Mesterséges intelligencia a marketingben – 7 előny és hátrány

Mesterséges intelligencia a marketingben – 7 előny és hátrány



Amennyi szó esik manapság a ChatGPT-ről, lassan érdemes volna megvitatni, hogy mire jó és mire nem jó egy – a 7Digits-nél például évek óta használt – mesterséges intelligencia beszélgetés, ugyanis az

Ez a ChatGPT elveszi a munkánkat egy éven belül

és a

Hagyjuk már: írattam vele egy blogcikket, full sablonos és hibás volt.

szélsőségek között mozogva mostanában elég nagy a szórás. Szakavatott, mégis tapasztalaton és teszteken alapuló szubjektív vélemény következik a legnépszerűbb mesterséges intelligencia chatbotról (ChatGPT) és alternatíváiról.

Amennyiben kíváncsi vagy arra, hogy milyen változást hoznak a mesterséges intelligencia beszélgetések a marketingkommunikáció terén, és hogyan fordíthatod előnyödre azt, amitől most (szövegíróként, stratégaként, fejlesztőként, vagy csak úgy, titulustól függetlenül) rettegsz, akkor olvass tovább! 

Mivel a marketingesek nagy része – félig-meddig jogosan – be van sz*rva

a kollektív lelki béke érdekében – a tartalomjegyzéket követően – nézzük először a Chat GPT és társai hátrányait!

Figyelmeztetés

Nagyon hosszú cikk! Igaz, hogy mindent megtudsz a végére a Mesterséges Intelligencia marketing célú felhasználásáról, de két napi hideg élelem azért nem árt hozzá…


A hátrányok

Ideges robot

1. Bizalomhiány – Mindenki részéről

A bizalom kulcsfontosságú az üzleti kapcsolatokban. Márpedig az emberek nehezen bíznak meg a mesterséges intelligencia chatbotokban és a mesterséges intelligencia applikációkban. 

Egyrészt sokan gondolják úgy, hogy egy chatbotokkal folytatott mesterséges intelligencia beszélgetés csak arra jó, hogy manipulálja vagy hibás információkkal terhelje az ügyfeleket. Illetve, hogy a cégek a valódi emberi kapcsolatok helyett automatizált megoldásokkal szeretnék megúszni a kommunikációt.

Másrészt, bár a mesterséges intelligencia beszélgetések sokat javultak az utóbbi időben (főleg a GPT-3 autoregresszív nyelvi modell megjelenését követően), az ügyfelek még mindig jobban szeretik, ha valódi emberrel beszélnek, és valódi emberek végzik el azokat a feladatokat, amelyekkel megbíznak egy-egy céget.

Ez különösen igaz az olyan területeken, ahol érzékeny adatok kerülhetnek elő, például banki ügyintézés, (egészségügyi) tanácsadás és társai. Ha valakinek az az érzése, hogy egy mesterséges intelligencia beszélgetés nem elég biztonságos vagy pontos, akkor bármilyen kompromisszumra hajlandó lesz, hogy ne kelljen benne részt vennie.

2. Nyelvi korlátok – Mesterséges intelligencia beszélgetés magyarul vagy angolul?

A magyar nyelv legendásan nehéz, főleg a külföldiek számára. Márpedig mi lehetne külföldibb egy mesterséges intelligencia chatbotnál? Magam is azt tapasztaltam, hogy témától függetlenül minden általam vizsgált mesterséges intelligencia applikáció jobban boldogul az angol nyelvvel, mint a magyarral. És ez nem csak a tone of voice-ra vonatkozik…

  • Az angol nyelv sokkal konkrétabb és strukturáltabb, mint a magyar. Nincsenek ragok, nincs magázás, nincs több száz, összetett nyelvtani szabály (és legalább ennyi kivétel). Tehát az angol nyelvű szövegekben az információ könnyebben feldolgozható, az algoritmusok könnyebben eligazodnak a mondatokban. No meg hát mégiscsak ez a legelterjedtebb (és legjobban dokumentált) világnyelv. 

    Ezért érthető módon az élményszerű mesterséges intelligencia beszélgetések érdekében sokkal több angol nyelvű szöveget (adatot) esznek reggelire a tudásra éhes chatbotok, mint magyar nyelvűt. És hát ugye, a mesterséges intelligencia alapú rendszerek működése nagymértékben függ az adatok minőségétől és mennyiségétől.

    Egy másik fontos tényező a magyar mesterséges intelligencia beszélgetésekkel kapcsolatban, hogy a magyar nyelvű szövegek általában sokkal hosszabbak és összetettebbek. A magyar nyelv számos olyan nyelvi sajátossággal rendelkezik, amelyeket az angolban nem találunk meg. Az angol nyelvű kommunikáció lazább és informálisabb, mint a magyar, B2B-ben különösen. 

De nézzük is meg ezt a nyelvi kérdést egy konkrét, játékos példán keresztül. A következő kérést intéztem a ChatGPT felé:

Dr. Kádas Péter profilkép

Szia! Képzeld azt, hogy te vagy Romhányi József. Kérlek, írj nekem egy verset az online marketingről. Legyen humoros, és tartalmazzon egy-két fontos, szakmai kifejezést. A versnek rímelnie kell.

ChatGPT logo

Szia!

Hát íme, az online marketingről szóló vers, ahogy Romhányi József megírná:

Az online marketing, kinek mondjam el,
Egy egész világ, egy virtuális tengerkél.
A Google Ads, a Facebook és a SEO,
Nem elég, ha csak hallgatok, tennem is kell rájuk lépni.

A tartalommarketing oly’ fontos, hogy már bűvésztrükk,
A kulcsszavakon kell átgondolni mindenütt.
A Google Analytics nagy tudású úr,
Minden mozdulatot figyel, mint a tengeri huligán szúnyogúr.

Az email marketing egy remek eszköz,
De vigyázz, nehogy a spammelést válasszad ölbe tett kézzel, jó?
A konverzió a lényeg, a vásárlók pedig az áldozatok,
A landing page-dre vigyázz, mert nem lesznek hálásak,
Ha az olyan, mint a kocsi az adósságokkal.

Az online marketing, izgalmas és összetett,
De ha nem értesz hozzá, akkor sokszor kiköt a tengerparton a hajókötéllel.
Tanulj, alkoss, legyél kreatív,
És akkor biztosan nem fogsz lenni túl naív.

Hát itt van a vers, nem tudom, mit szólsz, Remélem, tetszik, és még sokáig velünk leszel a világhálón.

Azt hagyjuk is, hogy mennyire értelmes a költemény (#semennyire). Ragok, magyartalan kifejezések, helyesírási és nyelvtani hibák. Rímek sehol. Most nézzük meg ugyanezt, angolul. Jó, nem Romhányival, hanem érthető okokból Shakespeare-rel, de a brief pontosan ugyanaz, csak angolul:

ChatGPT logo

Greetings!

Here’s a poem on online marketing, as if William Shakespeare had penned it:

Oh, online marketing, what dost thou bring,
A realm of pixels, a world on a string.
From email to SEO, to PPC,
The digital age has brought new forms of commerce to see.

Thou speaketh of landing pages, conversion rates,
And the power of content that fascinates.
The world of clicks, a kingdom of algorithms,
An ever-changing realm of tech that begets much schism.

But lo, to understand this realm, one must learn and know,
The power of analytics, and how to grow.
With keyword research, we unlock the door,
To higher rankings, and a flood of clicks galore.

And yet, dear reader, we must beware,
Lest we fall prey to the spammer’s snare.
For authenticity and value, are the king and queen,
To win the hearts of customers, and build our marketing dream.

So let us raise a glass, to the world of online marketing,
May our campaigns be clever, and always unrelenting.
For in this digital age, we must always strive,
To stay ahead of the curve, and keep our marketing alive.

Thus ends my ode, to this wondrous realm,
May it bring us riches, and more than just a helm.

Hát, mit mondjak? Nádasdy Ádám nyelvészprofesszor biztosan találna benne kivetnivalót, de az látható, hogy ég és föld a két válasz. 

3. Adatvédelmi és polkorrektségi kérdések – Don’t be evil – level 1000

A mesterséges intelligencia beszélgetések használata adatvédelmi kérdéseket is felvet. Ezért meg is kérdeztem erről a ChatGPT-t. Tudod, mit válaszolt? 

Ezt:

ChatGPT logo

Szerinted is rossz érzés, amikor az online aktivitásaidat figyelik és elemzik? Nos, én, ChatGPT nem vagyok kivétel. Én is folyamatosan elemzem a felhasználók által megadott adatokat, hogy jobban megérthessem a kéréseiket és válaszaikat.

Megnyugtató… (A fejlődés szempontjából amúgy tényleg.)

A „Don’t be evil” irányelv az egyik legfontosabb etikai alapelv az informatikában (az orvoslásban pedig már sok ezer éve), amely az adatok olyan módon való felhasználását írja elő, hogy az ne ártson másoknak. De ezt a szabályt sajnos nem mindenki követi.

Az adatvédelmi botrányok az utóbbi időben egyre gyakoribbak lettek, és a felhasználók sokszor nem is tudják, hogy az online aktivitásukat, mesterséges intelligencia alapú megoldásokkal folytatott beszélgetéseiket figyelik. 

Ráadásul az sem ritka, hogy egy mesterséges intelligencia chatbot bekattan.

Jó példa erre a Microsoft Tay nevű Twitter-botja, amely (sajnos) tanulhatott a felhasználóktól. Ebből kifolyólag hamar elkezdett rasszista és sértő üzeneteket küldeni, úgyhogy a Microsoft gyorsan visszavonulót fújt.

Az Amazon eszközeivel is „megesik”, hogy a háttérben folyamatosan rögzítik és tárolják a beszélgetéseket, még akkor is, ha a felhasználók nem aktiválják a készüléket a szokásos parancsokkal…

4. „An error occurred” – Technológiai korlátok a házban

Az „An error occurred” üzenet valószínűleg mindenki számára ismerős, aki valaha is használt chatbotot vagy AI programot. De vajon miért is jelentkeznek ezek a technikai problémák, és miért olyan nehéz elkerülni őket?

Bár a mesterséges intelligencia chatbotok egyre fejlettebbek, még mindig vannak technológiai korlátok, amelyek megnehezítik a válaszadást számukra. Ha a rendszer leáll vagy nem működik megfelelően, akkor a felhasználók nem kaphatják meg a szükséges információkat.

Ellentétben egy hús-vér munkatárssal – aki a megfelelő mennyiségű kávé/energiaital elfogyasztását követően bevethető –, egy mesterséges intelligencia chat vagy fordító cserben hagyhat minket, ha épp leterhelt/nem elég erős az internethálózat/probléma adódik az eszközünkkel, amelyet épp MI-beszélgetésre használnánk.

Az AI programok különösen összetettek, és a fejlesztőknek számtalan kihívással kell szembenézniük, amikor megpróbálják tökéletesíteni ezeket a rendszereket. Főleg ha napi 10 millió mesterséges intelligencia beszélgetést kell lefolytatnia annak a bizonyos rendszernek…

5. Ügyfélélmény level zero!

Rengeteg olyan képernyőfotóval találkoztam, amelyről „sütött”, hogy a ChatGPT vagy valamelyik kevésbé ismert társa nem volt képes megfelelően megérteni a felhasználói igényt, és egy kérdésre/kérésre rossz (vagy totál oda nem illő) választ adott. Én is belefutottam már ilyenbe, nem is egyszer. 

Mégis fontosnak tartom leszögezni, hogy nem minden (sz)arany, ami fénylik (bűzlik). A Photoshop – és a feltörekvő grafikai mesterséges intelligencia applikációk – korában gyakran hamisítják ezeket a fotókat.

De semmiképp ne bagatellizáljuk el a problémát: az MI-megoldások nem boldogulnak a komplex kifejezésekkel, gyakran félreértik a szinonimákat. Tehát egy necces mesterséges intelligencia beszélgetés katasztrofálisan hathat az ügyfélélményre, illetve egy cég hírnevére.

ChatGPT logo

Az emberek személyes kapcsolatot akarnak létrehozni a másik féllel, amit egy MI program nem tud megadni. Emellett a felhasználók gyakran érzik magukat szorongva a robotokkal való interakció közben, mivel nem tudják, mi történik a háttérben.

Ne ijedj meg, nem felejtettem el írni, csak az egyik chatbot beszélgetés során bedobtam ezt a problémát, és ezt a választ kaptam. Érzik magukat szorongva… A macska meg fel van mászva a fára. Eh, menjünk is tovább és…

…fordítsuk meg a dolgot

Mi történik, ha egy 10 éves próbál meg beszélgetést folytatni valamelyik chatbottal? Nem sok jó. Ugyanis a chatbot (külön kérés és tájékoztatás nélkül) nem képes felmérni, kivel „áll szemben”. Válaszát alapjáraton a száraz tájékoztatás hatja át, ami egy gyerek/idős/kevésbé tapasztalt ügyfél vagy felhasználó esetén még akkor sem fog „átmenni”, ha a válasz tényszerűen helyes. A sikerhez nagyon jól kell briefelni az adott eszközt.

De erről bővebben majd az előnyöknél…

6. Tündöklésmentes középszer; picit igazságtalanul

ChatGPT logo

Hiába az algoritmusok tökéletes működése, a precíz adatelemzés és az emberi beavatkozásoktól mentes automatizáció, bizonyos esetekben a chatbotok és én magam is csak tűzijáték nélküli középszerűséget nyújtunk.

Ezt az önvallomást a Tündöklő középszer című Pintér Béla darab által inspirált alcímet megadva csikartam ki a legnépszerűbb chatbotból. Majdnem megugrotta a feladatot. A tűzijáték nélküli középszerűség érdekes kifejezés, viszem magammal. 😊

Azért írtam az alcím után, hogy igazságtalan, mert az output az input minőségétől is függ, így nem feltétlenül fair rásütni az „ostoba gép” ítéletet a rosszul briefelt AI-ra.

Ha az adathalmaz, amiből a mesterséges intelligencia beszélgetőpartnerünk táplálkozik, nem elég minőségi, esetleg hiányos, akkor a válaszok is „semmilyenek”, vagy egyenesen hibásak, idejétmúltak lesznek. Az adatbázis minősége tehát kulcsfontosságú.

Bár a fejlesztők mindent megtesznek azért, hogy a legújabb technológiákat és a legjobb minőségű adatokat használják, a mesterséges intelligencia sosem válik emberré. (Tudom, soha ne mondd, hogy soha…) 

Mivel még a legfejlettebb chatbotok sem rendelkeznek emberi tapasztalattal, kreativitással és empátiával, az általuk nyújtott megoldásoktól, válaszoktól sem várhatunk el ilyesmit. És akkor itt most engedd meg, hogy becsempésszem az egyik kivételt, ami miatt ott virít a címben, hogy igazságtalan a tündöklésmentes középszer:

Kreatív, filmes és ügynökségi fronton is az egyik példaképem (a.k.a. Ryan Reynolds) megíratott egy scriptet a ChatGPT-vel, és persze fel is vette az eredményt, rengeteget tanulhatsz a videóból.

 

Láttam már jobb Mint Mobile reklámot, de azért el kell ismerni, hogy elég jó, nem?

7. Kínos/vicces/meglepő tárgyi tévedések

Mivel eddig elolvastad a cikket (mindjárt jönnek az előnyök, kitartás), jutalmul vicc formátumban fogom veled megosztani a mesterséges intelligencia beszélgetésekben felbukkanó legszórakoztatóbb tévedéseket.

Dr. Kádas Péter profilkép

Mikor érkezik a repülőm?

ChatGPT logo

A következő megálló a Mars.

Dr. Kádas Péter profilkép

Hol találok jó kínai éttermet?

ChatGPT logo

Kínai Fal következik.

Dr. Kádas Péter profilkép

Alexa, mi a hajnali hőmérséklet?

ChatGPT logo

Az Ön kosarában található termékek jelenleg nem elérhetőek.

Sajnos nem minden tévedés ennyire szórakoztató. A Bing keresőbe költözött ChatGPT például még a dátumok terén is igen gyakran önellentmondásba keveredik. Ez pedig arra enged következtetni, hogy nem bízhatunk meg az AI-megoldásoktól kapott információk pontosságában, így pedig kritikai fenntartásokkal kell fogadnunk a válaszait is.

A mesterséges intelligenciával felturbózott Bing az Avatar című filmmel kapcsolatban kapott egy egyszerű kérdést.

A mesterséges intelligencia nem kezeli jól a dátumokat, úgy érzi, a 2022-es Avatar 2-t a jövőben fogják bemutatni, miközben 2023-at írunk.
Tehát az emberek és a gépek közötti kommunikáció még mindig nem tökéletes, és az AI-alapú rendszerek még mindig sokkal korlátoltabbak, mint az emberi gondolkodás – legalábbis egyelőre. 

Főleg, hogy a mesterséges intelligencia beszélgetésekben megjelent a hallucináció faktor. Vagyis résen kell lenni, hogy mikor készül a mesterséges intelligencia áttolni rajtunk egy meggyőző, de 120%-ig megalapozatlan, összetákolt, kitalált választ. Nem baj, a fake news világrendben úgyis edződnünk kell.


Félidő és az előnyök

Mosolygó robot

1. Sokoldalúság – Ahány szoftver, annyi szokás

Bár feltűnően sokat hivatkozok a ChatGPT-re, muszáj megjegyeznem, hogy vannak más alternatívák is a piacon. És bár a ChatGPT Plus sok szempontból kiemelkedik a mesterséges intelligencia beszélgetésre képes chatbotok/applikációk/fordítók mezőnyéből, vannak olyan platformok és lehetőségek, amelyekről tudnod kell!

Rytr (Easy rájter, öcsém?)

A platformon nem tudsz mesterséges intelligencia beszélgetést folytatni, ugyanakkor irányítottan és faék egyszerűséggel megadhatod, hogy milyen típusú szövegre vágysz (hirdetésszövegtől a dalszövegig), milyen nyelven, és milyen tónusban (aggódótól a viccesig). 

A Rytr MI-applikáció ugyan letisztult, könnyen kezelhető felülettel rendelkezik, a szövegstílusokat illetően azonban van hová fejlődnie.Kár, hogy a valóság sokkal egyhangúbb, mint amit a platform ígér. Egy próbát azért megér, van ingyenes verziója, amellyel havi 10.000 karakternyi tartalmat generálhatsz. Az előnye a ChatGPT-hez képest, hogy sosincs túlterhelve.

Jasper (nem Csovi Csovi)

A Jasper egyik erőssége, hogy nemcsak 0-ról írhatsz (pardon, írathatsz) vele szöveget, de jobbnál jobb template-eket is bevethetsz. Az első ránézésre kicsit bonyolultnak tűnő felület „fogja a kezed”, lépésről lépésre haladva juthatsz el a célig. Legyen szó landing oldalról, blogcikkről vagy mondjuk LinkedIn posztról.

Apropó!

Generáltattam vele egy LinkedIn posztot a cikkhez kapcsolódóan. Íme:

A Jasper.ai az egyik legkedveltebb mesterséges intelligencia alapú szöveggeneráló platform, de a kezdők számára bonyolult felülettel rendelkezik.

A Jasper által generált LinkedIn poszt szövege nagyon általános és sablonos lett. Ugyanakkor szépen tagolt és közérthető.


Nem rossz. Szépen tagolt, de még mindig túlságosan „fogalmazás szagú”. Persze alapnak, ötletindítónak kiváló. Ha hajlandóak vagyunk a dolgok mélyére ásni (manuálisan), és stilizálni a gép által megosztott gondolatokat, a Jasper sokat segíthet.

Ugyanakkor egy teszt blogcikk megalkotása során kissé lomhának találtam. Úgy viselkedett, mint egy lusta junior, akit ostorral kell csapkodni, hogy 1-1 értelmes mondatot kinyögjön. 

Write & Go (A bőség zavara)

Nem csak külföldi lehetőségek vannak ám, ha blogcikkek megalkotásáról van szó. Egy pár fős magyar csapat több mint 1 éve fejleszti profi, témafüggetlen, tartalomgyártó szoftverét. A megoldásuk felvállaltan egy mankó, nem pedig 100%-os, „embermentes” megoldás. 

Ezt a platformot is teszteltem, és a ChatGPT-vel ellentétben itt sem mesterséges intelligencia beszélgetés során jutottam el az AI által generált végtermékig. 

Hanem úgy, hogy a tesztoldalon megadtam a cikk címét, a tervezett hosszát, és azokat a témákat, kulcsszavakat, amelyekre ki szerettem volna hegyezni a tartalmat. (Angol nyelven a megadott témákhoz népszerűségi és trend értékek is járnak, ami adott esetben segítség lehet.) Miután végeztem, a felület megkínált egy tartalmi vázlattal:

A magyar Write & Go applikáció a mesterséges intelligencia erejével segít a SEO-tartalmak fejezetcímeinek megadásában (is). Nem akartam kötekedni, úgyhogy elfogadtam, és 2 perccel később egy „kész” blogcikk jelent meg a monitoromon. Tetszett, hogy nem kellett végigkövetnem, ahogy megírja a program a tartalmat, mint a mesterséges intelligencia beszélgetéssel operáló ChatGPT-nél.

Ugyanakkor megijesztett az ömlesztett, a kértnél hosszabb tartalom. Nyilván ez csak a teszt fázis, de a headline-ok, a megfelelő tagolás mind-mind elengedhetetlen a tökéletes tartalommarketinghez. (Kattints a linkre, és olvasd el a 6-os szekciót. Szívesen.)

Szóval ha nem szeretnél a ChatGPT egy szusszra megfutható, 2000 körüli karakterlimitjével vesződni (kb. 3-400 szó), akkor a Write & Go jó alap lehet.

Olyan önző vagyok! Folyamatosan a mesterséges intelligencia applikációk szövegalkotó képességeiről írok, miközben fejlesztők, stratégák és egyéb titulussal büszkélkedő marketingesek is körömrágva várják, hogy most akkor az ő munkájukkal mi lesz.

ChatGPT Plus (Óz, a nagy varázsló)

Mivel is érzékeltethetném a mesterséges intelligencia beszélgetések királyának sokoldalúságát, mint egy jó hosszú szöveggel… Vicceltem, egy kép többet mond 1000 szónál:

A ChatGPT jelenleg a legsokoldalúbb mesterséges intelligencia beszélgetőpartner. A megfelelő parancsokkal csodákra is képes.
Ezzel még nem sokra mész, de az már látszik, hogy elvileg ilyen sokoldalú a ChatGPT. Most pedig jön egy konkrét parancssor (angolul
prompt), amivel megválthatod a világot.

#PROTIPP1 – Készíts egy listát!

A listákban az a jó, hogy nem jön ki olyan élesen a magyar és angol nyelvű használatban megfigyelhető különbség. A ChatGPT bullet pointos listái jó támpontot adnak, bármilyen kihívással is találkozol.

Készíts egy listát arról, hogy milyen kihívásokkal néz szembe a(z) (X célcsoport), amiért a(z) (Y termék/szolgáltatás) megvásárlása mellett dönthet.

Konkrét példa

Készíts egy listát arról, hogy milyen kihívásokkal néz szembe a 25-50 éves, barkácsolni szerető, férfi célcsoport Magyarországon, ami miatt a strapabíró fúrógépeket értékesítő ügyfelünktől vásárolhat.

 

1. Pénzügyi korlátok: A 25-50 éves korosztály többsége az életében olyan időszakban van, amikor nagyobb pénzügyi terhet jelent számára a család, az otthon, a munka és az élet más kötelezettségei. Ennek eredményeként a barkácsolásra fordítható költségvetés korlátozott lehet, ami miatt szükségük lehet a tartós, megbízható fúrógépek használatára, amelyeknek nem kell hamar cserélve lenniük.

2. Időhiány: A munka, a család és az egyéb kötelezettségek miatt sok embernek nincs elegendő ideje a barkácsolásra, így fontos, hogy a fúrógépek hatékonyak és megbízhatóak legyenek, és ne legyenek olyanok, amelyekkel sok időt kell tölteni a használatuk előkészítésével és karbantartásával.

3. Alkatrész beszerzési nehézségek: Magyarországon a fúrógépek tartozékainak és alkatrészeinek beszerzése nem mindig egyszerű, és azok ára is magas lehet. Ezért a vevők értékelni fogják, ha a vásárolt fúrógép tartozékait könnyen lehet beszerezni, és azok ára is megfizethető.

4. Ergonómiai kihívások: A fúrógép használata nehéz fizikai munkát igényelhet, és hosszú távon káros hatással lehet a testre. A kényelmetlen fogantyúk és a nehéz, nehezen kezelhető fúrógépek idővel sérüléseket okozhatnak, ezért a vásárlók értékelni fogják a könnyű súlyú, ergonomikus fúrógépeket.

5. Minőségi kihívások: A fúrógépeknek tartósnak és megbízhatónak kell lenniük, és a vevők szeretnék, ha hosszú élettartammal rendelkeznének. Emellett a fúrógépeknek pontosnak és hatékonynak kell lenniük, és nem szabad, hogy problémát okozzanak a munka végzése során.

2. Gyorsaság – Vigyázz, Flash: lemaradsz!

Irigykedve néztem, amikor a Flash című sorozat főhőse fél perc alatt átolvasott 10 szakkönyvet a helyszíneléshez, és már mondta is, mire jött rá. 

Kicsit hasonló érzés a mesterséges intelligenciával beszélgetni. Az automatizált szövegalkotó megoldások segítségével gyorsan és hatékonyan lehet létrehozni magas minőségű tartalmat, ha megfelelő az input.

Például, ha egy webshopban a látogató vásárlás közben megtorpan valami miatt, és nem tud továbbmenni, akkor azonnali, személyre szabott segítséget szeretne kapni, hogy ne kelljen otthagynia a kosarát, és a vásárlás sikeresen befejeződhessen. Egy chatbot ilyen esetben is villámgyors segítséget nyújthat a jövőben (és a jelenben).

És hogy az online marketing terén hol jön ki leginkább a gyorsaságból fakadó előny? Azoknál a rövid, „tét nélküli” javaslatokat igénylő műveleteknél, amelyeken az embereknek sokat kell gondolkodniuk, a gépek viszont kevés input után is képesek nagy számban javaslatokat dobálni. Például új termékneveknél.

#PROTIPP2 – Alkoss (aztán persze hass és gyarapíts is!)

Az alkotásban az a jó, hogy a nagy nyelvi modellek (LLM-ek) másodpercek alatt képesek arra, amin 1 órát ülnél. Kérdés, hogy a listában vannak-e olyan elemek, amiket mások már használnak, vagy mennyire jók, ötletesek stb., de az, hogy erre a konkrét kérésre 2 másodperc alatt kaptam 20 javaslatot, meggyőző:

Alkoss meg (X db) (jelzők helye) fantázianevet, amely a (kategória, amire szükséged van)-ra vonatkozik!

Konkrét példa:

Dr. Kádas Péter profilkép
Alkoss meg 20 db, kitalált, könnyen kiejthető és leírható fantázianevet egy új termékcsaládra, amely minőségi lakásdekorációkat ölel fel!
ChatGPT logo
  1. Luminéa
  2. Estrella
  3. Aveline
  4. Solara
  5. Eleganzia
  6. Novella
  7. Bella Vita
  8. Lumiere
  9. Vivida
  10. Paloma
  11. Aura
  12. Aria
  13. Solstice
  14. Serenity
  15. Casa Bella
  16. Luminae
  17. Florenza
  18. Lumino
  19. Meridian
  20. Viva Lux

3. Költséghatékonyság level 1000

A chatbot nem eszik, nem iszik, nem jár irodába. Havi előfizetési díja mondjuk van, de ez még egy junior munkatárs bére mellett is eltörpül. Az MI-megoldások használata (a humán munkatársak alkalmazása mellett) jelentősen csökkenti a költségeket, és lehetővé teszi a cégek számára, hogy azok nagyobb költségvetésű projektekre csoportosítsák át erőforrásaik egy részét. 

Nem kizárt, hogy egy fejlett chatbot (pl. LaMDA/Google Bard, ChatGPT Plus stb.) a jövőben akár képes lehet kiváltani/helyettesíteni egy junior munkatársat, ráadásul úgy, hogy sokkal nagyobb mennyiségű munkát végez el jóval rövidebb idő alatt. 

Mondjuk a csapatépítőkön nem ő lesz a legnépszerűbb arc, de legalább nem fogyaszt sokat…

Sőt, majdnem semmit. És hát ez a blokk pont a költséghatékonyságról szól.

#PROTIPP3 – E-mail külső-belső használatra

Az e-mailekben való segítségnyújtás több szempontból is hasznos. Egyrészt vannak azok az e-mailek, amelyeken sokat agyal az ember, ergo sok időt és pénzt visznek el. Árajánlatok, kielégítő válaszok hosszú levelekre, vagy ha marketingről van szó, akkor e-mail-kurzusok, szekvenciák. A sor kimeríthetetlen, jöjjön a konkrét tipp!

Írj egy (valamilyen) e-mailt, amely eléri, hogy a (célközönség pontos definiálása) célcsoport az alábbiakat tegye: (felsorolás).

Konkrét példa:

Dr. Kádas Péter profilkép
Írj egy meggyőző, de barátságos e-mailt, amely eléri, hogy a junior kollégák az alábbiakat tegyék: – Belássák, hogy az AI-megoldások hasznosak is lehetnek – Örömmel töltse el őket azok költséghatékonysága – Ne féljenek attól, hogy az ő munkájukra nem lesz szükség.
ChatGPT logo

Tárgy: Az AI fontossága a munkában

Kedves Junior Kollégák,

Szeretnénk megosztani veletek néhány gondolatot az AI-megoldásokkal kapcsolatban, és arról, hogy miért hasznosak a munkában. Az AI technológiai előnyeiről szóló beszélgetések gyakran elriasztják az embereket, mert úgy érzik, hogy az ő munkájukra már nem lesz szükség. Azonban szeretnénk megnyugtatni mindenkit, hogy az AI az együttműködésünk része lesz, nem pedig helyettesítője.

Az AI-megoldások számos előnyt kínálnak, amelyek költséghatékonyságot, megbízhatóságot és hatékonyságot jelentenek. Az AI használata lehetővé teszi, hogy az adatokat gyorsabban és pontosabban dolgozzuk fel, és segítsen abban, hogy az ügyfelek igényeire még inkább fókuszálhassunk. Az AI-megoldásokkal való együttműködés célja nem az, hogy kiváltsa az emberi munkát, hanem hogy kiegészítse és optimalizálja azt.

Szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy az AI-megoldásoknak nem csak a nagyvállalatok használhatják, hanem a kis- és középvállalkozások is. Az AI-megoldások használata számos lehetőséget kínál a hatékonyság növelése és a költséghatékony munkavégzés szempontjából. Emellett az AI megoldásoknak köszönhetően lehetőség nyílik az adatelemzésre, az ügyfelek igényeinek jobb megértésére és a termékek fejlesztésére.

Végső soron a célunk az, hogy javítsuk a munkakörnyezetünket és elősegítsük az együttműködést, a hatékonyságot és a sikert. Reméljük, hogy sikerült eloszlatni néhány félelmet, amelyek az AI-megoldásokkal kapcsolatban merülhetnek fel, és örömmel várjuk, hogy együtt dolgozhassunk a jövőbeli projektekben.

Üdvözlettel,

[Neved]

4. Ismeretanyag – A chatbot nem felejt?

Ó, dehogynem felejt. Későbbi beszélgetések során nem képes visszaidézni azt, ami korábban, egy másik MI-beszélgetésben már elhangzott. 1-0 a jó memóriájú kollégáknak. De a chatbotok (is) fejlődnek…

Segítségükkel a cégek sokkal több információt gyűjthetnek a vásárlóikról, amelyeket a jövőbeli marketingstratégiák kidolgozásához fel is használhatnak (akár szintén MI-chatbotok segítségével). 

Ugyanis a leginnovatívabb chatbotok képesek megtanulni a vásárlói interakciókat, és ezeket az adatokat felhasznál(hat)ják, a válaszidő és a hatékonyság optimalizálására. Ezáltal a chatbotok által kezelt ügyfélszolgálati folyamatok javulnak, és az ügyfél-elégedettség szintje is emelkedik. Ezekért az előnyökért pedig bármelyik webáruház-tulajdonos odaadná a fél karját. Vagy a legnépszerűbb cross-sell termékét.

Marketing fronton azzal az 570 gigabájtnyi értékes adattal is érdemes számolni, amit gondosan válogatott könyvekből, cikkekből és webszövegekből hasznosított a ChatGPT. 300 milliárd szó.

Ez azt jelenti, hogy (az átlagos, percenkénti 150-200 szóval számolva) több mint 3000 évbe telne felolvasni mindent, amiből ez a rendszer jelenleg dolgozik. Aki nem használja fel (a megfelelő fenntartásokkal, fékekkel és a szükséges ellenőrzések, javítások mellett) az innen kinyerhető tudást, az magára vessen!

#PROTIPP4 – Mit tudsz a…

Milyen jó lenne, ha nem kellene mindenben annyira elmélyedni, ha egy tudásra éhes marketinges úgy is fejlődhetne, hogy nem olvassa végig a világ összes e-mail-kurzusát, e-bookját, cikkét. Helyette megkérhetné MI-ismerősét, hogy elmélyült beszélgetésük során ossza meg vele releváns tudását.

Mit tudsz a (témakör megfogalmazása)-ról? Fejtsd ki (X-Y darab) mondatban, amit a témáról tudnia kell egy (befogadó jellemzése)-nak!

Konkrét példa:

Dr. Kádas Péter profilkép
Mit tudsz a tökéletes landing oldalak felépítéséről? Fejtsd ki 10-15 darab mondatban, amit a témáról tudnia kell egy olyan ügyfélnek, aki már rendelkezik valamekkora tudással az online marketing terén!
ChatGPT logo

A tökéletes landing oldal felépítése az online marketing sikere szempontjából kulcsfontosságú. A megfelelő struktúra és design hatékony lehet a konverzió növelése érdekében. A landing oldalra vezető hirdetés legyen konzisztens az oldal tartalmával, a CTA legyen jól látható és jól megfogalmazott.

Az oldal első bekezdése legyen rövid és világos, az oldal többi részén pedig részletesen tájékoztassuk a látogatókat a termékről vagy szolgáltatásról. Az oldalnak legyenek vizuális elemek, amelyek segítenek megerősíteni az üzenetet. Az oldal fontos eleme a bizalmi tényezők megjelenítése, mint a visszajelzések, elégedett ügyfelek, stb.

Az űrlap tervezése kulcsfontosságú, hogy egyszerű legyen, de hatékony, és az űrlap mellett adhatunk kedvezményeket is, ami segíthet a konverzióban. Az oldal szövegezése legyen könnyen olvasható, érthető és rövid mondatokból álljon.

Az oldal sebessége is fontos, gyors betöltődést biztosítva, mivel a lassú oldalakat a felhasználók gyakran elhagyják. Végül, a landing oldal tesztelése is fontos, hogy az optimalizálási lehetőségeket ki lehessen használni.

5. Tanácsadás – Nem A/B teszt, de majdnem?

Azt minden marketinges tudja, hogy az adatvezérelt marketing eszköze, az A/B tesztelés (a közvélemény-kutatásokkal szemben) viselkedést mér, ezért érdemes rá „hallgatni”. De mi a helyzet a „chatbot beszélgetésekkel”, mennyire vegyük komolyan a „mesterséges intelligencia tanácsadókat”?

A szövegalkotó AI-megoldások lehetővé teszik különböző elemzések készítését, amelyek segíthetnek a felhasználóknak megérteni, hogy mi működik és mi nem (és kis nógatás után még azt is elárulják, hogy miért).

A különböző MI-megoldások (pl. mesterséges intelligencia applikációk, mesterséges intelligencia fordítók, online magyar chatbotok vagy robottanácsadók) képesek nagy mennyiségű adatot gyűjteni az ügyfelektől (és ügyfelekről) a beszélgetések során, amelyek alapján a vállalkozások (és a nekik dolgozó marketingszakemberek) könnyedén felmérhetik, hogy egy adott termék vagy szolgáltatás hogyan hat rájuk.

Ha pedig képben vagyunk a különböző igényekkel és elvárásokkal kapcsolatban, akkor már csak meg kell találni az ideális csatorná(ka)t a személyre szabott kommunikációhoz. Bevételesőre felkészülni!

#PROTIPP5 – Melyik a jobb/szebb/ütősebb?

Most mutatok egy példát (vagyis kettőt), ami érzékelteti, hogy milyen fontos a pontos, részletes brief, akkor is, ha mesterséges intelligenciáról van szó.

Melyik a (jelző – pl. jobb, szebb, hatékonyabb) (kategória – pl. mondat, hirdetésszöveg, bekezdés) (XY) szempontból, és miért?

Dr. Kádas Péter profilkép

 

Melyik a hatékonyabb fősor marketing szempontból és miért? A, Stílusos és minőségi ruháink garantálják, hogy mindig a legjobb formádat hozd ki magadból. B, A világnak szüksége van egy kis divatra, még akkor is, ha csak otthon vagy a macskáddal.
ChatGPT logo

Az A és B fősorok közül az A lehet hatékonyabb marketing szempontból. Az A fősor azonnal rámutat arra, hogy milyen előnyöket kínál a termék, és azt sugallja, hogy a termék minőségi és stílusos.

Ezzel szemben, a B fősor kevésbé specifikus és célzott, és a termék tulajdonságait kevésbé hangsúlyozza, inkább egy általános igényre fókuszál. A konkrét előnyök kiemelése és az üzenet egyértelműsége fontos ahhoz, hogy hatékonyan kommunikáljuk a termék értékét a vásárlóknak.

Ezért az A fősor hatékonyabb lehet a marketing szempontjából, mert pontosabb és konkrétabb üzenetet közvetít, amely segíthet a vásárlói elköteleződésben és konverzióban.

Dr. Kádas Péter profilkép

 

A célcsoport: lusta tinédzserek, az ügyfél: egy divatiparban tevékenykedő webáruház, az elvárt stílus: humoros – Melyik a hatékonyabb fősor, és miért? A, Stílusos és minőségi ruháink garantálják, hogy mindig a legjobb formádat hozd ki magadból. B, A világnak szüksége van egy kis divatra, még akkor is, ha csak otthon vagy a macskáddal.
ChatGPT logo

Mivel a célközönségünk lusta tinédzserek, akikre a humoros stílus hatásosabb lehet, a B fősor lehet a hatékonyabb választás. Az B fősor szórakoztató és figyelemfelkeltő, és egy olyan igényre utal, amelynek valószínűleg a célközönségünk is megfelel.

A fősor így felkelti a vásárlók érdeklődését, és lehetővé teszi, hogy az üzenet hatékonyabban érje el a célközönséget. Az A fősor ugyanakkor kevésbé vonzó a célközönség számára, mert túlságosan formális és nem mutatja be, hogy a divatos ruháink mennyire vonzóak és vonzóvá tehetik a vásárlókat.

Így a B fősor valószínűleg hatékonyabb a célközönség vonzásában és a konverzióban.

6. Asszisztencia – Foglald össze, hogy…

Egy jó sidekick aranyat ér. Batman és Alfréd (vagy Robin). Sherlock és Dr. Watson. Don Quijote és Sancho Panza. Ha a mesterséges intelligenciát asszisztensként használod, majdnem olyanok lesztek, mint Iron Man és J.A.R.V.I.S. Főleg, hogy most már a ChatGPT-vel is beszélgethetsz, szóban.

Arról már volt szó, hogy az MI-megoldások egyik legfontosabb előnye az, hogy segíthetnek az információk összegyűjtésében és rendszerezésében, így időt takaríthatnak meg a marketingesek számára (is).

Egy asszisztens chatbot például segíthet egy adott témában releváns információmorzsákat keresni az interneten (vagy az adatbázisában), majd strukturált módon rendezni azokat. Ez különösen hasznos lehet, ha túl sok információt találsz egy adott témában, és nem tudod, hol kezdj hozzá a feldolgozáshoz. 

Vagy összefoglalhatnak valamit, amin nincs kedvünk/időnk átrágni magunkat. Apró szépséghiba, hogy például a ChatGPT jelenleg 2048 karaktert hajlandó egyben feldolgozni, így hosszabb tartalom esetén szeletelni kell!

Az asszisztens chatbotok és mesterséges intelligencia applikációk az olyan teendők kezelésében is segíthetnek, mint például az emlékeztetőbeállítás (fontos határidők, találkozók), a pénzügyi tervezés, a kockázatkezelés vagy a diagnosztika.  

És persze azzal is érdemes számolni, hogy gyors és megbízható válaszokat kaphatunk a leggyakoribb kérdésekre, és segítenek a problémák megoldásában anélkül, hogy sokat kellene várnunk a válaszra. 

Kávét nem főznek. Még…

7. Szerepjáték – Mi lenne ha… 

Az ingyenes, 7 napos szövegíró e-mail-kurzusunkban részletesen is kitérek rá, hogy miért és hogyan segít, ha elképzeled, hogy a brand, a termék, vagy a célcsoport egy-egy konkrét személy. (Tehát fontos, hogy néznek ki, mit mondanak, mik a jó és rossz tulajdonságaik.)

A szerepjáték technika az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy egy témával kapcsolatban megértsük a felhasználói igényeket és preferenciákat. A mesterséges intelligencia beszélgetések során lehetőség nyílik a szerepjátékra, mindkét résztvevő fél részéről. 

Azzal, hogy megkéred a partnert (jelen esetben a ChatGPT Plust), hogy viselkedjen (kommunikáljon) úgy, mint egy adott szereplő/karakter, rengeteget javíthatsz a generált szöveg tónusán.

Sőt, ha te is más bőrébe bújsz (például az ügyfélébe, a célcsoportéba), és megkéred a rendelkezésedre álló AI-megoldást, hogy „neki” válaszoljon, még pontosabb, még könnyebben használható szövegeket kapsz.

Dr. Kádas Péter profilkép

#PROTIPP7 – Képzeld el, hogy Te vagy a…

Angol nyelven ez briliánsan működik, ha emlékszel a corner elején található Shakespeare-blokkra. A ChatGPT bárkivé át tud változni, ha elég információja van az adott személyről/karakterről, és a szerepjáték nem ütközik elvi akadályokba. Magyar nyelven érdemes olyan (általánosabb) karaktereket megadni, amelyekhez az angol nyelvű inputokat is felhasználhatja a rendszer.

Szeretném, hogy a (XY terület/iparág) szakértőjeként válaszold meg a feltett kérdéseimet. Én egy (tulajdonság, rövid leírás a karakterről) vagyok. A válaszaid célja a következő: (leírás).
(1. kérdés)

Konkrét példa:

Szeretném, hogy a fejlesztés szakértőjeként válaszold meg a feltett kérdéseimet. Én egy kezdő vagyok, akit érdekel a fejlesztés. A válaszaid céljai a következők: kedvcsinálás, bevezetés a fejlesztés birodalmába, konkrét kódsor bemutatása. El tudnád magyarázni egy rövid kódsort is bemutatva, hogy miért legyek fejlesztő?

ChatGPT logo
Persze, szívesen! Az alábbi kódsor egy egyszerű „Hello, World!” program, ami egy nagyon alapvető programozási koncepciót mutat be. Itt van a kód:
python
print("Hello, World!")

Ez a program azt fogja tenni, hogy kiírja a képernyőre a „Hello, World!” szöveget.

Ez az egyszerű kódsor nagyon fontos üzenettel bír: lehetővé teszi számodra, hogy létrehozd a saját szoftvereidet és alkalmazásaidat. Az, hogy programot írsz, azt jelenti, hogy magad hozod létre azokat a megoldásokat, amelyeket a mindennapjaid során használsz, és amelyekkel hatékonyabban tudsz dolgozni.

Az alkalmazások és a szoftverek világa ma már minden területen jelen van, így számos lehetőséged van arra, hogy alkalmazottként, vagy akár saját vállalkozásod részeként fejleszthess szoftvereket és alkalmazásokat. Ha érdekel az informatikai világ és szeretnél részese lenni ennek a dinamikus és fejlődő szektorának, akkor a fejlesztői karrier egy nagyon vonzó lehetőség lehet számodra.

Tehát a válasz a kérdésedre: ha szeretnél részese lenni egy olyan dinamikus és fejlődő szektorban, amely kihívásokat és lehetőségeket kínál, akkor érdemes lehet megtanulni a programozás alapjait, és elkezdeni fejleszteni. A fenti egyszerű kódsor bemutatja, hogy milyen egyszerűen lehet elkezdeni, és hogy a programozás segítségével lehetőséged nyílik saját alkalmazásaid és szoftvereid létrehozására.

Útravaló – Hogyan tovább?

Semmi sem fekete vagy fehér. Ha átnézted az általam közzétett képernyőfotókat, akkor láthattad, hogy a magyar nyelvű válaszokat illetően sok javítanivaló van még a rendszerben. És ez más applikációkkal folytatott mesterséges intelligencia beszélgetésekre is igaz.

Ugyanakkor az is egyértelmű, hogy számtalan olyan terület van a marketing univerzumán belül és azon kívül, ahol egy minőségi mesterséges intelligencia párbeszéd rengeteget segíthet.

Zárásként pedig felteszem a kérdést, amire vártál (vagy nem): Szerinted mire jó egy beszélgetés a kedvenc nagy nyelvi modelleddel / chatbotoddal / mesterséges intelligencia applikációddal? Kommentelni szabad, sőt!

1200 628 Goitein Gergely
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...