5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

SERP

SERP

A SERP egy mozaikszó, amely az angol Search Engine Results Page szavakból származik. A SERP jelentése nem más, mint a keresőmotor által adott találatok listája (annak oldala a weben). A világháló több millió oldala közül a digitális marketinggel foglalkozók számára ezeknél nem létezik fontosabb, hiszen a keresési találatok között értelemszerűen mindenki minél előbb szeretne felbukkanni.

A SEO és a PPC szakemberek egyaránt azért versengenek, hogy a SERP legelőkelőbb részein jelenjenek meg az oldalaik a számukra releváns keresőkifejezésekre. Egy SERP általában egyaránt tartalmaz organikus keresési eredményeket, fizetett Google Ads eredményeket, úgynevezett Featured Snippet-eket és Knowledge Graph-okat, valamint videós találatokat is.

SERP – Mi ez és hogyan működik?

A SERP-ek, vagyis a keresőmotorok találati oldalai olyan weboldalak, amelyeket a felhasználóknak az adott keresőmotor (pl.: Google) a keresőbe beírt szavakra, kulcsszavakra ad ki válaszul. Minden keresőmotor gyakorlatilag testre szabja a megjelenítendő válaszokat, tehát minden SERP egyedi.

A Google a keresőkifejezéseken túl figyelembe veszi a kereső személy tartózkodási helyét, a böngészési előzményeket, és még számos más paramétert, ami alapján eredményeket jelenít meg. Két, a keresőmotor által kiadott találati lista tűnhet nagyon hasonlónak, de valamiben majdnem biztosan eltérőek. Ez azért is szükségszerű, mivel a keresőmotorok találati oldalainak megjelenítése is folyamatosan változik annak érdekében, hogy a szolgáltatók minél jobb élményt nyújtsanak a felhasználóknak; márpedig a keresési élmény sarokköve a személyre szabott, hiperreleváns találatok megjelenítése.

Egy SERP jellemzően kétféle tartalmat jelenít meg, ami szerint egy találat lehet organikus vagy fizetett. A SEO szakembereknek, akik a keresőmotor-optimalizálással foglalkoznak, az a céljuk, hogy minél előrébb jelenjenek meg az organikus keresési eredményeket tekintve, hiszen ez folyamatos ingyenes forgalmat – és nem kevés keresőkifejezés tekintetében komoly presztízst is – jelent.

A Google leggyakoribb SERP funkciói

Knowledge Graph

Egy adott Google keresés találati oldalán 2012 óta található meg az úgynevezett Knowledge Graph, vagy más néven Knowledge Box. Ez az angol nevéből is adódóan egyfajta Tudás doboz, ami a leggyakrabban feltett kérdésekre tömör és informatív válaszokat nyújt. Gyakran dátumokat, képeket és egyéb hasznos információkat híres emberekről, helyekről, eseményekről és egyéb dolgokról. Asztali számítógépeken a jobb oldalon, telefonon pedig a keresési találatok legelején jelenik meg. Forrásai közé tartozik a Wikipedia, a CIA World Factbook, valamint a folyamatosan frissülő internetes keresések.

SERP jelentéséhez kapcsolódó konkrét 7 Blogos példaKép találatok

A SERP találatok között megjelenhetnek képek is, ha a kereső algoritmusok a vizuális tartalmakat ítélik meg az adott témában a legrelevánsabbnak. Ezeket az organikus találatok között, kapcsolódó képek soraként jeleníti meg.

Az úgynevezett „Featured Snippets”

A Featured Snippets részt szokás a nulladik helyezésnek is nevezni a SERP rangsorolásban, mivel ez az organikus találatok felett megjelenő kiemelt szövegrész, ami a felhasználók kérdésére nyújtott nagyon rövid, lényegretörő válasz.

“Mások ezeket a kérdéseket is felteszik” 

A SERP-nek ezen a részén a Google automatikusan a beírt keresési szóhoz kapcsolódóan generál hasonló kérdéseket, melyek hasznosak lehetnek a felhasználó számára. Az esetek többségében ez négy kérdést tartalmazó listát mutat, ez azonban bővülhet, illetve a kérdésekre egy lenyitható fül segítségével még rövid, összefoglaló válaszokat is ad. Ezek a kapcsolódó kérdések bárhol megjelenhetnek a SERP-en, azonban leggyakrabban az oldal tetején, a Featured Snippets rész alatt helyezkednek el. 

Kapcsolódó keresések

A Google a keresési listák alján a felhasználók számára egy „kapcsolódó keresések” részt is biztosít, amely az eredeti kereséshez kapcsolódó egyéb keresések indítására ösztönzi őket.

SERP jelentéséhez kapcsolódó google példa

Vásárlási eredmények

Ha a Google érzékeli a vásárlói szándékot a keresés során, akkor a különböző e-kereskedelmi oldalakról származó vásárlási hirdetésekben megjeleníti a megvásárolható termékeket carousel formájában. Ez lehetővé teszi a böngészést a felhasználók számára, hogy gyorsan több webáruház termékeit is össze tudják hasonlítani.

Az internetes keresésnek három elsődleges típusa

  • Információs
  • Navigációs
  • Tranzakciós

Az információs keresések azok, amikor a felhasználó egy adott témáról szeretne több információt megtudni. Navigációs keresésnek nevezzük, amikor a felhasználó a keresés révén egy konkrét webhelyet szeretne megtalálni. Tranzakciós kereséseknek pedig azon találatokat nevezzük, amelyeket a SERP nagy valószínűséggel fizetett hirdetésként jelenít meg.

Fizetett keresési eredmények a SERP oldalon

Az organikus keresési találatokkal ellentétben a fizetett találatokért a hirdető fizetett. Korábban a fizetett találatok kizárólag kis méretű, szöveges hirdetések formájában jelentek meg, jellemzően az organikus találatok felett, illetve a jobb oldalon. Mára azonban a hirdetők igényeinek megfelelően számos formátumban megjelenhetnek ezek.

Rangsorolási jelek és a keresési algoritmusok

A már említett organikus találatok olyan listák, amelyeket a keresőmotorok számos különböző tényező, az úgynevezett „rangsorolási jelek” alapján indexel. A Google keresési algoritmusa például több száz rangsorolási tényezőt használ, bár a cégen kívül ezeket senki nem ismeri pontosan. Egy weboldalra mutató más webhelyről érkező link egy rangsorolási jelnek számít. Ennek köszönhető például, hogy számos keresésnél a Wikipédia igen előkelő helyen jelenik meg a találatok között.

Keresőmotor optimalizálás

Különböző eszközök segítségével elérhető, hogy egy weboldal a Google keresési eredményei között minél előkelőbb helyen jelenjen meg. Ezek az úgynevezett „on-page„, „off-page” és a „technikai” SEO technikák segítségével valósíthatók meg – jellemzően inkább középtávon.

150 150 Báthori Adrienn
Írd ide, amit keresel...