CTR

A CTR jelentése: Click-through Rate, azaz átkattintási arány. Az online konverziós pontok egyik legfontosabb paramétere, mely egyfajta minőségi összefoglalóként is értelmezhető. Minél magasabb a CTR, annál biztosabb, hogy az adott konverziós ponton a marketing sikeresen viszi tovább a látogatókat. Hirdetésben például az átlag feletti átkattintási arány azt jelenti,  hogy mind a hirdetés célzási beállításai, mind a hirdetési kreatív jól el lett találva, hiszen a kiválasztott célcsoport viszonylag magas arányban rákattint a hirdetésre.

A CTR számítása

Az átkattintási arányt rengeteg konverziós pontra használják az online marketingben. Egy megnyitott e-mail versus az e-mailben található linkre kattintás, egy landing oldal CTA-jának átkattintási aránya, vagy egy látott hirdetésre kattintás – ezeknek a konverziós pontoknak a hatékonyságát mind a CTR fogalmával írják el az online marketing szakemberek. Bár a CTR jelentése más és más konverziós pontokon mindig eltérő, a CTR számítása általánosságban úgy fogalmazható meg, hogy

Kattintott / látta

Click-through rate hirdetéseknél

A CTR ennek megfelelően hirdetési platformokon például a következő képlettel számítható ki:

CTR = (Átkattintások száma / Impression szám) x 100

Ahol az átkattintások száma egyenlő az adott hirdetésből származó, a hirdetés cél URL-jére eljutó látogatók számával, az impression szám pedig egyenlő a hirdetéssel találkozó felhasználók számával a hirdetési platformon.

A valóságban a legtöbb fejlett hirdetési platform a követőkódja révén maga is feltünteti a CTR-t, érdemes tehát rögtön ezt a mutatót keresni. CTR-t természetesen nem csak hirdetéseknél használunk, hanem létezik az organikus forgalomra meghatározott CTR és az e-mail marketingben is használjuk ezt a mutatót. Bármilyen felületről is legyen szó, az átkattintási arány  a hányan látták / hányan kattintottak elv alapján számítódik.

Mi számít jó CTR-nek?

Nos, ha hirdetésekről beszélünk, akkor az, hogy mi számít jó CTR-nak, az általában a platformtól függ, míg például a Google organikus találatainak CTR-ja esetén a SERP-en elért helyezés határozza meg az átkattintási arányt. A Google találati listáján például az első organikus pozíció általában 25-28%-os CTR-t képes elérni, míg a második hely 18%-ot, a harmadik már csak 11-et és így tovább – egyre csekélyebb az átkattintási arány:

CTR jelentése és átlagértéke a Google SERP organikus találati helyein

Mivel a CTR jelentése annyira szerteágazó és szinte minden platformon és csatornán mást értünk alatta, egy általános “jó” átkattintási arány nem adható meg, de álljon itt pár iparági benchmark a könnyebb tájékozódásért:

A landing oldalak tekintetében is fontos paraméter a CTR, hideg forgalommal találkozó landing oldalra általában 1-3% közötti CTR számít jónak, de egy több lépcsős funnel alján nem ritkák a 40-50%-os átkattintási arányok sem. Weboldalaknál nagyon sok függ attól, hogy mennyire szűken célzott célcsoport látogatja az adott oldalt, mennyire erős az értékajánlat és persze attól is, hogy milyen minőségű a landing oldal.

Az e-mail marketingben már jóval magasabb átkattintási arányok számítanak “jónak”. Egy átlagos e-mail promóciónak a 20 / 10-et hoznia kell, azaz 20% megnyitási arány és 10% átkattintási arány; Az 5%-os CTR jelentése itt az, hogy az e-mail marketing épp kudarcot vall, míg egy hideg landing oldal ugyanekkora teljestíményénél mindenki pezsgőt bontva örül.

Az e-mail marketingben egyébként Magyarországon sokszor inkább 40 / 20 %-os open / click arány számít jónak, de iparágtól is függ, hogy az e-mail marketing milyen átkattintási arányokat produkál. Nem meglepő módon a legmagasabb CTR-nak a fashion és a szépségipar örülhet.

CTR vizsgálat az online marketingben

Bármilyen platformról csatornáról, landing oldalról is legyen szó, a jó, vagy rossz CTR jelentése az üzleti teljesítmény kontextusában egy online marketing szakember számára jelentősen függ a körülményektől. Az online marketing veteránjai egy adott konverziós ponton el tudják dönteni, hogy az átlaghoz képest jó átkattintási arányról beszélük-e, vagy érdemes dolgozni az adott oldalon. Ehhez figyelmbe veszik az adott csatorna átlagait, a geolokációt, az iparágat, az újdonság-faktort, a közönség elköteleződsi szintjét, a célzás szűk, vagy széles jellegét; és így tovább. Ennek megfelelően tehát – bár átlagok és kapaszkodók léteznek – nem igazán lehet egy gold-standard CTR értéket meghatározni.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...
>