5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

Analytics esemény

Analytics esemény

Az analytics esemény jelentése: olyan mikrokonverzió a weboldaladon, melyet a Google Analytics felületén új oldalbetöltődés nélkül képesek vagyunk mérni. Az Analytics események a laikusok által gyakran elhanyagolt méréstechnikai lehetőségek, melyek értékes információkat szolgáltatnak a professzionális online marketing szakemberek számára a felhasználók viselkedéséről és ezáltal alapját képezik a konverziós arányok optimalizálásának.

Mi lehet Analytics esemény?

A Google Analytics rengeteg mérési lehetőséget kínál számunka. A kód megfelelő beillesztése után számos dolgot automatikusan mér magától is, azonban vannak specifikus felhasználói viselkedések, amelyeket magunknak kell beállítanunk – mert jellemzően minden egyes weboldalon mások és mások. Ilyenek az események és a célok.

Az Analytics esemény egy olyan, paraméterezett adat, mely pontosan beazonosíthatóvá és követhetővé teszi a felhasználói viselkedés mikrokonverziós elemeit. A paraméterek struktúrája a következőképpen néz ki:

  • Kategória – Az esemény kategóriája, például: Videó, termék, letöltés.
  • Művelet – Milyen műveletet hajtott végre a felhasználó, például: lejátszott egy videót, letöltött egy fájlt, kosárba helyezett egy terméket, megnyomott egy gombot.
  • Címke – Hol hajtotta végre a felhasználó az adott műveletet? Például megnézte a főoldali videót, az XY terméket helyezte kosárba stb.

Tehát – például egy webáruház esetében -, ha mérni szeretnénk azt az eseményt, amikor valaki egy adott X terméket helyez a kosarába, akkor ez a következőképpen nézne ki Analytics esemény formájában:

  • Eseménykategória: Termék
  • Eseményművelet: Kosárba helyezés
  • Eseménycímke: X terméknév

Mi a különbség az Analytics események és a célok között?

Az eseményeket és a célokat a laikusok nagyon gyakran összekeverik, pedig a különbség lényeges:

Célokból csupán 20-at állíthatunk be Analytics nézetenként, ezek a legfontosabb műveleteket jelentik, amelyet a felhasználók az oldalunkon tesznek. Ilyen például a vásárlás, vagy a kapcsolati form kitöltése és elküldése; jellemzően olyan dolgok, amelyeknek közvetlen monteráis hatása van a vállalkozásunkra nézve. A célok mellé rendelhetünk értéket is, melyek megjelennek a különböző jelentésekben.

Egy Analytics esemény vonatkozásában nincs korlátozva, hogy mennyit állíthatunk be, és tipikusan kisebb jelentőségű műveleteket szokás mérni velük; olyanokat, melyek inkább a felhasználói viselkedésre vonatkozóan szolgáltatnak információt. Úgy is nevezhetjük őket, hogy mikrokonverziók.

Ha azonban van valami nagyon fontos esemény, amelyet célként is szeretnénk beállítani, akkor ezt a célok megadásánál megtehetjük. Nincs más dolgunk, mint a fent felsorolt esemény paramétereit megadni a cél létrehozásakor, és onnantól célként is és eseményként is el lesz könyvelve az adott esemény – már ha teljesül.

Analytics események beállítása

Az események beállításának legegyszerűbb módja, ha Google Tag Managert használunk. Ennek a beállítását fogjuk most röviden bemutatni. Tegyük fel, hogy látni akarjuk hányan kattintanak A 7Blog oldalán az Ajánlatkérés gombra. Ehhez a következő lépéseket kell tennünk:

1. Az események beállításához először szükségünk lesz egy Google Tag Manager fiókra. Helyezzük be ennek a kódját az oldalunk alá. Ha ezzel készen vagyunk, a Google Tag Assistant bővítménnyel ellenőrizni tudjuk, hogy helyesen lett-e implementálva a kód az oldalunk alá.

2. Ha ezzel megvagyunk, akkor egy új címke hozzáadásával adjuk meg a Universal Analytics kódunkat úgy, hogy az minden oldal betöltődésénél aktiválódjon:

Analytics esemény beállítása screenshot

3. A Változók menüben kattintsunk a Konfigurálás gombra, majd válasszuk ki azokat a változókat, amelyeket szeretnénk mérni. Mivel mi most a példánkban gombkattintást szeretnénk mérni, ezért a Kattintások mezőben bepipálunk minden opciót.

Analytics esemény részletes beállításai

4. Következő lépésként a Címkék menüben kattintsunk az Új opcióra. Adjunk nevet a címkének majd a Címke konfigurálása részben válasszuk ki a Google Analytics: Universal Analytics opciót. A nyomon követés típusánál kattintsunk az Eseményre, majd nevezzük el a kategória, művelet és címke részeket aszerint, hogy mit szeretnénk mérni. A Google Analytics beállításoknál válasszuk ki a korábban megadott UA (Universal Analytics) kódot.

Google Analytics esemény aktiválása

5. Az Aktiválási szabály mezőbe kattintva a jobb felső sarokban válasszuk a + gomb lehetőséget. Nevezzük el az aktiválási szabályt is. Ezt követően a konfigurálás részben válasszuk ki (jelen esetben) a Kattintás mező alatt a Minden elem majd a Néhány kattintás opciókat. Adjuk meg a változót, amit mérni szeretnénk. Jelen esetben legyen ez most a Click Text. Így minden olyan kattintáskor aktiválódni fog ez a címke, amelynél a kattintott elem szövege tartalmazza azt, hogy Ajánlatkérés.

Google Analytics esemény beállításának befejező lépése

6. Végső lépésnek mentsük el az aktiválási szabályt majd a címkét is.

Ha készen vagyunk a fenti lépésekkel, akkor az Előnézet lehetőséggel ellenőrizzük, hogy aktiválódik-e a címkénk akkor, amikor annak az adott esemény megvalósul. Ha minden rendben működik, akkor a Küldés gombra kattintva élesíthetjük a címkénket. Innentől az Analytics-ben az Események fül alatt láthatjuk, hogy a létrehozott címkéink hány műveletet mértek sikeresen az adott eseményből.

Analytics esemény jelentősége marketing szempontból

Az események mérését sokan elhanyagolják, pedig sok létfontosságú adatot és információt lehet szerezni a segítségével. Tegyük fel például, hogy célként beállítottuk a kapcsolatfelvételi form kitöltését, vagy a vásárlást. Hirdetünk már egy ideje, de nem történik valódi konverzió az oldalunkon. Ha vannak bekötve események az oldalon, akkor például azt láthatjuk, hogy bár konverzió még nem történt az oldalon, de a látogatók nagy számban kattintanak a Kapcsolatfelvétel vagy a Kosárba helyezés gombokra.

Igaz, később lemorzsolódnak és a teljes konverzió nem történik meg, azt azonban immár tudjuk, hogy az űrlapon kell javítani és nem a hirdetésekkel, vagy épp a landing oldal sebességével van baj. Események mérése nélkül egyáltalán nem látnánk, vagy miért nincs konverzió, mert ne lenne róla információnk, hogy a látogatók meddig jutottak el az oldalunkon, hajtottak-e végre mikrokonverziót.

 

150 150 Haaz Róbert
Írd ide, amit keresel...