5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

CMS jelentése

CMS jelentése

A CMS jelentése: Content Management System, azaz Webes tartalomkezelő rendszer. Ezek a rendszerek olyan szoftverek, amelyek lehetővé teszik egy weboldal tulajdonos számára, hogy könnyen és hatékonyan kezelje és frissítse a weboldal tartalmát – jellemzen anélkül, hogy bármilyen programozói tudással bírna.

A CMS rendszerek népszerűsége folyamatosan növekszik, hiszen a világháló a tartalmak minél gyorsabb, hatékonyabb, ugyanakkor minél jobb látogatói élményt nyújtó megjelenése köré épül.

A CMS rendszerek 60,1% -a WordPress, ez a világ legnépszerűbb CMS rendszere, és az összes weboldal 40,3%-a

…a WordPress rendszerét használja, köztük olyan nagy nevek is, mint a Sony, a Disney, vagy éppen az Egyesült Államok elnökének otthont adó Fehér Ház.

A CMS rendszerek használata növeli a látogatók elégedettségét is: Kutatások szerint a CMS rendszereket használó weboldalak tulajdonosainak elégedettségi mutatói 27% -kal magasabbak, azokénál, akik nem használnak ilyen rendszereket. A CMS jelentése a keresőoptimalizálás szemszögéből nézve sem elhanyagolható: a CMS rendszerek használata segít a weboldal rangsorolásában azáltal, hogy lehetővé teszi a weboldal tulajdonosai számára, hogy könnyen, gyorsan és a keresők számára is értelmezhető formában frissítsék a tartalmat, hozzanak létre sitemap-eket, és nyújtsanak kitűnő látogatói élményt mobil szközökön is.

A CMS jelentése a fejlesztők számára

A CMS rendszerek használata jelentősen csökkenti a fejlesztési időt, hiszen kész sablonok és megannyi bővítmény áll rendelkezésre a nagy CMS rendszerek mindegyikéhez. Minthogy a WordPress a legelterjedtebb CMS rendszer, ehhez áll rendelkezésre a legtöbb bővítmény, sablon és ma már biztonsági szempontból is elsőrangú ez a nyílt forráskódú CMS. Érdekes, hogy ugyancsak open source társai mennyire lemaradtak ebben a versenyben: ma már elvétve látni Joomla és Drupal rendszerekre épült nagy oldalakat.

Felhasználói oldalról nagy előrelépést jelentett a WordPress CMS környezetéhez fejlesztett visual builder-ek sora is. Korábban a CMS jelentése sokkal inkább volt a fejlesztői környezet egyszerűsítésének szinonímája, mintsem a bárki által használható weboldal fejlesztés lehetősége. A WP Bakery, az Elementor, vagy épp az új hullámos Oxygen Builder és Breakdance azonban érdemben lerövidíti a fejlesztési időt, miközben olyan új távolatok nyíltak meg a fejlesztők előtt, mint például az animált weboldalak egyszerű és gyors építésének lehetősége.

 

A Visual Builder koncepció népszerűsége az elmúlt években folyamatosan növekszik, és az iparági statisztikák azt mutatják, hogy a WordPress felhasználók egyre nagyobb százaléka használja ezt a vizuális szerkesztőeszközt. Egy 2021-es felmérés szerint a WordPress weboldalak 40,4% -a használ valamilyen vizuális szerkesztőt, ami azt jelenti, hogy a WordPress fejlesztők nagy része előnyben részesíti a vizuális szerkesztőket a hagyományos kódszerkesztőkkel szemben.

Niche CMS-ek

Bár a CMS jelentése egyre inkább a WordPress rendszerét juttatja eszünkbe, azért van élet a WP-n túl is: az utóbbi években számos olyan niche CMS rendszer indult el hódító útjára, mint a Ghost CMS, a Shopify beépített CMS-e, a Craft CMS, az elég borsos árú Contentful, a nagy cégeknek szánt Concrete5, vagy épp a kifejezetten marketingre fókuszáló Sitefinity. A CMS kiválasztása során rendkívüli tapasztalat, szakértelem és előrelátás szükségeltetik bármely vállalat részéről, amennyiben el kíván térni a mainstream-nek tekinthető WordPress platformtól.

A fent említett CMS-ek többsége ugyan low-code, vagy no-code weboldal építési lehetőséget hirdet, a valóságban azonban a funkcionalitás szempontjából a CMS jelentése nagyon, de nagyon mást jelent ezeknél a vállalatoknál.

Sok olyan funkciót, amit egy WordPress weboldalon egy ingyenes plugin simán megold, azt az újhullámos társai csak havi több száz dollárba kerülő kiegészítőkkel tudják megugrani. Az integrációk a másik olyan terület, amire érdemes gondolni egy niche CMS választása előtt, ugyanis a tartalomkezelő rendszerhez szinte minden martech megoldásnak integrálódnia kell.

Bármely vállalat jövőjét komolyan veszélyeztető döntés, ha a tartalomkezelő rendszerek kiválasztása során nem méri fel kellően a vállalat a marketing, a asales, a tartalomgyártás, a HR és az IT igényeit és anélkül „szeret bele” egy niche CMS-be, hogy tisztában lenne az elérhető fejlesztési kapacitások mennyiségével és árával, az integrációs lehetőségek korlátaival vagy épp a jövőbeni fejlesztési tervek irányaival.

Melyik CMS a jó választás?

WordPress-t választani szinte biztos, hogy a legjobb megoldás, hiszen a mögötte álló sok milliós fejlesztői közösség, a rengeteg téma és plugin, valamint a sokadik szoftververzió garantálja a könnyű, problémamentes digitális tulajdonok kialakítását. Ráadásul a WP egy ingyenes cms rendszer.

Amennyiben a WordPress ilyen, vagy olyan ok miatt nem választható (fokozott biztonsági igényű entitások, például bankok, vagy kritikus infrastrukturális létesítmények), akkor érdemes rendkívül tapasztalt és gyakorlott, A-kategóriás online marketing tanácsadás keretében megvizsgálni a további lehetőségeket – és félretenni egy sokkal, de sokkal nagyobb büdzsét a bevezetésre; ez ugyanis az a rendszer, amit később szinte biztosan nem, vagy csak horror költségek mentén lehet lecserélni…

Tartalomkezelő rendszer választásánál továbbá fel kell mérni az igényeket a következő területeken is:

Skálázhatóság

Bármely vállalat számára a CMS jelentése szempontjából elsőrendű követelmény, hogy a tartalomkezelő rendszernek képesnek kell lennie a weboldal skálázására, vagyis arra, hogy alkalmazkodjon a változásokhoz, amint a vállalat növekszik. Olyan CMS-t érdemes választani, ami megbírkózik az egyre növekvő tartalmi és látogatói terheléssel, képes eltárolni és kiszolgálni a letölthető dokumentumok növekvő számát és képes menedzselni az egyre növekvő tartalomhoz kapcsolódó változtatási igényeket is.

Támogatás és közösség

Fontos, hogy a választott CMS-hez elérhető legyen egy ügyfélszolgálati csapat, amely bármikor segíthet – ez lehet egy fejlesztői közösség, online marketing ügynökség fejlesztői részlege, vagy support szerződéssel rendelkezésre álló fejlesztői kapacitás, de mindenképpen szükség van terméktámogatásra valamilyen formában, hiszen frissítések érkeznek, azok összeakadnak régi szoftverekkel, új igények jelentkeznek, mentséeket kell csinálni, stb.

Testreszabhatóság

A választott CMS-nek kellően rugalmasnak kell lennie, hogy igazodjon a vállalati arculathoz, a változó igényekhez, a keresők igényeihez és a változó látogatói szokásokhoz. Le kell képezni a belső tartalomfejlesztési és -kezelési folyamatokat, a sales, a marketing, a pénzügy, a termékfejlesztés és a compliance összes igényét és alkalmasnak kell lennie a vállalati kollaboráció támogatására.

Intuitív felhasználói felület

Érdemes olyan CMS-t találni, amelynek felhasználóbarát felülete van, így olyanok is tudnak vele dolgozni, akiknek nincs szoftverfejlesztői képzettségük, vagy tapasztalatuk. A CMS jelentése ugye pont az, hogy egyszerűen lehet vele tartalmakat kezelni, ezért a back-end felületének betanításához álljon rendelkezésre megfelelő oktatási anyag és oktatói háttér – ellenkező esetben a Kollégák megtalálják az alternatív utakat arra, hogy kikerüljék a CMS használatát.

Integráció más szoftverekkel

Talán a legfontosabb pont. Ma már a vállalati működés alapvető feltétele, hogy a vállalati szoftver architektúra egymással kommunikálni képes szoftverekből épüljön fel és ne kelljen utólag egyedi integrációkat fejleszteni. A CMS-nek integrálódnia kell a teljes martech stack-el, a CRM-mel, a pénzügyi szoftverekkel és minden más olyan szoftver-eszközzel, mely dokumentumkezelést is végez (például vállalati LMS rendszer).

Árak és költségek

Bár a CMS jelentése automatikusan a nyílt forráskódú, ingyenes WordPress-t juttatja eszünkbe és sok CMS alapverziója is ingyenes, a teljes funkcionalitás azonban már korántsem az a niche CMS-ek esetében! Míg a WordPress-nél majdnem minden funkcionális bővítés megúszható a legrosszabb esetben is egyszeri pár tíz dolláros költséggel, addig a niche CMS-eknél sokszor havi több száz dolláros költséget jelent egy-egy újabb felhasználó, vagy extra funkció.

Épp ezért rendkívüli körültekintést és komoly tapasztalatot igényel egy niche CMS kiválasztása, amit semmiképpen sem szabad egyetlen emberre (pláne IT-s szakemberre) bízni, ennek ugyanis borítékolhatóan nagyon sok bosszúságot eredményező vége lesz.

GYIK

Gyakran Intézett Kérdések

CMS témában

  • Amennyiben nem értő kezek használják, vagy nem figyelnek oda rá, akkor egy habverő sem biztonságos! Ez a WP nem biztonságos városi legenda az egyik legmakacsabb – talán mert 10 évvel ezelőtt még volt alapja. Ma a WordPress az egyik legbiztonságosabb CMS, mivel annyira sokan használják, hogy a biztonsági rések nagy része pillanatok alatt kiderül. Ha nem vagy meggyőződve a WP biztonságáról, mindig gondolj arra, hogy ha a Fehér Háznak elég biztonságos, akkor Neked is az lesz…

  • A legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb megoldás ez a hármas:

    1. Telepítesz egy prémium (azaz fizetős) WP security plugin-t és
    2. Rendszeresen frissíted mind a WP-t, mind a bővítményeket.
    3. Kétfaktoros autentikációt kényszerítesz ki minden felhasználónak.

    Ha ennél is komolyabban veszed a biztonságot, akkor lehet még rendszeres mentéseket beállítani, profi szerver infrastruktúrára költöztetni a weboldalt, prémium domain szolgáltatót használni, sőt, akár auditáltatni is lehet a rendszert évente egyszer.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...