5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y
Ni No Nu

Niche

Niche

A niche jelentése

A niche jelentése: szűk, speciális tulajdonságok alapján megkülönböztethető piaci szegmens. Niche piac például a fogathajtó ostorok piaca, mivel a teljes népesség relatíve kis részének van manapság szüksége fogathajtó ostorra. A niche piacok azért speciálisak az online marketingben, mert rendkívül jól célozhatóak mind organikus forgalom szempontjából, mind keresőhirdetéseken keresztül.

Míg például a “mosógép” keresőszóra több ezren keresnek havonta, a mosógépet értékesítő vállalatoknak nagy büdzsére van szükségük ahhoz, hogy ezt a keresőkifejezést lefedjék hirdetésekkel. Ugyanakkor a “fogathajtó ostor” keresőkifejezésre jó, ha néhány keresés van havonta, így ez a niche piac sokkal olcsóbban megszerezhető – igaz, volumenében sokkal kisebb is. (További példák itt találhatóak.)

A marketingben a niche jelentése jellemzően a piac egy olyan szegmensére vonatkozik, amely a teljes piactól valamilyen speciális igénye okán eltér. Az ár, a demográfia, a geolokáció, de akár a piac pszichográfiája is eredményezhet niche piaci szegmenseket.

A B2B marketingben még gyakrabban fordul elő, hogy egy-egy termék, vagy szolgáltatás olyan kicsi és/vagy speciális működésű piaccal rendelkezik, hogy az adott B2B vállalat teljes felvevőpiaca niche-nek tekinthető; például egy roncsolásmentes anyagvizsgálattal foglalkozó cég jellemzően csak a nagy kapacitású gyártósorok tulajdonosainak képes eladni, másnak nem – ez egy tipikus niche B2B.

A niche marketing előnyei és hátrányai

A marketingben egy szűk szegmensnek értékesíteni egyfelől könnyű, másfelől nagyon nehéz is. Nézzük meg a pozitívumokat és a kihívásokat:

Display hirdetések célzása szempontjából egy szűkebb, jobban behatárolható piaci szegmenst egyrészt hatékonyabban lehet megcélozni, másrészt olcsóbban lehet végezni a teljes marketinget, hiszen relatíve kevés embert kell elérni. A niche magyarul csökkenti a hirdetési költségeket.

További pozitívum, hogy mivel a célcsoport behatárolható, nagyon pontosan megismerhetőek a célcsoport igényei is.

Egy niche piacot ugyanakkor nehéz elérni például hirdetésekkel, de még organikus forgalommal is, hiszen a keresésszámok nagyon alacsonyak, így a keresőhirdetések nem annyira hatékonyak.

További kihívás a túl kicsi piaci szegmensek esetén, hogy az eladó skálázódását, növekedést maga a piac mérete korlátozza.

A niche jelentése egyébként a marketingben olyan szempontból képlékeny, hogy szinte bármely nagy piac szegmentálható olyan apró szeletekre, amik egyenként már niche piacnak tekinthetőek.

Bármely kis méretű piacon történő marketing a fentiek okán komoly kihívás, így általában csak komoly tapasztalattal és eszközkészlettel rendelkező marketing szakemberek képesek az ilyen niche piacokon pozitív hozammal folytatni a marketing tevékenységet.

Ennek előfeltétele egy nagyon gondosan kivitelezett marketing stratégia, precíz méréstechnika és a marketing taktikák okos egymásba ágyazása – a megfelelő martech eszközök használata mellett.

  • Mi sem egyszerűbb, a niche jelentése rengeteg különböző attribútum szerint körülhatárolható piacot jelenthet. Niche piacnak minősülnek például ezek a közösségek:

    • Gamer-ek, vagyis a videójátékos társadalmi réteg
    • Háziállatot tartó emberek
    • Prémium árnyékolástechnika után érdeklődő vásárlói kör
    • Old-timer autók tulajdonosai
    • A magyarországon élő külföldiek csoporja
    • Az antik érmék gyűjtői
    • Az IT security szakemberek

    …és így tovább, bármely jól körülhatárolható, speciális igényű kör tagjai.

  • Igen, marketing szempontból mindenképpen. A niche jelentése lényegében a körülhatárolhatóságra vonatkozik, arra, hogy egy részpiac jól elkülöníthető a nagy egésztől.

    Lokális niche piacon tevékenykedik például egy debreceni étterem, hiszen a debreceniek és a környékbeliek az elsődleges célcsoportja. Ugyancsak lokális niche például egy Vegas-i gokart pálya. Lényegében bármilyen cég lokális niche-nek számít, amely helyben végez szolgáltatásokat.

  • A niche szó az 1600-as évekből származik, eredetileg a falba vájt vakablakokat hívták így, tehát a niche magyarul bármely konkáv elem egy műtárgyon, vagy építményen. Niche-nek nevezték például a szobrokon található repedéseket is.

    A szó valaszínűleg a latin nidicare kifejezésből lett és ez alakult francia nyelvterületen a niche szóvá, angol nyelvterületen pedig a nest (azaz fészek) szóvá.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...