5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

500-as hiba

500-as hiba

500-as hiba jelentést kapni az online világban egyáltalán nem szokatlan. Ez a hibajelentés arra utal, hogy a szerver valami miatt nem tudja teljesíteni az adott kérését. Alapvetően az 5xx hibák kizárólag szerver válaszok- azaz a szerver valami miatt nem tudja teljesíteni a kérést. Ennek lehet az az oka, hogy rosszul kérte a böngészőnk vagy az applikáció az adott oldalt, vagy pedig a kiszolgáló futott hibára.

Http error 500 előfordulása esetén – általában – nem szükséges jelezni a webhely tulajdonosának vagy üzemeltetőjének a hibát, mivel ez magának a szervernek, vagy a böngészőből indult kérésnek a – leggyakrabban átmeneti – hibája. Persze, amikor a saját oldalunkról van szó, akkor érdemes észben tartani, hogy simán csinálhattuk mi is a galibát – például egy WP frissítéssel…

Technikai háttér

Amikor egy felhasználó meglátogat egy weboldalt, vagy webshopot, akkor a böngészője egy kérést küld a webszervernek, ahol a weboldal található, hogy ugyan már lesz szíves szolgáltatni a tartalmat. A szerver ezután feldolgozza a kérést és visszaküldi a kívánt erőforrást (például PHP, HTML, CSS stb.), egy úgynevezett HTTP fejléc kíséretében.

Ez a HTTP fejléc tartalmazza az úgynevezett HTTP státusz kódot, ami tájékoztat a lekérdezés eredményéről. Ha a szerver hiba nélkül átadja a kívánt erőforrást (tartalmat), akkor a 200-as státusz kódot kapja a böngésző – ez azt jelenti, hogy minden zsír, tartalom érkezik, ahogy kell. Ha azonban valamilyen hiba merül fel, akkor egy hibakódot kap a böngésző. Az 500-as hibakód azt jelenti, hogy valami váratlan hiba történt a szerver oldalon, ami miatt a szerver nem tudja teljesíteni a kérést.

Fontos megjegyezni, hogy az 500-as hiba (internal server error) nem azonos a 404-es hibakóddal, amely azt jelenti, hogy a kért oldal nem található. Míg 500-as hibánál a szerver azt üzeni vissza a HHTP fejléc hibakódjában, hogy „bocs, nem vagyok magamnál”, addig a 404-es hiba esetén a szerver teljesítené a kérést, de itt maga a tartalom hiányzik, vagyis az üzenet itt az, hogy „Pislogás nélkül fókuszálok rád, de ilyen tartalom nincsen nálam”. A 404-es hibakód esetében a szerver nem találta meg a kért erőforrást, míg az 500-as hibakód esetében az erőforrás megtalálható, de valamilyen hiba történt a szerver oldalon, ami miatt nem tudta teljesíteni a kérést.

Az első lehetőség, hogy később visszatérsz az odalra. Az Http error 500 belső kiszolgálóhiba üzenet az egyik leggyakoribb hibaüzenet, amely online böngészés, vagy vásárlás során jelentkezik – egy webshop felületén amúgy az értékesítés ilyenkor jellemzően megszakad, tehát érdemes odafigyelni az 500-as hibákra.

Amit látogatóként még tehetsz, az az, hogy törlöd a gyorsítótárat és a böngésző előzményeit. Lehetséges, hogy a látott oldal egy gyorsítótárazott verzió és ha a hiba közben már ki lett javítva, akkor ez egyből meg is oldja a problémát.

A teljes 5xx hibalistát megtalálod ezen a linken. Az online marketingben egyébként a hibaoldalakat is felhasználják a marketingesek, ezen a linken például több tucatnyi humoros http error 500 és 400 hibaüzenetet találsz – olyasmit, mint ez itt:

Http error 500 kreatív megjelenítése - sárga háttéren egy feldöntött szék és egy csillagokat látó monitor

Http Error 500. Internal Server Error…

A http error 500 jelentése a Google szemszögéből

Amennyiben a http error 500 csak rövid ideig áll fenn, akkor nincs jelentősége, nem fogja befolyásolni az adott oldal rangsorát a keresőkben. Néhány óra, vagy akár egy napos leállás is bocsánatos bűn a keresők szemében – nem úgy a hosszabb leállások! Amennyiben több napig, vagy hetekig áll 500-as hibával az oldal, akkor könnyen előfordulhat, hogy a keresők találati oldalán elért pozíciók drasztikusan esni kezdenek – vagy akár el is tűnnek.

Ilyen esetben a visszaállítást követően is hetekig, vagy akár hónapokig tarthat a régi helyezések visszaszerzése, úgyhogy amennyire nem kell pánikolni, ha pár órára kisik a szerver, annyira fontos, hogy azonnal kezdj el foglalkozni a problémával, különben megsemmisítő csapást mér a Google az organikus forgalmadra! Éppen ezért a monitoring egy életbevágóan fontos szolgáltatás:

Az Http error 500 hiba monitorozása

Nyilván nem lenne túl kényelmes állandan a saját oldaladat nézegetni, így az 500-as hibák monitorozására számos eszköz létezik. A 7Digits például a Monspark Monitor nevű eszközt használja az ügyfelek 500-as hibáinak gyors és automatikus felderítésére.

A központi Slack csatornánkba kötött Monspark Monitor szerver monitoring szolgáltatása minden egyes ügyfélnél be van kötve az adott ügyfél Slack csatornájába. Így ha az ügyfél weboldalának bármely URL-je 500-as hibát jelez, arról nem csak a 7Digits Csapata értesül azonnal, hanem az ügyfél is:

7Blog Uptime monitor Http error 500 monitorozására

A http error 500 megoldási lehetőségei

A legegyszerűbb – és majdnem mindig működő – megoldás, ha vársz pár másodpercet és utána frissíted az odalt. Ha ekkor sem látod a tartalmat, akkor töröld a böngésző cache-ét, mert lehet, hogy betárazta a hibás oldalt és anélkül felesel neked, hogy egyáltalán újra pingetné a szervert. Amennyiben ez sem segít, akkor már a hardcore webmesteri feladatok jönnek:

Egy-egy bővítmény is okozhatja a http error 500 hibát, ilyenkor FTP-n keresztül egyszerűen csak nevezd át a bővítmény könyvtárát – de csak miután csináltál egy biztonsági másolatot, ugyanis az FTP-n matatással már komoly bajt is lehet csinálni. Ha ez sem segített, akkor gyanakodhatsz még a .htaccess fájl hibájára; töröld a régit, csinálj egy újat és nézd meg, hogy megmozdul-e az oldal. A WordPress frissítése is lehet megoldás, például amikor a WP automatikusan frissül, míg alatta valamelyik plugin még egy ősrégi verzióban van jelen, az tipikusan 500-as hibát generálhat.

Az 500-as hibák fajtái

A http error 500 nem egy fajta hiba, az 500-as soron belül több dolog is okozhatja ezt a rpoblémát, ezért íme, a lista a legjellemzőbb 500-as státusz kódokról:

500 – általános, ha nem tudja a szerver pontosítani hogy hol a hiba

501 – nincs implementálva (nem nagyon van ilyen WordPress esetén) a szerver vagy nem ismeri fel a kiszolgálandó metódust, vagy nem képes azt kiszolgálni

502 – rossz átjáró, a kérésünk el sem jutott a célszerverig, az átjáró (gateway) nem éri el a szervert

503 – a szerver átmenetileg túlterhelődött, nem elérhető

504 – átjáró időtúllépés, az átjáró nem kapott időkereten belül választ a szervertől

507 – nincs elég tárhely a szerveren

529 – a szerver túlterhelt

530 – A szerver lefagyott (Pantheon hiba)

150 150 KissP
Írd ide, amit keresel...