Mesésen Jó Eladási Szöveg – Így Adj El Többet, Drágábban

Mesésen Jó Eladási Szöveg – Így Adj El Többet, Drágábban

Mesésen Jó Eladási Szöveg – Így Adj El Többet, Drágábban 1024 536 Haraszti Mária

Tudod, hogy mi volt az a kiemelkedően jó eladási szöveg, ami 102,50 dollárért adott el a weben egy fából faragott, maximum 1-2 dollárt érő almacsutkát? Egy férj bizarr története haldokló feleségével, akivel sosem szeretett volna közös gyereket. Nem, ez nem egy középkategóriás francia vígjáték kezdete – a fenti eset valóban megtörtént.

De mi ez a trükk? És hogy jön egy almacsutkához egy haldokló feleség?

Úgy, hogy azok az idők, amikor vevőid még nagyobb jelentőséget tulajdonítottak magának a terméknek, mint a mögöttes sztorinak, rég elmúltak már.

De vajon hogyan használhatod fel a történetmesélés bámulatos erejét, hogy többet adhass el drágábban? Alább megtudhatod.

A sztori

2009-ben az amerikai Rob Walker és Joshua Glenn egy izgalmas kísérletet végzett. Összevásároltak 1-2 dollár értékű kis kacatokat, majd feltették őket az eBay-re. Cseppet sem kifinomult ízlésüknek köszönhetően volt köztük horrorfilmbe illő plüss nyúl, Hakuna Matata figura, és a fent említett fa almacsutkát sem felejtették el aukcióra bocsájtani…

És hogy mit találtak ki jó eladási szöveg gyanánt?

Felkértek több mint 200 írót, hogy firkantsanak mindegyik mellé rövid, érzelmekben gazdag, akár szentimentális történetet. (Ha érdekelnek a sztorik és a tárgyak, ezen a linken megnézheted őket.) Glennék végül 129 dollárt költöttek az összes kacatra. Tippelj, menyi volt az összbevételük…

Hiszed vagy sem, az összbevétel majdnem 8 000 dollár volt! Ez több mint 6101.55%-os értéknövekedést jelent! (A profitból természetesen le kell vonni még a szövegírók díját, de a haszon így is brutálisan magas volt…) Ha most azt hiszed, Neked ez sosem sikerülne, tévedsz! Glennék csupán a storytelling, vagyis a történetmesélés varázslatos erejét használták fel a siker érdekében – és ezt Te is megteheted bármikor!

Már az ősember is odavolt a jó sztorikért

Az emberek imádják a jó sztorikat.

Emlékszel, amikor gyerekkorodban szüleid tiltása ellenére zseblámpával olvastad a kedvenc könyvedet a takaró alatt, egészen hajnalig? Vagy bizonyára közelebbi emlék a késő éjszakába nyúló „csakegyrésztnézekmeg” Netflix maraton, amikor is a tényleges elalvás után 5 perccel már meg is szólal az ébresztőd. De a történetek iránti érdeklődésünk és szeretetünk már a cro-magnoni ősember életében is megmutatkozott, hiszen ő is előszeretettel készített különböző üzeneteket és falrajzokat. Természetesen ma már nem kell barlangokba mennünk egy-egy jó sztoriért. Az internet, a technológia és a közösségi média fejlődésével sokkal egyszerűbben és gyorsabban járnak a történetek „gépről-gépre”.

Ha jól csinálod, a történetmesélés iszonyatosan jó eladási szöveg.

Életre kelti a márkádat, lebilincselő és motiváló lesz az üzeneted a sztori segítségével. Az adott termékről vagy szolgáltatásról – rendhagyó módon – nem azt mondod el, hogy miért lesz jó a fogyasztónak, ha végre hajlandó kinyitni a pénztárcáját, hanem egy érzelmi kontextusba helyezve az adott terméket úgymond felgyújtod azt a bizonyos „akarom-láng”-ot.

Jó eladási szöveg – hogyan működik?

Ha azt hiszed, hogy a sztorira fókuszáló marketinges kollégáid csak dobálóznak a bullshit-tel, akkor tévedsz. Az idegtudomány szerint nagyon is sok, mérhető változás zajlik le a testünkben, ha egy jó sztorit hallunk. Az agyunkban sokkal több terület aktiválódik, mintha csak szimpla tényeket, vagy előnyöket hallgatnánk. Már egy illat, íz vagy szituáció leírása is elég ahhoz, hogy ezeket valóságosnak érezzük. (Ugye megvan az a jelenet a Fekete hattyúból, amikor Natalie Portman a fürdőszoba rideg kövén állva, kezét a mosdókagyló fölé tartva húzza le a bőrt középső ujjának körömágyától egészen a kézfejéig?…)

Dr. Paul Zak idegtudós szerint, amikor egy izgalmas történetet hallgatunk, az agyunkban oxitocin termelődik.

Ez az a hormon, amely például az anyához való kötődés érzését okozza az újszülöttekben, és amely Neked is hatalmas segítségedre lehet, hogy a fogyasztók a márkád és a termékeid iránt a vásárláshoz alapvetően szükséges bizalmat és pozitív kötődést érezzenek. A jó történetek ráadásul sokáig megmaradnak az emlékezetben, így ha nem is eredményeznek azonnali konverziót, egy erős top-of-the-mind stratégiának is bivalyerős alapot szolgáltathatnak.

De miről is mesélj?

A sztorid alapulhat valós eseményen, lehet fikció, szerepelhetnek benne hírességek, vagy lehet akár egy klasszikus mese is. A poénra kihegyezett marketing sztorik különösen jók lehetnek, hiszen ha valakit őszintén meg tudsz nevettetni, akkor az agy szintén azt az üzenetet küldi, hogy nincs mitől tartania, megbízhat benned, jó arc vagy. Alapvetően tehát bármi működhet, a végén csak egy dolog számít:

Ne legyen unalmas!

De legelőször is nézzük a sikeres storytelling 4 fő tulajdonságát:

  • Gördülékeny
  • Könnyen azonosul vele az olvasó
  • Újszerű
  • Izgalmas, feszültséget kelt

Ha a lustaság virágozna, már az egész emberiség egy színes, illatozó botanikus kert lenne, ha olvasásról van szó. A legtöbb ember ugyanis – a nehézségi szintet tekintve – az általános iskola 4. osztályos tanulóinak szánt szövegeket olvassa a legkönnyebben és a legszívesebben.

Nem is gondolnád, de például Hemingway is ezen a szinten írt. Imádjuk, ha nem kell sok agytekervényt megmozgatnunk, ha már olvasásra adjuk a fejünket. És itt el is érkeztünk második pontunkhoz. Ugyanis, ha könnyen tudunk azonosulni a sztori témájával vagy a szereplőkkel, még gyorsabban faljuk a sorokat. Az olvasó úgy érzi majd, hogy róla szól a történet (ami valójában csak egy kiemelkedően jó eladási szöveg – de ezt csak Te fogod tudni, vagy az ügynökséged).

Az újszerűség pedig azt jelenti, hogy olyan történetet kell elmesélnünk az olvasónak, amihez még nem volt szerencséje. Ha tehát a huszadik Facebook posztod is Jolika néni 40 kilós fogyásáról szól, amit a Te ritka fajta gyógyteádnak köszönhet, és aminek hála Jani bácsi perzselő szerelme is rátalált, egyértelműen tévúton jársz. Elsőre olvasni inspiráló volt, de most már hagyd nyugodtan élni Jolika nénit mesés, új testében, élete hőn áhított szerelmével – és találj ki másik sztorit!

Az ötletes marketing szövegek titka

…nem más, mint az izgalom!

Dráma, feszültség és konfliktushelyzet nélkül a történeted olyan, mintha meg sem történt volna.

Vagy még rosszabb: untatóbb, mint disznóól ajtaján a festékszáradást nézni. Vegyük például a weboldaladat. Bizonyára van egy “Rólunk” aloldalad, ahol talán egyedül számodra fontos nevekkel, évszámokkal és statisztikákkal bombázod az arra tévedő gyanútlan látogatókat.

És most vessünk egy pillantást a Yellow Leaf Hammocks “Rólunk” oldalára. Megható történeteket mesél el az alkalmazottairól. Megtudhatjuk, hogy Yadi a dzsungelben született és az egész gyerekkorát munkásként töltötte a földeken, esélyt sem látva arra, hogy saját kezébe vegye az életét. De a szövés kiemelte ebből a nyomorból, ma már boldog családanya. A történetek elolvasása után úgy érezzük, mi is részei vagyunk ennek a kis közösségnek, mi is megküzdöttünk egy kicsit a dolgozók embert próbáló nehézségeivel, és a sok áldozat árán nekünk is sikerült megteremteni azt az életet, amiről gyermekkorunkban csak álmodni mertünk.

Ne feledd tehát, hogy az ötletes marketing szövegeket sokszor egyszerű dolgok is inspirálhatják. Fontos azonban, hogy érzelmeket váltsanak ki az olvasóban.

Meséljenek az ügyfeleid!

A legjobb eladási szöveget az ügyfeleid írják.

Nem véletlen, hogy a storytelling legegyszerűbb és leghitelesebb formája a testimonial, vagyis az ügyfélvélemény. Imádják a potenciális vásárlóid, mert nem önreklámozás – vagy legalábbis nem tűnik annak.

Az ügyfél-vélemények olyan történetek, amelyekben saját magukat vélik látni az olvasók. Használd bátran ezeket a véleményeket a landing vagy termékoldalaidon, és ne felejtsd el fotókkal alátámasztani őket. Kutatások szerint ugyanis a képek hitelesebbé teszik ezeket az állításokat.

De ne aggódj, nem kell a Háború és Béke hosszával vetekedned, ha jó eladási szöveg a cél. Hosszadalmas termék ajánló szöveg helyett elég egy rövid bekezdés is. A sikert úgyis annak köszönheted majd, hogy az olvasód úgy érzi: ez a termék az ő életét is megváltoztatja majd.

De hogyan vedd rá őket a véleményírásra?

Nem olyan nehéz ez, mint amennyire gondolod. Az ügyfeleid hagyhatnak pár sort a weboldaladon, a blogbejegyzéseid alatt, a Facebook oldaladon, és még sorolhatnám. Az internet ma már nagyrészt a felhasználók által generált tartalmakról szól, nem véletlenül – mert ez működik!

Egy email erejéig az elégedett vásrlókat akár még zaklathatod is – ha van marketing automatizációs rendszered. Ha megvettek Tőled egy szoftvert, a vásárlás utáni 7., 15., vagy 30. napon küldj nekik nyugodtan egy emailt, melyben például csak smiley fejekre kell kattintaniuk, hogy kifejezhessék határtalan boldogságukat (vagy feneketlen haragjukat…). És itt jön a kis trükk: ha az elégedett fejecskére kattintanak, már eléjük is ugrik egy ablak, ahol írhatnak egy rövid véleményt. Ezt pedig elégedett mosollyal az arcodon használhatod fel a landing oldaladon. A lényeg: az ügyfeleidnek a lehető legkevesebb teher és idő legyen véleményt hagyni.

Hazudj…izé, mesélj!

Találd ki Te azt a frenetikusan jó eladási szöveget! Igen, jól olvastad. Találj ki egy olyan sztorit, amit szerinted a közönség hallani akar. Természetesen nem arra gondolok, hogy hazudnod kéne. Csupán írd le például, hogy mások hogyan használják mikroszálas mancstörlődet. Íme egy középszerű szöveg minta:

Ha eleged van a kutyád utáni takarításból, válaszd mancstörlőnket! Felejtsd el a sáros előszoba látványát és a késő esti felmosást. Ébredj végre kipihenten minden reggel! Kutyusod is imádni fogja!

Valljuk be őszintén: melyik kutya örülne veszettül egy mikroszálas rongydarabnak? Talán ha a saját étkezésre szánt sült oldalasod legszebb cupákjait tálalod neki rajta – egyenesen a sütőből.

Lássuk ugyanezt sztorival

Fáradtan indulsz haza az irodából. Minden nap ugyanolyan szürke, mindig ugyanaz van: hazajössz, elmosogatsz, takarítasz a kutya után és hullafáradtan zuhansz az ágyba. Csakhogy másnap elölről kezdhesd a robotolást. Hirtelen megcsörren a telefonod. A férjed az, és csak ennyit mond:

– Drágám, ma csodás esténk lesz! Elmegyünk végre arra a salsa tanfolyamra, amit már olyan régen kinéztél.

Hirtelen izgatott leszel, már nem is olyan szürke ez a nap!

– De mi lesz a takarítással? – kérdezed.

– Elmosogattam, a kutya miatt pedig ne aggódj! Soha többé nem kell utána felmosnod! – válaszolja. Hirtelen a szívedhez kapsz.

– Úristen, mi történt Macival? – kérdezed. Jaaa nem úgy értette, csak szerzett egy csodalábtörlőt! Így hívja, mert ez tényleg teljes mértékben felfogja a koszt és a sarat. Macinak csak át kell rajta sétálni, ha bejön az udvarról.

Mérhetetlen megkönnyebbülést, hálát és szeretetet érzel, hogy férjed még ennyi év után is így gondol rád. Felszabadult egy csomó időd, nem kell többé az estéidet felmosással töltened! Átjár az izgalom és az életöröm eleven érzése, amihez már olyan régen nem volt szerencséd. A hazaút maradék részén pedig már azon gondolkodsz, melyik ruhádban leszel a legcsinosabb az esti tánctanfolyamon.

Érzed a különbséget? Az agyadban teljesen más területek aktiválódnak a két szöveg olvasása közben. Természetesen írhatsz sokkal rövidebb és egyszerűbb sztorikat is. A lényeg csak az, hogy megmutasd az olvasónak, milyen szerepet fog életében betölteni a terméked. Mutasd meg (de ne mondd el), hogyan használható multifunkcionális kávéfőződ/távirányítós kerékpárriasztód/beszélő plüss hörcsögöd a valós életben, mire jelent megoldást, hogyan lesz a segítségével jobb a fogyasztó élete. Ne feledd, a jó hirdetési szöveg mindig a vásárló szemszögéből mutatja be a terméket.

Adatvezérelt facebook marketing könyv
160 Oldalas E-könvy és 6 oktató videó

Adatvezérelt Facebook Marketing

És te miről mesélsz?

Összefoglalás és „jó eladási szöveg bölcsességek” helyett csak egy rövid kérdéssel szeretném megmozgatni a fantáziádat: legközelebb milyen történetet fogsz elmesélni a potenciális vásárlódnak? Ne feledd, nincs jó vagy rossz válasz. Lehet, hogy egy hihetetlenül jó eredettörténeted van, ami végre nem untatja halálra olvasóidat, vagy a vevőidet, ha egy óvatlan pillanatban a „Rólam” oldaladra kattintanak. De az is lehet, hogy látogatóid csak és kizárólag az ügyfélvéleményeket falják majd oly mohón, mint állatkerti rozmár a születésnapi haltortát.

Mindegy, hogy mi a sztorid, csak legyen és meséld! Mindaddig azonban, amíg nem tudod hogy, hogyan illenek majd a lebilincselően izgalmas történeteid a tartalommarketing-stratégiádba, ne siettesd a dolgot. Először teszteld le egy adott oldalon, egy terméken vagy egy bizonyos célcsoporton. Az eredményekről vagy eddigi tapasztalataidról pedig itt is beszámolhatsz, komment formájában. Volt már rá példa, hogy a storytelling erejét használtad fel az eladás érdekében?

Érdekel a véleményed:

A 7Blog a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmaz, melyet a honlap használatával Ön tudomásul vesz.
Bővebben
>