Cookie policy irányelvek és CMP-k

Cookie policy irányelvek és CMP-k

Mára nincs ember, aki ne hallott volna a cookie-ról. A valódi sütikkel szemben az egy-egy karaktersorozatot tartalmazó kis fájlok nem az extra zsírpárnákban, hanem a felhasználói élmény javításában játszanak kulcsszerepet. 

A tartalom személyre szabása vonzó lehetőség (látogatónak és webhelytulajdonosnak is), csakhogy az évek során felmerültek adatvédelmi aggályok, amelyekre válaszként megszülettek az úgynevezett cookie policyk. 

Ha finoman akarunk fogalmazni, akkor az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) és az elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelv bevezetésével megnőtt a személyes adatok feldolgozásához szükséges felhasználói hozzájárulás megszerzésének jelentősége. 

Ha pedig kevésbé finoman, akkor: végre lejárt az az idő, amikor a cégek szabadon visszaélhettek az európai lakosság 89,7%-ának adataival (ez az internetet használók aránya).

Az egyszerű halandók (pl. webhelytulajdonosok)  a szabályozások betartása érdekében a Consent Management Platformok (hozzájárulás-kezelő platformok, CMP-k) felé fordultak. 

Ebben a cikkben a cookie policyk lényegét, szerepét vizsgáljuk és felvázoljuk hogyan alakítják a hozzájárulás-kezelési platformok az online adatvédelem jövőjét.

A hozzájáruláskezelési platformok (CMP-k) jelentősége

A hozzájárulás- vagy beleegyezés-kezelő platformok, eredeti nevükön Consent Management Platformok (CMP-k) olyan eszközök, amelyek segítenek a webhelytulajdonosoknak betartani a cookie-kra vonatkozó irányelveket és más adatvédelmi előírásokat, vagyis magát a cookie policyt. Ezek a platformok leegyszerűsítik a cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás gyűjtésének, kezelésének és dokumentálásának folyamatát. 

Hogyan?

Egy Consent Management Platform lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy különböző csatornákon, például webhelyeken vagy mobilalkalmazásokon keresztül gyűjtsenek beleegyezési és preferenciális adatokat. CMP használatával a szervezetek valós időben kezelhetik és frissíthetik a hozzájárulási és preferenciaadatokat.

Így működnek a hozzájárulás-kezelő platformok, vagyis CMP-k:

  • Hozzájárulásokat gyűjtenek:
    A CMP-k beleegyezési szalaghirdetéseket vagy előugró ablakokat jelenítenek meg a webhelyeken, amelyek elmagyarázzák az ott használt cookie-k típusait, és lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy elfogadják vagy elutasítsák azokat. A felhasználók akár személyre is szabhatják preferenciáikat, ha nem nyomnak reflexből a cookie-k elfogadása gombra.
  • Cookie-kat vezérelnek:
    A CMP-k kezelhetik a cookie-k aktiválását és deaktiválását a felhasználói preferenciák alapján. Ez biztosítja, hogy csak a szükséges cookie-k legyenek aktívak azon felhasználók számára, akik ehhez hozzájárultak.
  • Dokumentációt készítenek:
    CMP-k nyilvántartást vezetnek a felhasználói hozzájárulásokról, jogalapot biztosítva az adatkezelési tevékenységekhez, ellenőrzések vagy megkeresések esetén.
  • Frissítenek, amikor csak szükséges:
    A CMP-k segítenek a webhelytulajdonosoknak abban, hogy megfeleljenek a változó szabályozásoknak, mivel eszközöket biztosítanak a cookie policy és a hozzájárulási űrlapok gyors frissítéséhez.
  • Elemeznek:
    Egyes CMP-k olyan elemzési funkciókat kínálnak, amelyek betekintést nyújtanak a felhasználói viselkedésbe és a beleegyezési arányokba.

A legjobb CMP-k egyikének bevezetésével a webhelytulajdonosok bizonyítani tudják a felhasználói adatvédelem iránti elkötelezettségüket, és elkerülhetik a szankciókat, komoly pénzügyi bírságokat.

Na de térjünk vissza a cookie-khoz, mert ott van a lényeg (és a policy) elásva…

Mi fán és miért terem a cookie policy?

Cookie-k elfogadása egy honlapon

A sütik kis szöveges fájlok, amelyeket a webhelyek a felhasználó eszközén tárolnak, jellemzően a webböngészőben. Ezek a fájlok olyan adatokat tartalmaznak, amelyeket a webhely bármikor lekérhet, amikor a felhasználó visszatér. 

A sütik többek közt ilyen célokat szolgálnak:

  • Hitelesítés:
    A cookie-k segítenek a webhelyeknek megjegyezni a felhasználó bejelentkezési adatait, és bejelentkezve tartják őket a munkamenet során.
  • Személyre szabás:
    A sütik lehetővé teszik a webhelyek számára, hogy megjegyezzék a felhasználói beállításokat, például a nyelvi beállításokat vagy a bevásárlókosár tartalmát.

💡 7tipp: Webshoptulajdonosként ugye Te is küldesz kedves emlékeztető e-mailt azoknak, akik a kosárban felejtettek valamit? Ennél többet is tehetsz potenciális vásárlóidért, ha gondolod, szívesen segítünk.

  • Analitika:
    Ezek a sütik adatokat gyűjtenek többek között a felhasználó böngészési viselkedéséről, preferenciáiról és tartózkodási helyéről.  Ez segíti, hogy megalapozott döntéseket hozzanak szolgáltatásaik fejlesztése érdekében.
  • Célzott hirdetés:
    A hirdetők cookie-kat használnak a felhasználói érdeklődés nyomon követésére és a személyre szabott hirdetések megjelenítésére.

Mivel jár a cookie hozzájárulás?

A cookie-hozzájárulás magában foglalja a felhasználók számára átlátható tájékoztatást a használt cookie-k típusairól, azok céljairól és minden olyan harmadik fél szolgáltatásáról, amely hozzáférhet az összegyűjtött adatokhoz. A felhasználók ezután választhatnak, hogy elfogadják vagy elutasítják a cookie-k használatát, és kiválaszthatják, hogy milyen típusú cookie-kat kívánnak engedélyezni.

Noha a cookie-k számos előnnyel járnak mindkét fél számára, mindketten tudjuk, hogy kinek biztosítanak nagyobb előnyt, és ki az, aki visszaélhet(ett) az adatokkal. A felhasználói adatvédelemmel kapcsolatos növekvő aggályok 2016-ban végre szigorúbb szabályozáshoz vezettek a használatukat illetően. 

Legalábbis az EU-n belül, ugyanis az Egyesült Államokban a jóval lazább CCPA (California Consumer Privacy Act) az irányadó a kérdésben.

A cookie-kra vonatkozó irányelvek, a cookie policy-k szerepe

A cookie policyk olyan iránymutatások és előírások, amelyek szabályozzák a cookie-k használatát a webhelyeken. Biztosítják az átláthatóságot, és lehetővé teszik a felhasználók számára a cookie-követés be- vagy kikapcsolását. A cookie-kra vonatkozó irányelvek közül a Európában a legjelentősebb a már korábban említett GDPR.

A GDPR értelmében a webhelyeknek kifejezett beleegyezést kell kérniük a felhasználóktól a nem alapvető cookie-k telepítése előtt. Ez azt jelenti, hogy a felhasználóknak jogukban áll megtagadni a cookie-kat, és a weboldalaknak világos és hozzáférhető tájékoztatást kell adniuk a használt cookie-k típusairól, azok céljáról és az adatok megőrzésének időtartamáról.

Ezen irányelvek betartása alapvető fontosságú a webhelytulajdonosok számára, hogy elkerüljék a súlyos bírságokat, és fenntartsák felhasználóik bizalmát.

Na jó, de mi a különbség a cookie-hoz való hozzájárulás és a GDPR hozzájárulás között?

A GDPR hozzájárulás nemcsak a cookie-k használatát foglalja magában, hanem az adatfeldolgozás egyéb formáit is, mint például az e-mail-címek marketingcélú gyűjtését vagy a felhasználói adatok harmadik féllel való megosztását.

Míg a sütikhez való hozzájárulás megszerzése a megfelelés egyik szempontja, addig a GDPR előírja, hogy a szervezetek hozzájárulást kérjenek az egyénektől a személyes adatokat érintő egyéb típusú adatkezelési tevékenységekhez, például adatprofil-alkotáshoz, direkt marketinghez vagy automatizált döntéshozatalhoz is.

A beleegyezésnek szabadon adottnak, konkrétnak, egyértelműnek kell lennie, és lehetővé kell tenni, hogy az illető bármikor visszavonhassa hozzájárulását (például olyankor, amikor napi két-három teljesen felesleges, önfényező e-maillel zaklatják a zöldfülő marketinges Kollégák…) A szervezeteknek igazolniuk kell azt is, hogy érvényes hozzájárulásokat szereztek meg, és hogy az egyének világos és könnyen érthető tájékoztatást kaptak személyes adataik kezeléséről.

A világos tájékoztatásról annyit, hogy a CMP-k a tájékoztató sávokat (cookie policy) némi testreszabást követően teszik elérhetővé a szolgáltatók weboldalain, természetesen különböző nyelveken, hiszen nem biztos, hogy egy webshopból csak X ország lakói rendelnek.

Bár ha létezik olyan műfaj a legrosszabb pillanatokban felugró Youtube-hirdetéseken kívül, amit azonnal átkattintanak a látogatók, az biztosan a cookie policy, vannak innovatív példák arra vonatkozóan, hogy szövegesen és a design fronton hogyan lehet kilógni a sorból, a lehető legjobb értelemben… Tessék inspirálódni!

Cookie Consent Platform vs. Consent Management Platform!

Az előírásoknak való megfelelés érdekében a szervezeteknek hatékony hozzájárulás-kezelési folyamatokkal kell rendelkezniük. Ez magában foglalja az irányelvek és eljárások végrehajtását annak biztosítására, hogy az egyének hozzájárulását megfelelően megszerezzék, rögzítsék és kezeljék.

Egy hozzájárulás-kezelési platform használható ezen folyamatok automatizálására és egyszerűsítésére, így a vállalatok könnyebben nyomon követhetik és kezelhetik a hozzájárulást a teljes szervezetükben.

Nézzük, milyen különbségeket hordoz a két hozzájárulási platform:

COOKIE CONSENT PLATFORMCONSENT MANAGEMENT PLATFORM (CMP)
A Cookie Consent Platformot kifejezetten arra tervezték, hogy megszerezze és kezelje a felhasználók hozzájárulását a cookie-k webhelyen vagy online szolgáltatáson történő használatához.A Consent Management Platform egy átfogóbb eszköz, amelyet a különböző adatfeldolgozási tevékenységekhez (nem csak a sütikhez) való felhasználói hozzájárulás kezelésére terveztek.
Jellemzően egy felugró ablakot vagy bannert biztosít a weboldalon, amely tájékoztatja a felhasználókat a cookie-k használatáról, és kéri hozzájárulásukat adataik gyűjtéséhez és feldolgozásához.Segítheti a szervezeteket a különböző célú felhasználói hozzájárulások kezelésében és dokumentálásában, nyomon követheti a hozzájárulások gyűjtését, valamint az összes összegyűjtött hozzájárulást és az azokkal kapcsolatos információkat (adatkategóriák, érintett kategória, érzékeny adatok, a gyűjtés jogalapja, beleegyező nyilatkozatok és egyebek).
A cookie-k beleegyezését szolgáló platform olyan eszközöket is tartalmazhat, amelyek segítségével személyre szabhatjuk a cookie-król szóló értesítéseket, és szabályozhatjuk a cookie-beállításokat.Tartalmazhat olyan funkciókat is, mint a felhasználói preferenciaközpontok és a megfelelőségi jelentés. A hozzájárulás-kezelési platform különösen hasznos nagy mennyiségű személyes adatot kezelő szervezetek, a szigorúan szabályozott iparágakban működő szervezetek és az adatvédelemmel foglalkozó vállalatok számára, mivel segíthet a felhasználói hozzájárulások széles körű kezelésében és az adatvédelmi előírások betartásának bizonyításában.

A cookie policy-k és a CMP-k jövője

Az online magánélet és adatvédelem környezete folyamatosan fejlődik. Ahogy egyre több ország léptet életbe adatvédelmi szabályozásokat, egyre nagyobb ügyek és bírságok látnak napvilágot. Ezzel párhuzamosan pedig a felhasználók is egyre jobban megismerik az adatvédelmet, ergo a cookie policy-k és CMP-k jelentősége is egyre csak nőni fog.

A CMP technológia innovációi várhatóan még könnyebbé teszik a webhelytulajdonosok számára a cookie policy és a felhasználók hozzájárulásának összetett világában való eligazodást. Már továbbfejlesztett felhasználói felületek, továbbfejlesztett elemzések és jobb testreszabási lehetőségek figyelnek a láthatáron. Nem kérdés, hogy a mesterséges intelligencia is erősen bele fog szólni, hogy milyen új szabályozások és lehetőségek jellenek majd meg a piacon.

Útravaló

Összefoglalva: a cookie-k létfontosságú szerepet játszanak az online ökoszisztémában, de használatuk meg kell, hogy feleljen az adatvédelmi előírásoknak és a felhasználói preferenciáknak.

A cookie policyk és a CMP-k alapvető eszközök a webhelytulajdonosok számára, hogy megtalálják a megfelelő egyensúlyt a személyre szabott online élmény biztosítása és a felhasználói adatvédelem tiszteletben tartása között. Mivel az adatvédelmi aggályok non-stop formálják a digitális térképet, a tájékozottság és az előírásoknak való megfelelés lehet a siker kulcsa az online világban. 

Nos, ezek után kinek mi az optimális megoldás?

Általánosságban elmondható, hogy a cookie-kat gyűjtő és tároló webhelyeknek vagy online szolgáltatásoknak hozzájárulást kell kérniük a cookie-k használatához. Ide tartoznak azok a webhelyek, amelyek cookie-kat használnak elemzési, hirdetési vagy egyéb célokra. 

Másrészt a nagy mennyiségű személyes adatokkal foglalkozó szervezeteknek, például az egészségügyi vagy pénzügyi szektorban működő szervezeteknek szükségük lehet egy beleegyezés-kezelési megoldás bevezetésére.

A hozzájárulás-kezelési megoldások segíthetnek a szervezeteknek kezelni és dokumentálni a felhasználói hozzájárulásokat az összes feldolgozási tevékenységükhöz. Ezért az érzékeny vagy magas kockázatú személyes adatokat feldolgozó szervezeteknek szükségük van beleegyezés-kezelési megoldásra, hogy biztosítsák az adatvédelmi törvények betartását.

Vannak átfogó elemzést adó szolgáltatások, illetve olyan oldalak is, amelyek segítenek dönteni, de ez végső soron a konkrét igényektől és céloktól függ. 

Ha a a fő probléma a cookie-kra vonatkozó előírások betartása, akkor a cookie-k beleegyezési platformja lehet a megfelelő út. Ha azonban valaki automatizálni szeretné a folyamatait és kezelni a különböző típusú hozzájárulásokat, akkor a beleegyezés- és preferenciakezelési platform a jobb választás.

És most mondjuk ki hangosan együtt: az adatvédelem és az átláthatóság a bizalom (és megfelelő cookie policy) kulcsa! Kérdések, vélemények, megjegyzések, bármi egyéb okosság welcome kommentben!

Update 2024 Április

A Google által minősített, harmadik feles Cookie Policy szolgáltatók listáját ezen a linken találod meg.

1200 628 Goitein Gergely
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...