DA (Domain Authority)

DA (Domain Authority)

A domain autoritás (DA, vagy domain authority) egy olyan 1-100-ig terjedő skála, mely egy weboldal relevanciáját írja le egy adott tématika vonatkozásában. A MOZ nevű vállalat vezette be a fogalmat a weboldalak hitelességének rangsorolására és 2019-ben egy jelentős frissítést kapott a DA 2.0 keretében. Automatikus algoritmusok által kerül kialakításra és alapvetően befolyásolja egy domain-en található tartalmak rangsorolódását a keresők találatai (SERP, Search Engine Ranking Positions) között.

Bár a domain autoritás négy dimenzióban írható le, ezen felül is számos összetevője van. E négy dimenzió a weboldal és szerzőinek presztízse, a megjelenített információ minősége (látogatói adatok alapján), az információközpontúság és végül, egy téma kontextusában vizsgált elsődlegesség a versenytársakhoz képest.

A DA szoros összefüggésben van egyrészt az egy adott domainre mutató linkek számával, diverzitásával és minőségével, másrészt a látogatóinak viselkedési adataival – csakúgy, mint az adott domain életkorával.

A 0-100-ig terjedő skála logaritmikus, azaz például 20-ról 30-ra nőni tízszer olya nehéz, mint 10-ről 20-ra. Minél magasabb egy domain DA értéke, annál valószínűbb, hogy oldalai előkelőbb helyen jelennek meg a keresők találati listáján.

Befolyásolja a Domain Authority a Google helyezéseket?

A válasz egyértelmű NEM! A Domain Authority pontszámnak nincs hatása a SERP-re és nem szerepel a Google rangsorolási faktorai között. Sőt, épp ellenkező az összefüggés: amennyiben egy X weboldal nagyobb valószínűséggel jelenik meg a Google találati listáján (a keresések összességére), mint Y weboldal, úgy az X weboldal DA pontszáma magasabb lesz, mint Y pontszáma.

Mire használható a DA és mire nem?

A DA pontszámot sokan egy abszolút metrikának (és nagyon gyakran hiúsági metrikának is) tekintik, csakhogy nem az! A DA kifejezetten egy összehasonlító mérőszám, azaz csak a versenytársaiddal összehasonlítva van értelme vizsgálni. Tehát, ha mondjuk az “online marketing” kifejezésre szeretnél előkelő pozíciókat elfoglalni a Google találati listáján, és 35-ös a DA pontszámod, míg a versenytársaidnak 18-25 között van, akkor valószínűleg idővel sikerülni fog az első helyek valamelyikére jutnod.

Ugyancsak rossz megközelítés megpróbálni “megnövelni” a domain autoritást annak érdekében, hogy feljebb kerülj a találati listán (ahogyan fentebb is szerepel: a DA nem ranking faktor!). A dolog fordatíva működik, azaz a magasabb Google találati pozíciók vezetnek majd magasabb DA pontszámhoz. A DA tehát egy relatív pontszám, azaz abban az esetben, ha az egyik tartalmi versenytársad egymillió új linket szerez valamilyen fantasztikus tartalom által, akkor a te oldalad és a többi versenytárs is veszít a DA értékéből.

Így tudod ellenőrizni

A MOZ természetesen egy ingyenes eszközt is biztosít a DA értéked elemzésére, ez az úgynevezett Link Explorer, ami megmutatja, hogy milyen domain authority pontszámmal rendelkezik a domain-ed.

A Domain Authority növelése

A DA pontszámot nem érdemes csak azért növelni, hogy magasabb legyen, hiszen közvetlenül nem befolyásolja a helyezésedet a találati listán. Amennyiben azonban mindenképpen ezt látod az érvényesülésed zálogának, akkor az alábbi videót javaslom megtekintésre. A rövid válasz a DA növelésére az, hogy minél több és minél minőségibb link profilt kell építened és fenntartanod, ügyelve ugyanakkor a minél több és minél pozitívabb látogatói szignálok fenntartására; melyet ugye remek tartalmakkal és releváns látogatókkal érhetsz el:

Domain Authority: What is it and how is it calculated – Moz

PA score

A MOZ a Domain Authorty mellett létrehozott egy másik komparatív metrikát, a Page Authority-t. Ez hasonló a DA score-hoz, de azzal ellentétben nem egy domain megjelenésének valószínűségét mutatja a Google találati listáján, hanem egy konkrét URL-ét. Egy adott domain-nek így több PA értékkel bíró oldala is van – némelyik erősebb, némelyik gyengébb autoritással bír; elsősorban a látogatói szignáloknak és a versenytársak oldalainak megfelelően.

A DA score-ról minden kapcsolódó információt megtalálsz a MOZ által közzétett white paper-ben.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...
>