5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

CTR

A CTR jelentése: Click-through Rate, azaz átkattintási arány. Az online konverziós pontok egyik legfontosabb paramétere, mely egyfajta minőségi összefoglalóként is értelmezhető. Minél magasabb a CTR, annál biztosabb, hogy az adott konverziós ponton a marketing sikeresen viszi tovább a látogatókat.

Hirdetésben például az átlag feletti átkattintási arány azt jelenti,  hogy mind a hirdetés célzási beállításai, mind a hirdetési kreatív jól el lett találva…

…hiszen a kiválasztott célcsoport viszonylag magas arányban rákattint a hirdetésre.

A CTR számítása

Az átkattintási arányt rengeteg konverziós pontra használják az online marketingben. Egy megnyitott e-mail versus az e-mailben található linkre kattintás, egy landing oldal CTA-jának átkattintási aránya, vagy egy látott hirdetésre kattintás – ezeknek a konverziós pontoknak a hatékonyságát mind a CTR fogalmával írják el az online marketing szakemberek. Bár a CTR jelentése más és más konverziós pontokon mindig eltérő, a CTR számítása általánosságban úgy fogalmazható meg, hogy

Kattintott / látta

Click-through rate hirdetéseknél

A CTR ennek megfelelően hirdetési platformokon például a következő képlettel számítható ki:

CTR = (Átkattintások száma / Impression szám) x 100

Ahol az átkattintások száma egyenlő az adott hirdetésből származó, a hirdetés cél URL-jére eljutó látogatók számával, az impression szám pedig egyenlő a hirdetéssel találkozó felhasználók számával a hirdetési platformon. A CTR jelentése mindig kattintás / látogatás formátumú.)

A valóságban a legtöbb fejlett hirdetési platform a követőkódja révén maga is feltünteti a CTR-t, érdemes tehát rögtön ezt a mutatót keresni. CTR jelentése természetesen lényegében ugyanazt jelenti hirdetéseknél és más visznyrendszerekben is; létezik az organikus forgalomra meghatározott CTR és az e-mail marketingben is ugyanaz a CTR jelentése: átkattintott / látta. Bármilyen felületről is legyen szó, az átkattintási arány  a hányan látták / hányan kattintottak elv alapján számítódik.

Mi számít jó CTR-nek?

Nos, ha hirdetésekről beszélünk, akkor az, hogy mi számít jó CTR-nak, az általában a platformtól függ, míg például a Google organikus találatainak CTR-ja esetén a SERP-en elért helyezés határozza meg az átkattintási arányt. A Google találati listáján például az első organikus pozíció általában 25-28%-os CTR-t képes elérni, míg a második hely 18%-ot, a harmadik már csak 11-et és így tovább – egyre csekélyebb az átkattintási arány:

CTR jelentése és átlagértéke a Google SERP organikus találati helyein

Mivel a CTR jelentése annyira szerteágazó és szinte minden platformon és csatornán mást értünk alatta, egy általános „jó” átkattintási arány nem adható meg, de álljon itt pár iparági benchmark a könnyebb tájékozódásért:

A landing oldalak tekintetében is fontos paraméter a CTR, hideg forgalommal találkozó landing oldalra általában 1-3% közötti CTR számít jónak, de egy több lépcsős funnel alján nem ritkák a 40-50%-os átkattintási arányok sem. Weboldalaknál nagyon sok függ attól, hogy mennyire szűken célzott célcsoport látogatja az adott oldalt, mennyire erős az értékajánlat és persze attól is, hogy milyen minőségű a landing oldal.

Az e-mail marketingben már jóval magasabb átkattintási arányok számítanak „jónak”. Egy átlagos e-mail promóciónak a 20 / 10-et hoznia kell, azaz 20% megnyitási arány és 10% átkattintási arány; Az 5%-os CTR jelentése itt az, hogy az e-mail marketing épp kudarcot vall, míg egy hideg landing oldal ugyanekkora teljestíményénél mindenki pezsgőt bontva örül.

Az e-mail marketingben egyébként Magyarországon sokszor inkább 40 / 20 %-os open / click arány számít jónak, de iparágtól is függ, hogy az e-mail marketing milyen átkattintási arányokat produkál. Nem meglepő módon a legmagasabb CTR-nak a fashion és a szépségipar örülhet.

CTR vizsgálat az online marketingben

Bármilyen platformról csatornáról, landing oldalról is legyen szó, a jó, vagy rossz CTR jelentése az üzleti teljesítmény kontextusában egy online marketing szakember számára jelentősen függ a körülményektől. Az online marketing veteránjai egy adott konverziós ponton el tudják dönteni, hogy az átlaghoz képest jó átkattintási arányról beszélük-e, vagy érdemes dolgozni az adott oldalon.

Ehhez figyelmbe veszik az adott csatorna átlagait, a geolokációt, az iparágat, az újdonság-faktort, a közönség elköteleződsi szintjét, a célzás szűk, vagy széles jellegét; és így tovább. Ennek megfelelően tehát – bár átlagok és kapaszkodók léteznek – nem igazán lehet egy gold-standard CTR értéket meghatározni.

A CTR optimalizálása

A CTR jelentése a fentiek alapján ugye egy arányszám: azoknak az aránya, akik a látogatók közül végrehajtották az adott akciót. Ennek megfelelően mind a számláló, mind a nevező változása megváltoztathatja a CTR értékét, így azt érdemes állandóan monitorozni és A/B-tesztelni. Erre a folyamatos optimalizálásra számos kiváló eszköz áll rendelkezésre:

  1. Google Optimize (kivezetés alatt): A Google saját, ingyenes eszközének segítségével A/B teszteléseket és több változatú (MVT) teszteket végezhetünk a landing oldalunkon. Segítségével tesztelhetjük a CTA-k színét, pozícióját, méretét és a szövegét is. sajnos a Google hamarosan kivezeti ezt a kiváló eszközt.
  2. Unbounce: Az Unbounce a landing oldalak szinte minden elemére vonatkozóan képes A/B- és többvariációs teszteket futtatni – beleértve a CTA-kat is. Az egyik legrégebbi és legszélesebb körben használt optimalizációs szeköz az online marketingben.
  3. Optimizely: Míg az Unbounce elsősorban komplett oldalak összehasonlítására (azaz landing oldalak nagy volmenű tesztelésre) való, addig az Optimizely inkább az aprólékos, részleteket illető optimalizáció bajnoka.
  4. VWO: A VWO (Visual Website Optimizer) eszköz segítségével nagy volumenben tesztelhetők a CTA-k különböző változatai a landing oldalon. Elsősorban nagyvállalati környezetben jeleskedik.
150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...