Az on-page SEO kifejezést magyarul tartalmi keresőoptimalizálásnak lehetne fordítani. A keresőoptimalizálást (Search Engine Optimization, vagy rövidítve SEO) ugyanis három nagy alegységre szokták bontani:
- on-page (vagyis tartalmi) SEO
- off-page SEO, azaz linképítés és végül
- technical SEO
Az On-page SEO követelményei
A tartalmi keresőoptimalizálásnál a cél az, hogy a keresőrobotok be tudják aznosítani, hogy pontosan miről szól az adott tartalom és megismerhessék azokat a látogatói szignálokat, amik segítenek számukra eldönteni, hogy az adott tartalom mely keresésekre vonatkozóan számít(ana) releváns találatnak. Amikor egy marketing szakember előveszi az on-page SEO taktikáját, általában az alábbi dolgokra érdemes odafigyelnie:
1. A tartalom minőségi, barátságos, széles közönség szmára befogadható hangnemben és stílussal íródjon. Értelmes, tetszetős és hasznos legyen, mert ezek alapvető dolgok, amiket az emberek elvárnak.
2. Alkalmazz kulcsszavakat a tartalomban meghatározott sűrűséggel, mivel ezek segítik a keresőmotorokat abban, hogy megértsék, miről van szó a az adott oldalon.
3. A címekben és a bevezetőkben is használd a kulcsszavakat, mivel ezek segítik a keresőmotorokat abban, hogy megértsék, milyen jellegű tartalommal állnak szemben és az hogyan illeszkedik az oldal többi részéhez.
4. A képeknél használj leírásokat, mivel ezek nélkül az úgynevezett alt text-ek nélkül a keresőmotorok nem képesek értelmezni a képi elemeket.
5. A videókban ugyancsak használj leírásokat, mivel a képekhez hasonlóan a videó is black box a keresőmotorok számára, mivel ezek a botok képtelenek a videó tartalma alapján beazonosítani, hogy miről szól egy mozgóképes tartalom, így csak a leírásból tudnak következtetni.
6. Kérj hivatkozásokat más webhelyekről, mivel ezek segítik a keresőmotorokat abban, hogy feltérképezzék az adott oldal szemantikus kontextusát más, a keresőmotorok által már ismert oldalakkal – bár ez már nem on-page SEO, hanem úgynevezett off-page SEO technika.
7. A tartalom könnyen fogyasztható, jól olvasható legyen az emberek számára, ne csak a keresőmotorok számára optimalizáld, továbbá ne tévessze meg a látogatókat, azaz legyen konzisztens a tartalom, a metalírások és a linkek hálózata.
Az on-page SEO eszközei
A tartalmi optimalizálás WordPress CMS-en végtelenül egyszerű feladat: mind a nagyon elterjedt és ingyenes Yoast, mind a még modernebb és fejlettebb RankMath bővítmény vizuálisan és szóbeli tanácsokkal is segíti az optimalizálást, valahogy így:
80/100-as pontszm felett gyakorlatilag teljesen optimalizáltnak tekinthető az oldal, mind a keresők, mind a humán látogatók szempontjából közérthető és kontextuálisan könnyen pozícionálható. Az ennél mélyebb on-page analízisekhez már olyan online marketing szoftverek szükségesek, mint az Ahrefs, a MOZ, vagy a Semrush.
Ezekkel azonban azt is ki lehet kutatni, hogy egy (tartalmi szempontból) versenytársnak tekinthető oldal milyen kapcsolódó kulcsszavakra milyen pozíciókban helyezkedi el és hol van úgynevezett content gap a két domain között. A content gap ismeretében viszonylag könnyű felállítani egy tervet, hogy miylen tartalmakat kell még létrehozni a jobb pozíció eléréséhez.
Profi fogások
Léteznek olyan speciális SEO fogások, amit a fenti bővítmények nem figyelnek és nem is figyelmeztetnek rá, E fogások némelyikét csak nagyon kompetitív környezetben, vagy kifjezetten cornerstone tartalmakra alkalmazzuk, de ha már on-page optimalizálásról beszélünk, akkor érdemes ezekről is szót ejteni:
LSI kulcsszavak
Az egyik ilyen speciális technika az úgynevezett LSI kulcsszavak (Latent Semantic Indexing) integrálása a tartalomba. Ha a Google keresőjében rákeresel egy adott kulcsszóra, akkor a Google felajánl hasonló kereséseket – ezeket mind a kereső mezőben, mind a SERP alján megtalálod. A „weblap optimalizálás kifejezésre például valahogy így néz ki a dolog:
A SERP alján pedig így néz ki a dolog mondjuk a „Shopify” keresésre:
Ha a kulcsszóra optimalizált cikkbe bekerülnek az LSI kulcsszavak, akkor a Google keresőrobotjai érzékelni fogják a szemantikus kapcsolódást. és nagyobb valószínűséggel sorolják feljebb az oldalt.
Megosztások felturbózása
A másik ilyen speciális technika a közösségi megosztást lehetővé tévő gombok pszichológiai és UI optimalizálása. Ennek azért van jelentősége, mert a közösségi média megosztások száma a Google számára Top10-es ranking faktor, így ha egy adott tartalmat többen osztanak meg, akkor ez on-page SEo szempontból előnyt jelent.
Hirdetések és on-page SEO
A harmadik ilyen fogás a hirdetésekkel kapcsolatos. A Google egyre inkábba látogatói szignálokra támaszkodik a rangsorolás tekintetében. Minél tovább maradnak a látogatók az oldalon, annál jobb minőségű tartalomnak érzékeli a Google az adott URL-t. Kézenfekvő tehát olyan hirdetésekkel promótálni az adott URL-t, ami nagyon szűk közönséget céloz, vagyis csak azokat, akiket az adott tartalom biztosan érdekel.
Frissítések
A Google semmit sem szeret jobban, mint a folyamatosan frissen tartott oldalakat. Adódik a lehetőség, hogy egy adott tartalmat rendszeresen ellátunk egy pár soros kiegészítéssel, ami releváns a látoatók számára is és jót tesz a SEO-nak is. Elég 1-2 havonta egyszer egy bekezdésnyit frissíteni az oldalon és a Google előbb-utóbb meghálálja a frissítéseket.
Meták optimalizálása
Erről az on-page SEO technikáról részletesen írtunk a Google keresőoptimalizálásról szóló cikkünkben, úgyhogy itt nem ismételjük meg a teljes technikát, csak az elveket. Amennyiben egy adott találati pozícióban egy tartalom nem hozza az átlagos átkattintási arányt, akkor azt a keresők lejjebb sorolják, amennyiben azonban átlag felett teljesít, akkor ez egy szignál a keresőalgoritmusnak, hogy tehetné akár feljebb is. Amennyiben tehát magasabb CTR-t tudsz elérni a SERP-en, akkor megint léptél egyet előre az on-page SEO kanyargós ösvényén.
Internal linking
Végül, de nem utolsó sorban, a Yoast, vagy a RankMath csak azt figyeli, hogy az adott oldal tartalmában van-e kimenő link belső oldalakra, azt nem, hogy az optimalizálandó tartalomra hány link mutat, így érdemes a szemantikusan kapcsolódó kulcsszavakra optimalizált oldalakról hivatkozni az adott tartalmat, ez ugyanis segít megérteni a keresőknek, hogy strukturálisan hol helyezkedik el az adott oldal.