Story formátumok nyomában – A kevesebb több?

Story formátumok nyomában – A kevesebb több?

Tartalomfogyasztási szokásaink alapvetően változtak meg (és változnak folyamatosan) az elmúlt évtizedek során. Amíg régen szép lassan, hosszasan, ráérősen lehetett kifejteni a mondanivalónkat, addig napjainkban már sokkal kevesebb idő áll a rendelkezésünkre mindehhez. 

Az új formátumok, social media trendek pedig még azoknak a szokásait is gyorsan megváltoztatják, akik egyébként nem ezen a tempón szocializálódtak. 

Ne érts félre: nem azok száma csökkent le, akiknek sok mondanivalójuk van – á, most van ám csak tele a feje mindenkinek megosztásra váró gondolatokkal! –, hanem azoké, akik ezt hajlandóak is egy ültő helyükben végighallgatni.

Gif from The Office: "Why waste time say lot word when few word do trick?"

A statikus képek, szöveges bejegyzések és a videók mellett megjelent story formátumok nagyon izgalmas eredményei és egyben támogatói is ennek a változásnak. Sokan a mai napig nem értik, pontosan miért, mire is jó egy storyt kiposztolni. Mások tessék-lássék osztanak meg ilyen típusú bejegyzéseket. Apró odafigyeléssel, tervezéssel pedig a story egy nagyon ütős kiegészítője lehet nemcsak személyek, de brandek, vállalkozások social média stratégiájának is. 

Amúgy mi is az a story formátum?

A story egy olyan közösségi média formátum, amely a kiposztolást követően csak 24 órán keresztül látható, ezután automatikusan törlődik. Álló formátumú, telefonra szabott képaránya van, és jellemzően nem a feedben, hanem a profilképre bökve érhető el. Ez azt jelenti, elsősorban csak a követők láthatják (nyilvános account esetében pedig bárki, aki a profilodra téved). 

A platformok külön helyet is szentelnek a storyknak, amolyan külön story hírfolyamként (Instagram, Facebook). Volt, ahol emellett a sima feedbe is bekerültek a story tartalmak, de mivel a TikTokra gondolok, természetesen ez megváltozott, mire lenyomtam az entert erre a cikkre; immár ott is csak a követők tekinthetik meg a story posztokat.

Így alakult ki: köszi, Snapchat

A story formátum feltalálója a Snapchat: a platform 2013-ban mutatta be a 24 óra után eltűnő, kizárólag az ismerősök számára látható posztokat. Ez a kötetlenebb forma gyakoribb és spontánabb posztolásra biztatta a felhasználókat. 

A formátum népszerűségére (és a Snapchat megnövekedett engagementjére) a többi platform is szemet vetett: az Instagram 2016-ban, a Facebook pedig 2017-ben mutatta be a Stories funkciót. (Mindezt azután, hogy 2013-ban Zuckerbergnek nem sikerült megvásárolnia a Snapchatet. Ha nem tudod bekebelezni, másold le minden vonzó funkcióját, és nyírd ki az Instával, tartja az ősi tibeti mondás.)

2019-ben még a LinkedIn is bepróbálkozott a sztorikkal, aztán pár év múlva szép csendben lelőtte a funkciót, arra hivatkozva, hogy a “túlságosan közvetlen formátum nem passzolt a felhasználói bázishoz és a platform professzionális hangvételéhez” és semmiképp sem azért, mert a kutyát nem érdekelte a lehetőség. Az biztos, hogy sok social media manager megkönnyebbülten sóhajtott fel 2021 szeptemberében. Kíváncsi vagyok, hogy az új LinkedIn Games, amivel a Wordle-féle napi szójátékok sikerén keresztül szeretnék növelni az oldalon eltöltött időt, mikor válik “túlságosan közvetlenné és nem elég professzionálissá”, ha nem váltja be a hozzáfűzött reményeket.

Drake meme gif saying "Embarassingggg"

A YouTube 2017-ben mutatta be saját Stories funkcióját – jól látod, a legtöbb platform nem feszült rá arra, hogy más nevet adjon a Snapchattől “kölcsönvett” újításnak –, majd érdeklődés hiányában 2023 nyarán ők is lelőtték. Úgy döntöttek, elég nekik a TikTokkal versenyezni a Shorts funkción keresztül.

Egy plot twisttel pedig, mikor épp mindenki kezét-lábát törve a TikTok vertikális, rövid videóit próbálta lemásolni és felfuttatni, a TikTok 2022-ben bemutatta saját platformján a story formátumot, két évvel a lapozható fotók után (sőt, hamarosan itt a TikTok Notes) – mindkét újításnak alig leplezett Instagram Kihívó szaga van.

Platform kisokos story formátumokhoz

A 24 órás időtartam minden platformon fix, ahogy a vertikális, mobilnézetre szabott megjelenés is. Ezen kívül minden platformon posztolhatunk fotót és videót is storyba, valamint elláthatjuk felirattal, rajzzal, matricával és egy csomó engagementnövelő kis eszközzel. 

Közös tulajdonság emellett az is, hogy a sztorik sehol nem szerepelnek az adott felhasználó posztjai között, illetve csak a követők számára láthatóak. Saját archívumodban azonban később is megtalálhatod minden korábban feltöltött story posztodat a legtöbb platformon.

Per pillanat ezeken a platformokon posztolhatsz sztorit:

Instagram – a legtöbben innen ismerik a formátumot. Eredetileg egy-egy videó csak 15 másodperces lehetett, ezt a határt nem annyira rég az Instagram feltolta 60 másodpercre. Ha ennél hosszabb videót szeretnénk feltolni story posztnak, azt megosztáskor a platform automatikusan megvágja 60 másodpercnél, a videó maradékát nem posztolja ki. A képek 7 másodpercig jelennek meg storyban, kivéve, ha gif vagy matrica kerül rá, ekkor lerövidülnek.

Facebook – szinte ugyanazt tudja nyújtani, mint az Instagram (makes sense, elvégre egy család), a hírfolyam tetején kapott saját panelt, néha a hírfolyam is bedob egy-egy sztorit az ismerősöktől ízelítő gyanánt. Érdemes kísérletezni, és ellenőrizni, hogy a célközönséged mennyire nyitott egy-egy Facebook storyra. (Gyakran jobb elérést kapsz vele, mint a sima organikus feed posztokkal.)

TikTok logo

TikTok – 2022 márciusától itt is rendelkezésre áll a lehetőség,: az inboxban az Instagramhoz hasonlóan felsorakoznak az általad követett profilok sztorijai, valamint a Friends fülön is megtekinthetőek. A/B teszteléshez érdemes lehet kísérletezni vele, hiszen akár jobban is jársz, ha nem ugyanaz a tartalom kerül ki sztoriba mint a “sima” posztjaidba, ugyanis ha kétszer egymás után jön szembe valakivel ugyanaz a videód, szinte biztos, hogy kikövetéssel büntet meg. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy mióta a For You-ból kikerültek a sztorik, a felhasználók nagyon gyatra nézettségekről számolnak be ezeken a posztokon, több ezer követő mellett is alig 10-20 megtekintés jut rájuk.

Funny gif about a girl blocking someone on her phone

Ahol volt egy időben, de már megszűnt:

LinkedIn – nem jött be

Pinterest – csak Business profiloknak volt elérhető, de már nekik sem

Twitter – igen, ők is megpróbálták, de manapság már van elég bajuk enélkül is

YouTube – a Shortsért cserébe elengedték

Ahol pedig van, de nincs: a Meta funkciómásoló offenzívája annyira jól sikerült, hogy (a TikTok felbukkanásával meg aztán végképp) az ötletgazda Snapchat vert seregként volt kénytelen a relevancia csatateréről távozni, és jó úton halad a teljes feledés irányába. Okosan gazdálkodó márkák, üzletek, vállalkozások már nem szentelnek időt és energiát a Snapchatnek. 

Ezért jó nekünk a story, mint műfaj

Kicsit úgy tűnik, mintha minden platform mindent is akarna egyszerre, és nem tudná eldönteni, hogy kitől mit másoljon le, meg hogy a rövidebb vagy hosszabb tartalmakat, a képeket vagy a videókat, a horizontális vagy vertikális formátumot pusholja…

Szóval most komolyan, mire jó a story?

1. Rendezett tartalmak

A story szépsége abban rejlik, hogy nem rondít bele a gondosan felépített feedbe és különösebben minőségi tartalomnak sem kell lennie, hiszen egy nap után úgyis köddé válik. 

Villámakciók, gyors update-ek, szavazások, bejelentők, újdonságok: ezeknek mind-mind csodálatos helyük van a Stories részlegeken. Nem vernek meg a grafikusok, ha az ízléses Insta fotók közé próbálsz posztolni valami gyors hírt, és sokkal előbb szemet szúrhat a követőidnek az eseményed bejelentője a Facebook sztorik között, mint az organikus hírfolyam algoritmusmocsarába süllyedve. Instagramon ráadásul Highlightok formájában story gyűjteményeket hozhatsz létre, ahol 24 óra elteltével is megtekinthetők a storyk (nézettségi adatok nélkül).

A Coca Cola Magyarország instagram accountjának screenshotja, rajta a szépen kiemelt story higlight gyűjteményekkel
A Coca Cola Magyarország szépen kiemelt highlightjai, egységes cover képekkel
Az ecipo.hu instagram accountjának screenshotja, rajta a szépen kiemelt story higlight gyűjteményekkel
Az ecipo.hu egységes higlightjai - az épp aktív, még meg nem tekintett storyt a profilkép körüli színes keret jelzi

2. A/B tesztelés

Ez a fajta elkülönítés kísérletezéshez, A/B teszteléshez is kiváló: folytathatsz egy adott stílusú kommunikációt a posztjaidban, és közben megnézheted, hogy egy kicsit másféle hangvételre a sztorikban hogyan reagálnak ugyanazok a követők. 

Ha egy sima posztfelhívásra nem érkezik elég reakció, kirakhatod sztoriba, és megnézheted, hol érsz el több követőt. Ha nem jön be, semmi gond, 24 óra után nyoma sem lesz az egésznek.    

3. Közösségépítés

Mivel a story elsősorban a már meglévő követőidnek szól, nagyszerű módja egy aktívabb, erősebb közösség felépítésének. Sokan hajlamosak elfeledkezni arról, hogy a social media nem csak az újabb és újabb követők megkaparintásáról szól; a márkahűség akkor alakul ki, ha a már meglévőkkel is értékes kapcsolatot tudsz kialakítani és fenntartani. Story formájában akár informálisabb, kötetlenebb, bensőségesebb hangot is megüthetsz a követőiddel – ez pedig plusz egy indok, amit megemlíthetsz annak kapcsán, hogy miért is érdemes téged bekövetni…

Story poszt egy lovas szoborról, rajta az Old Town Road című szám szövegrészlete
Ez itt például a Boston Museum of Fine Arts kellemesen mémes Instagram sztorija
Egy ékszerüzlet Instagram story screenshotja, behind the scenes tartalommal
Behind the scenes story videó termékfotózásról – a követő így, hogy csak a storyban láthatja, igazán bennfentesnek érezheti magát

4. Emergency anyagok

Hirtelen felmerült, nem betervezett tartalmak posztolásához is kiváló, ha esetleg valami olyan jött közbe, amivel nem terveztetek a tartalomnaptár összeállítása során, és mondjuk senki nem ér rá összedobni egy komplexebb posztot tokkal-vonóval-fotózással-copyval együtt arra, hogy “már csak 3 db érhető el ebből a termékből”. 

💭 Példa életmentő emergency story posztról

Kezdő social media managerként írtam és posztoltam az egyik ügyfél oldalára egy nagyon gondosan megtervezett, jóváhagyott, grafikával megtámogatott Insta posztot arról, hogy ekkor és ekkor lesz itt egy live, “a szakértő válaszol” típusú esemény, szeretettel várjuk kommentben a megválaszolandó kérdéseket.

Na, ahogy te nem küldtél most kérdést nekem, úgy más sem.

Másnap rájöttem, hogy ezt elszúrtam: cuki lett a kép, de a lényegi infó a poszt szövegében becsúszott az Insta “more”/”tovább” gombja után, amire a kutya nem kattintott rá, és így a felhívást sem látták. Maximum lájkolták a képet, és görgettek tovább.

Pánikszerűen gyártottam egy három oldalas Insta sztorit: az első oldalra ezúttal csak annyit írtam, hello, lesz szakértő válaszol esemény, kérdezz!, a második oldalra bedobtam egy kérdés matricát, a harmadikra meg egy visszaszámlálót az eseményig. Még aznap érkezett vagy harminc kérdés, később pedig esettanulmányt kellett írnom a nagy sikerből. Mondjuk én aznap veszítettem négy évet a várható élettartamomból, de ahol a poszt és a copy elbukott, ott a Stories megmentette az eseményt.

5. Engagement

Engagement növelésére nagyszerű matricák érhetők el a Meta készletében: gyűjthetünk be kérdéseket, amiket azután szintén sztorikban meg is válaszolhatunk; indíthatunk szavazást, csinálhatunk kvízt.

Az Instagram story formátum szerkesztőjének matrica (sticker) lehetőségei
Sticker/matrica lehetőségek story formátumhoz
Story formátum interaktív matricával
Ez az ékszerbolt például szavazással méri fel a vásárlói igényeket
Story formátum interaktív matricával
Így a felhasználó/vásárló úgy érezheti, ő maga alakíthatja a kínálatot
Story formátum interaktív matricával
A matricákat kreatívan is lehet alakítani, így nem unnak rá a követők: ez szavazás helyett slider

💡 Tipp

A sokféle betűtípus, ecset használatát egyesek művészi szinten űzik: Pinteresten a “story tutorial” keresőszó alatt nagyon sok kreatív ötletet találhatsz ezzel kapcsolatban. Emellett tengernyi telefonos app áll rendelkezésedre, ahol sablonok segítségével villámgyorsan hozhatsz létre figyelemfelkeltőbb sztorikat; ilyen például a Story Lab, ahol tök jó animációkat is összerakhatsz nulla videós tudással.

6. Hirdetés & linkelés

És persze ne feledkezzünk meg a linkelési, hirdetési lehetőségekről sem: Instagramon link sticker is elhelyezhetők sztorikban (figyelem, a régi Swipe Up megszűnt!), de létrehozhatunk story hirdetéseket is, amelyekhez szintén jár a CTA link. 

Ez a hirdetési formátum pedig jellemzően nagyobb engagementet produkál – igaz, drágább is, mint egy hírfolyamba ágyazott hirdetés, de még mindig valószínű, hogy ez lesz a költséghatékonyabb megoldás.

Leárazásra hivatkozó story formátum
Regal Rose organikus story - grafikailag is szépen megtervezett anyag egy leárazáshoz, link matricával
Spotify instagram story formátumú hirdetés
Spotify – sponsored tartalom azaz hirdetés. Statikus kép a legfontosabb szöveggel + CTA
Answer.hu Instagram story formátumú hirdetés
Answear.hu – nem vitték túlzásba a hirdetést, kidobálták a termékeket a sima szürke háttérre + CTA

Összegzés – de csak röviden!

Az, hogy ma már abszolút a rövid, pörgős, figyelemfelkeltő, gyorsan és könnyen fogyasztható tartalmak uralják a platformokat, nem csupán generációs különbség: a technológia és a trendek változásához azok figyelme is igazodik, akik egyébként nem ebben a tempóban szocializálódtak. Nem szabad tehát az attention span rövidülését mondjuk nettó Z-generációs sajátosságként leírni – az online tartalmat fogyasztó felhasználók egészét érinti ez a változás.

Ez pedig neked jó hír! Célközönségtől, témától függően továbbra is érdemes a rendelkezésre álló social media platformok között okosan válogatnod, de a jól működő posztformátumok – mint például a story – univerzálisan bevethető eszközök bármely korcsoport esetén. Egy kis mögénézéssel pedig az is kiderül, hogy stratégiai szempontból is nagyon ravaszul kiaknázhatók ezek a lehetőségek – különösen, ha az ember mer kísérletezni velük.

Mi a tapasztalatod a sztori formátumról? Használod, bejött, nem működött? Kérdések és vélemények kommentben welcome és amennyiben a cikket betennéd egy sztoriba, akkor ne habozz!

1200 628 Nagy Kamilla
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...