5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y
On Op Or

Online marketing fogalma

Online marketing fogalma

Az online marketing fogalma magában foglalja az internet különböző csatornáinak felhasználását piaci terjeszkedés és üzletfejlesztés céljával. Az online marketing alkalmazásával egy vállalat a márkájáról, termékeiről és szolgáltatásairól terjeszt információt a potenciális ügyfelei számára. Az „online” szóhoz való társítása pedig az internethez való kapcsolódást jelenti. 

Nevezzük még ezenkívül internetes marketingnek, webmarketingnek, továbbá digitális marketingnek is. A világháló, majd a napi 24 órás online kapcsolatot lehetővé tevő mobiltelefonok széleskörű elterjedése mind a személyes, mind pedig az üzleti felhasználását tekintve új csatornákat és komplex, több lépcsős lehetőségeket hozott létre a marketing iparág számára. 

Az online marketing fogalma az üzletfejlesztés fázisai közül sokkal többet foglal magába, mint a hagyományos marketing. A „régi” iskola csatornáihoz például a nyomtatott sajtó, a hirdetőtáblák, valamint a televíziós és rádiós hirdetések tartoznak. A hagyományos (offline) marketingnek az eredményei nehezen mérhetőek, alkalmazásuk is jóval költségesebb, valamint szegmentációs és perszonalizációs lehetőségek híján leginkább a marketing tölcsér legtetején képesek csak kifejteni a hatásukat.

Az online marketing fogalmához kapcsolódó területek

Az online marketing fogalma – és azon belül is főleg a marketing technológiák (martech) – fejlődésével a korábban jórészt egyazon kompetencia-körben kivitelezhető online üzletfejlesztési tevékenységek 7 nagy területre váltak szét. Az online marketing – átfedésekkel bőven rendelkező – alegységei ma

az online marketing fogalmához kapcsolódó területek

Az online marketing fogalma az előnyök tekintetében

Az online csatornák marketing célú felhasználásának a legfőbb előnye, hogy bármelyik csatorna hatását és a felhasználók viselkedését egyaránt lehetséges mérni. A kapott eredmények felhasználásával pedig könnyen javíthatod a nem megfelelő értékeket mutató területeket.

Ezt követően pedig a fizetős vásárlókká alakuló látogatókat elemezve értékelheted, hogy az egyes csatornák hogyan is működnek. A hagyományos marketinggel ellentétben az interneten elérhető extra csatornákkal, platformokkal és lehetőségekkel sokkal szélesebb skálán, a hagyományos költségek töredékéért lehet elérni és vásárlóvá alakítani az érdeklődőket.

Éppen ezért az online marketinggel csökkentheted az általad képviselt vállalat marketing költségeit, hatékonyabb ügyfélszolgálatot állíthatsz fel, miközben az eredményeidet pontosan mérheted, úgy hogy mindeközben ezeket alkalmazva a pontosabb célzás és a jobb minőségű szolgáltatások révén a piacon számottevő versenyelőnyre teszel szert. Hatékonyan megcélozhatók például a fogyasztók mondjuk a lakhelyük, az érdeklődésük, a használt eszközeik és a látogatási előzményeik alapján.

Mérhetőség

Amit nem tudsz mérni, azon nem tudsz javítani sem…

Az online marketing fogalma egybeforrt a mérhetőséggel, ez a tulajdonság az online üzletfejlesztés szíve-lelke. Az analitikában számtalan statisztikai adatot gyűthetsz be, azokat elemezheted, és következtetéseket vonhatsz le belőlük. A statisztikai eredmények hatékony felhasználásával pedig extra költségek nélkül érhetsz el még jobb eredményeket. A hirdetési eszközök legtöbbje rendelkezik saját analitika platformmal, ahol akár élőben is figyelheted az adatok alakulását. Erre épül az online marketing fogalmából következő adatvezérelt döntéshozatal. Az elemzési lehetőségeket különböző módokon kihasználva a vállalatok idővel javíthatják a célzást, a tartalmi kommunikációt, a hirdetések, a landing oldalak és az e-mail marketing teljesítményét is – ezzel pedig egyre tisztultabb képet kaphatnak a vásárlói bázisukról.

Az online marketing fogalma messze túlmutat azon, hogy a vállalatokat a potenciális ügyfelekkel összekapcsolja. A mérhetőség és perszonalizálhatóság révén a teljes vásárlói út hosszában képes javítani, így a hagyományos (offline) marketinghez képest magasabb szintre emeli az üzletfejlesztést. Továbbá képes egyesíteni az internet kreatív és technikai eszközeit, azaz magát a tervezést, a fejlesztést, a sales feladatokat és a reklámozást is. 

Online marketing fogalmához kapcsolódó eszközök

A működő online marketing eléréséhez számos eszköz áll a rendelkezésedre – ezeket hívják martech (vagyis marketing technológiai) eszközöknek. Az eszközök integrációjával és így kombinált, együttes alkalmazásával hatalmas sikereket érhetsz el. Nem csak az adatokat gazdagíthatod több forrásból származó információval, hanem az ügyfelekkel történő érintkezési pontok mindegyikén egyformán magas szintű, integrált szolgáltatást biztosíthatsz.

Az online marketing fogalmához kapcsolódó hátrányok

Az online marketing fogalma a kézzelfoghatóság hiánya miatt korlátos – a vásárlók ugyanis az online médium használata során nem tudják kipróbálni és fizikálisan is szemügyre venni az adott termékeket. Ez a korlát vásárlói kételyeket generálhat, ám erre a legtöbb iparágban a nagyvonalú, végletekig egyszerűsített visszaküldési és visszafizetési gyakorlat a tapasztalat szerint több, mint hathatós megoldást kínál.

Az online marketing csatornák típusai 

Az online marketing fogalma mellett muszáj megemlíteni néhány csatornát részletesebben is, amelyek szakszerű és főleg kombinált alkalmazásával jelentős sikereket érhetsz el az online üzletfejlesztés területén.

PPC hirdetés

A Pay-per-click azt jelenti, hogy fizetett hirdetéseken keresztül különböző digitális platformokon érik el a felhasználókat. A szakemberek PPC kampányokat hoznak létre például a Google, a LinkedIn, a Pinterest, a Facebook vagy a Twitter oldalakon. A hirdetéseik ezáltal a termékekhez vagy szolgáltatásokhoz kapcsolódó kifejezésekre kereső embereknek jelennek majd meg. A legnépszerűbb PPC platformok a Google Ads, a Facebook Ads, a Twitter, a TikTok és az Instagram felületei, de nagyon népszerűek a programmatic platformok is.

E-mail marketing

Az online marketing fogalmán belül még mindig ez az egyik leghatékonyabb csatorna a maga közel 40-szeres megtérülésével. Az online marketingben járatlanok az e-mail hallatán sokszor a spam e-mailekre gondolnak, pedig az e-mail marketing teljesen mást jelent. Képes kapcsolatot teremteni a vállalat és a potenciális, illetve a már meglévő ügyfelei között, illetve képessé teszi a vállalatot a magas minőségű perszonalizált kommunikációra – teljesen automatikusan.

Az online marketing területén dolgozók egy része minden más csatornát úgy használ, hogy az onnan beérkező lead-ek, vagy vásárlók felkerüljenek az e-mail listáikra, ahonnan a későbbiekben megpróbálják őket vásárlókká – vagy újravásárlókká – formálni.

Social Media

A közösségi platformok használatának elsődleges célja a márka népszerűsítése, illetve egyfajta bizalom kialakítása.

Online marketing stratégia

Az online marketing stratégia összhangban van a vállalat üzleti célkitűzéseivel, hiszen eredményeként a profitabilitás növekedése várható el tőle. Magának az online marketing stratégiának a célja új ügyfelek szerzése és a már meglévők megtartása. A stratégia megalkotása előtt tehát egy konkrét és számszerűsített célra van szükséged, amit különböző módszerek elérésével érhetsz majd el. A stratégia megvalósításához pedig megfelelő taktikákat szükséges alkalmazni. Mivel a stratégiát a vállalat üzleti tervéből kiindulva kell megalkotni, ezért ez a versenytársak számára nem válik láthatóvá. Ellentétben a stratégia által kiválasztott taktikával, amit már bármelyik konkurenciád is láthat.

Íme néhány példa az online marketing taktikákra:

Tartalommarketing 

Tartalommal, azaz blogbejegyzés, e-könyv, online-tanfolyam, webinárium vagy podcast felhasználásával is elérheted a potenciális ügyfeleket. Egy cikk esetében a folyamat általában úgy néz ki, hogy a vállalat weboldalán közzéteszi a tartalmat, amit később a közösségi média felületeken, e-mail marketing keretében és PPC kampányokon keresztül tovább népszerűsít.

Videó marketing

A videómarketing kapcsán nem lehet elmenni a YouTube megemlítése nélkül, ami az egyik legismertebb keresőmotor az egész világon, az online marketing fogalmát tekintve is egy gyakran alkalmazott taktikáról van szó. Rengeteg felhasználó használja ezt a platformot arra, hogy az ide feltöltött videókból és azok kommentjeiből tájékozódjon egy-egy vásárlást megelőzően. A YouTube mellett használható még videós tartalmak és kampányok futtatására a Facebook, az Instagram és a TikTok is.

Affiliate marketing 

Ez a terület a marketing egyik legrégebbi formája, amit az internet újított meg és használ előszeretettel marketing taktikaként. Ennek lényege, hogy az influencerek jutalékért cserébe vállalatok termékeit és szolgáltatásait népszerűsítik.

Így kezdj bele

Az online marketing fogalma sokaknak már azelőtt fejtörést okoz, hogy abba belekezdtek volna. Mi azt tanácsoljuk, hogy első lépésként fogalmazd meg a céljaidat, majd győződj meg arról, hogy azok konkrétan mérhetőek-e. Ezt követően olyan online jelenlétet kell kialakítani, ami segíti a cél elérését. Létre kell hozni a stratégiát, ami meghatározza a taktikákat, amik pedig végül definiálják a használni kívánt csatornákat is. Ne feledd, a jó marketing ugyanazt kommunikálja az összes használatban lévő csatornáján. 

Az inbound és az interruption marketing 

Mindkét fogalom az online marketing részét képezi. Az inbound marketing célja, hogy értékes tartalmak létrehozásával minél több ügyfelet vonzzon be. Ennek az ellentéte az interruption marketing, aminek célja, hogy csupán kommunikációt kezdeményezzen egy sokkal szélesebb célközönséggel. Az inbound tehát sokkal kifinomultabbak és jobban célzott  taktikákat alkalmaz, mint az interruption marketing. Az előbbi azért is tud jól működni, mert képes alkalmazkodni az emberek digitális térben való viselkedéséhez és ezáltal az érdeklődők számára értéket képviselő tartalmakkal látja el őket.

Marketing szakemberként nem kell választani egyik vagy másik közül, mivel ezeket együttesen alkalmazva érhetőek el a legjobb eredmények. Az inbound marketing struktúrát ad a hatékony online marketinghez, így minden digitális csatorna egy cél érdekében fog működni.

Az utóbbi években a világ számos részén, kifejezetten a fejlett gazdaságokban az online marketing fogalma már felülmúlta a hagyományos hirdetési tevékenységeket, de még így is hatalmas növekedési potenciállal bíró iparágnak tekinthető. Az online marketing fogalma még számos olyan dolgot foglal magába, amit a siker érdekében érdemes elsajátítani – de ebbe a cikkbe már nem fért bele.

150 150 Báthori Adrienn
Írd ide, amit keresel...