Martech

A martech jelentése: marketing technológiai eszköz. Általában olyan szoftver eszközök összefoglaló neve, melyek segítenek elérni egy adott marketing célt, vagy amelyek különböző marketing taktikák kivitelezését teszik lehetővé. Martech eszközök példál a beágyazható, több lépcsős űrlapok, a marketing automatizációs rendszerek, a különböző SEO-analitkai eszközök, vagy példának okáért a közösségi média dashboard-ok.

Míg 2011 környékén mindössze 150 martech vállalat létezett, a 2020-es évek elejére közel 10 ezer ilyen vállalatot tartanak számon összesen 49 kategóriában. Nem kis iparágról van szó, 2022-ben 6.6 milliárd dollár volt a marketing technológiai iaprág mérete, míg szakértők 2024-re már 8.5 milliárd dollárosra becsülik a növekedést.

Hogyan használják a szakemberek a martech-et?

A marketing szakemberek mindenekelőtt az online térben elérhető adatokra alapozzák működésüket, így a marketing echnológiák elsődleges feladata a látogatók viselkedési adatainak elemzése. Ilyen adatok alapján a marketing szakemberek pontosabb personákat alkothatnak, kommunikálhatnak a vásárlókkal, valamint célzottan és személyre szabott terjeszthetik edukációs és promócis jellegű tartalmaikat. A martech jelentősége B2B területen is óriási, hiszen az online lead generálás, a lead nurturing és a lead kvalifikáció is különböző martech eszközökkel történik.

Ugyancsak a marketing fennhatósága alá került az utóbbi években a customer support és a termékfejlesztés néhány, adatokon alapuló eszköze is. A marketing szameberek úgynevezett martech stack-ekben gondolkodnak, azaz olyan szoftver előfizetéses csomagokban, amik a saját működési ésüzleti környezetükben a legjobban működnek.

A marketing technológiai stack-ek kiválasztásánál rendkívül fontos az integráció lehetősége egyéb eszközökkel, a mérhetőség, az adatok közös nevezőre kerülése és persze a hatékony működés is. ezen eszközök nélkül modern marketing már nem képzelhető el az online térben.

A leggyakoribb martech eszközök

A marketing eszközök száma szinte végtelen, azonban léteznek olyan eszköz-csoportok, amik nélkül már szinte lehetetlen sikeres online marketinget folytatni. Mivel a hirdetések drágulásával párhuzamosan egyre nagyob jelentősége van az ingyenes forgalomnak, ma már szinte egyetlen online értékesítő vállalat eszköztárából sem hiányozhatnak az organikus forgalomterelést elősegítő professzionális SEO-eszközök és az ugyancsak ingyenes e-mail marketing forgalmat biztosító marketing automatizációs rendszerek.

Amennyiben egy vállalat komolyan veszi az online marketinget, érdemes olyan videó marketing eszközökben is gondolkodni, mint a Vimeo, a Frame-io, vagy épp a Tolstoy App. Közösségi médiából származó forgalomterelésnél – és úgy általában véve majdnem minden tartalomgyártási tevékenységnél – elkerülhetetlen valamilyen social media dashboard, vagy egyéb tartalommenedzsment eszköz használata is.

B2B-ben ugyancsak a marketing automatizációnak van óriási jelentősége, ugyanakkor egy gyors online expanziót tervező B2B vállalat nem nélkülözheti a különböző landing page készítő szoftvereket, a prémium űrlap megoldásokat és a weboldali perszonalizációs eszközöket sem.

A marketing szakemberek külön eszközöket használnak az adatok megjelenítésére, vizualizálására és elemzésére és az eredmények riportolására is, de léteznek megoldások tömeges hirdetéskezelésre, influencer marketingre, upsell- és cross-sell kampányokra és referral marketing-re is. A legtöbb piacon a marketing technológiai eszközöket – főleg kisebb cégeknek – az online marketing ügynökségek biztosítják.

Hogyan válassz?

Nem kérdés, hogy a már most tízezer feletti, folyamatosan növekvő mennyiségű martech eszközből választani megfelelő hozzáértés híján szinte lehetetlen. E szoftver ezsközöknek ráadásul nem csak hogy célzottan kell működniük, de szinte kizárt, hogy bármelyik is önmagában érdemi megtérülést tudna produkálni, ezért a marketing technológiák inetgrálhatósága az egyik legfontosabb szempont az eszköztár megválasztásánál.

Terv nélkül ugynacsak lehetetlen a technológiai layer felépítése, így ha egy vállalat szoftvereszközökkel szándékozik feljavítani az online üzletfejlesztését, akkor mindenképpen érdemes hozzáértőhöz fordulnia. Ügynökségi szemmel nagyon gyakran látjuk, hogy egy-egy elhamarkodott technológiai döntés hogyan köti gúzsba az egész vállalatot és hogyan ágyaz meg több éves bukdácsolásnak, veszteségeknek, kudarcoknak. Amennyiben marketing technológiai eszköztárat szándékozol fejleszteni, mindenképpen hozzáértő szakemberekkel vágj neki!

Mivel a legtöbb marketing technológiai eszköz SaaS konstrukcióban vehető igénybe, a tervezést célszerű a technológiai szempontokon túl az üzleti és cash-flow szempontokra is kiterejeszteni, ellenkező eseten a megtérülésnek még a reménye is elveszhet igen rövid távon. A tervezés ráadásul nem csak a marketing, hanem sok más részleg bevonását is igényli, ellenkező esetben szigetszerű rendszerek fognak kialakulni vállalaton belül, melyek nem kommunikálnak a többi részleg által használt eszközparkkal.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...
>