Google keresőoptimalizálás – A title tag pszichológiája

Google keresőoptimalizálás – A title tag pszichológiája

A google keresőoptimalizálás ígérete örökzöld – mindenki akar ingyen (szaknyelven organikus) forgalmat a keresőkből. Néhányan még azt is értik, hogy sok-sok optimalizálásba és tartalomgyártásba kerül, mire egyes keresésekre előkelő helyet biztosítanak be maguknak a találati listán.

Néha azonban előfordul, hogy bár a találati lista előkelő helyén szerepelsz, a várt forgalom csak nem jön, te meg csak pislogsz, mint hal a szatyorban…

Szerencsére ilyenkor kézenfekvő magyarázatok egész arzenáljából lehet választani: indításnak ott van a magyar balsors, paranoidoknak a google összesküvés, mindenki más pedig okolhatja érte a kretén marketingest… Hiszen minden nagyarcú marketing-fotelhadvezér azt szajkózza, hogy ha első vagy a találati listán, akkor onnantól az egyetlen dolgod a pénzszámoló gép csapágyasra járatása lesz, nem?… Mekkora ordas átverés már ez az egész online marketing?

A zsákutca-magyarázatok helyett jöjjön inkább egy kis keresőoptimalizálás ingyen: nézzünk a probléma mélyére, aztán oldjuk meg 11 százasszög egyszerűségű pszichológiai trükk segítségével!

A probléma

Az „előkelő helyezés – vacak forgalom” tünetegyüttes esetén a ludas legtöbbször az adott oldal title tag-je. A meta tag-ek határozzák ugyanis meg, hogy hogyan néz ki a keresők találati oldalán az adott oldal linkje:

google keresőoptimalizálás, title tag és description tag

A title tag-ből lesz a találat címe – márpedig egyes kutatások szerint az emberek 80%-a egyedül a címeket olvassa el a találati listán – és semmi mást! Ha a title tag – unalmasabb, mint egy Wagner opera, akkor ott leszel ugyan a találati lista elején, épp csak senki nem fog a találatra kattintani…

A jó találati helyen lévő, ugyanakkor tápos klikk-számot generáló találatoknál leggyakrabban az történik, hogy a kulcsszóra kereső emberek többsége látja ugyan a találatot, de nem tartja elég relevánsnak a keresésére. Vagy a cím alapján unalmas, középszerű tartamat vízionál, ezért kattint inkább a következő találatok egyikére.

Frankón egy soron múlik a tartalom sorsa?

Méghozzá több okból is! Még ahol van is organic forgalom, a legtöbbször ott is működhetne még jobb átkattintási aránnyal: a title tag optimalizálásával ugyanis 20-100% forgalomnövekedést lehet elérni még a jól teljesítő oldalaknál is.

Ez elég komoly hozam ahhoz képest, hogy Google keresőoptimalizálás after-hours címszóval egy fél órát valamelyik délután elbogarászol vele – nem igaz?

Ráadásul – hacsak nem állítottál be más címet mindenféle ravasz pluginokkal -, akkor a title tag határozza majd meg, hogy amikor az adott oldalt megosztják valamelyik közösségi oldalon, akkor mi lesz a közösségi média poszt címe.

Sőt, a title tag még a böngészőablak „fülére” is kikerül, ezért a látogatód még akkor is látja, amikor éppen egy másik ablakban matat:

a title tag kiemelkedő szerepe a google keresőoptimalizálás során

És akkor jöjjön a royal flush érv a keresőoptimalizálás e technikája mellett: a CTR maga is ranking faktor! Azaz, ha „úgy hagyod” az előkelő helyezést szerzett oldalaidat és azok szuboptimális CTR-t mutatnak, akkor egy idő után már nem lesznek előkelő helyen – és ez fordítva is igaz; amennyiben emeled egy oldal CTR-ját egy adott keresésre, akkor az idővel még feljebb mászik majd a találati listán, így még több kattintáshoz juttava az adott oldalt.

A fentiek miatt tehát borzasztóan fontos – egyben a google keresőoptimalizálás praktikái közül talán a legegyszerűbb -, hogy minden lehetséges módon optimalizáld a weboldalaid title tag-jét.  Mégpedig az alábbiak szerint:

A nagy title tag voodoo

1. Csekkold a cím hosszát

A title tag desktopon legfeljebb 70 karakter, mobilon pedig 78 karakter lehet, de ezt nem érdemes kimaxolni. Egyes kutatások szerint 55 karakter az ideális, de azért 50 és 60 között teljesen jó vagy. Ennek a posztnak egy 60 karakteres title tag-et sikerült találni, cserébe közérthető, világos, és teljesen egyértelmű leírása annak, hogy milyen tartalmat fog látni a látogató.

2. Tegyél bele számot

A számok segítik az információ feldolgozását és kredibilissé teszik a tartalmakat. Próbálj egy számot beletenni a címbe, és nagy valószínűséggel emelkedni fog az átkattintási arány. Ez lehet évszám – ahogyan ennél a posztnál is csináltam -, vagy lehet a cím olyasmi, hogy „17 dolog, amivel elronthatod a bejglit”. A fentebb hivatkozott kutatás szerint a számok akár 36%-kal is növelhetik a CTR-t!

3. Legyen páratlan

Ha már a Google keresőoptimalizálás miatt teszel bele számot, próbálj páratlan számot használni, mert az emberi agy sokkal könnyebben jegyzi meg a páratlan, mint a páros számokat. Ha akarod, teszteld le nyugodtan – bár mások már megtették: a „15 marketing fogás 2018-ra” cím kábé 20%-kal több átkattintásra számíthat, mint a „20 marketing fogás 2018-ra”. Persze „a Zombi-apokalipszis 5 holtbiztos jele” mindkettőt simán veri… Íme a találati lista eleje a „SEO tactics” keresésre – micsoda véletlen, hogy mindegyik szám páratlan… 😉

4. Kommunikáljon egy előnyt

A benefit-driven kommunikáció a Google keresőoptimalizálás egyik alapvető elve – ráadásul nem új dolog, mégis sokan hagyják ki ezt a fogást a title tag megfogalmazása során. Ne az legyen a cím, hogy mi van a posztban, hanem az, hogy mit nyer vele a látogató. Például: „Légy a Google keresőoptimalizálás mestere ezzel a 11 title tag fogással„.

5. Tegyél bele évszámot

Mármint az idei évet! Sok találatnál nincs dátum, ezért első látásra nem képes eldönteni a látogató, hogy mennyire friss, vagy éppen elavult a tartalom. Ha van is dátum, az kicsi és szürke – sokkal könnyebb észrevenni a címben szereplő dátumot.

6. Tegyél bele emoji-t

Ha WordPress-t használsz és feltelepítetted a keresőoptimalizálás legnépszerűbb bővítményét, a Yoast-ot, akkor ezen a linken megtalálod az emoji kódokat. Ezeket tedd be a title tag-be, és máris sikerült vizuálisan felturbózni a találati listán elfoglalt helyedet. Az emberi agy a képi információt sokszorosan gyorsabban dolgozza fel, tehát az első, amit észrevesz a találati oldalon, az az emoji-d lesz. Címenként egy azért bőven elég, nem kell visszatérni a barlangrajzokhoz! Ez az oldal például, amit épp olvasol, nem a legnépszerűbb emoticont kapta, de legalább a pszichológiai tartalom átjön belőle… Valahogy így fog kinézni a keresőkben:

google keresőoptimalizálás előnézeti képe agyat ábrázoló emoticonnal7. Kulcsszót az elejére

A címben szereplő Google keresőoptimalizálás kulcsszót sok SEO-szakértő érvelésével ellentétben nem SEO szempontból célszerű előrébb tenni – a valóságban a találati lista első helyén szereplő találatok kevesebb, mint 2%-a tartalmazza a keresési kulcsszót. Ha azonban valaki rákeres egy kulcsszóra, akkor a legkevesebb agymunkát akkor kell végeznie, ha a találat rögtön visszautal a keresésére. Mégpedig a kulcsszó megismétlésével, majd a maradék szöveg révén annak kiegészítésével. Ezzel csökken az úgynevezett kognitív terhelés, azaz könnyebben értelmezhetővé válik az információ.

8. Ne legyen duplikálva

Bár ez nem pszichológia, de ide kívánkozik: a keresőoptimalizálás projektjeinkben megfigyelhető extrém gyakori hiba, hogy egy honlap minden egyes oldalának ugyanaz a címe, amitől a keresők botjai úgy eltévednek, mint vakond a Tesco alatt. A keresőoptimalizálás lényege nem egy rakat titkos, ám annál mocsokosabb trükk alkalmazása, hanem a minél világosabb kommunikáció a keresőrobotokkal arról, hogy milyen tartalom is található az adott oldalon. Ezért adj a honlapod minden oldalának külön title tag-et, lehetőleg olyat, ami pontosan leírja az adott oldal tartalmát.

9. A márkafétist engedjük el

Komoly viták vannak róla, hogy érdemes-e a márkád nevét beletenni a title tag-be, vagy sem? Ha belekerül, az társadalmi bizonyíték, és építi az adott márkát, ugyanakkor a brand név értékes helyet foglal el a címből. A tanácsom az, hogy ne nagyon feszülj ezen: ha nem tudod mással kitölteni a helyet a 60 karakterig, akkor írd oda, mert önmagában is növelheti a CTR-t. Ha azonban értékes információtól venné el a helyet, vagy szétrontja a jól teljesítő címedet, akkor simán engedd el – a branding hatás a valóságban elhanyagolhatóan csekély, így csak az átkattintási arányra fókuszálj!

10. Google keresőoptimalizálás CTA-val

CTA-t tenni a title tag-be általában jó ötlet. A CTA (Call-to-Action) egy felszólító módú ige, amit simán alkalmazhatsz title tag-ekben is: „Töltsd le a marketing esettanulmányunkat – Így csináltunk 500% megtérülést”, vagy „Csinálj olyan almáspitét, mint a profi szakácsok – 5 egyszerű tipp”. A lehetőségek végtelenek, csak kreatívnak kell lenni és közvetlenül megszólítani a kereső személyt a title tag-en keresztül.

+1 Kérdezz a title tag-ben

A kérdések pszichológiailag ugyanolyan figyelem-mágnesek, mint a számok. Érdemes kérdést megfogalmazni a title tag-ben – növekedni fog tőle a CTR (Click-through Rate, azaz Átkattintási arány). Ráadásul ha a title tag-ben megfogalmazott kérdés magas keresési számmal bír, akkor megnő az esélyed rá, hogy a tartalmadat a Google egy featured snippet-be teszi, valahogy így:

Ne próbálj minden fenti trükköt egyszerre alkalmazni, mert napokat fogsz ülni a cím fölött. Próbáld ki őket sorban, és ami még lényegesebb, mérd, hogy a saját közönségednél melyik cím milyen átkattintási arányt produkál. Amelyik működik, azt tartsd meg, amelyik nem, azon változtass.

A hatás mérése

Amennyiben a fentiek segítségével össze-optimalizálsz egy ütős title tag-et, nem ártana, ha tudnád mérni is a hatást – már ha valami stratégia, nem pedig ad-hoc nekibuzdulás alapján végzed a Google keresőoptimalizálás áldásos tevékenységét. Ehhez semmi mást nem kell tenned, mint az Analytics-ben az Acquisition » Search Console » Landing pages menüpont alatt megsasolni az adott oldal organikus forgalmát, és megnézni az átkattintási arányt (CTR).

Az Ügyfélszerzés okosan című cikkünk címét például jól eltaláltuk az „ügyfélszerzés” kulcsszóra, de mivel nem a pillanat hevében a Kolléga nem tette bele a mocskos pszicho-trükkjeimet, némileg kevesebb kattintást kap az organikus keresésekből, mint az átlag. 21,5 %-os CTR-jét lazán a 29%-os átlag (2017-es mérés, nemzetközi, mobil eszközről) fölé lehetne tornázni – megérdemelné, mert maga az írás kiváló…

Hernádi Máté, a 7 Digits B2B online marketing ügynökség adat-mágusa és Google Ads kampánymenedzsere
Hernádi Máté Kollégánk megjegyzése

Az Adatmágus közbeszól

Ezt csak akkor fogod a fentieknek megfelelően látni, ha előzőleg összekötötted a Search console-t az Analytics-szel, ennek hiányában kénytelen leszel a Search console-ban keresgélni.

A hatás jelentkezéséig eltelhet néhány nap, ezért az oldalt érdemes a Search Console-on keresztül beküldeni a google indexbe, hogy felgyorsuljon a folyamat.

A CTR mellé pedig azért tedd oda az average position-t, hogy ne csapd be magadat: ha 20 helyet ugrott előre a helyezés, akkor lehet, hogy az emelkedő CTR-t nem kizárólag a title tag módosításoknak köszönheted…

Mennyire figyeltél eddig a címválasztásra?

Összefoglalás

Hiába írod a legjobb tartalmakat, ha az emberek nem találnak rá, nem kattintanak rá, nem olvassák végig, vagy épp nem osztják meg.

Az online marketing ugyanis olyan, mint a high-end hifi: az egész eredményt a leggyengébb láncszem fogja behatárolni – a keresőoptimalizálás pedig épp ezért nem egy titkos technika, vagy mocskos kis trükk, hanem sok-sok apró optimalizációs lépés összhangja.

Ha nincs is lehetőséged egy komoly online marketing ügynökség méregdrága automata optimalizálási megoldásaival kényeztetni az oldaladat, a fenti trükkökkel akkor is előadhatod a „keresőoptimalizálás házilag” című, nem kevésbé sikeres mutatványt, majd élvezheted a megnövekedett ingyen forgalom jutalmát!

Sok kitartást és szívet melengető átkattintási arányt hozzá! Ha tetszett, kérlek honoráld egy megosztással, hadd tanuljon bele a Google keresőoptimalizálás technikáiba más is.

1200 628 Dr. Kádas Péter
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...