Weboldal szövegírás – Mitől más?

Weboldal szövegírás – Mitől más?

Ha szövegírásról van szó, kezdésnek nagyon jó, ha valaki tud gépelni, és jól ismeri a magyar helyesírást. A marketing copywriting azonban ennél jóval több fortélyt igényel ahhoz, hogy ne csak szép és helyes legyen a szöveg, de eredményes is: ennek a műfajnak képezi egy izgalmas részét a weboldal szövegírás.

A weboldalaknál a látogató figyelmének megragadására csupán néhány másodperc áll rendelkezésre. Amikor megnyitunk egy új weboldalt, először mintegy szkennelve gyorsan átfutjuk, és eldöntjük, hogy érdekes-e számunkra. Ha nem, akkor már zárjuk is be, mindezt nagyjából 10 másodpercen belül. 

Mivel tudjuk ezt megakadályozni, és kellőképpen felkelteni a figyelmet? A megfelelő kialakítás, színek, képek, UI/UX design mellett a megfelelő szövegezéssel. Nézzük, mire kell odafigyelni weboldal szövegírásnál!

Szerkezeti tudnivalók

Egy jó designer már azelőtt egy felhasználói szempontból is okosan átgondolt weboldalt tervez meg, hogy az egy szövegíró elé kerülne. Bizonyos esetekben azonban pont a szövegíró fogja látni, hogy egy-egy helyen még szükség lesz további magyarázatra, vagy itt-ott némi dizájnbeli változtatásra, máskülönben hiába csavarja kiválóan a szavakat, el fog veszni a lényeg. Gyakran pedig magába a wireframe-be kell belepróbálni a megálmodott főcímet, hogy egyáltalán kifér-e, megfelelő hatást kelt-e.

Pontosan ezért a legfontosabb szöveges elemei a weboldaladnak – különösen a főoldalnak – a headline-ok lesznek, valamint a CTA gombok és a hozzájuk tartozó úgynevezett microcopy. De ne szaladjunk ennyire előre!

Célok és célközönség

Nulladik lépésként két dologgal kell tisztában lenni, ahhoz, hogy a weboldal szövegírás az üzleti céloknak is megfelelő oldalt eredményezzen a végén: az oldal elsődleges céljával (informálás, értékesítés, időpontfoglalás, stb.) és célközönségével

Ha nem tudod, hogy kit és miért szeretnél megszólítani, ha menet közben elveszel a célok és értékajánlatok között, akkor könnyedén egy olyan weboldalnak csúfolt katyvasszal találhatod szembe magadat, amiről csak azért tudod, hogy mit akart eredetileg mondani, mert a te műved – külső szemlélőként viszont esélytelen értelmezni.

Bizonyos termékek, szolgáltatások lényegét nagyon nehéz egyetlen frappáns mondatban vagy szlogenben összefoglalni, de egy jó szövegíró tudja, hogyan szűkítse le az “ehhez is értünk, meg ilyet is csinálunk, meg ezt és ezt” problémakörét egyetlen megoldásra. 

Ha nem vagy benne biztos, hogy ez sikerült, akkor az oldal élesítése előtt mutasd meg pár tesztalanynak, és kérdezd meg őket, hogy szerintük mi az a termék/szolgáltatás, amit te kínálsz. Sokszor ugyanis mi, akik már ezt tudjuk, elfelejtjük, hogy mi az, amit egy külső szemlélő még nem tud, és rossz magyarázatot, kusza leírásokat állítunk elő. Ekkor jön a SaaS weboldal szövegírás nagy kedvence: “we streamline complicated processes”…

A monday.com például rengeteg funkciót kínál, így rögtön a főcím alatt végig lehet kattintgatni, hogy melyik kategórián belül mit tud az app. Röviden, tömören. Ők is sztrímlájnolnak, de legalább adnak támpontot ahhoz, hogy amúgy ez mit jelent a gyakorlatban.

Screenshot a monday.com főoldaláról, ahol jól látszanak a fent említett weboldal szövegírás szempontok

Érdemes egy célt meghatározni, és ahhoz ragaszkodni. Ne várj el egyszerre túl sok dolgot a látogatóidtól, hiszen egyetlen műveletre is épp elég trükkös rávenni őket. Ha egy oldalra belépve utasítások és információk tömkelege fogad – ezt vedd meg, ide iratkozz fel, itt kövess be, foglalj időpontot, hívj fel, fogadd el, regisztrálj, jegyezd meg, add át elsőszülött gyermeked felügyeleti jogait – reflexből be fogom zárni az oldalt.

A célközönség ismerete elengedhetetlen a weboldal szövegírás szempontjából: ez határozza meg, hogy milyen nyelvezetre, stílusra és mennyire részletes információkra lesz már az oldal elején szükség. Csak a problémát ismerik, de a te megoldásod újdonság, vagy egy jól ismert terméket kínálsz, amiből az emberek a legjobbat keresik? Ebben segítségedre lehet egy buyer persona létrehozása is.

Egyszerű, világos, látogatófókuszú nyelvezet

Egészen durva: az USA-ban a felnőttek 54%-ának mozog hatodikos szinten az írástudása. Itthon se sokkal jobb a helyzet, ahol nagyjából minden negyedik-ötödik ember tekinthető funkcionális analfabétának. Az új technológiák és az internet térnyerésével pedig mindehhez még a figyelmi idő csökkenése is hozzájön, így egyre nagyobb jelentősége van annak, hogy a weboldal szövegírás milyen minőségű.

Mit jelent ez?

Annyit mindenképp, hogy nem most éljük a többszörösen összetett barokk körmondatok idejét, ahogy az átvitt értelmű utalgatások és a bonyolult metaforák sem most virágoznak. Fontos, hogy a lehető legtömörebben és legegyszerűbben tudj fogalmazni a weboldalon; már a nyitóoldal első pár sorából ki kell derülnie, hogy mit kínálsz.

Ahogy az igaz mondjuk a social média szövegírás esetében is, a weboldal szövegírásnál is fontos, hogy azokat a szavakat, kifejezéseket tudd felhasználni, amelyek leginkább jellemzőek a célközönségedre. 

Ehhez érdemes a problémakörrel kapcsolatos csoportokon, fórumokon tájékozódni (a Reddit például egy bomba eszköz ehhez), valamint minél több visszajelzést begyűjteni, így pontosan azokkal a kifejezésekkel tudsz dolgozni, amelyeket a leendő látogatóid, vásárlóid is használnak.

Néhány konkrét tipp a weboldal szövegíráshoz:

  • Mindig a látogatóra/vásárlóra fókuszálj! Nem az a fontos, hogy “mi ezek és ezek vagyunk, ennyire ügyesek, ilyen sokat dolgozunk”, hanem az, hogy “te, és ezt fogod kapni, ezért lesz neked jó, így helyezünk téged előtérbe”. Még a Rólunk oldal lényege is az, hogy elmondhasd: miben, hogyan ad többet ez a cég nekem, milyen lépéseket tesz értem, a vásárlóért.
  • A szöveg legyen megfelelően tördelt, bulletpointokkal megtűzdelve, jól elválasztott headline-okkal és szövegblokkokkal. Az a cél, hogy egy gyors átgörgetés/szkennelés során is azonnal befogadható legyen az információ, és könnyen megtalálható, amit az ember keres. Ehhez a címek (fősorok) lesznek a legfontosabb elemek.
  • Ügyelj a SEO-szempontokra, használj releváns kulcsszavakat a szövegekben és a headline-okban. Ne feledkezz meg az oldalak meta leírásairól se.
  • A szöveg, ahol csak lehet, a benefitekre koncentráljon. Ha egyszer már felsoroltad, hogy mit kínál a terméked/szolgáltatásod, a továbbiakban az lesz az érdekes, hogy miért jó ez a látogatónak. Pontosabban: miért jobb, mint a versenytársaké. Sok esetben itt magához a USP-hez kell visszakanyarodni és gyakran a weboldal szövegírás során derül ki, hogy bizony nem elég tisztázottak a termékelőnyök. A “minőségi” meg “kedvező árú” ma már csak kábé annyira egyedi és informatív, mint a “versenyképes fizetés”.

💡 Példa

Egy kedves, cipőtervező ügyfelünkkel való közös munka során egy mellékes megjegyzésből kerekedett ki az egyik legizgalmasabb termékelőny. Az egyeztetések során a legfontosabbnak ítélt előnyök között a kényelem és a személyre szabhatóság szerepelt, azonban beszélgetés közben a tervező komoly versenytáncos múltjára terelődött a szó. 

Máris lett egy olyan termékelőnyünk, amivel még nem találkoztunk hasonló oldalakon: ezek a cipők tényleg úgy kerülnek kialakításra, hogy ne csak szépek legyenek, de rendesen illeszkedjenek is a láb anatómiájához. Mindenki, aki viselt már magas sarkút, aláírhatja, hogy mennyire ritka az ilyen…

Akik jól csinálják

Egy gyors játék következik: tippelj, hogy egyeztetések során melyiket szoktuk a leggyakrabban hallani!

Azt szeretném, ha az új weboldalam szövege és kialakítása olyan lenne, mint…

A) a Coca-Coláé

B) a Neptuné, mindegy melyik egyetemen

C) az Apple-é

Rövid. Menő. Frappáns. Rohadt drága.

Nem kérdés, hogy az Apple minden szempontból ikonikus, a weboldaluk szövegezése (és úgy általába véve a kommunikációjuk) sem képez kivételt ez alól. Nem is lehet mindig egyetlen magyar szóval lefordítani az egyszavas szövegeiket vagy tűpontosan visszaadni a jelentésüket – az angol gyakran alkalmasabb a tömörségre, mint az anyanyelvünk. 

Ezért, illetve a termék típusa, felhasználása miatt is mérlegelni kell, hogy egy-két szóval ki tudjuk-e vágni magunkat copyban, vagy pedig fontos, hogy kicsit több támpontot adjunk annak, aki először (vagy másodszor) jár az oldalunkon. Az Apple-nek már nem nagyon kell bemutatnia magát.

Screenshot az apple.com angol főoldaláról, weboldal szövegírás szempontból az iPhone 15 promóciós képével és feliratával
Screenshot az apple.com magyar főoldaláról, weboldal szövegírás szempontból az iPhone 15 promóciós képével és feliratával

A Billingo jól vezeti a tekintetet mind a szövegek felosztásával, mind a címekkel. A legfontosabb előnyöket és funkciókat is megtaláljuk az oldalon, hangvételük modern, könnyen érthető, mégsem túlzóan haverkodós. Egy gyors görgetés közben is könnyen meg lehet találni azokat a blokkokat, amelyek a legjobban érdekelnek. 

A Loupe honlapja weboldal szövegírás szempontjából is eggyel letisztultabb, szép nagy fejlécek és jól átlátható leírások segítik megtalálni azt, ami a legjobban érdekel. Hasonlóan könnyű kiigazodni például a mateking.hu oldalán is, ők a hero fejlécben még egy kis animált szöveggel is elkapják a figyelmet.

Az Oatly honlapja mind kialakítás, mind copy szempontjából speciális eset: nagyjából mindent, amiről el szokták mondani a szakértők, hogy ezt ne csináld, ők belepakolták a honlapba… És valami miatt mégis működik. Érdemes végiggörgetni, még ha a te ízlésednek túl zajos is, akkor is maradandó élmény lesz. (Szívesen.) Ha jól csinálják, ez a stílus, hossz és elrendezés kombó is lehet nyerő, de különösen fontos az ilyet szakemberekre bízni. 

Screenshot az oatly.com formabontó weboldal szövegírásáról

A leggyakoribb hibák weboldal szövegírásnál

Egy weboldal szövegezése sok tényezőn hasalhat el: először is magán a honlapon, annak kialakításán, vagy épp a nem megfelelő USP-n. De bizony az is lehet, hogy minden patent, csak a szöveg nem az igazi, mert például…

Tele van hibával, elütésekkel

Természetesen mindenki elvárja a weboldal szövegírás során a tökéletes hibamentességet, de a valóságban nagyon nehéz mindent hibátlanul megírni! Még szövegíróként is külön meetingeket szoktunk néha szervezni egy-egy szó helyesírásával kapcsolatban (köszönjük, új szabályok), de ha nem ez az ember fő profilja, talán nem is fogja tudni, mi mindent ütött el vagy írt helytelenül. 

A látogatókban viszont negatív benyomást hagyhatnak az elütések: senki, de tényleg senki nem fogja azt feltételezni, hogy azért hemzseg hibáktól a szöveg, mert minden energiádat a termék tökéletesítésébe fektetted…

Nehezen olvasható

Túl nagy, egybefüggő szövegblokkok és/vagy rengeteg szakzsargon, Business English szóvirágok, amikről valójában senki sem tudja, mit jelentenek… Puff, már be is zárták az oldalt.

Gyenge címek, eltemetett információk

A weboldal szövegírás során a legfontosabb mondanivalóidnak helyet kell kapniuk a címekben. Ha csak a leírásokban bogarászva lehet rájuk bukkanni, közel sem lesznek olyan hatékonyak, hiába foglalod őket ütős mondatokba. 

A semmitmondó címek pedig a már említett szkennelve olvasást lövik lábon, de nem úgy, ahogy gondolod: nem arra fognak inspirálni, hogy olvassak el akkor alaposan mindent, hanem arra, hogy távozzak. 

Screenshot a Click Click Click oldal felugró ablakáról, elrontott headline példa rossz weboldal szövegírásra
A Click Click Click newsletter egy ismert mémbe akart becsatlakozni, amikor a gif-dzsif kiejtésbeli vitát vitte bele ebbe a címbe. Tudod, hogy lásd, mennyire up-to-date a cég digitális kultúrából.

Csak amellett, hogy ez nem biztos, hogy mindenkinek átjön, a címnek semmi köze a CTA-hoz, ami a hírlevélre szeretne feliratkoztatni. Ha csak a címen akad meg az ember szeme, maximum annyit mond, “Mi van? Mit akarsz ezzel mondani?” és bezárja az ablakot.

Túlkomplikált CTA

CTA trükkből rengeteg van: a leggyakrabban látható az, hogy ne azt írd, hogy “vedd meg”, hanem “tapasztald meg a gondtalan életet”. Tehát legyen a hangsúly az előnyön. Ezt is okosan kell azonban mérlegelni, mert bizony sokszor a “vedd meg” lesz a rövidebb (= ami kifér a gombra), tömörebb, egyértelműbb. Máskor viszont nagyon is érdemes izgalmasabb irányban gondolkodni. Ezt is érdemes profira bízni.

Váltakozó tone of voice

A nem egységes tone of voice nagyot tud rontani a látogatói élményen. Ha a “hé, haver, üdv az oldalon!” felütést magázódás követi, az minimum zavaró lesz. Még ha úgy is tűnhet, hogy így aztán tuti minden korosztályt egyszerre szólíthatsz meg, fontos, hogy egységesen fogalmazz az egész oldalon. Egy jó szövegíró még a weboldal szövegírás megkezdése előtt egyeztet veled a tone of voice-ról, esetleg moodboardot is készít a lehetséges hangnemekből a számodra, “élesben” pedig végig követi a megbeszélteket.

Sőt, az igazán lelkiismeretes szakember azt is figyelembe veszi, hogy más platformokon (pl. Facebook, Instagram, Google-hirdetések, e-mailek, stb.) hogyan kommunikál a cég, és ezekhez is alkalmazkodva jár el a weboldal szövegírás terén.

Sehol egy testimonial

Vadonatúj, elsőnapos vállalkozásként, webshopként persze nehéz véleményeket mutatni az oldalon, de nagyon fontos, hogy minél előbb begyűjtsünk ilyeneket. Lehet akármilyen csillogó a copy, ha az állításokat nem lehet valós tapasztalatokkal alátámasztani, az egész oldal megbízhatósága kérdőjeleződik meg.

Összefoglalva

A weboldal szövegírás egyszerűnek tűnik, mert egy-egy oldalt meglátogatva ritkán emlékszünk magukra a szövegekre. A mondanivaló marad meg – vagy ha úgy van, a hibák. A jó copy az előbbire törekszik, ehhez azonban alapos kutatómunkára és átfogó szakmai ismeretekre van szükség mind a célközönség, mind a szövegírás technikai része kapcsán.

Hiába szuper egy termék/szolgáltatás, ha nem tudjuk ezt kifejezni, könnyen lehet, hogy csak egyszerű szavakon fog múlni, hogy bukta lesz-e a weboldal sorsa vagy teljes siker.

1200 628 Nagy Kamilla
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...