5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

DAU

DAU

A DAU jelentése magyarul: napi aktív felhasználók száma, ami az angol Daily Active Users szavak kezdőbetűinek összeolvasásából jött létre. Ez egy nagyon fontos mérőszám különösen akkor, ha előfizetéses modellt alkalmaz az általad képviselt vállalkozás.

A DAU jelentését tekintve akkor jó, ha az értéke magas, hiszen azt mutatja, hogy a terméket napi rendszerességgel sokan használják.  Az online marketing szakemberek a lemorzsolódás okainak kiderítésére és a lemorzsolódás megakadályozására is használják a mutatót. Ha folyamatosan figyeled a változásait és időben kapcsolsz, amikor csökken az értéke, akkor különböző online marketing technikákkal meg tudod állítani a felhazsnálók érdeklődésének csökkenését és ezen keresztül a termék „eljelentéktelenedését” is.

A  DAU jelentése tehát azt fejti ki, hogy hányan léptek kapcsolatba az elmúlt 24 órában a termékkel. A felhőalapú alkalmazás szolgáltatások kivétel nélkül használják ezt a mutatót a teljesítményük méréséhez. A mutatóhoz pedig a legtöbb esetben társítják a WAU (Weekly Active Users) és MAU (Monthly Active Users), azaz a heti és a havi aktív felhasználók számát is. Ezen további mutatókkal különböző arányosságokat lehet kiszámítani, melyekkel részletesen elemzhetővé válnak a felhasználók viselkedési és termékhasználati szokásai.

Aktív felhasználók meghatározása

Az aktív felhasználók csoportját az adott vállalatnak megfelelően kell kialakítani. Azaz, annak meghatározása, hogy kit tekintünk aktívnak, az vállalatonként biztosan eltérő. Az aktivitás például az alábbi akciók alapján határozható meg:

  • Bejelentkezés az applikációba
  • Felhasználói fiók létrehozása
  • Profil létrehozása, vagy annak szerkesztése
  • Vásárlás
  • Termék vagy szolgáltatás oldal megtekintése
  • Egy kép vagy egy videó megtekintése
  • Komment írása
  • Egy feladat elvégzése
  • Egy elemzés megtekintése

A fent említettek mellé sorolható bármilyen, a vállalat számára hasznosnak mondható cselekvés, ami alapján egy felhasználót az aktív csoportba sorolhatunk. 

Az általad képviselt vállalatnál is részletes kutatásra van szükség ahhoz, hogy ezt a mérőszámot meg tudd határozni, de még ekkor sem tudhatod le ezt a feladatot örökre…

Aktív felhasználók szezonalitása

Minden vállalat változásokon megy keresztül, ezért érettségi fokából adódóan a mérőszámoknak a kiszámítási módja is átalakul. Feltételezhető, hogy kezdetben elég volt az adott digitális termék használatát tekinteni, mondjuk a bejelentkezések számát mérve, viszont az idő során már sokkal hatékonyabb, ha a folyamatot pontosabb, jellemzően értékalapú cselekvésekre támaszkodva vizsgáljuk.

A DAU jelentéséhez nem kapcsolódik konkrét technikai képlet, hiszen a legtöbb statisztikai adatot is szolgáltató alkalmazás magában hordozza ezt a mutatót is. Mint például a Google Analytics is, ami egy két kattintást követően meg is mutatja a napi aktív felhasználók számát. Abban az esetben viszont, ha csak a havi forgalmi adatokkal rendelkezel, akkor a felhasználók számát még el kell osztanod 30-cal és meg is kapod a DAU mutatót.

Ezért fontos a DAU

Ennek a mutatónak az alkalmazásával a termék egészségi állapotát lehet ellenőrizni. Azt, hogy a fogyasztók elégedettek és valóban használják a terméket, az a DAU mutatóval írható le. 

A DAU jelentésének megértésével, pontosabb képet kaphatsz arról, hogy a fogyasztók pontosan mire is használják a termékeket és szolgáltatásokat. 

A SaaS (Software as a service), vagyis szoftverszolgáltatás vállalatoknak szintén elengedhetetlen a mérőszám alkalmazása, hogy felismerjék a fejlesztendő területeket és időben felfigyeljenek az elvándorlás helyére és idejére. A DAU jelentése, tehát segíthet megakadályozni a nagyobb számú lemorzsolódást, ha még időben tudunk lépni a folyamat bekövetkezéséig.

A DAU jelentésével a marketing szakembereknek mindenképp tisztába kell lenniük, hiszen ennek segítségével lesznek képesek úgy szegmentálni a felhasználókat, hogy a kampányok során a legjobb eredményeket tudják elérni velük.

DAU/MAU – egy kritikus arány

A napi és a havi aktív felhasználók aránya azt méri, hogy az adott termékhez milyen mértékben ragaszkodnak a fogyasztók, azaz milyen sűrűn használják azt.

DAU jelentéséhez kapcsolódó DAU//MAU arány kiszámításaA kockázatitőke-társaságok azt tanácsolják, hogy alapítóként mindig légy tisztában a vállalat növekedési rátájával. Ezt az arányt ki lehet fejezni a bevétellel, de nem lehet megfeledkezni a DAU/MAU arányról sem, hiszen ez fejezi ki a felhasználók aktivitását. Ez az arány minden vállalatnál egyedi, nem létezik konkrét iparági benchmark, amihez hasonlítani lehetne a számítás eredményét. Ugyanakkor tanácsos a versenytársak eredményét elemezni, hiszen ők állnak a legközelebb a saját iparágodhoz, piacodhoz és felhasználói profilodhoz.

Habár tényleg nem létezik egységes iparági benchmark, az arány összehasonlítása érdekében elmondható, hogy minél magasabb a kapott végeredménye, annál jobban teljesít a vállalat. Az arány 100%-os eredménye esetén azt jelentené, hogy a minden egyes regisztrált felhasználó minden egyes nap használja az adott alkalmazást; természetesen ilyet egyetlen alkalmazás sem tud, a 100% elérése lényegében lehetetlen.

Egy konkrét numerikus páldát tekintve, ha a DAU/MAU arányra 75%-ot kapunk eredményként, akkor az azt jelenti, hogy a felhasználók az idő 75%-ában, azaz havonta átlagosan 22,5 napon használták a vizsgált alkalmazást. Ez borzasztóan magas érték, jellemzően csak valamilyen niche számára értelmezhető réteg-alkalmazások képesek ilyen értéket megközelíteni.

Az applikációknál különösen fontos a a DAU jelentésének megértése, mivel ez segít jobban megismerni a felhasználókat. Bizonyos alkalmazásoknál teljesen normális ha a DAU/MAU arány alacsony. Ugyanakkor érdemes az értéket folyamatosan elemezni és ha hirtelen változást figyelünk meg benne, akkor annak okát mielőbb feltárni.

DAU/MAU arány előnyei és hátránya

A napi aktív felhasználók és a havi aktív felhasználók arányát tekintve számszerűsíthető a felhasználók elköteleződése. Ennek alkalmazásával értéket kaphatunk arról, hogy a fogyasztók mennyire tartják értékesnek a termékünket. Ez már a kezdeti szakaszban lévő startupok életében is elengedhetetlenül fontos mutató, hiszen ezzel feltérképezhetik a piacra lépő termékük vonzerejét és a potenciálisan elérhető bevételt is.

Az említett előnyök mellett társul a DAU jelentése mellé néhány hátrány is. Ugyanakkor ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy nem érné meg alkalmazni, csupán vannak dolgok, amikre érdemes odafigyelni. A mutató egyik gyengesége például, hogy nem képes kimutatni, hogy konkrétan mely felhasználók maradnak és melyek mennek el az idő folyamán. A valóságban csak számokat látunk az adott cselekvéseknél, de azok okát más módszerek alkalmazásával tudjuk csak orvosolni.

Ettől eltekintve viszont a DAU jelentésének megértése elengedhetetlenül fontos az online marketing világában, csakúgy mint a hozzá kapcsolódó további arányok ismerete és használata.

150 150 Báthori Adrienn
Írd ide, amit keresel...