A niche jelentése
A niche jelentése: szűk, speciális tulajdonságok alapján megkülönböztethető piaci szegmens. Niche piac például a fogathajtó ostorok piaca, mivel a teljes népesség relatíve kis részének van manapság szüksége fogathajtó ostorra. A niche piacok azért speciálisak az online marketingben, mert rendkívül jól célozhatóak mind organikus forgalom szempontjából, mind keresőhirdetéseken keresztül.
Míg például a “mosógép” keresőszóra több ezren keresnek havonta, a mosógépet értékesítő vállalatoknak nagy büdzsére van szükségük ahhoz, hogy ezt a keresőkifejezést lefedjék hirdetésekkel. Ugyanakkor a “fogathajtó ostor” keresőkifejezésre jó, ha néhány keresés van havonta, így ez a niche piac sokkal olcsóbban megszerezhető – igaz, volumenében sokkal kisebb is. (További példák itt találhatóak.)
A marketingben a niche jelentése jellemzően a piac egy olyan szegmensére vonatkozik, amely a teljes piactól valamilyen speciális igénye okán eltér. Az ár, a demográfia, a geolokáció, de akár a piac pszichográfiája is eredményezhet niche piaci szegmenseket.
A B2B marketingben még gyakrabban fordul elő, hogy egy-egy termék, vagy szolgáltatás olyan kicsi és/vagy speciális működésű piaccal rendelkezik, hogy az adott B2B vállalat teljes felvevőpiaca niche-nek tekinthető; például egy roncsolásmentes anyagvizsgálattal foglalkozó cég jellemzően csak a nagy kapacitású gyártósorok tulajdonosainak képes eladni, másnak nem – ez egy tipikus niche B2B.
A niche marketing előnyei és hátrányai
A marketingben egy szűk szegmensnek értékesíteni egyfelől könnyű, másfelől nagyon nehéz is. Nézzük meg a pozitívumokat és a kihívásokat:
Display hirdetések célzása szempontjából egy szűkebb, jobban behatárolható piaci szegmenst egyrészt hatékonyabban lehet megcélozni, másrészt olcsóbban lehet végezni a teljes marketinget, hiszen relatíve kevés embert kell elérni. A niche magyarul csökkenti a hirdetési költségeket.
További pozitívum, hogy mivel a célcsoport behatárolható, nagyon pontosan megismerhetőek a célcsoport igényei is.
Egy niche piacot ugyanakkor nehéz elérni például hirdetésekkel, de még organikus forgalommal is, hiszen a keresésszámok nagyon alacsonyak, így a keresőhirdetések nem annyira hatékonyak.
További kihívás a túl kicsi piaci szegmensek esetén, hogy az eladó skálázódását, növekedést maga a piac mérete korlátozza.
A niche jelentése egyébként a marketingben olyan szempontból képlékeny, hogy szinte bármely nagy piac szegmentálható olyan apró szeletekre, amik egyenként már niche piacnak tekinthetőek.
Bármely kis méretű piacon történő marketing a fentiek okán komoly kihívás, így általában csak komoly tapasztalattal és eszközkészlettel rendelkező marketing szakemberek képesek az ilyen niche piacokon pozitív hozammal folytatni a marketing tevékenységet.
Ennek előfeltétele egy nagyon gondosan kivitelezett marketing stratégia, precíz méréstechnika és a marketing taktikák okos egymásba ágyazása – a megfelelő martech eszközök használata mellett.