom jelentése alatt azokat a látogatókat értjük, akik közvetlenül egy keresőmotor – például a Google, a Yahoo vagy a Bing – használatával, a keresők találatainak átkattintásával jutnak el a weboldaladra, miközben olyan kulcsszavakra vagy kifejezésekre keresnek rá, amelyekre a tartalmaid relevánsak.
Az organikus forgalom növelése a keresőoptimalizálás (SEO) végső célja.
SEO vs PPC
Mivel az organikus forgalom nem csak ingyenes, hanem a tapasztalatok szerint a leghitelesebb forgalmi forrás is, nem meglepő, hogy minden weboldal és webshop tulajdonosa erre a magas presztízsű forgalmi forrásra áhítozik és előnyben részesíti még a ppc hirdetések sokkal jobban célozható forgalmával szemben is. (Lásd a SEO vs PPC kérdéskörről készített infografikánkat.) Igen ám, csakhogy a Google találati listájának első oldalán mindössze 10 hely van…
Az organikus növekedés titka
Az organikus forgalom jelentése a weboldal tulajdonosok számára egy lassú, ám annál fontosabb és (középtávon) egyre kifizetődőbb feladat. Az organikus forgalom növelésének legegyszerűbb módja az, ha rendszeresen minőségi és releváns tartalmakat teszel közzé mondjuk az oldalad blog szekciójában. Az online marketingen belül a SEO (search engine optimization), magyarul keresőoptimalizálásnak az a területet, amely kifejezetten az organikus forgalom növelésére összpontosít.
Szakemberek ezt a forgalomtípust tartják a legértékesebbnek, hiszen ez egy olyan látogató-közönséget takar, akik valóban és pillanatnyilag érdeklődnek az általuk felkeresett vállalat termékei és szolgáltatásai iránt – szaknyelven ezt nevezzük
a pillanatnyi szándék előnyének!
Emellett – mivel nem egy fizetett hirdetés átkattintásával kerültek az adott oldalra – valószínűleg több időt is fognak ott eltölteni és nagyobb eséllyel válnak fizető vásárlókká is.
Pro tipp: ezekkel ne téveszd össze
Van egy elég hasonló fogalom amivel viszonylag könnyen összetéveszthető az organikus forgalom jelentése, ez pedig a direkt forgalom. Magyarul közvetlen forgalomnak is nevezik. Jelentését tekintve ez azokat a látogatókat takarja, akik közvetlenül a weboldal URL címét pötyögik be a böngésző keresősávjába., valamint ebbe a kategóriába tartozik az is, aki a “kedvencek” kategóriából kattintott, majd érkezett az oldalra.
A másik, amivel nagyon gyakran összekeverik az organikus forgalmat, az a közösségi médiából származó ingyenes forgalom. A szó eredeti értelmében ugyan ez is organikus, az analitikai azonban közösségi médiábl származó forgalomként azonosítja. (Bár, ha nagyon őszinték vagyunk a facebook organikus elérés csökkenése az utóbbi években úgyis minimálisra csökkentette ezt a forgalmi forrást, míg a keresőkből származó organikus forgalom egyre fontosabb lett.)
6 tipp az organikus forgalom jelentése elsajátításához
Amikor egy felhasználó rákeres valamire a Google keresőjében, akkor a találatok listája egy meghatározott sorrendben fog számára megjelenni. Általában az első három fizetett hirdetés szokott lenni, alatta viszont a további találatok már az organikus sorrend szerint követik egymást.
Az első pár organikus találat lesz az, amire az érdeklődők a legnagyobb valószínűséggel rá fognak kattintani. Éppen ezért mindenki ezek között szeretné látni az oldalát, hiszen az organikus forgalom jelentése minden vállalat számára egyenlő az ingyen forgalommal. Az organikus forgalom növekedésével párhuzamosan fog emelkedi a megrendelések száma – mind B2B-ben, mind az e-kereskedelemben – és ezáltal az árbevételed is.
Még az első öt találat között sem mindegy azonban, hogy hol helyezkedsz el egy adott keresésre, hiszen az átkattintási arány nagyon különböző az egyes pozíciókban. Míg az első helyezés általában a kattintások 28%-át viszi, addig a második már csak 17 %-ot:
Konkrét tippek az organikus forgalom növelésére
Alább összegyűjtöttünk hat tippet, amivel növelheted az organikus megkeresések számát, íme:
1. Fektess energiát a SEO-ba
A keresőoptimalizálás költséghatékony és tartós eredményeket generálhat számodra – a hátránya viszont az, hogy középtávon kezd el termelni. Az organikus forgalom jelentése viszont bármennyire is hangzatos, mégsem teljesen egyenlő az ingyen forgalommal, hiszen jó eredményeket legtöbbször igen hosszú idő alatt és kemény, befektetett munkával lehet csak elérni; ráadásul nem ez az egyetlen ingyenes forgalmat biztosító csatorna.
Ami biztos, hogy nagy hangsúlyt kell fektetned a kulcsszavak kiválasztására, és arra, hogy amire végül elkezdesz tartalmakat gyártani, azok a kulcsszavak a keresési volumenük, a nehézségi fokuk és a versenytársak tartalmai alapján legyenek meghatározva. Ezek a kulcsszavak fognak segíteni, hogy a keresőmotorok által „kiköpött” találatok között minél előkelőbb helyen jelenjen meg a tartalmad és hogy ezzel a forgalommal árbevételt is csinálj.
Előfordulhat ugyanakkor az is, hogy bizonyos szavakra ugyan első helyen jön fel az általad képviselt cég, webshop, vagy vállalat egy-egy tartalma, viszont mivel az emberek ritkábban keresnek arra a szóra, ezért ez valódi üzleti értéket nem fog számodra jelenteni; az organikus forgalom jelentése nem feltétlenül egyenlő a releváns forgalommal! Ezért kell néhány nagy forgalmú (úgynevezett: short tail) kulcsszóra összpontosítani, még akkor is, ha ezek területén napról-napra nagyobb a verseny.
2. Írj blogot
Akár webshopot, akár B2B vagy szolgáltatás alapú vállalkozást irányítasz, mindenképp hozz létre egy blog szekciót. Ez ugyanis egy különösen hatékony módja az olvasóközönség bevonzásának, amivel az organikus forgalom jelentése tekintetében szép eredményeket könyvelhetsz el.
Ennek köszönhetően pedig a Google relevánsnak fogja ítélni a tartalmaid, egyre jobb helyen megjelenítve őket a keresési találatok között. Ha nem vagy tisztában a blogolás technikai hátterével akkor a Tartalommarketing Szteroidon: A jó blog 100 titka cikkünk ajánljuk a figyelmedbe.
3. Aktívizáld a közösségi média felületeid
Manapság, aki nincs jelen a közösségi médiában, az sokak számára nem is létezik. A social felületekkel kapcsolatban két dologra is oda kell figyelned. Egyfelől minőségi tartalmakat kell gyártanod, méghozzá heti-kétheti rendszerességgel. Másfelől pedig szükséged lesz úgynevezett backlinkekre is, azaz más domain-ek általi hivatkozásokra is. Ha a blog cikkeidet megosztod a közösségi médiában, azzal két legyet üthetsz egy csapásra és még a Google értékelési rendszerében is jó pontokat szerezhetsz vele.
4. Így használd a kulcsszavakat
Az első bekezdés
Az oldal minden elemét a kulcsszavak szerint kell optimalizálni, ugyanakkor az oldalon belül is vannak részek, melyekre a rangsorolás tekintetében nagyobb figyelmet kell fordítanod. Ahhoz hogy az organikus forgalom jelentése kapcsán sikeres legyél, az első pár sornak feltétlenül tartalmaznia kell a kulcsszót, ha több van, akkor azok közül a legfontosabbat, emellett pedig ennek a résznek egy rövid ismertetőként kell funkcionálnia az olvasó számára.
Címsorok
A címsorok is nagyon fontosak, hiszen ez alapján bárki el tudja dönteni, hogy azt ígéri-e neki egy-egy cikk, amire neki épp szüksége van. Itt ügyelned kell arra, hogy…
…ha valaki 10-15 másodperc alatt nem találja meg, amit épp keres, akkor nagy valószínűséggel el fog navigálni az oldaladról.
Főcím és a meta leírás
Ez a két dolog is rendkívül fontos, hiszen ezt fogják a keresőmotorok megjeleníteni. Éppen ezért mindkettőnek tartalmaznia kell azokat a kulcsszavakat, amelyekre az oldalt rangsorolni szeretnéd – ennél a bejegyzésnél ez például az „organikus forgalom jelentése„. Emellett pedig érthetően kell fogalmazni az olvasók számára, hiszen jó esetben ez alapján fognak a megnyitás mellett dönteni. Példaként ehhez a cikkhez tartozó előnézetet láthatod:
5. Optimalizáld a képeket
Képek használatával szinesítheted a tartalmakat. Sokszor egy jó kép kell csak ahhoz, hogy valaki megvásároljon valamit. A webshopok esetében gyakori, hogy a termékeknél a gyártók képeit használják, emiatt elég szedett-vedett módon néz ki a kínálatuk főleg, ha minden beszállító különböző háttérrel és méretarányban küldi a képeit.
Ha nálad is hasonló a helyzet, akkor érdemes lehet elgondolkodni professzionális saját képek készítésén. Bár ez még nem minden, ha a fotók kinézetben már rendben vannak, akkor is van még mire odafigyelni.
Az organikus forgalom jelentése kapcsán fontos, hogy egy webshop termékfotóinál és a többi hangulatfotónál is legyenek alt text szövegek, amik tartalmazzák a kulcsszavakat. Ezenfelül pedig ügyelned kell még a képek felbontására és méretére, hogy a sebesség szempontjából is egy jól optimalizált weboldalad lehessen. Az is fontos, hogy ne tölts fel több megabájtos képeket, mert azzal már szűk termékpaletta mellett is jelentősen lassítani fogod az oldalad betöltési sebességét, vele együtt pedig rontani a látogatói élményt.
A képeknek technikai SEO vonatkozásuk is van, ha mélyebben érdekel a téma, ezen a linken megtalálod, hogy mi pontosan a technikai SEO jelentése.
6. Ne vedd a designt félvállról
Talán nem is gondolnád, hogy a design mennyire szorosan összekapcsolódik az organikus forgalom jelentésével. Sokszor a magas visszapattanási arányt az igénytelen, barátságtalan és összecsapott felületek generálják.
Biztosan veled is előfordult már, hogy egy oldal annyira szedetvedett módon festett, hogy két másodperc múlva már be is zártad, még mielőtt az ajánlatait megnézed volna. Ha az oldalad nem egy letisztult, igényes hely érzetét kelti a látogatóban, akkor az bizonytalanságot, esetleg kifejezetten ellenérzést fog eredményezni a vállalatod iránt.
Az organikus forgalom jelentéséhez társuló előnyök
Egy-egy fizetett hirdetés jelentős költségekkel jár, emellett viszont csak korlátozott ideig hoz eredményeket. A belőlük származó forgalom pedig sok esetben nem eléggé célzott, így a látogatók egy része biztosan nem fog vásárlóvá, (vagy B2B-ben ügyféllé) konvertálódni. Ha ügyelsz a fent említett tanácsok betartására, akkor viszont az organikus forgalom jelentése számodra egy atomóra precizitásával működő organikus gépezet lesz az alábbi előnyökkel:
- Ingyenes megvalósítás
- Márkahűség javulás
- Vállalat iránti bizalom növelése
- Konvertáló leadek eredményezése
- Hosszú távú működőképesség
Így mérd az eredményeket
Az organikus forgalom jelentése kapcsán a Google Analytics vagy Google Search Console fiókodban egyaránt megtalálod az eredményeidet. Mivel előbbi esetében még az Universal Analytics és már az új Google Analytics 4 is használatban van ezért mindkettőben bemutatjuk, hogy hol keresd.
Google Analytics 360 (Universal Analytics)
Acquisition ➟ All Traffic ➟ Channels ➟ Organic Search
Google Analytics 4
Acquisition ➟ Traffic Acquisition ➟ Organic Search
Google Search Console
Nyisd meg a Google Search Console-t, és a “Performance” fül alatt nézd meg a kattintások számát.
Az organikus forgalom jelentése kapcsán számos dologra kell odafigyelni és az elején a sok belefektetett munkaóra még nem valószínű, hogy egyből látványos eredményeket hoz számodra. Azonban a tanácsok betartásával és a téma részletes tanulmányozásával jelentős lépéselőnyre tehetsz szert versenytársaiddal szemben.