SEO trendek, és a keresőoptimalizálás jövője 2024-ben

SEO trendek, és a keresőoptimalizálás jövője 2024-ben

A SEO tevékenységek eredője egyre inkább a felhasználó-központúbb, kreatívabb, technikailag fejlettebb és egyben összetettebb megközelítés felé tendál. Nézzük meg először dióhéjban, mik a legfontosabb SEO trendek 2024-ben:

  • Előtérbe kerülnek a felhasználók és a minőségi felhasználói élmény.
  • A mesterséges intelligencia elősegíti a kreatív gondolkodást.
  • Egyszerre lesz könnyebb és egyúttal nehezebb a technikai SEO.
  • Átalakulnak a keresési szándékok.
  • Felértékelődik a témaköri hitelesség.
  • Nehezebb lesz a marketing csatornákat különálló területekként kezelni.

0. User experience, azaz a felhasználói élmény

Régóta érvényesnek tekinthető, hogy a UX az egyik legfontosabb eleme a top organikus helyezéseknek, azonban nagyon sok CEO – vagy rosszabb marketinges – fejében él az a hiedelem, hogy “jó a termékem és az értékajánlatom, menő a weboldalam, már csak meg kell SEO-zni”.

Mém "ebben tévedsz" felirattal

Az első három állítást nem is feltétlenül vitatom, azonban az utolsó több sebből is vérzik. Erről bővebben a “Keresési szándék” pontban olvashatsz, viszont most a példa kedvéért képzeld el, hogy egy átlagos felhasználó fejével gondolkodva például futócipők iránt érdeklődsz.

Rákeresel a Google-ben a futócipő szóra és kizárólag egyedileg készített, több millió forintba kerülő futócipőket gyártó cégekkel találkozol, hisz az is futócipő.

Felhasználóként milyen élményt ér?

Mekkora az esélye, hogy valóban ezt kerested, főleg ha még tele is van az oldal popupokkal, invazív hirdetésekkel vagy átláthatatlan navigációval? Igen csekély, kivéve ha te is egyedi futócipőket gyártasz és a versenytársaiddal szeretnél tisztában lenni, de ebben az esetben írd át a futócipő szót például kávékapszulára.

Egy szó mint száz, ahogy az algoritmusok egyre többet tudnak a felhasználói szokásokról, egyenes arányban nő a kiemelkedő felhasználói élmény és a keresési szándék szerepe, amelyek még nagyobb hatással lesznek a SEO-ra, mint eddig. Mielőtt tehát a SEO fába vágod a fejszéd, mindenképp gondold át, hogy:

Vajon tényleg megfelelő a látogatónak, amit nyújtani tudok, és azt a lehető legfelhasználóbarátabb módon prezentálom?

Ha a válasz nem, akkor a technikai SEO reszelés, végeláthatatlan szövegírás vagy turbóüzemmódba kapcsolt linképítés helyett, nulladik lépésként kezdd el újragondolni többek között a SEO stratégiád, a weboldalad UX és UI designját és az értékajánlatod.

1. Zero-click keresések

Itthon is egyre gyakoribbak a kattintás nélküli keresések, azaz amikor már a keresési találatok között megtalálod a megoldást a problémádra. Ezek közé tartozik például az időjárással kapcsolatos keresések, vagy a 2022 végén Magyarországon is bevezetett featured snippetek, a kiemelt kivonatok.

Időjárásjelentés a keresési találatok között
Időjárásjelentés a keresési találatok között
Featured snippet, avagy a kiemelt kivonatok - SEO trendek 2024
Featured snippet, avagy a kiemelt kivonatok

Az USA-ban a keresések több mint 25%-a kattintás nélkül ér véget, így a nemzetközi példákból kiindulva, az ilyen típusú találatok a jövőben egyre gyakoribbak lesznek itthon is.

Mit lehet tenni?

Érdemes a SEO eredményességét nem kizárólag a kattintások számában, vagy a közvetlen megtérülésben mérni. Ha például egy featured snippet megszerzése hozzáad a vizibilitásodhoz és a témaköri hitelességedhez, akkor azt célozd meg, függetlenül attól, hogy kecsegtet-e organikus forgalommal. Ettől függetlenül mindig vizsgáld meg, hogy a megcélzott kulcsszóra van-e egyáltalán esélyed a top pozíciókban rangsorolni.

2. Mesterséges intelligencia. Mennyiség vagy minőség?

Bár kezd elcsépeltté válni az AI frázisokkal dobálózás, viszont a mesterséges intelligencián alapuló eszközök még hosszú ideig formálni fogják a SEO térképet. A különböző nyelvi modellek – mint például a ChatGPT – sokak számára elérhetőbbé, de mindenképp egyszerűbbé tették a SEO szövegírást. Azt azonban érdemes észben tartani, hogy ezek az eszközök korábbi adatokból táplálkoznak, és maguktól nem képesek olyan szinten megújulni, mint egy ember. Visszaugorva azonban a nulladik user experience pontra, a felhasználók nem a századik ugyanolyan tartalmat akarják fogyasztani, hanem mindig újabb, emberibb megközelítésre lesznek kíváncsiak.

Ettől függetlenül, néhány piacon kizárólag AI alapú, mennyiségi megoldásokkal lehet jelenleg elfogadható eredményeket felmutatni, azonban ez a jövőben egyre nehezebb lesz. Hosszútávú és értékálló gondolkodás esetén érdemes a minőségi – akár AI használatával támogatott – tartalmakra fókuszálni.

Az AI megöli a SEO-t?

Nem, azonban jelentősen átformálja. A mesterséges intelligenciára érdemes nem megoldásként, hanem eszközként tekinteni, ami megkönnyíti az automatizálható munkát. Ennek következtében a szakembereknek több idejük marad a kreatív gondolkodásra és a stratégiaalkotásra, amiből a jelenleginél sokkal izgalmasabb, minőségibb megoldások jöhetnek létre.

DeepAI segítségével generált kép az “AI will kill SEO” promptra
DeepAI segítségével generált kép az “AI will kill SEO” promptra

3. Technikai SEO

A technikai SEO-nak egyszerre lesz kisebb és nagyobb szerepe a jövőben, mivel egyre jobban nyílik az olló a technikai szempontból jól és kifejezetten rosszul optimalizált weboldalak száma között. Amikor olyan kérdéseket teszel fel magadnak, hogy például Shopify vagy Woocommerce alapú webshopot hozz létre, akarva-akaratlanul is döntesz a technikai SEO mellett. A nagyobb webshop motorok kiemelt szerepet tulajdonítanak a folyamatos technikai SEO fejlesztéseknek, így egy kisebb oldal esetében egyre kevesebb szerepe lesz a technikai beállításoknak, mert az már alapból egy elfogadható szintről indul. Emiatt a webshop egy niche, vagy technikai SEO-ban kevésbé erős piacon könnyedén labdába tud rúgni már induláskor is. Ezzel szemben, a dobozos megoldások elterjedésének következtében, az egyedi fejlesztésű, vagy közepes méretű weboldalak könnyedén alulmaradhatnak a versenyben.

Pár termékkel rendelkező, Shopify-t használó, de technikai SEO-ban kevésbé jártas webshop oldalélmény mutatói a PageSpeed Insights adatai alapján.
Pár termékkel rendelkező, Shopify-t használó, de technikai SEO-ban kevésbé jártas webshop oldalélmény mutatói a PageSpeed Insights adatai alapján.

Amennyiben nem akarod, hogy a kisebb, de agilisabb új belépők könnyedén lekörözzenek, mindenképp foglalkoznod kell a technikai SEO-val, ha:

  • egyedi fejlesztésű weboldalad van,
  • közepes vagy annál nagyobb méretű a weboldalad,
  • nagy a verseny a piacodon, ahol a legapróbb beállítások is számítanak,
  • kisebb vagy nem specializálódott, nemzetközileg is ismert motort használsz.

4. Video SEO

Itthon a video SEO egyelőre nem szerepel a SEO trendek mainstream vonalában – éppen ezért érdemes még most elkezdeni foglalkozni vele. Már is most láthatjuk, hogy a videós találatok egyre feljebb kúsznak a találati listákban és a nemzetközi tapasztalatokból kiindulva ez a tendencia a jövőben is velünk marad.

A videós találatok a találati listában
A videós találatok a találati listában

A video SEO jövője nagyban hasonlít az általános SEO-hoz. A hiedelmekkel ellentétben, nem elég ha a megcélzott kulcsszót elhelyezzük a címben, hozzáadunk egy figyelemfelkeltő thumbnailt és mossuk kezeinket. Természetesen a megfelelően kiválasztott cím és indexkép két nagyon fontos eleme a video SEO-nak, viszont mindemellett ugyanolyan fontos, ha nem fontosabb figyelembe venni a:

  • keresési szándékot,
  • témaköri hitelességet,
  • minőségi tartalmat és lehetőleg egyedi megközelítést,
  • videó leírás optimalizálását és
  • videófejezetek használatát.

TIPP: Semmiképp se felejtsd el használni is a legfontosabb videóid! A témába vágó videókat helyezd el a weboldalad releváns bekezdéseiben, építs köréjük témaköri hitelességet, szerezz hivatkozásokat és a belső linkeket se hagyd ki.

5. A keresési szándék és átformálódása

A keresési szándék (search intent) azt a célt jelöli, amire a felhasználó gondol, amikor rákeres egy adott kifejezésre. A leggyakoribb formái az információs, kereskedelmi, navigációs és tranzakciós célú keresések.

Tegyük fel, hogy hitelt szeretnél felvenni és beírod a keresőbe a “hitel” kulcsszót. Ebben az esetben nem fogsz tudni labdába rúgni egy olyan tartalommal, ahol akármilyen aprólékosan is, de bemutatod a hitelszámítás menetét és a hitel fogalmát. Szükséged lesz egy kalkulátorra, ahol a látogató azonnal láthatja, hogy az adott összegű hitelt hol és milyen feltételekkel kapja meg. Miért?

Mert a hitel kulcsszó mögött húzódó keresési szándék már magában foglalja a kereskedelmi célt; azaz a kereső – akár tudja mi az a hitel és hogyan kell számítani, akár nem – egyszerűen hitelt szeretne felvenni.

Ezzel szemben az információgyűjtést célzó hitelszámítás menetét egy videóban vagy blogcikkben könnyedén bemutathatod informatív formában.

Ezt azonban nem minden esetben ilyen egyszerű kimatekozni. Ha például csak két weboldal rendelkezik hitel kalkulátorral, akkor a találati lista 3. pozíciójától blogcikkek vagy videók fognak szerepelni, amikkel még könnyedén lehet organikus forgalmat generálni. Azonban, ha mindezt megfejeljük a saját weboldal bekerülési költségének folyamatos csökkenésével, csak idő kérdése, hogy a találati lista elején kizárólag a keresési szándékot tökéletesen kielégítő kalkulátorok szerepeljenek, ennek következtében pedig, aki valóban a hitel jelentésére kíváncsi, kénytelen lesz a “hitel jelentése” long-tail kifejezésre keresni.

A jövőben, a keresési szándékot tökéletesen kiszolgáló weboldalak növekedésével, a long-tail kulcsszavakra történő optimalizálás és a témaköri hitelesség fog előtérbe kerülni.

6. Témaköri hitelesség (E-E-A-T)

A specifikusabb, long-tail kulcsszavakra fókuszáló keresések miatt, a témaköri hitelességnek – Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (E-E-A-T) – azaz a tapasztalatnak, szakértelemnek, hitelességnek és megbízhatóságnak a jelenlegi SEO trendek szerint egyre kiemeltebb szerepe lesz a keresőoptimalizálásban.

Kép forrása: Google search rater guidelines
Kép forrása: Google search rater guidelines

Hogyan érhetjük el a magasabb témaköri hitelességet?

Rendkívül leegyszerűsítve úgy, ha minél több, az adott témakörhöz szorosan kapcsolódó kifejezésre a mi vállalkozásunk jelenik meg, vagy jut eszébe a felhasználók többségének – de ez a 2024-es SEO trendek között sem új dolog.

Maradva a hitel példájánál, hosszú távon nem lesz elegendő, ha van egy kalkulátorunk, a top helyezések eléréséhez szükségünk lesz arra, hogy a “hitel jelentése” vagy a “hitelszámítás menete” kifejezésekre is legyen releváns tartalmunk, és mások is minket ajánljanak, ránk hivatkozzanak hitel témakörben.

Ehhez a marketing folyamatok – ideértve a PPC-t, webdesignt, marketing automatizációt, videó marketinget, SEO-t, PR-t stb. – precíz összehangolására lesz szükség, akár házon belül intézzük, akár egy full-stack ügynökséget bízunk meg vele. A kizárólag egyetlen területre fókuszáló ügynökségek és szabadúszók egyre kevésbé fognak tudni jó eredményeket felmutatni.

7. SEO és PPC macska-egér játék

A 2024-es SEO trendek arrafelé mutatnak, hogy már a magyar piacon is egyre több search és shopping hirdetést látni a találati listákban. Ezekhez hozzáadva az egyéb találatokat –  zero-click, videók, stb. –, kompetitív kulcsszavakra keresve, a találati lista felénél, de jobb esetben is már csak a hajtás alatt jelennek meg az első organikus találatok.

Kompetitív kulcsszavakra, szinte kizárólag hirdetések jelennek meg a hajtás felett.
Kompetitív kulcsszavakra, szinte kizárólag hirdetések jelennek meg a hajtás felett.

Ez azt jelenti, hogy a SEO megint halott?

Legkevésbé sem, csak a korábbi SEO trendek folyományaképpen átalakul.

Felhasználói szemmel ugyan a hirdetések túltolása nem a legjobb, de a keresőmotorok szemszögéből ez a leglogikusabb lépés.

A SEO trendek ezen vonulatához viszont idővel a felhasználók is alkalmazkodni fognak és az egyre nagyobb zajban több információt akarnak majd egy-egy vásárlói döntés előtt.

Az is elképzelhető, hogy specifikusabban fognak keresni, amivel átalakítják magát a keresési szándékot és idővel a long-tail kulcsszavakra helyezik a hangsúlyt. Ezt pedig a reklámköltéseiket racionalizáló – ellenkező esetben mindig bukásra ítélt – vállalkozás is figyelembe fogja venni, és a hirdetések is szétaprózódnak kisebb szegmensekre, mivel a növekvő költségek miatt senkinek sem fogja megérni a short-tail sörétes puskájával célozni.

Ez alól persze ideig-óráig majd kivételt képez az a vállalkozás, amely végtelen pénzből gazdálkodik vagy éppen pánikolva rugdalózik, hogy elkerülje a bukást. Előbb-utóbb azonban ebben a szegmentált világban pedig a minőségi, releváns hang tör utat magának, amit a SEO segítségével hatékonyan lehet kiaknázni.

Akkor most a SEO SEO trendek szerint PPC?

Nem egészen; az aktuális SEO trendek szerint inkább mindkettő. Sőt, automatizáció, UX, UI, videó, PR és a többiek. Sőt, külföldön még hangalapú keresés optimalizálása, mély-szegmentáció, iPaaS integrációk az összes vállalati részleg szoftvereivel, stb. Az online vállalkozás bekerülési költségeinek folyamatos csökkenésével egyetlen marketingcsatornát sem lesz érdemes különálló opcióként kezelni, hanem egy összehangolt gépezetként kell tekinteni az online marketingre, aminek a legfőbb célja, hogy a felhasználó pozitív élményekkel társítsa a vállalkozást, és visszatérő vendéggé váljon – mindezt a költségek tekintetében megtérüléssel megoldva.

1200 628 Czimer Zoltán
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...