A mesésen jó eladási szöveg 4 titka + 1 bombabiztos trükk

A mesésen jó eladási szöveg 4 titka + 1 bombabiztos trükk

Először is, miért kell nekem egy jó eladási szöveg? – kérdezheted. Nem elég, ha jó a termékem? Hát, sajnos nem, mivel a vásárlóid nem tudják, hogy jó a terméked, erről némi pszichológiával meg kell őket győzni. Hogy ez mennyire lényeges, azt az alábbi történet  remekül szemlélteti:

Volt egyszer két fiatalember, akik felvásároltak 129 dollár értékű kacatot egy társadalmi kísérlet keretein belül. Majd ez a két fiatalember (Rob Walker újságíró és Joshua Glen író) ezeket a kacatokat meghirdette eladásra az Ebayen

(Amikor kacatot mondok, szó szerint értem: rém ronda bajuszos orosz fababa, egy befőttes üvegnyi üveggolyó, fából faragott almacsutka, horrorfilmbe illő plüss nyúl – garázsvásárokon összeszedett, értéktelen, vagy legjobb esetben is 1-2 dolláros kacatok.)

És tudod mennyiért adták el őket? Nem fogod elhinni… A projektet 3612,5 dolláros bevétellel zárták. Ami 2706 %-os nyereséget jelent. Nem, nem lapult egy diónyi gyémánt az üveggolyók között, és az orosz fababa sem egy elfeledett mestermű – a storytelling technikájával és a megfelelően kiválasztott, jó eladási szöveg segítségével voltak képesek ekkorát nyerni.

A titkuk az volt, hogy felbéreltek néhány ügyes szövegírót, akik kitaláltak egy-egy történetet minden egyes kacathoz. Bár fel volt tüntetve az aukción, hogy ezek kitalált történetek, mégis hihetetlenül hatásosnak bizonyultak. A bűnronda orosz fababa például, egy kézzel készített, fából faragott ábrázolása volt egy orosz szentnek, aki a fagyhalált kerülte el egy fadarabon való kitartó táncolásával – míg a falu kevésbé táncos lábú népe csendben halálra fagyott körülötte. Így kelt el a 3 dolláros baba 193 dollárért – a sztori adta el őket. Látod, ezért létfontosságú a jó eladási szöveg. 

De mégis mi ennek a magyarázata? 

Hiszen a fenti kísérlet során tudták a vásárlók, hogy ezek kitalált történetek. Mégis, hajlandóak voltak a kacatokért reális értéküknél sokkal többet fizetni. Hogy miért? Mert jó volt az eladási szöveg. Ennek a jelenségnek a megfejtése az emberi agy működésében keresendő. Amikor vásárolunk, vagy bármilyen döntést hozunk, nem logikai alapon döntünk, hanem az érzelmeinkkel. Az impulzusvásáslás erre kitűnő példa.

A London School of Business még ennél is tovább ment e fura jelenség kutatásában. Különféle kísérleteik során kiderült, hogy az emberek a nekik előadott információkat igencsak a kontextus szerint jegyzik meg. A hallgatók a száraz PowerPoint prezentációk és adathalmazok alig 5-10 %-át jegyezték meg és tudták később felidézni, míg ha az előadásokban emberközeli és releváns történetek kaptak, melyekkel könnyen tudtak azonosulni, akkor az adatok 65-70 %-át jegyezték meg és tudták későbbi időpontokban is felidézni.

A jó eladási szöveg receptje

Itt már biztosan te is látod a lehetőséget! Hogyan tudsz a 65 másik víztisztító szűrőt gyártó cég közül kitűnni? Egy szívhez szóló történettel, melyre az olvasód a 64 másik weboldal átböngészése után is emlékezni fog. Nem feltétlenül arra, hogy pontosan hány mikron méretig képes a te szűrőd részecskéket kiszűrni, hanem a történet által kiváltott érzelmekre

Dr. Paul Zak kutató pontosan ebben a témában ásott még mélyebbre. Kutatásai igazolták, hogy egy jó eladási szöveg oxytocint, azaz a bizalomért és a kötődésért felelős hormont szabadít fel az emberi agyban. Ez az a hormon, ami jelzi nekünk, hogy a másik ember nem veszélyes, nyugodtan kapcsolatot létesíthetünk vele.

Ami még ennél is meglepőbb, hogy ezzel a hormonnal együtt jár a viszonosság is. „Jó arc voltál velem, így én is jó arc leszek veled”- közvetíti  az oxytocin a követendő viselkedési formát az agynak, ami jelen esetben azért érdekes, mert egy jó sztori hallatán megindul az oxytocin termelés. A kísérletek során kiderült, hogy a jó sztori végén a résztvevők (bár semmi relevancia nincs a pénztárca-nyitogatás és a sztori témája között), 80% fölött adakoztak vagy vásároltak.

Ugyanez a hormon  a cikk elején említett Ebay kísérlet mögött álló agyi mechanizmus. A jó eladási szöveg által indukált jó sztori elindította az oxytocin termelést, és az oxytocin generálta érzelmi hatás vásárlást indukált, mindezt a termék minőségétől és milyenségétől függetlenül. A fentiek fényében többé nem kérdés, hogy  kell-e a mesterien megkomponált eladási szöveg, ezért lépjünk is tovább a hogyan-ra.

Mi a jó eladási szöveg írásának 5 titka? 

Íme:

  • Először is: a jó eladási szöveg a vevőről kell, hogy szóljon. A vevőnek látnia kell önmagát a sztoriban – úgy kell, hogy érezze, hogy Ő a főhőse a történetnek, és a termék az, ami megoldja a problémáját. 
  • Másodszor: relevánsnak kell lennie. Ez az a komponens, ami igazán gyökeret ver a vevő fejében. Egy gyönyörű szerelmi történet Hawaiiról nem biztos, hogy a víztisztító szűrőkre emlékezteti a vevőt. Kivételt képez az az eset, ha egy Hawaii-on megesett szerelmi történet sikeréhez járult hozzá ez  a víztisztító. Hiszen például ennek volt köszönhető, hogy a főhős megtalálhatta élete szerelmét ahelyett, hogy hasmenéssel töltötte volna el a mesés nyaralását.
  • Harmadszor: Használj leírásokat! A jó eladási szöveg az egész agyat stimulálja, így tudatos és a tudatalatti szinten is befolyásolja a döntést. Egy jó sztorival megmaradsz az olvasóemlékezetében – ne feledd a sztori az, ami miatt 65-70%-ban emlékezni fog az összes mondandódra! És nem utolsó sorban mindenki szeret egy jó sztorit hallani, ugyanakkor mindenki utálja, ha rá akarnak tukmálni valamit.
  • Negyedszer: Legyél humoros! Ha valakit megnevettetsz, automatikusan bízni kezd benned. A humor az egyik legerősebb közös nyelv. Határozottan jó arcnak tűnsz tőle- az olvasód pedig  ezt a pozitív élményt az oxytocin hatásásra viszonozni próbálja – ha mással nem, hát egy vásárlással.
  • Végül az ötödik titok: Minőség! Egy jó sztori izgalmas, feszültséget kelt. Fenn tudja tartani a figyelmet. Persze egy lapos történet senkiben sem indítja el az áhított hormontermelést, inkább a következő figyelemfelkeltő történésre gondolnak és pikk-pakk továbbkattintanak.

Ez mind szép és jó, de hol alkalmazzam? 

Mindenhol. Termékleírásnál, a cég imázsának építésekor, stb. – lényegében bárhol. A jó eladási szöveg remekül teljesít például a weblapok Rólunk szekciójában. Ez a legtöbb cégnél tele van számokkal, adatokkal, esetenként díjakkal – őszintén, emlékszel bármelyik cégnek is a Rólunk „fülére”? Én megvallom őszintén, nemigen. 

Viszont itt van egy gyönyörű példa: Yellow Leaf Hammocks. Tartós és szép függőágyak szövésével, gyártásával és forgalmazásával foglalkozik. A rólunk részben peddig bemutatja Yadit, az egyik nekik dolgozó hölgyet. Aki a dzsungelben született, meglehetősen rossz anyagi körülmények között. Kicsi kora óta a földeken dolgozott, és valószínűleg ezt csinálta volna élete végéig. De a Yellow Leaf-nek köszönhetően talált egy alternatívát, mert a Yellow Leaf a mélyszegénységben élőket igyekszik felkarolni és támogatni… 

Ennek köszönhetően Yadi most már boldog családanya és sikerült kitörnie a kilátástalan létből. Ugye, ha már függőágyat veszel, tőlük fogsz rendelni, hiszen így nemcsak szép és tartós függőágyad lesz, hanem te is hozzájárulsz ahhoz, hogy a Yadihoz hasonló sorsú asszonyoknak jobb életük legyen – ennyit ér a jó eladási szöveg. 

Ez is egy tökéletes marketing fogás, ha úgy teszik, tökéletes példa a jó eladási szövegre. A Yellow Leaf is írhatna az eltéphetetlen szöveteiről, a szivárvány minden színében pompázó függőágyairól, amik nem utolsó sorban ellenállnak az időjárásnak – épp csak szegényebbek lennénk egy különleges, megindító történettel, ami érzelmi szempontból ugyanúgy szerves része a vállalat tevékenységének, mint a termék szárazabb, unalmasabb paraméterei. 

Egy jó eladási szöveg a marketing stratégia része. Egy egész koncepciót kell felhúzni a cégre és azt szisztematikusan alkalmazni minden platformon. Ha ez elsőre túl bonyolultnak tűnik, viszont mégiscsak alkalmazni szeretnéd, mert látod, hogy milyen szuper, íme itt van a tuti tipp, amit ígértem Neked:

+1:  A bombabiztos módszer, amit Te is azonnal alkalmazhatsz

Hagyd, hogy az ügyfeled meséljen. A jó eladási szöveg leghitelesebb forrása az ügyfél, hiszen lelkesen ecsetelik, hogy milyen problémára adott éppen tökéletes megoldást a Te terméked. Ezekkel a történetekkel könnyű azonosulni a többi vevőnek is, hiszen egy cipőben járnak a többi vásárlóval. Ami még fontos, hogy ne feledd el fotókkal alátámasztani ezeket az ügyfél véleményeket – így sokkal hitelesebbnek tűnik minden testimonial.

Szoktál ügyfélvéleményeket bekérni?

 De hogyan vedd rá az ügyfeled, hogy véleményt írjon? 

Nem olyan bonyolult ez, mint ahogy elsőre tűnik. Hagyhat az ügyfél pár sort a weboldaladon, a blogbejegyzésed alatt, a Facebook oldaladon – már ha megteremted számára ennek a lehetőségét… Az internet ma már nagyrészt a felhasználók által generált tartalmakról szól – nem véletlenül, ugyanis ez az, ami működik!

Egy email erejéig az elégedett vásárlókat akár még zaklathatod is – ha van marketing automatizációs rendszered. Ha megvettek Tőled egy szoftvert, a vásárlás utáni 7., 15., vagy 30. napon küldj nekik nyugodtan egy emailt, melyben például csak smiley fejekre kell kattintaniuk, hogy kifejezhessék határtalan boldogságukat (vagy feneketlen haragjukat…). És itt jön a kis trükk: ha az elégedett fejecskére kattintanak, már eléjük is ugrik egy ablak, ahol írhatnak egy rövid véleményt. Ezt pedig elégedett mosollyal az arcodon használhatod fel a landing oldaladon. A lényeg: az ügyfeleidnek a lehető legkevesebb teher és idő legyen véleményt hagyni.

Összegzésül meg annyit, hogy a jó eladási szöveg elengedhetetlen része a marketingnek. Kutatások igazolták, egy jól kivitelezett koncepcióval megsokszorozhatod a vevőid számát. Így bátran alkalmazd a fent említett technikát, a testimonial-okat bátran posztold ki a Landing oldalaidon. 

Ha a teljes koncepció kiépítésében gondolkodsz, akkor viszont ne siettesd a dolgot. Gondold át alaposan történeteid milyen üzenetet közvetítenek, hogyan illenek a marketing startégiádba.

Az eredményekről vagy eddigi tapasztalataidról pedig itt is beszámolhatsz, komment formájában. Volt már rá példa, hogy a storytelling erejét használtad fel az eladás érdekében? Neked hogy vált be? Ha még nem próbáltad, remélem kedvet kaptál rá, hogy kipróbáld!

1200 628 Czire Zsuzsanna
Írd ide, amit keresel...
>