A weboldal fejlesztés 35 városi legendája

Weboldal fejlesztés – 35 tévhit és a valóság

Weboldal fejlesztés – 35 tévhit és a valóság

Weboldal fejlesztés – 35 tévhit és a valóság 1024 536 Dr. Kádas Péter

A céges weboldal fejlesztés szinte minden egyes online marketing nekibuzdulás legelején megjelenik igényként – a leggyakrabban nulláról, ritkábban valami középszerű rendbetételének az igényével nekiindulva.

Ez az a terület, ahol a leginkább elvesznek még a józan, innovatív és reális megrendelők is – hát még azok, akik még mindig abban a hitben élnek, hogy a weboldal az olyan, mint az újság, csak ez a neten van…

Így 100+ weboldal létrejöttében játszott kisebb-nagyobb szerepem alapján elérkezettnek látom az időt, hogy azzal próbáljam meg segíteni a weboldal fejlesztés megrendelői oldalán rekedt döntéshozókat (és egy kicsit azon kollégáimat is, akik sokszor e döntéshozók amatőrfesztiválján kénytelenek nap mint nap fellépni), hogy felkészítem őket arra, mi is vár rájuk…

Hogyan lehet elkerülni a nagy benézéseket, a végtelenbe tartó projekteket és a fundamentálisan káros döntéseket? Azokat, amik sokszor évek csúszását és elképzelhetetlen mennyiségű pénz elégetését okozzák a weboldal fejlesztés ártatlanul reményteljesnek induló folyamatában…

Ha weboldal fejlesztés előtt állsz, az alábbi tévhitek helyretétele aranyat fog érni számodra!

Nemcsak a nagy csapdákat fogod tudni elkerülni, hanem jobbat, szebbet, és üzletileg is hasznosabb weboldalt fogsz birtokolni a végén. Szóval, nem kérdés, hogy online marketingben járatlanabb döntéshozóknak is megéri tanulni az itt leírtakból; azt javaslom, helyezd magad királyi kényelembe, mert nem lesz rövid – ahogyan egy komolyabb weboldal fejlesztés sem az…

Weboldal fejlesztés – a 35 Tévhit

Általános tévhitek a weboldal fejlesztés témakörében

1. A weboldal fejlesztése egyszer majd készen lesz

Még mindig nagyon sokan tekintik a weboldal fejlesztés folyamatát egy eleje-vége jellegű projektnek, a weboldalt pedig statikus tartalomnak; pedig ugye az egész online tér lényege a bővülés, a megújulás, a friss tartalmak és a gyors változás.

Ami miatt ez a szemlélet sokkal károsabb annál, mint amilyennek elsőre tűnik, az az, hogy a “végleges” weboldalt szem előtt tartó döntéshozók a csak hat hónap múlva aktuálissá váló funkciókat is képesek különösebb átgondolás nélkül beleálmodni a weboldaluk legelső változatába.

Volt olyan ügyféljelöltünk, aki a Sothesby honlapjának mását szerette volna elkészíttetni – határozottan pár hónap alatt, persze lehetőleg pár százezer forintból… Valójában persze sosem indult el a honlapja (egy szűkebb funkcionalitással sem), ami ugyan pénzt csinálni és márkát építeni elég lett volna,

old money-t játszani azonban nem.

Tanulság: Fogadd el, hogy ha állandóan ötcsillagos weboldalt akarsz, akkor az több kisebb fejlesztési projekt lesz és nem egyetlen nagy! Az elején jobb az, ami kevesebb, de minőségi és működik. Az ilyen weboldal ugyanis pénzt hoz, márkát épít és a célcsoportod megszereti – szemben azzal a halálcsillaggal, amire most még távolról sincsen elég pénzed, tartalmad, kimunkált működési modelled és kiforrott technológiád.

Egy weboldal fejlesztés ára pedig mindig a feladat egyediségétől és bonyolultságától függ. Hacsak nem Rockefeller a vezetékneved, ne akarj elsőre pont ugyanolyan honlapot, mint azé a vállalaté, amelyik 360 millió dollárt csinál évente és 2.6 milliárd dollár a piaci kapitalizációja.

Sothesby's részrvényárfolyam és piaci kapitalizáció a weboldal fejlesztés egyik példájaként

Sothesby’s részvényárfolyam, árbevétel és piaci kapitalizáció. Forrás: Investing.com

2. Amikor a weboldal készen van, akkor az az idők végezetéig úgy is marad

Ez az egyik leggyakoribb tévhit és az előző ikertestvére, csak itt az üzemeltetést felejti el a megrendelő. Egy webes tulajdon (weboldal, landing oldal, webshop, micro-site, Facebook oldal, Insta oldal, Twitter-fiók) folyamatos tartalomfejlesztést és optimalizálást igényel. Ráadásul a weboldal CMS-e (Tartalommenedzsment rendszere) frissül, a bővítményei elavulnak, jön a GDPR és a Google Web sztorik, megy a Flash technológia, változik az Analytics, meghekkelik, menteni kell stb. A weboldal fejlesztés nem egy eleje-vége projekt, hanem egy folyamatos feladat.

Tanulság: Ne tekintsd állóképnek a weboldalt: legyen megbízhatóan rendelkezésre álló erőforrásod fejlesztésre, mentésekre és frissítésekre, valamint mindig elérhető technikai hátországod a nem várt események profi kezelésére. Igen, pénzbe fog kerülni – üdv a kapitalizmusban! De legalább nem egy múló pillanatig lesz profi weboldalad, hanem állandóan…

3. Miután az ügynökség átadta a weboldalt, akkor “tanítsátok be Mancikát, aztán onnantól majd mi kezeljük…”

Azért vettem előre, mert ez talán a legviccesebb – és persze az egyik legretardáltabb – döntéshozói hiba. Csak hogy ízlelgessük kicsit: arról van szó, hogy a döntéshozó azt hiszi, hogy nemcsak a weboldal fejlesztés képességét, hanem egy teljes online marketing ügynökség összes szakmai készségét át lehet adni egy kétórás gyorstalpaló keretében Mancikának: tartalomgenerálás, SEO, backend és frontend dev feladatok, CRO. Ami persze Mancikát, akit adminisztratív kávéfőzésre vettek fel három hónapja, ez teljesen jogosan halálra rémíti!

Tanulság: Még a tartalomfeltöltés viszonylag egyszerű feladata is feltételez némi jártasságot a SEO, a grafikai design és a sitebuild területén. Mancika NEM FOGJA TUDNI KÉT ÓRA ALATT a weboldal fejlesztés meg a másik 4 szakma minden finomságát elsajátítani; ne hozd már döntéshozóként magadat abba a kellemetlen helyzetbe, hogy ezt a rém egyszerű összefüggést másnak kelljen megmagyaráznia neked!

4. “Ha amúgy is állandóan fejleszteni kell, akkor inkább felveszek egy saját fejlesztőt”

Azoknál a vállalatoknál, ahol az online értékesítés, vagy lead generálás nem az elsőszámú árbevétel generáló csatorna, ott a legritkább esetekben éri meg a weboldal fejlesztés feladatára belsős csapattal dolgozni, méghozzá azért, mert általában nem fejlesztőt fogsz felvenni, hanem fejlesztőcskét. A fejlesztő és a fejlesztőcske közötti különbséget az alábbi táblázat jól szemlélteti:

weboldal fejlesztés során alkalmazott munkaerő összahasonlító táblázata

Azok a fejlesztőcskék, akik kemény munkával mégis kiképzik magukat fejlesztővé (láttam már ilyet), azok a másodperc tört része alatt lécelnek majd le tőled, mert ha tényleg jók, akkor nem valószínű, hogy a te weboldaladat tekintik a karrierjük csúcsának, amit életük végéig petákolni szeretnének.

Arról nem is beszélve, hogy a kiszervezett fejlesztésért csak akkor fizetsz, amikor munka van, míg belsős fejlesztés esetén a holtszezont is te szponzorálod majd!

Tanulság: A valóságban még a jelentős fejlesztői kapacitással bíró cégek is kiszervezik a weboldal fejlesztését; egyrészt, mert ez inkább marketing, mint IT feladat, másrészt pedig az opportunity cost-ja sokkal magasabb az erőforrások megtizedelésének, mint ami egy weboldal fejlesztés ajánlatán a költségek soron szerepel.

5. “De ha kiszervezném a weboldal fejlesztését, akkor elveszíteném a kontrollt”

Sokan érzik úgy, hogy komoly ügynökségekkel lassabban megy a munka, mintha egy magányos fejlesztőt közvetlenül dirigálnának. Ez így is van, méghozzá azért, mert egy professzionális, tapasztalt webfejlesztő és marketing csapat patikamérlegen egyensúlyozza ki a design, a UI, a SEO, a konverziót célzó pszichológia, a különböző integrációk, a technológia és a látogatói út megannyi követelményét és hozza kontextusba az üzleti érdekeiddel.

Tanulság: Nem a profik által csinált weboldal fejlesztés a lassú, hanem te egyszerűsíted le fejben a folyamatot, mert nem látsz igazán a mélyére. Egy gyakorlott csapat többet kérdez, több döntést igényel, ötletei, javaslatai vannak stb.

Ezzel azonban egyáltalán nem veszíted el a kontrollt csak azért, mert nem hajtják végre kérdés nélkül a rossz döntéseidet, vagy mert több tucat döntést kipasszíroznak belőled – épp ellenkezőleg:

Azáltal kerülsz kontrollba az online tulajdonaid felett hosszabb távon, hogy tudod, hogy mit miért csinálsz és biztos lehetsz benne, hogy a hibás döntéseidre visszakérdeznek. Ha el tudod engedni a kontroll illúzióját, a jutalmad a valódi kontroll lesz!

6. Amikor kész a weboldal fejlesztés, jöhet a marketing

Vitán felül áll, hogy ez meg a leggyakoribb tévhit az összes közül! Nagyon sok olyan ügyféllel találkozunk a 7digits-nél, akik azzal a felütéssel keresnek meg minket, hogy

“Kész a weboldal fejlesztés, most kellene a marketing!”

A weboldalt az ügyfél persze megpróbálta megoldani okosba’ egy junior szabadúszó frontend harcossal, akinek annyi köze van a marketinghez, mint ipari áramnak a gyerekpszichológiához. A rosszabbik eset, hogy rendes fejlesztőcéggel csináltatta sokkal drágábban, ahol pont ugyanúgy nulla marketing szakértelem volt…

Sajnos 10-ből nyolcszor ilyenkor olcsóbb nulláról új honlapot fejleszteni, mint a marketing szempontokat egy szomszédos bolygóról sem ugató oldalt elemezgetni, meg hegesztgetni. Kidobott pénz az ablakon, feleslegesen eltelt hónapok – kifejezetten rosszul élem meg, amikor rögtön az elején csalódást kell okozni az ügyfélnek, de sajnos egy retek weboldallal nem lehet sikeres online marketinget folytatni.

Tanulság: Marketing szakember nélkül ne állj neki a weboldal fejlesztés nagyon is összetett feladatának – nem az a kérdés, hogy lesz-e nagy benézés, hanem az, hogy hány lesz és milyen mélységben… Ha mást nem, gondold át ezt az egy egyszerű összefüggést:

A fejlesztő abban érdekelt, hogy kész legyen a honlapod, mert ehhez kapcsolódik a pénzügyi érdeke. A marketingügynökség abban érdekelt, hogy üzletileg működjön a honlapod, mert az ügynökségeknek pénzügyileg csak a hosszú távon megmaradó ügyfél éri meg.

7. “A weboldal nice-to-have, de most épp nincs jobb ötletünk, úgyhogy valami legyen…”

A valami szóban benne van minden, ami miatt a végeredmény egy nagy rakás gőzölgő trágya lesz. Egy normális weboldal az online arculat központi eleme, a legtöbb alkalmazott online marketing technológia keltetője. A weboldal az egyetlen hely az online világban, ami valóban a tiéd és azt csinálsz rajta, amit csak akarsz – ellentétben például egy facebook oldallal, vagy a Google találati listájával.

Tanulság: Ne a 20 éves honlapod ótvar kinézete miatt kezdj bele a weboldal fejlesztés folyamatába, mert az ilyen projektek vége szokott lenni egy sokkal szebb, de még mindig ugyanúgy nullát termelő honlap. Az online marketing rettentően megdrágult az elmúlt években – csak azért, hogy legyen, tényleg nem kell weboldal; ha azonban beruházol és megcsináltatod, akkor már jó lenne, ha termelne is valamit.

8. Élesítés után a weboldalnak azonnal konvertálnia kell

Bár esetenként előfordul, hogy egyik napról a másikra beindul a motoroskasza egy új honlapon, a legtöbb weboldal fejlesztés esetében sajnos nem így van. Időbe kerül, míg felépülnek a tartalmak, lesz értékelhető mennyiségű forgalom, rájövünk az adott cégnél működő attribúciós modellre stb. Az e-kereskedelemben gyorsabb és látványosabb az eredmény, mert beindulnak a vásárlások – B2B-ben azonban sokszor még hónapokig nincs semmilyen konverzió.

Tanulság: A marketing középtávú stratégia. Amennyiben úgy döntesz, hogy az online térben is profi módon akarsz látszani, akkor készülj fel rá, hogy ez egy folyamat, aminek a weboldal fejlesztés és az oldal élesítése csak egy korai mérföldköve.

9. “A mi célcsoportunk 50+-os és nem nézeget weboldalakat”

Az internet-tagadóknak ezt a szintjét szerencsére egyre ritkábban látni, de néhanapján azért egy-egy példány még előbukkan. A valóság az, hogy az 50+-osok is aktívan használják az internetet, a keresőket és a közösségi platformok közül is többet, és mivel pont ugyanolyan felépítésű agyuk van, mint a huszonéveseknek, nekik sem mindegy, hogy milyen felhasználói élményt kapnak.

Tanulság: Az evolúcióban hátrányos helyzetbe került analóg döntéshozók szokták a tagadást választani a weboldal fejlesztés számukra teljesen ismeretlen és emiatt félelmetesnek tűnő terepe helyett. Akik előrelátóbbak, azok rábízzák az egészet egy busásan megfizetett profi CMO-ra, vagy drága ügynökségre és nem sok vizet zavarnak – igaz, hogy nem értenek hozzá, de kellően bölcsek ahhoz, hogy ne is csináljanak úgy, mintha tudnák a frankót.

A többiek általában húzzák lefelé magukkal a céget is, így előbb-utóbb vagy lecserélik őket, vagy tönkremennek cégestül.

10. Weboldalra csak online bizniszeknek van szüksége

Irodára meg csak az ügyvédeknek! Számítógépre pedig kizárólag programozóknak. OK, ha annyira analóg egy vezető, hogy ezt így a fejébe vette, akkor sajnos a vezető cseréjén kívül nagyon sok más lehetőség itt sem áll rendelkezésre.

Tanulság: Mindegy, hogy mi miatt nincs jelen egy cég az online térben, a végeredmény ugyanaz. És persze nincs tökéletes döntéshozó sem, de azért amelyiknek még az előző évezredben járt le a szavatossága, azokat érdemes lecserélni. Értem én, hogy idehaza mindenki nagy király, meg főméltóságú nagyvezérigazgató úr, de egy nap eljön a többetártminthasznál szintje, és akkor méltósággal le kell tudni lépni.

Marketinges kollégaként messzire kerüld el az ilyen embereket, ha néhanapján látunk egyet, mi is azonnal el szoktuk utasítani – mindegy, mennyi pénzt hagyna nálunk. Egy félegyenesnek sosem fogod tudni elmagyarázni, hogy mi az a téglatest – kirívóan rossz képességű, tájékozatlan vezetővel sem lehet sikeres online tevékenységet folytatni.

Üzleti és menedzsment tévhitek

Egy weboldal fejlesztés kapcsán az üzleti jellegű tévhitek vagy a fejlesztendő honlap költségének csökkentése okán, vagy a folyamat menedzsmentjének kapcsán merülnek fel. Borzasztó károsak, sőt, potenciálisan fatálisak lehetnek.

11. Méréstechnika, dokumentáció és egyéb nyalánkságok kimazsolázása

Viszonylag ritkán fordul elő, de egy-két “majdazténtudom deluxe” döntéshozó úgy gondolkodik, hogy amit nem ért, azt leszalámizza egy weboldal fejlesztésének feladat-listájáról – úgyis csak “jelen akar lenni” az online térben, hogy “megtalálják”… Aztán persze nem találják meg és ettől idővel majd ideges lesz… Ez pont olyan, mintha az autód motorjából lealkudnád a gyújtást, aztán háborognál, hogy még csak be sem indul ennyi pénzért… Hát persze, hogy nem indul be!!! Megpróbálod két lépésben kitalálni, hogy miért?

  1. Mer’ nincs benne gyújtás, vazze!
  2. …és azé’ nincs benne, mert TE kivetetted!

Tanulság: Ez megint az az ügyfél kategória, akiben csapágyasra jár a Dunning-Kruger jelenség – normális ügynökség ezeket az embereket azonnal sarkon fordítja. Egyszerűen ahhoz sem elég felkészült a döntéshozó, hogy belássa, hogy nem ért hozzá. Érdemes megvárni az utódját, általában belátható időn belül megérkezik…

12. “A 60 dolláros WP témára adott weboldal fejlesztés árajánlatának 8000 dolláros végösszege pofátlan lehúzás!”

Simán lehet akár lehúzás is – nézzük is meg közelebbről. A kérdést alapvetően az dönti el, hogy megcsinálod-e a következőket saját magad?

Weboldal fejlesztés megtervezése, projekt roadmap, wireframe, UI design a kiválasztott template alapján, mobil nézet megtervezése és a reszponzivitás ellenőrzése, látogatói / vásárlói út megtervezése, weboldal szövegeinek megírása, WP telepítése, migrációs plugin telepítése, WP téma telepítése, beállítása és testreszabása, tipográfia beállítása, szerver memória limitjének ellenőrzése és beállítása, PHP max input változók ellenőrzése és beállítása, tesztszerver felállítása és no-index-elése, www és anélküli domain-ek átirányításainak beállítása, menük beállítása, lábléc sitebuild-je, ticketing rendszer telepítése és beállítása, backup megoldás beállítása, felhasználók létrehozása, jogosultságok kiosztása és beállítása, közösségi megosztás bővítményének megvásárlása, telepítése és beállítása, közösségi oldalak linkjeinek beállítása, adatkezelési szabályzat és ÁSZF oldalainak létrehozása, a szöveg bemásolása és szerkesztése, SEO plugin telepítése, indexelhetőség ellenőrzése, Bing automata indexelés beállítása, meták megírása és beállítása minden oldalra, sitemap beállítása és beküldése Search Console-ba, indexelt és nem-indexelt tartalomtípusok beállítása, tag manager account létrehozása, analitikai követőkód beállítása és tesztelése, Search Console kód beállítása és tesztelése, marketing automatizáció követőkódjának beállítása és letesztelése, mail szerver beállítása, popup megoldás és triggerek beállítása és a felugró ablakok megtervezése, valamint lefejlesztése, blogposztok általános beállításai, képi elemek megtervezése, legyártása és méret-optimalizálása, oldalak sitebuild-je, SSL beállítása, favicon beállítása, kész oldal migrálása az éles szerverre, security plugin telepítése és beállítása, cache plugin telepítése és beállítása, online marketing eszközök integrációja, meg a többi, ami így hirtelen most épp nem jutott eszembe…

Tanulság: Ha ezeket a weboldal fejlesztés során mind megcsinálod magad, akkor a 60 dolláros témádra nálunk mondjuk egy 76 dollárnál magasabb ajánlatot biztosan nem fogsz kapni! Egy biztos, valakinek ezeket is meg kell csinálnia egy weboldal fejlesztés alkalmával, és hacsak nem találsz valakit, aki jószolgálatból megoldja, akkor fizetni fogsz érte! Pénzben, időben, opportunity cost-ban, de mindenképpen kifizeted. Ha remek WP témákat keresel, csak kattints a képre és csilliárdnyit fogsz találni:

13. “Ha ilyen drága a weboldal fejlesztés, akkor nem elég egy Facebook oldal helyette?”

Ha ilyen drága egy teherautó, akkor nem elég egy talicska helyette? Egy jó talicska aranyat ér! Te viszont lassan majd döntsd el, hogy mit szeretnél: full stack online marketinget, vagy közösségi média marketinget? Az előbbihez kell a weboldal; az utóbbihoz is… de évekig alibizgethetsz úgy, hogy erre senki más nem jön rá.

Ha például marketingvezetőként az állásodba kapaszkodsz és csak az a szempont, hogy senkinek ne szúrj szemet, akkor azt tanácsolom, hogy ne egy weboldal fejlesztés projekttel kezdj, mert abba mindenki bele akar dumálni. Ilyenkor sokkal jobb egy Facebook oldal, mert annak a kinézetébe a kollégák nem köthetnek bele (leszámítva a cover képet) és amikor tartalmat kellene generálni rá, akkor egy frissen vásárolt kerti locsolófej buzgalmával spriccelnek majd szét a szélrózsa minden irányába – mert ugye a tartalomgenerálás már melós…

Tanulság: Lehet a hűtőszekrényt kenyérpirítóval helyettesíteni? Ha az a cél, hogy minden konnektorba legyen bedugva valami, akkor igen. Ha a cél az, hogy kicsit lassabban rothadjon rád a kaja, akkor nem!

14. “Ha már új weboldalt csinálunk, akkor a teljes céget vonjuk be a fejlesztésbe”

Ez a döntéshozói bizonytalanság iskolapéldája, ami azzal teríti szét a felelősséget, hogy 2 hozzá nem értő helyett 18 hozzá nem értőre bízza a feladatot. A gyakorlott webfejlesztő és marketingügynökségek 2 amatőrt még képesek kezelni, meg jobb belátásra bírni, de 18-at már nem. A szemfülesebb profik ilyenkor az egekbe lövik fel az árajánlatot és reménykednek, hogy az ügyfél nem őket választja, vagy ha mégis, akkor kifizeti a plusz accout menedzsment költséget – ami ilyenkor akár hónapokban is mérhető.

A zöldfülűbb kollégák ugyan megpróbálnak majd 18 hozzá nem értőnek gyorstalpalót tartani a weboldal fejlesztés amúgy sem egyszerű feladata mellett, aminek 100%-ban elégedetlen ügyfél és kompromisszumokban fogant retek weboldal az eredménye. A legszebb példája ennek, amikor az online marketinghez nyomokban sem értő vállalati IT mondja ki az utolsó szót a weboldal fejlesztés ügyében, de szigorúan csak azután, hogy a másik 17 fejenként két hétig ült rajta, mielőtt passzolta volna. Láttam 12 hónapig húzódó honlapfejlesztést, aminek a vége is minősíthetetlen lett…

Tanulság: A weboldal első verzióját egyszerűre kell venni és majd később lehet side-projektekben kielégíteni a HR, a pénzügy, a jogi osztály, a compliance, a kockázatkezelés, a beszerzés és a többi stakeholder igényeit. Nem kell 18 középvezető egy weboldalhoz! Egyetlen tapasztalt CMO bőven elég.

15. A weboldal fejlesztés elketyeg egyetlen jó fejlesztővel

A legjobb és legnépszerűbb weboldalakat felkészült, profi csapatok menedzselik. A tartalom frissül, a technológia karban van tartva, a konverzió optimalizálására rendszeres belső projektek vannak – ahogy a funkciók folyamatos bevezetésére és bővítésére is.

Ezt egyetlen ember a legritkább esetben képes profin megcsinálni – ha pedig olyan szinten van, hogy képes rá, akkor nem tudod megfizetni – nem, nincs kivétel, az a pár ember, aki képes erre, az nem éri be havi két kilóval okosba’. Arról nem is beszélve, hogy mi van, ha az egy szál fejlesztődet elüti egy autó?

Tanulság: Webes fejlesztések esetén csapatokban kell gondolkodnod. Ha nagyon nagy az online kitettséged, akkor ez lehet belsős csapat, de a legtöbb cégnek a weboldal fejlesztés kiszervezése, vagy maximum a hibrid modell éri meg.

16. Integrálódjon mindennel, beleértve a kávégépet is

Ez amúgy nem is tévhit, csak az időzítése teszi azzá. Viszonylag ritkán látni, de annál veszélyesebb, mert végtelen ciklusba képes rakni a legfényesebb sikerrel kecsegtető weboldal fejlesztés projektjét is. A lényege, hogy az innováció lovának másik oldalára átesett döntéshozó annyira nekibuzdul a digitális transzformációnak, hogy a weboldal fejlesztés álcája alatt próbálja meg a cég hiányzó folyamatszervezését is megoldani.

Lehet persze folyamatokat automatizálni, de csak olyan folyamatot, ami létezik és bevált. A webfejlesztést kibővíteni egy belső folyamatszervezési projektté azonban epic melléfogás.

Tanulság: Inkább legyen egy működő weboldalad kevesebb funkcióval, majd – miután megtörtént a belső folyamatok szervezése – akkor a weboldal fejlesztés egy következő etapjában lehet mindent összekötögetni a weboldallal is.

Attól, hogy meg tudjuk csinálni, hogy a nagytárgyalód fényei vörösen villogjanak, ahányszor csak leadnak egy rendelést a webshopodban, még nem biztos, hogy ezt elsőre meg is kell csinálnunk!* Holnap is van nap…

*amúgy a valóságban meg tudjuk csinálni. Sima liba. Csak mondom…

17. Önmagában a weboldal elég

Hiába a legprofibban menedzselt, legkretívabb weboldal fejlesztés is, ha nincs folytatása; semmi nem fog történni attól, hogy a sok száz millió weboldal mellé plusz egy felkerül a netre. Ahhoz, hogy látogatók is legyenek rajta, a lehető legolcsóbb – de még releváns – forgalmat kell terelned rá, aztán majd idővel úgy változtatni a forgalomterelési stratégián, ahogyan azt az üzletmeneted megköveteli. Ez kezdetben jellemzően fizetett forgalom azaz hirdetés, majd egy idő után az ingyenes forgalmi források is megjelenhetnek.

Tanulság: A weboldal egy komoly eszköz az online marketingben, de kontextusba kell helyezni az egész online tér működésével. Ha például nincs előre végiggondolva a látogatói út, akkor még sok látogatóval sem fog üzleti értelemben működni a weboldalad. Látogatói forgalom, tartalmak, mérés és attribúció nélkül önmagában a weboldal semmit nem ér.

Azt javaslom, állj ellen a hangoknak, amik azt suttogják, hogy amint van weboldalad, már látszol az online térben. A leggyakrabban elsőre nem is weboldalra van szükséged, hanem egy jó marketing startégiára, ami majd leírja a weboldalad célját, amiből leszármaztatja a funkcióit, ami után lehet budget-elni, szakaszolni, aztán tervezni és csak utána fejleszteni bármit.

A weboldal fejlesztés design tévhitei

A design tévhitek sokkal jellemzőbbek kisebb cégek döntéshozóira, ugyanakkor veszélyesek, mert egyszerre képesek rontani a minőséget és megdrágítani a webes projekteket.

18. A szép weboldal pénzt is termel

Ezt már ezerszer leírtam, de hát, ismétlés a tudás jó édes anyukája: attól, hogy egy weboldal szép, még nem feltétlenül fog konvertálni, vásárlókat hozni, márkát építeni.

Egy modern, különleges megoldásokkal megvalósított oldal sokat hozzá tud tenni az online jelenléthez és a márkaépítéshez, de ahhoz, hogy a weboldal az üzleti célját is teljesítse, ahhoz az egész weboldal fejlesztés során még kellenek a jól átgondolt mikro-elköteleződések, a pontos méréstechnika, a csúcsra járatott konverziós pszichológia, a modern interakciókra lehetőséget biztosító megoldások, az adatok alapján megtervezett attribúció és még egy rakás más dolog is…

Tanulság: Legyél egy kicsit nagyvonalúbb abban, hogy design szempontjából feláldozol bizonyos dolgokat az üzletszerzés oltárán. Nyilván, ha valami nem egyezik a céges arculattal, vagy ellene megy a kommunikációs céloknak, akkor szólj – a többit viszont hagyd rá a UI szakemberekre, mert ezer olyan szempontot is figyelembe vesznek a weboldal fejlesztés során, amiről még csak nem is hallottál.

A látogatók 38%-a valóban elnavigál egy honlapról, amennyiben az nem tetszetős, vagy nincs összhangban a tartalmával. De ez nem azt jelenti, hogy már attól működne egy weboldal, hogy jól néz ki…

19. A weboldal az önkifejezés eszköze

Főleg kisebb cégek jellemzője, hogy a tulajdonos / vezető a döntéseit az alapján hozza meg, hogy számára mi esztétikus. Ez egy többszörösen rossz ötlet, mert egyrészt lelassítja a weboldal fejlesztés menetét, másrészt a valóban hozzáértő designer-ek vagy beletörődnek egy hozzá nem értő megrendelő amatőr tervezgetésébe, vagy ha nem, hát kénytelenek minden UI princípiumot egyenként elmagyarázni a megrendelőnek – aztán vagy elhiszi, vagy nem…

Tanulság: Ha van receptje a lassú, drága és végül katasztrofális eredménnyel záruló weboldal fejlesztés rémálmának kisebb cégek esetén, akkor az az online térben számottevő UI gyakorlat nélkül a szárnyait próbálgató cégtulajdonos az! Ha tapasztalt UI szakemberekkel dolgozol, akkor hagyd rájuk, hogy hogyan néz ki a weboldalad.

Ezek a szakemberek olyan szempontokat is figyelembe vesznek, mint például hogy neked olcsóbb legyen majd a továbbfejlesztés, gyors legyen a tartalomfeltöltés, szem előtt tartják, hogy mi a jó megoldás a konverziós pszichológia szempontjából, mik az aktuális trendek stb.

Az önkifejezésnek pedig az öltözködéstől a lakberendezésen keresztül a művészi tetoválásokig még rengeteg módja marad számodra…

20. “Nem akarok stock fotót az oldalamra, csináljunk saját képi tartalmat”

Mindig örülünk, amikor egy döntéshozó maximalista, ezért a weboldal fejlesztés kellős közepén szárba szökkenő 850 órás egyedi videót igénylő random ötletekre örömünkben szoktunk is küldeni kiegészítő árajánlatot pár tízmillió forintról, egyúttal előrelátóan +10 hónappal módosítva a weboldal elkészülésének határidejét.

Tanulság: Több cég van még a tőkeerős középvállalatok között is, amely nem rendelkezik kellő mennységű vizuális tartalommal – pláne profi mozgóképes tartalommal. Megint ugyanaz a tanácsom: legyen kész a weboldal fejlesztés egy szűkített tartalommal, termeljen pénzt, aztán majd egy újabb projektben lehet olyanra csinálni, amibe belefér a 850 órát igénylő videós tartalom, meg a Kajmán-szigeteken készített csapatfotók.

Nem a stock fotóval van a baj, hanem a hanyagul, vagy tapasztalat nélkül kiválasztott, vagy épp túlzásba vitt stock fotókkal.

21. “Tervezzétek meg, majd házon belül lefejlesztjük”

Nem gyakran fordul elő, hogy a megrendelőnél házon belül van valaki, aki egyszer már belépett egy WordPress-be, de azért előfordul. Ilyenkor a belső ember arra használja a weboldal fejlesztés projektjét, hogy egy ügynökséggel együtt dolgozva megtanulhasson új dolgokat, s ezt rendszerint azzal adja el a főnökének, hogy

“így sokkal olcsóbb lesz!”

A valóság az, hogy lehet, hogy a megrendelő spórol némi pénzt, de az eredmény tragikus lesz. Az ügynökségek fel vannak ugyanis készülve a kollaborációban végzett munkára, rendelkeznek a PM-eszközökkel, csapattal, tapasztalattal a weboldal fejlesztés területén – az egy szál belső ember azonban nem.

Tanulság: Inkább várj az egész weboldal fejlesztés projektjével, mint hogy egy lelkes amatőrre bízd a fejlesztést. Mivel nem ismeri az online marketing összefüggéseit, számos ponton nem olyan megoldást fog használni, ami kiállja az idő próbáját. Minél több idő telik majd el, annál több problémád lesz.

Tartalmi tévhitek

A tartalmi tévhitek elsősorban abból adódnak, hogy a megrendelő egyszerre mindent szeretne kommunikálni, ráadásul úgy, hogy még az online tartalom-fogyasztási szokásokkal sincs tisztában. E tévhitek hatékony ellenszere a wireframing szakaszának beiktatása a weboldal fejlesztés során.

22. Minden tartalmat tegyünk a főmenübe

Egy újabb tévhit, ami a weboldal offline magazinként történő értelmezéséből fakad. Nem kell minden tartalomnak elérhetőnek lennie a főmenüből, sőt, van, amit például kifejezetten csak azoknak akarunk megmutatni, akik más (úgynevezett top-funnel, vagy ToFu) tartalmakat korábban már láttak. A weboldal struktúrájának áttekintésére nem a főmenü való, hanem az oldaltérkép. A látogatóval pedig játékosan flörtölni kell, nem pedig letámadni szerencsétlent egy olyan menü-struktúrával, aminek a kezelése 160-as IQ alatt esélytelen.

Tanulság: Hagyd azt a marketingesekre, hogy mi honnan lesz elérhető, mert ők bámulják az analytics-et egyszerre 6-8 weboldal fejlesztés projektjében, nem te. Hidd el, egyetlen lényeges tartalmi oldalt sem fognak kihagyni a látogatói útból – épp ellenkezőleg, az egész látogatói út tervezettebb, áttekinthetőbb és üzletileg is kifizetődőbb lesz.

23. A főoldal fétise

Az online marketingben járatlan döntéshozók hajlamosak a főoldalra feltenni mindent, mert szent meggyőződésük, hogy minden egyes látogató a főoldalon keresztül érkezik, és teljesen egyforma úton járja be az oldalt. 2021-ben gazdag jó reggelt kívánok: a legtöbb látogató vagy célzottan jön egy cikkre, vagy landing oldalra (például hirdetésből), vagy egy idő után organikusan találja meg az oldalt az alapján, hogy melyik URL-t milyen kulcsszóra optimalizáltuk.

A főoldal jellemzően a sokadik oldal, amit meglátogatnak, akkor, amikor a látogató már maga sem tudja eldönteni, hogy még mit akar látni. A jó főoldal ezért amolyan “saláta oldal”, van rajta minden, de mindenből csak egy kevés – hogy bárhová el lehessen onnan jutni.

Tanulság: A marketingeseknek az segít a weboldal fejlesztés során, ha elmondod, mi mindent akarsz kommunikálni a cégedről, nem az, ha megmondod, hogy melyik oldalon mi legyen. Az üzleti céljaidat megértve a marketingnek pont az a feladata, hogy kitalálja azt a látogatói élményt, amely a legnagyobb valószínűséggel építi a márkádat, generálja a vásárlóidat, hozza vissza a régi vásárlókat/ügyfeleket, vonzza be az új munkaerőt stb.

Egy jó étlap sem áll 400 oldalból, a weboldalad főoldalának sem kell mindent elmondania egyszerre. Ha pedig nem bírod ki, hogy ne szakértsd meg a weboldalt, akkor inkább a funnel alján lévő landing oldalakkal töltsd az időt, ne a főoldallal!

24. PDF katalógusok, szkennelt magazinok

Elsősorban idősebb döntéshozók félelme, hogy a meglévő papír-alapú tartalmaikat egy új weboldal fejlesztés után majd nem tudják ugyanúgy megjeleníteni a webes felületen. Türelemmel kell hozzáállni és elmagyarázni, hogy

1.) Meg lehet jeleníteni ezeket PDF-ben, vagy e-könyvben

2.) Baromi rossz ötlet, mert a keresők számára bejárhatatlan, vagy legjobb esetben is másodrendű tartalmak lesznek, ráadásul az emberek online nem úgy fogyasztanak tartalmat, mint papír alapon, úgyhogy ők sem fogják olvasgatni.

Tanulság: Egy weboldal fejlesztés során bele kell nyugodni, hogy a megrendelőd bizonyos fokú edukálása is a projekt része. Ha megvalósítói oldalon dolgozol, akkor számolj vele, árazd be, viszont ha kifizeti, akkor legyen ez az edukáció magas minőségű, hiteles és türelmes – nem mindenki él a weboldal fejlesztés szélességi körén.

25. A tartalmi blokkok ismétlésének elutasítása

Főleg az első weboldal fejlesztés esetén, vagy kisebb vállalkozásoknál fordul elő, hogy egyes tartalmi elemeket ismételni kell az egyes oldalakon. Ezt ésszel lehet csak csinálni, mert a duplikált tartalom egy bizonyos szint felett súlyos hiba, ugyanakkor teljesen rendben van például a referencia, vagy média logók ismétlése minden olyan oldalon, ahol ez a CTA körüli  bizalmi faktorként kerül újra megjelenítésre, de a mid-funnel tartalmak bannerjének ismétlése sem számít hibának.

Tanulság: Amikor egy tapasztalt marketing csapat az egyes oldalakon tudatosan és tervezetten bizonyos tartalmi elemek ismétléséről dönt, az nem a valódi weboldal fejlesztés elmismásolása, hanem taktika. Egyszerűen csak engedd el a dolgot – ha nekiállsz megfúrni ezeket a tartalmi részeket és önkényesen kiveteted őket, akkor nemcsak a design-t piszkálod meg, hanem jó eséllyel a konverziót is.

26. Több oldalnyi folyó szöveg a weboldalon

Ez is egy nagyon gyakori igény a digitális világban kevésbé képzett megrendelőktől. Az van, hogy online máshogyan történik a szöveges tartalom fogyasztása, mint mondjuk egy magazin esetében. A legtöbb ember a weben szkennelve olvas, ezért a szöveges tartalmat részegységekre kell bontani és a UI designer-ek által ismert több tucat megoldás egyikével megoldani a látogató terelgetését. Nincs mese, ha a megrendelő folyó szöveget akar, akkor meg kell neki magyarázni, hogy ez miért rossz ötlet.

Tanulság: Ez a megrendelői tévhit eklatáns példa arra, hogy miben különbözik egy magányos farkas webfejlesztő és egy jó ügynökség webes dev csapata: a frontend harcos elkéri a szöveget (végülis az Ő feladata a weboldal fejlesztés, nem pedig a szövegírás, nem igaz?) és minden kritika nélkül bemásolja a weboldalba. Aztán megy a csodálkozás, hogy 90% a bounce rate (a maradék 10% az, akit úgy lesokkolt a Balzac összes művéhez mérhető mennyiségű szöveged, hogy felháborodásában még a vissza gombot sem találja meg a böngészőben…).

27. “Tartalom – na, az nem kell”

Az előző ellentéte és egy fokkal még rosszabb: ugyanis, ha egy vállalatnak van mit mondania, csak nem feltétlenül tudja strukturálni és a látogatói kontextusba helyezni a tartalmat, azt meg lehet oldani. Ha azonban nincs tartalom, akkor az egész honlap fabatkát sem ér.

Ilyenkor kezdődik a weboldal fejlesztés feladatain messze túlmutató üzleti tanácsadás az ügyfélnél: piaci szegmentálás, USP-k megfogalmazása, folyamatok rögzítése, esettanulmányok megírása stb. – hogy egyáltalán legyen valami fogyasztható tartalom, amivel meg tudod ragadni a látogatók figyelmét.

Tanulság: Egy weboldal fejlesztés előtt érdemes összeszedni a meglévő asset-eket és átgondolni, hogy milyen tartalmakra lesz szükség a jövőben. Egy jó ügynökség simán kisakkozza, hogy a látogatói út melyik részébe mi kerüljön, de ha se tartalom, se elképzelés, se hajlandóság nincs a tartalomgyártásra, akkor az a weboldal érthető módon nem lesz épp a legélesebb kés a marketing gépezetedben.

Technológiai tévhitek

A technológiai tévhitek mögött nagyjából a különböző frusztrációk teljes skálája felfedezhető. FoMo, bizalmatlanság, az ismeretlentől való félelem, confirmation bias, framing effektus – tényleg, egyedül talán csak az arachnofóbiából esne nehezemre valamilyen weboldal fejleszés során látott technológiai tévhitet levezetni. A megoldás egyszerű és egyáltalán nem újdonság: bízz meg olyan szakemberben, akinek jelentős tapasztalata van a weboldal fejlesztés területén! Ha nem értesz hozzá, ne hozz technológiai döntéseket!

28. Egy döntéshozó feladata, hogy eldöntse, milyen technológián valósul meg a weboldal

Nem. Egy döntéshozó feladata, hogy értelmesen kommunikálja, hogy rövid- közép és hosszú távon milyen üzleti eredményeket szeretne elérni a honlapja által – a weboldal fejlesztés során használt technológiát majd eldönti az, akinek több évtizednyi tapasztalata van abban, hogy milyen eszközök, bővítmények melyik másikkal akadnak össze, melyiknek mi az előnye-hátránya, melyik szolgál ki téged hosszabb távon és marad ugyanakkor megfizethető.

Tanulság: Egy döntéshozó feladata a döntés – lehetőleg hiteles információk alapján. A weboldal esetében az, amit a haver, a szomszéd, vagy akár a vállalati IT-s mond, nem feltétlenül hiteles – már ha a weboldal fejlesztés célja az üzletszerzés. (Például, ha az amúgy az utolsó sejtmagjáig lojális, 30 év tapasztalattal bíró vállalati IT szakember világéletében csak WP-zett, akkor már csak azért is WooCommerce-re fog szavazni – mondjuk Shopify, vagy BigCommerce helyett, mert ahhoz ért).

A weboldal technológiai stack-jének kiválasztásakor érdemes gyakorlott online marketing szakembert megkérdezni, aki az egyes technológiák előnyeit-hátrányait hitelesen be tudja mutatni a döntéshozónak).

29. “A WP nem biztonságos, egyedi fejlesztésű CMS-t akarok”

Na, elérkeztünk a weboldal fejlesztés tévhiteinek örök klasszikusához! És amúgy még igaz is – csak az a trükk, hogy az állítás igaz más dolgokra is. Tehát például egy habverő sem biztonságos, ha mondjuk csatak részegen a szádba rakod, aztán a bizonytalan kis mutatóujjaddal a gombon elkezdesz fel-alá ugrálni… Szóval, ha nem tudsz bánni vele, vagy idióták módjára használod, akkor nagyjából semmi sem biztonságos! Atomerőműveket is meghekkelnek, és WP oldalak is elkerülik a hekkelést.

A biztonságot és a stabilitást a WP-ben is lehet biztosítani megfelelő frissítésekkel, kétfaktoros autentikációval, biztonsági plugin-ekkel, helyreállítást lehetővé tévő backup-al, load balance technológiával, stb.

Az egyedi fejlesztésű CMS-ekhez ugyanakkor nem léteznek azok az integrációk és pluginek, amikre később szükséged lehet, nincs normális dokumentációjuk, ráadásul az, aki eladta neked ezt a saját fejlesztésű CMS hülyeséget, az jó eséllyel azért tette, hogy a kezdeti bátortalan kis weboldal fejlesztés után egy életre magához láncoljon.

Tanulság: Kisebb ügynökségek és kezdő fejlesztői társulások szokták letenni a voksukat egy-egy technológia mellett egyéni szimpátia alapján. A profik általában ismerik mindegyiket, és az ügyfél üzleti igényeit és lehetőségeit figyelembe véve alkalmazzák azt, ami az adott helyzetben a legjobb választás.

Ne ülj fel ennek a “WP nem biztonságos” hülyeségnek. Ha a Disney-nek és a Fehér Háznak jó, akkor neked is jó lesz. De ha mégsem, akkor Ghost, Contentful, Craft, HubSpot – vagy bármi, csak nem egy saját CMS nulláról!

30. “Összekattogunk valamit Wix-ben és máris van weboldalunk”

Aha. Szuper. Épp csak nem rendelkezik majd azzal a funkcionalitással, ami üzletileg egyáltalán felhelyezné a térképre a vállalkozásodat az online térben. Ha meg igen, akkor fizethetsz a Wix-nek a bővítményekért. Ráadásul, amit “összekattogsz” a Wix, a Squarespace, vagy a Gator segítségével, az messze nem lesz az a szofisztikáltságú oldal, amire a vállalatod online jelenlétét építeni akarod.

Tanulság: A weboldal fejlesztésre nem megoldás az, hogy minden egyes szükséges szereplőt kiveszel a képletből és csináld magad módon beletanulsz. Az amatőrök által petákolt weboldalakban végül minden vacak lesz: design, funkciók, nulla technológia, nyomokban sem létező organikus forgalom, mérhetetlen konverziós arányok. Könyörgöm, a teljes online arculatod alapja a weboldal!…

31. Mindenből van ingyenes, használjuk azt

Oka van annak, hogy egy WP plugin-ért pénzt kérnek, pedig létezik belőle ingyenes is. Bővebb funkcionalitás, rögzített rendelkezésre állású support, folyamatos frissítések. Az ingyenes pluginok között nagyon gyakori, hogy a weboldal indulásának pillanatában működnek ugyan, később azonban a plugin fejlesztője elkezd mással játszani, és a következő WP frissítésnél kártyavárként dől össze az egész weboldal.

Tanulság: Inkább legyen kevesebb funkció, de az legyen profi, mert a professzionális megoldások felfelé húzzák a márkaértéket, az amatőrök meg lefelé. Egy weboldal fejlesztés költségvetésében nem az a 4-5 20 dolláros plugin lesz a nagy költség. Ha tényleg ez számít, inkább várj még egy hónapot és spórold össze azt a 100 dollárt a szép új honlapodra.

32. A weboldal fejlesztés gyorsan megvan

Bár mintákat, CMS-t, e-commerce platformokat használva és a funkcionalitást, illetve a tartalmat szűkítve nagyon fel lehet gyorsítani egy weboldal fejlesztésének folyamatát, maga a kódolás és a sitebuild csak a teljes weboldal fejlesztés mintegy 30 százalékát teszi ki. A folyamat többi része annak a pontos meghatározása, hogy mit fejlesztünk. Üzleti funkciók leképezése az online térbe, struktúra, wireframe, UI design, stb.

Tanulság: Egy sima, pár oldalas weboldal fejlesztés normálisan átbeszélve, látogatói út kitalálva, egy gyorsan reagáló és nem problémás megrendelővel általában 30-40 nap alatt azért kényelmesen megvan, ugyanakkor minél mélyebben szól bele a megrendelő a végtermékbe, annál hosszabb a folyamat.

Ja, és lehetőleg ne roadshow-zz azzal, hogy neked 10 nap múlva weboldal kell, mert csak azt éred el vele, hogy pont a profi szolgáltatók fognak elhajtani és garantáltan zöldfülűeknél kötsz ki!

33. “Az árajánlatban szerepel a tesztelés – na azt vegyük ki, mert inkább elsőre csináljatok tökéletes produktumot!”

Aha. Csakhogy nem ez a folyamat. Amikor elkészül egy oldal, mindig van ugyan belső tesztelés is, de nem ritka, hogy a megrendelő is talál még 50 apró hibát – ami sokszor nem is a weboldal hibája, de az idő attól még azzal is megy, hogy le kell kommunikálni, hogy

“igen, ha 150%-os nagyításon felejted a böngésződet, akkor tényleg nem pixelre olyan lesz az oldal, mint a terveken, hanem a betűk sokkal nagyobbak lesznek”

Pont azért hívják nagyításnak, mert nagyobb betűket csinál…

Tanulság: El kell fogadni, hogy a tesztelési folyamat egy weboldal fejlesztés része. Ez az, amikor amúgy a megrendelő egy csomó dolgot megtanul a vadonatúj oldalának működéséről. Ha megy vele a fejlesztő gárda ideje, akkor azt ki fogod fizetni – mindegy, milyen címszó alatt szerepel az ajánlatban, de ingyen nem lesz.

34. “Hagyjuk ezt a sebesség fétist, akkor is három megás képeket akarok a weboldalra”

A weboldal sebességének komoly hatása van a weboldal üzleti teljesítményére. Minél lasabb egy honlap, annál többen navigálnak el róla, így csökkentve az oldal üzleti teljesítményét.

Tanulság: Értelmetlen versenyezni, hogy kinek 99 és kinek csak 80 a Page Speed Insights pontszáma, de szubjektíven 2-3 másodperc alatt kell, hogy tudjon csinálni valamit a felhasználó az oldalon. Ezért a 2-3 Megabyte-os képeket és videókat célszerű vagy elfelejteni, vagy más módon (például hosztolt videó beágyazásával) hozzáférhetővé tenni az oldalon.

35. “Hosztoljuk a legolcsóbb szolgáltatónál!”

Egy normális hoszting szolgáltató havi díja sem kerül annyiba, mint egy jó vacsora. Ügynökség ugyan ritkán lát olyan megrendelőt, aki néhány ezer forinton filléreskedik, de előbb-utóbb minden webfejlesztő beleszalad egy ilyen ügyfélbe.

Tanulság: Amikor milliós összegeket fizetsz ki weboldalra, akkor ugyan kalkuláld már bele, hogy a hoszting nem havi öt rugó lesz, hanem tizenöt. Cserébe gyorsabb oldalt, jobb minőségű szolgáltatást, magasabb rendelkezésre állást kapsz. Ezek hiányában ugyanis a weboldalad nem fogja ugyanazt a látogatói élményt nyújtani.

Összefoglalás

Ha weboldal fejlesztés előtt állsz, akkor koncentrálj elsősorban az üzleti célokra. Az nem baj, ha van egy mesés víziód arról, hogy hova szeretnél eljutni, ahhoz azonban nem árt egy vérprofi online marketing szakember, hogy ezt a víziót végrehajtható és legfőképpen profitábilis egységekre bontsa számodra, és az üzleti céljaidat szem előtt tartva javasoljon olyan webes technológiákat és fejlesztési stratégiát, ami idővel majd többet hoz a konyhára, mint amennyit visz.

Azzal sem vagy egyedül, ha nem értesz az online-hoz és meg vagy ijedve egy normális ügynökség tempójától. Ez teljesen természetes jelenség, több ilyen ügyfelünk is van. Azonban ilyenkor a fokozatos tájékoztatás, a tanulás a megoldás, nem pedig az, hogy csinálsz olyat, ami már akkor is elavult volt, amikor nagyi érettségire készült. Az online világ egyre bonyolultabb, drágább és a verseny is egyre nagyobb – de még mindig lehet jól csinálni, márkát építeni, árbevételt generálni… A titok mindössze egyetlen szó: minőség!

Ha ismersz olyat, aki weboldal fejlesztés előtt áll, és a fenti tévhitek valamelyikének képzeletbeli világában él, akkor kérlek, küldd el neki ezt a cikket, egyébként pedig sok sikert a stressz-mentes webfejlesztéshez; ne feledd, sosincs vége – de ettől még produkálhat szuper megtérülést!

Érdekel a véleményed:

Avatar for Dr. Kádas Péter

Dr. Kádas Péter

Papíron orvos és közgazdász, a valóságban vállalkozó, befektető, Golden Blog Díjas blogger.

Összes bejegyzés tőle:Dr. Kádas Péter
HA EZ A BEJEGYZÉS MUTATOTT ÚJAT,
A 7Blog a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmaz, melyet a honlap használatával Ön tudomásul vesz.
Bővebben
>