5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

Backlink

Backlink

A backlink definíciója

A backlink jelentése visszahivatkozás egy másik weboldalról a te honlapod egyik oldalára. Ahol a linket elhelyezik, az a backlink forrás oldala, ahová vezet, az pedig a céloldala. A link szövegét pedig anchor text-nek nevezik (magyarul horgonyszöveg, de a gyakorlatban még Magyarországon sem nagyon hívja így senki).

A backlinkeknek létezik még egy paramétere, de ez eltérően a fentiektől ez szabad szemmel nem látható, csak az oldal kódjában, vagy megfelelő SEO plugin segítségével: ez a do-follow, vagy no-follow paraméter; erről még lesz bőven szó alább.

Link és backlink – mi a különbség?

Lényegében csak annyi, hogy honnan nézem: Ha egy blogbejegyzésemben hivatkozok az index egyik cikkére, akkor az az én szempontomból kimenő link, az Index szempontjából backlink, ami az én oldalamról mutat az Index oldalára. Amennyiben az Index hivatkozik az én blogomra, az az Ő szempontjukból kimenő link, az én oldalam felől nézve pedig backlink. A backlink jelentése tehát attól is függ, hogy a két, hivatkozással összekapcsolt oldal melyik feléről nézzük a kapcsolatot.

Mi ez a felhajtás a backlink-ek körül?

A Google (és sok más keresőmotor is) ezeket a backlinkeket „szavazatoknak” tekintik. A Google algoritmusa számára a linkek minősége és a két szöveges tartalom szemantikus kontextusa számít leginkább, de a keresőóriás figyeli a linkek átkattintási arányát is a forrás oldalon, míg más keresőmotorok számára az ilyen backlink-kapcsolatok száma nagyobb súllyal esik latba. Egy hírportálról származó link például, amely az egyik oldaladra mutat (már ha do-follow tipusú), akkor backlinknek, azaz visszahivatkozásnak számít.

Minden egyes ilyen backlink formájában adott „szavazat” arról tájékoztatja a keresőmotorokat, hogy a hivatkozott oldal hasznos, jó minőségű tartalommal rendelkezik és tartalmát tekintve releváns arra az oldalra, ahol a linket elhelyezték. A Google a PageRank mesterséges intelligencia algoritmus frissített változatát használja a linkek minőségének mérésére.

A backlink-ekkel elérhető üzleti előny

Ha sok backlink mutat egy domain-re, a Google feljebb rangsorolja az adott domian oldalait a keresők találati listáján (szakszóval: SERP). Minél feljebb van egy oldal különböző keresőkifejezésekre, annál nagyobb valószínűséggel (tehát annál többen) kattintanak majd rá. A backlink jelentése üzleti szempontból tehát több organikus (keresőkből származó ingyenes) forgalom, ami az online marketing költségek emelkedésével ma már minden üzleti entitás számára megkerülhetetlen fontosságú kérdés.

Mindegy, honnan, csak legyen?

Korábban, amíg a Google nem mesterséges intelligenciára bízta a weboldalak rangsorolását, a backlinkek számának nagyobb jelentősége volt és egyre-másra alakultak a semmilyen tartalmi értékkel nem bíró, de weboldalak százezreit anyagi ellenszolgáltatás ellenében hivatkozó weboldalaknak. Ma már ez a technika nem működik, a PageRank számos olyan adatot gyűjt a hivatkozó oldalról is, ami miatt az értékes backlink jelentése a kontextuálisan is kapcsolódó, nagy látogatottságú oldalakról származó visszahivatkozásra módosult.

A Google keresőalgorimusa a mai napig nem nyilvános – érthető okokból, hiszen ha az lenne, mindenki nekiállna matematikai alapon optimalizálni az oldalát. Az azonban ismert, hogy milyen paraméterek alapján tart minőségi backlinknek egy hivatkozást a PageRank:

Magas Domain hitelesség

A MOZ-tól származó Domain Authority mutató az egyik ilyen paraméter, aminek létrejöttével az eredeti backlink jelentése minőségében változott. A domain authoritás egy logaritmikus skála, ami 0-100-ig terjed és kiválóan leírja egy domain-en elhelyezett weboldal tartalmának hitelességét, megbízhatóságát. A Domain Authority (DA) pontszám az egyik olyan paraméter, ami befolyásolja egy backlink minőségét.

A horgonyszöveg jelentősége

A linkek kattintható (eredetileg kék színű, aláhúzással kiemelt) részét anchor text-nek, azaz horgonyszövegnek nevezzük. A keresőmotorok szemében értékesebb az a backlink, ami kontextuálisan releváns taratlomból érkezik és a backlink céloldalának tartalmára utaló anchor text-el bír.

Például egy online marketing cikk backlink-je erősebb mondjuk egy gazdasági hírportál egyik oldaláról, mint egy sütemény receptes oldalról és amennyiben a horgonyszöveg mondjuk „online marketing fogalmak”, az erősebb backlinket eredményez bármilyen oldalról, mint ha a backlink például az, hogy „ezen a blogon”.

A Google Penguin frissítése óta azonban arra is figyelni kell, hogy a backlink-ek ne legyenek túl-optimalizálva, ugyanis a nagyon egy kaptafára menő backlinkeket a Google algoritmusa felismeri és bünteti.

Újdonság faktor

Egy olyan domain-ről származó backlink, amely korábban még nem hivatkozott az oldaladra, értékesebbnek számít, mint ha egyazon domain-ről érkezne két link. Tehát 10 hivatkozás tíz különböző oldalról jóval értékesebb, mint 10 hivatkozás egyetlen oldalról.

Do-follow típusú link

A Google és a többi keresőmotor sem veszi fgyelembe a „nofollow” attribútummal ellátott linkeket. Ez azt jelenti, hogy ha egy backlink „nofollow” attribútummal rendelkezik, akkor a hivatkozott oldal nem kapja meg a hivatkozó oldal szavazatát, amit a SEO szakértők egy része csak Link Juice-nak nevez. Mivel a releváns hivatkozások a hivatkozó oldal tekintélyének is jót tesznek, a No-follow cimke használata lényegében azt jelenti, hogy a hivatkozó oldal lehúzza a vécén a hivatkozással elérhető előnyöket.

No-follow cimként csak olyankor szoktak beállítani, amikor a hivatkozás automatikus létrejötte ártana a backlink forrásának is; például blogbejegyzések hozzászólásaiban elhelyezett linkek tipikusan do-follow attribútumot kapnak és ez így helyes, azonban a backlink jelentése a SEO szakemberek számára a do-follow tipusú hivatkozásokat jelenti.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...