A SEO jelentése keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization; ennek rövidítése a SEO) A SEO egy olyan online marketing technika, amely a weboldalak rangsorolásával kapcsolatos tevékenységeket foglal magában annak érdekében, hogy weboldalunk meghatározott kulcsszavakra előkelőbb helyen jelenjen meg a keresőmotorok találati listáin. Az SEO célja, hogy a weboldalak minél magasabb helyezést érjenek el ezeken a találati listákon, amit a szakma SERP-nek (Search Engine Ranking Page) rövidít.
Mivel a találati listákon az emberek általában az első találatok egyikére kattintanak, a sikeres SEO egy kitűnő minőségű, azaz hiper-releváns, ráadásul ingyenes forgalmat jelent bármely weboldal tulajdonosának, így képes érdemben növelni a látogatottságot és az online láthatóságot – a presztízs értékről nem is beszélve.
A SEO, mint tevékenység háttere
A keresőmotorok, mint például a Google, Bing vagy Yahoo, a felhasználók keresési szavaikra vonatkozó találati listát jelenítenek meg és az az érdekük, hogy ezek a találatok minél relevánsabb választ adjanak a keresett kifejezésre. Az SEO jelentése a találati listákon való helyezés befolyásolja azáltal, hogy a SEO szakember különböző beállításokkal megpróbálja meggyőzni a keresők algoritmusait arról, hogy az adott keresésre az Ő oldala kínálja a legjobb választ.
Mivel a keresőmotorok algoritmusai számos tényezőt figyelembe vesznek a weboldalak rangsorolásakor – például a tartalom minőségét, a kulcsszavak használatát, a weboldal struktúráját, a látogatói szginálokat és a linkek minőségét -, így a SEO egy nagyon sokrétű, aprólékos optimalizálási lépésekből álló folyamat.
A keresőoptimalizálás eszköztára
A keresőoptimalizálás jelentése egy összefoglaló kifejezés, ugyanis a SEO technikáit általában három, jól elkülöníthető kategóriába szokták sorolni:
On-page SEO
Az on-page a weboldalak tartalmi és strukturális elemeire vonatkozik és elsősorban a megfelelő minőségű és strukturáltságú tartalom, illetve a látogatói szignálok kimaxolásán alapul. Az on-page SEO jelentése magában foglalja a kulcsszavak használatát a weboldalon, az oldalstruktúra optimalizálását, a meta címkék és leírások beállítását, a külső és belső link-profil megalkotását és a tartalom minőségének és fogyaszthatóságának folyamatos javítását, illetve a tartalom naprakészen tartását.
Az on-page SEO alapja a jó minőségű, releváns tartalom megalkotása és a látogatók érdeklődésének fenntartása. A Google és a többi kereső pontosan érzékeli például, hogy egy blog cikken mennyi időt töltöttek a látogatók. Amennyiben azt „látja”, hogy organikus forrásból 20 másodpec után elnavigálnak, akkor észleli, hogy a jelenlegi keresőkifejezésekre ez feltehetően nem a legjobb talála, hiszen – bár a cikk 1200 szó hosszú – a legtöbb látogató 20 másodperc után megunja.
Ezt a tartalmat ilyenkor az adott keresőkifejezése lejjebb rangsorolja – ami nem jelenti azt, hogy más kulcsszóra ne értékelhetné feljebb.
A Google az elmúlt években egyre nagyobb és nagyobb jelentőséget tulajdonít ezeknek a látogatói szignáloknak, míg korábban olyan „becsapható” szignálokat részesített előnyben, mint például a kulcsszó sűrűség. Az on-page SEO jelentése így elsősorban az, hogy releváns, jó minőségű tartalmakat nyújtson az oldalunk a látogatóknak, ami megragadja és fenntartja a figyelmüket.
Ugyanezen okból fontos az on-page keresőoptimalizálásban a tartalom tagolása is: online a legtöbb ember nem lineárisan, hanem szkennelve olvas. Pont ezért tovább maradnak a látogatók az oldalon, amennyiben az egyes tartalmi blokkok olvasása könnyű, a bejegyzés fel van osztva bekezdésekre, meg van szakítva keretes írásokkal, vagy akár olyan UI-elemekkel is, mint az ennek a cikknek a legalján található harmonika a GYIK szekcióban. Ilyen és ehhez hasonló fogásokból táplálkozik az on-page SEO.
Technical SEO
A technikai SEO elsősorban a látogatók számára láthatatlan tartományban működik és arra összpontosít, hogy a keresőrobotok gyorsan, egyszerűen és számukra feldolgozhatóan tudják értelmezni egy weboldal struktúráját. A technikai SEO jelentése magában foglal olyan technikai feladatokat, mint például a weboldal hibáinak javítása, a külső-belső linkek kezelése, az átirányítások megfelelő kezelése, vagy épp a sebesség optimalizálása.
A technikai SEO mindig egy audittal kezdődik, hiszen nincs ember a földön, aki akár egy közepes méretű webshop, vagy céges blog sok száz URL-jét képes egyszerre átlátni. Erre nincs is szükség, ugyanis a technikai SEO-hoz olyan elemző eszközök állnak rendelkezésre, mint az Ahrefs, a MOZ Pro, vagy a ScreemingFrog.
Az auditot követően a technikai SEO a weboldal olyan paramétereire koncentrál, mint például a robots.txt fájlok helyes használata, a weboldal sebességének optimalizálása, az SSL-tanúsítvány helyes beállítása, a weboldal strutúrája, a hibás oldalak, vagy épp az átriányítások helyes kezelése.
A technikai SEO jelentősége folyamatosan növekszik a keresőmotor-optimalizálásban. 2020-as statisztikák szerint az oldalbetöltési sebesség például a keresőmotorok rangsorolásában továbbra is egyre fontosabb tényező, míg az SSL tanúsítványok használata és a mobilbarát tervezés ugyacsak a kiemelte kezelt tényezk között vannak.
A technikai SEO jelentése a jövőben egyre fontosabb és fontosabb lesz, hiszen egyre több és egyre bonyolultabb technológia között kell megtalálni azt a patikamérlegen kimért tökéletes kialakítást, mely megfelel mind az egyre növekvő látogatói igényeknek, mind az egyre szogorúbbá váló keresőmotoroknak.
Off-page SEO
Mivel bármely weboldalra mutató hivatkozások mennyisége és minősége még mindig az egyik legerősebb rangsorolási faktor a keresők számára, így az off-page SEO fókuszában a linképítés áll, azaz annak a célnak az elérése, hogy minél több és jobb minőségű hivatkozás mutasson egy adott kulcsszóra optimalizált URL-re. Az off-page SEO célja kizárólag a linképítés, ehhez pedig számos ravasz, akár többlépcsős technika áll rendelkezésére.
Az off-page SEO (gyakrabban hívják simán csak linképítésnek) az online marketing talán leghálátlanabb feladatköre. A linképítés nagymesterei sokszor bonyolult, többlépcsős auditálási folyamatokat követően a social engineering-hez közelítő pszichológiai best practice-eket alkalmazva keresik meg célpontjaikat új linkek építése céljából. Munkájuk gyümölcse a legtöbbször megkereséseik teljes ignorálása, de jó esetben is hónapokkal később látják munkájuk gyümölcsét.
A linképítés üzleti szempontból is hálátlan feladat: a legtöbb vállalat egy nagyságrenddel többet hajlandó fizetni egy 5 perc hírnevet biztosító PR-cikkért, mint egy folyamatosan zajló és a teljes online megjelenést folyamatosan felfelé tornázó linképítési kampányért. Ennek megfelelően nagyon kevesen csinálják jól a linképítést és a kizárólag ilyen szolgáltatást nyújtó szabadúszók között különösen magas a kiégési arány.
A SEO helye az online marketingben
Sokan nem tudják, hogy mi az a SEO és mindössze a nagyobb mennyiségű ingyenes forgalommal azonosítják a keresoptimalizálásra fordított forrásokat – pedig ez a szemlélet ma már nagyon idejét múlt. Manapság a SEO egy középtávú forgalomterelési technika, ami az onlin marketing egyéb területeire is hatással van és gazdaságilag is fontos szerepet játszik a weboldalak sikerességében és a digitális marketing teljes spektrumában.
Elsődlegesen ugyanis az egyre növekvő online versenyben a SEO valóban lehetővé teszi ugyan a weboldalak számára, hogy középtávon több látogatót és potenciális ügyfelet vonzzanak, növeljék a konverziókat és növekedjen az online jelenlétük, ugyanakkor egy rendszeresen optimalizált weboldala olcsóbbá tehet például a hirdetéseket is – növelve az oldalak quality score értékét.
A keresőoptimalizálás menete
Az SEO tevékenységek időigényesek és állandó figyelmet igényelnek, hiszen a keresőmotorok algoritmusai folyamatosan változnak, ráadásul a weboldalak idővel maguktól is „kitermelnek” bizonyos hibákat (például broken link-eket, vagy 404-es oldalakat). Arra a kérdésre tehát, hogy mi az a SEO, kizárólag egy komplex válasz adható, miszerint:
A SEO jelentése a keresőoptimalizálás, mely számos tartalomfejlesztési és optimalizálási feladatot magában foglal annak érdekében, hogy a weboldal organikus forgalma és látogatóinak elégedettsége folyamatosan növekedjen.
A Google és a többi kereső algoritmusai nagyon okosak, számos szempontot vesznek figyelembe, amikor a találatokat sorrendbe állítják. Például, hogy milyen böngészőt használsz, milyen előzményekkel rendelkezel, hol élsz, milyen eszközről indítod a keresését – mindez hatással lehet arra, hogy milyen helyen jelenik meg egy adott találat a keresők oldalán.
S bár az algoritmus maga – érthető okokból – hétpecsétes titok, azt, hogy az emebrek milyen keresőszavakra melyik URL-jét találják meg a weboldaladnak, már megtudhatod. Erre szolgál a Google saját Search Console nevű eszköze (korábbi nevén: Webmester Eszközök). Ez az eszköz megmutatja nekünk, hogy milyen helyen vagyunk a Google rangsorában egy adott kulcsszóra, és visszamenőleg is mutatja a helyezéseinket:
A SEO jelentése a közeljövőben
A keresőoptimalizálás technikái a keresők algoritmus update-jeivel párhuzamosan folyamatosan fejlődnek – az iparág szakértői újabb és újabb trendeket és változásokat jósolnak a jövőre nézve. A SEO jövőjét tekintve a következő folyamatokra lesz érdemes odafigyelni:
Hangalapú keresés
A hangalapú keresésre való áttérés egyre népszerűbbé válik, és ennek hatására a SEO szakértőknek új módszereket kell kidolgozniuk a hangalapú keresésekhez történő alkalmazkodáshoz.
Míg a gépelés-alapú keresések gyakran csak kulcsszavak egymás után rakott sorozata, addig a hangalapú keresésekben például komplex mondatokra kell egy-egy tartalmat optimalizálni. A hangalapú keresések folyamatos növekedése azt jelenti, hogy az SEO szakembereknek egyre inkább ki kell alakítaniuk a hangalapú keresőmotor-optimalizálási stratégiát is.
Felhasználói élmény
Az algoritmusok számára továbbra is az egyik legfontosabb faktor a látogatói szignálok – igen ám, csakhogy abban a világban, ahol lassan a 15 másodperces videó is idejétmúlt lesz, ott egyre nehezebb felkészülni a felhasználói élmények magas színvonalú biztosítására.
A keresőmotorok azonban továbbra is prioritizálják azokat a webhelyeket, amelyek jobb felhasználói élményt nyújtanak, így a jövőben a SEO jelentése egyre inkább túl fog terjeszkedni jelenlegi önmagán, beleszólva a tartalomfogyasztási szokásoknak történő dinamikus megfelelés kérdéskörébe.
A mesterséges intelligencia
A SEO jelentése a mesterséges intelligencia (AI) révén teljesen meg fog változni a közeljövőben – elég csak az AI által gyártott szöveges tartalmakra gondolni. A keresőmotorok AI-alapú algoritmusai lehetővé teszik, hogy azok jobban megértsék a felhasználók keresési szándékait és igényeit.
Az AI-alapú technológiák, mint a gépi tanulás és a természetes nyelvfeldolgozás, hatékonyabbá teszik majd a keresők algoritmusait, amihez még hatékonyabb keresőoptimalizálást kell tudnia felmutatni a weboldalak tulajdonosainak – immár a másik oldalon is felfegyverkezve az AI páratlan képességeivel.
Mobil eszközök
A mobil eszközök használata folyamatosan nő, és ennek hatására a mobilbarát tervezési stratégiáknak egyre fontosabb szerepet kell kapniuk az SEO-ban.
A keresőmotorok előtérbe helyezik a mobilbarát tervezést (a Google például egy ideje már csak a weboldalak mobil verzióját crawl-olja), és ezért azok a webhelyek, amelyek nem rendelkeznek a megfelelő mobilbarát (szaknyelven: reszponzív) kialakítással, azok gyorsan hátrányba kerülnek.