2023-ban már nem az jelent kihívást, hogy elérjük a célcsoportjainkat, hiszen könnyen hozzáférhető, jól működő (online és offline) hirdetési felületekből nincs hiány. Ami igazán nehéz: pozitív értelemben kitűnni a rengeteg hirdető közül igazán frappáns hirdetési szövegek segítségével.
Ha abból indulunk ki, hogy egy nap legalább 4000 hirdetéssel találkozunk, akkor igazán frappáns hirdetési szövegek kellenek ahhoz, hogy valami meg is maradjon a fejünkben. Olyan marketing szövegekre gondolok, amelyek nem klisések, nem pusztán le akarnak tolni valamit az ember torkán, és nem (csak) az adott cégről szólnak. Hanem?
Erről fog szólni a cikk, amit olvasol. Tippekről, külföldi és magyar példákról, hogy te is könnyebben írhass olyan, ütős marketing szövegeket, amelyek tényleg működnek.
Hirdetési szövegek vs. frappáns hirdetési szövegek – A 3 legfőbb különbség
Sokféle technika és hirdetési szövegtípus létezik – például újsághirdetés, szórólap, rádió, tv, citylight, óriásplakát, SMS, illetve banner, Google Ads, social media hirdetés, push üzenet, pop-up, video hirdetés. Az azonban biztos, hogy a kiemelkedő hirdetések mindegyike tartalmazza a most következő 3 alappillér legalább egyikét:
Őszinteség – Mindenkinek jobb így
Az őszinteség kulcsfontosságú lehet a hatékony és frappáns hirdetési szövegek tekintetében. A fogyasztók, illetve online térben: látogatók ma már pár másodperc alatt átlátnak a manipulatív, hamis vagy túlzó reklámokon, úgyhogy nem érdemes erre az útra lépni (kivéve, ha extra mennyiségű humorral tesszük, de erről kicsit később).
Egy konkrét és követendő példa a Dove 2004-ben elindított Real Beauty kampánya, amely minden szinten sikert sikerre halmozott. A díj-, arany- és pénzeső természetesen nem csak a koncepción és a szövegezésen múlt. A figyelemfelkeltés oroszlánrésze a kampány vizualitásán múlt, de azért ezekről a szövegekről se feledkezzünk meg:
- Real women. Real beauty.
- We see beauty all around us.
- New Dove Firming. As tested on real curves.
A kampány sikerének kulcsa az volt, hogy a nőknek valódi, természetes testképet mutatott, és felhívta a figyelmet a szépségipar által kreált testideál irrealitására. A kampányban szereplő nők átlagosak voltak, nem agyonphotoshopolt, szanaszét sminkelt, profi modellek.
A kampány hatalmas sikert aratott, a fogyasztók közel harmada azt mondta, hogy nagyobb valószínűséggel vásárolna Dove termékeket. Azért, mert tetszik nekik a márkaüzenet.
Az őszinteség néha letaglózó. Sokszor nehéz a számokat valamihez kötni. 30%-kal nagyobb hatékonyság, dupla profit, 45-tel nagyobb akármi. Aztán jön egy környezettudatos hamburgeres, és lazán az arcunkba dob egy számot, amit nem hagyhatunk figyelmen kívül. Erre csak egy őszinte, frappáns hirdetési szöveg képes. Jelen esetben még az is mindegy, hogy a szöveg bőven kilóg az ideális 10-13 szóból.
Egy 25 éves példa
Az őszinteség szívbemarkoló is lehet. Az alábbi reklám több, mint 25 éves. Azóta már sokszor láttam másképp, szebben, kifinomultabban, ügyesebben megfogalmazni ezt a világot sújtó, hatalmas kihívást. De frappánsabban még soha. Előre szólok, a videó elég felkavaró – ha érzékenyebb típus vagy, inkább ugord át.
Őszinte hirdetési szövegek itthon
Ígértem magyar példákat is, ahol igazán frappáns hirdetési szövegek születtek. Az RTL egyik kampánya talán már picit túl is mutat az őszinteségen: több nézőpontból közelít, és mivel egy televíziós csatornáról van szó, a kampány során felhasznált frappáns hirdetési szövegek felüdítőek. Főleg a hazai, széttagolt közegben…
2. Funkciók helyett előnyök
A benefit-alapú kommunikációra talán minden szövegírással foglalkozó cikk, videó és könyv felhívja a figyelmet. Nem véletlenül
Csak az a baj, hogy egy kicsit megfoghatatlan általánosság ez azok számára, akik még csak érdeklődnek az ütős marketing szövegek iránt. A racionális érvek fontosak (főleg B2B-ben), de az érzelmek legalább ilyen fontos szerepet játszhatnak. Például a félelmek, a vágyak vagy a remények.
Egy „félkonkrét” példa:
Egy okosórát természetesen azzal is el lehet adni, hogy van benne alvásfigyelő funkció vagy mondjuk törésálló. De mennyivel könnyebb lesz úgy, ha arra fókuszálunk, hogy sokkal kipihentebb lesz a viselője, ha „hallgat rá”, vagy hogy bármit megtehet, az órájára mindig hű társként számíthat.
A Bolt hirdetései
A Bolt nagyon érzi, hogy egy-egy szabadságvágyra épülő hirdetésszöveggel sokkal nagyobb sikert érhet el a célközönségnél, mint ha az applikáció felépítésére, gyorsaságára, előnyeire építene. Mert a frappáns hirdetési szövegek nem (csak) a márkáról szólnak. Hanem (inkább) a felhasználóról.
Bár a hirdetésszöveg túlzó, pont ilyesmire céloztam, amikor a cikk elején azt írtam: mindenki átlát a túlzó reklámokon, úgyhogy nem érdemes erre az útra lépni. Kivéve, ha egy cinkos félmosollyal beleállunk, és humort csempészünk a szövegbe.
És akkor el is érkeztünk a 3. pillérhez:
3. Humor és kreativitás – még egy lapáttal a figyelemfelkeltésre
Kétségkívül létezik olyan célcsoport és iparág, aminek nem áll jól a humor. Egy érzékeny témát komolytalanná tehet, egy luxusmárkát leránthat az olcsóbb versenytársai közé, egy niche piacot (pl. IT security szakemberek) eltávolíthat egy brandtől, de az esetek 80%-ában működik.
Ugyanis a humor és a kreativitás elemeli a céget a versenytársaktól. Akár egy jobb szóviccre, gegre építő, frappáns hirdetési szöveg is képes lehet arra, hogy kavicsot dobjon az állóvízbe.
A kreativitás olyankor különösen üdítő, ha egy kimondottan drága termékről van szó. És amikor minden versenytárs könnybe lábadt szemekkel, megható idézetekkel, és tökéletes stock-párokkal operál.
„A rossz az, aki rosszra gondol” gondolatmenet is gyakran beválik. Minden „csak” bátorság kérdése. Sajnos ezzel a legtöbb márka úgy van, hogy nagyon szereti. De csak ha más márkák kísérleteznek vele. Amikor viszont két kreatív koncepció közül kell választani, valahogy mindig a biztonsági megoldás lesz a befutó.
Bár a képen mindenki a mobilját bűvöli, online biztosan nagy feltűnést keltene egy hasonló hirdetésszöveg. Érdemes elgondolkozni, milyen hasonló játéklehetőséget tartogat a márkanév, amivel épp dolgunk van.
Az ilyen, bátor, frappáns hirdetési szövegek előnye, hogy a potenciális vásárló vagy ügyfél – miután leesett neki a tantusz – azt gondolhatja: „oké, 1-0 nektek, megnézem, mit tudtok.”
A kreativitás egyik legnagyobb előnye, hogy hátrányból (is) előnyt fabrikál. A sok kritérium, elvárás, tiltás, szürke zóna, ami egyes iparágakat súlyt, hatalmas tehertétel a márkák számára. Nem véletlen, hogy a legtöbb gyógyszeripari hirdetés fantáziátlan. A sok -hat, -het és „mellékhatások tekintetében” között elvész a usp és az egyediség.
Az a bizonyos „legjobb” kérdés…
Kellemetlen, ha egy iparág szereplői nem jelenthetnek ki magukról valamit, amit szeretnének. Például azt, hogy mennyire jók.
Kivéve akkor, ha megtalálják a szórakoztató módját, hogy kijátsszák a rendszert. Valószínűleg a Carlsbergnél megtalálták a módját, hogy adaptálható és frappáns hirdetési szövegeket hozzanak létre.
Egy újabb magyar példa, a bátrabb vonalból:
Kicsit ugyan fájdalmas a szarvas – sz*r vas párhuzam, de értékeljük a bátorságot, főleg ünnepnapokon. Ebből a hirdetési kreatívból is látszik, hogy még ha a magyar (reklám)virtus nem is tart ott, mint a nyugati, az igény megvan a fejlődésre.
Amikor mindhárom egyszerre sikerült
A cikk végére hagytam egy réges-régi kampányt, ami mind a 3 alappillérre épít: őszinte, benefit-alapú és humorosan figyelemfelkeltő. Íme:
Őszinteség: A Volkswagen Bogár kicsi. Nagyon kicsi. Érdemes észrevenni, hogy az üres terület (white space) hangsúlyozza ki igazán, hogy ez az autó márpedig kicsi.
Előnyök (a kenyérszövegben): Parkolás, hely a garázsban, olcsóbb biztosítás, alacsonyabb fenntartási költségek.
Humor: A relativitás kreatív felvillantása, illetve a vicces hasonlatra épülő konklúzió: vagy veszel egy nagyobb házat is az egyre nagyobb kocsidhoz, vagy…
Pár minta a végére
Ha mindvégig abban bíztál, hogy a cikkben egymás hegyén-hátán áll majd a sok Facebook hirdetés minta, vagy más jellegű, előregyártott figyelemfelkeltő szöveg, akkor van egy jó hírem. Jól működő hirdetési template-ekért a Canva, az AdEspresso, vagy a HubSpot vonatkozó oldalait érdemes felkeresned.
Az én igazi célom viszont az volt, hogy az ütős marketing szövegek kihagyhatatlan elemeit ismerd meg releváns külföldi és hazai példákon keresztül és így a saját terméked tekintetében is megszülethessen egy időtálló, nagyon jól működő hirdetés szöveg minta.
Ha tetszett az „ízelítő”, de a frappáns hirdetési szövegek tekintetében (és más copy nyalánkságok kapcsán is) több hasznos tippre vágysz, akkor ingyenes, 7 napos e-mail-kurzusunkat neked találták ki.
Kommentben várjuk a Te kedvenc hazai és külföldi hirdetésszövegeidet. 😊 Nagyon megköszönöm, ha megosztjátok, vagy elkülditek a cikket olyannak, aki hasznát látja!
- 19Megosztás
- 9Facebook
- 3LinkedIn
- 4Facebook Messenger
- 3WhatsApp