5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

Clickbait

Clickbait

A clickbait jelentése magyarul: kattintásvadász cím. A clickbait (ejtsd: klik·bayt) szó az angol click (kattintás) és bait (csali) kifejezések összeolvadásából ered.

Mi az a clickbait?

A kifejezést olyan, jellemzően szenzációhajhász címekre, tartalmakra, hivatkozásokra használják, amelyek egy weboldal számára több látogatót hozhatnak. Céljuk az érdeklődés akár indokolatlan mértékű felkeltése túlzás, sejtetés, vagy információ visszatartása révén. Kisebb-, vagy nagyobb mértékben majd’ minden online médium alkalmazza a clickbait címeket – vannak azonban oldalak, amik szinte teljesen erre épülnek.

A clickbait, vagyis kattintásvadász címekkel operáló híroldalak és egyéb vállalkozások ugyan képesek a potenciális látogatók érzelmeire ható címekkel szélesebb bázist kialakítani, de a célközönség a teljes tartalmat megismerve többnyire nem azt kapja, amire számított – ezért csalódottan távozik az adott oldalról.

Mitől lesz valami clickbait?

A BuzzSumo már 2017-ben összefoglalta a magas kattintásszámot, megosztást és kedvelést generáló címek jellemzőit, 100 millió online cím elemzését követően. Elemzésük szerint a clickbait jelentése a következő tipusú címeket takarja:

  • Az érzelmekre hatnak (megjósolják, mit fog érezni az olvasó) – pl. A fotó, ami majdnem tönkretette a fiatal atléta életét…
  • A kíváncsiságra építenek – pl. Nem hiszed el/Ki nem találnád…
  • Hosszúak (80+ karakteres címek) – pl. A szakértők nem akarják, hogy megtudd, mi az az 5 szempont, ami alapján azonnal tudni fogod, melyik cipő nem bírja ki a második hetet. A második szempontra szinte senki sem gondol.
  • Kérdőjellel vagy rendhagyó írásjellel végződnek – pl. Te elhinnéd, mit csinált az örökké elégedetlen vásárló a webshopunkban?
  • Semmit sem árulnak el a témáról. – pl. Elképesztő dolog történt tegnap Shakirával.

A clickbait címekhez tartozó rossz minőségű/más fókuszú tartalmak közép- és hosszú távú hatása, hogy a felhasználók kevésbé bíznak meg az adott médium márkájában. Szemben a  kattintásvadász címekkel a hatékony, bizalmat is építő címek figyelemfelkeltőek, szórakoztatóak (amennyiben a téma megengedi) és erősen kapcsolódnak a tartalomhoz.

Vizuális clickbait jelentése

Bármilyen meglepő, a clickbait jelentése nem korlátozódik a szöveges tartalmakra; a címek mellett a képek (pl. hirdetéskreatívok, videós thumbnailek) is lehetnek clickbait-ek – valahogy így:

vizuális clickbait jelentése egy autót kalapáló rágófog példáján keresztülA clikbait jelentése a vizuális tartalmak tekintetében a következő képi és kontextuális jellemzőkkel bír:

  • Valaki szokatlan dolgot csinál, ami miatt a látogató tudni akarja, hogy pontosan mi történik/mi fog történni. – pl. egy alaknak csak a körvonalát látjuk, félreérthető pozícióban.
  • Videós tartalom, ami egy erős képi elemmel indít, méghozzá olyannal, ami nem kapcsolódik a tartalomhoz. – pl. Egy nagymama napszemüvegben készül fejest ugrani a hóba. (De a videó egész másról szól, a clickbait elem csak az első 2-3 másodpercben jelenik meg.)

A clickbait jelentése és alkalmazása az online marketingben

Az előnyök

A clickbait alkalmazásának egyik legnagyobb előnye, hogy a kattintásvadász címek komoly forgalomgenerálók lehetnek egy oldal számára:

A clickbait címek átlagosan 41%-kal nagyobb valószínűséggel hoznak kattintásokat, mint a nem kattintásvadász címek.

A clickbait jelentése különösen a közösségi média platformokon bír nagy jelentőséggel, ahol az emberek eleve a rövid, könnyen fogyasztható, figyelemfelkeltő tartalmakat keresik. A clickbait címek, melyekben gyakran találkozhatunk olyan szavakkal, mint „megdöbbentő”, „szokatlan”, vagy „nem fogod elhinni”, úgy lettek kialakítva, hogy felkeltsék az emberek kíváncsiságát, és így növeljék a tartalmakra történő kattintások számát.

A hátrányok

Az emberek egyre inkább tudatában vannak a clickbait szófordulatoknak és sokan komoly érzelmi elutasító erővel állnak hozzájuk. Egy 2022-es Pew kutatás szerint az amerikai felnőttek 80%-a számára a clikbait jelentése nem más, mint „félrevezetés”. Ha egy márka túl sok clickbaitet használ, búcsút mondhat a közönség bizalmának.

Az igazi hátrány, hogy a kattintások a legritkábban jelentenek valódi elköteleződést. A kattintásvadász címek gyakran magasabb arányú visszafordulást és alacsonyabb oldalon eltöltött időt eredményeznek, ami arra enged következtetni, hogy a látogatók nem találják hasznosnak a tartalmat.

Végül, de nem utolsó sorban szem előtt kell tartani a SEO (Search Engine Optimization) hatásokat is. A Google és más keresőmotorok algoritmusai egyre jobban büntetik a clickbait tartalmakat. Az egyre szigorúbb social media algoritmusok is akadályozzák a clickbait címek működését.A Facebook már 2017-ben bevezetett olyan változtatásokat az algorimusban, amik azonosítják és hátrasorolják a clickbait jellegű tartalmakat, hogy azok ritkábban jelenjenek meg a hírfolyamban.

Használd, vagy ne?

Bizonyos mértékig mindenki használ kattintásvadász címeket – ezt azonban megfontoltan kell csinálni. Egyrészt amennyiben a cím mögött valódi értéket ad a tartalom, az olvasóközönség is megbocsátóbb lesz a clickbait jelentése sem fog olyan negatív érzelmekkel társulni az olvasóközönség körében. Másrészt érdemes minél inkább a marketing tölcsér tetején használni a kattintsávadász tartalmakat és lejjebb minél inkább tartózkodni ettől a technikától.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...