Empátia

Empátia

Az empátia jelentése az a képesség, hogy mások érzéseit képesek vagyunk megérteni és átérezni. Az empátia alapvető szociális képesség, mely kisebb-nagyobb mértékben majdnem minden emberben megvan. Az empátiára képtelen embert pszichopatának nevezzük – a fogalom olyan embereket jelöl, akik képtelenek beleélni magukat a másik ember érzelmi szituációjába és nem éreznek megbánást saját tetteik következményével kapcsolatban sem.

Az empátia jelentősen csökkent szintje, vagy hiánya lehet a tünete, vagy velejárója más pszichiátriai betegségeknek is, például: Asperger-szindróma, nárcisztikus személyiségzavar, borderline személyiségzavar, vagy autizmus.

Az empátia hiánya még a normális, hétköznapi életet élő – pszichiátriai zavarokkal nem diagnosztizált – embereknél is viszonylag könnyen felismerhető. Az alacsony empátiával bíró személyek jellemzően képtelenek uralkodni saját érzéseiken, másokat gyakran túlságosan érzékenynek tartanak, érzelmileg túlreagálnak dolgokat, nem képesek belátni saját hibáikat és gyakran változtatják meg emberi kapcsolataikat – akár a hozzájuk legközelebb állókkal is -, valamint gyakran kritikusak másokkal szemben.

Az empátia kialakulása

Az empátia részben veleszületett, részben szerzett képesség és a közhiedelemmel ellentétben tudatosan fejleszthető. A művelt, tanult emberek empátiája általában magasabb a tanulatlanokénál, de fejleszthető az empátia tisztelettudó vitákkal, gyakori visszajelzés-kéréssel és az előítéleteink önvizsgálatával is. Az empátiáért felelős agyi struktúrák a tükör-neuronok, melyek létezésére először egy majmok vislekedését vizsgáló kísérletben véletlenül derült fény.

Az egyelőre csak korlátozottan ismert működésű tükör-neuronok jelen vannak az agy számos területén, többek között a motoros cortex-ben és az úgynevezett insula-ban is. Egyes kutatások szerint a tükör-neuronoknak és speciálisan az insulának nevezett agyterületnek jelentős szerepe van az addikcióban is: azon dohányosok például, akiknek valamilyen oknál fogva sérült az insula-juk, egyszerűen “elfelejtettek” dohányozni, vagyis a korábban erős addikciójuk megszűnt.

Az empátia jelentése ezek szerint messze túlmutat az együttérzés képességén és valószínűleg sokkal szélesebb körű társadalmi interakciós mintázatokban játszik szerepet.

Az empátiát már gyermekkorban eltanuljuk, de később, felnőttként hajlamosak vagyunk ezt részben elfelejteni.

Empátia az üzleti életben

Az empátia jelentősége az üzleti élet szinte minden területén hatalmas, ami nem meglepő, hiszen az üzleti élet szociális interakciókon alapul. Az értékesítés során a magas szintű empátiával rendelkező emberek könnyebben megértik tárgyalópartnereik érzéseit és sikeresebben idomulnak értékesítési célpontjaik igényeihez. A marketingben a kreatív empátia egy olyan képesség, mely lerövidíti és hatékonyabbá teszi az adat-alapú tevékenységeket, javítja a marketing üzenetek minőségét és célba jutattását és segíti az optimalizációs törekvéseket.

Az inbound marketing előtérbe kerülésével az empátia jelentése a marketing vonatkozásában egyre inkább a sikerrel válik egyenlővé. A vásárlókat információkkal, hasznos tanácsokkal, oktatási anyagokkal ellátó inbound marketing tartalomfejlesztési törekvéseinek alapja a vásárlók helyzetének empátiával törtőnő nagyon részletes megértése. Amennyiben érdekel, mire képes az empátia a marketing területén, érdemes átolvasni ezt a Cleveland Clinic-ről szóló case study-t.

Empátia versus szimpátia

Az empátia és a szimpátia fogalmait gyakran keverik: nem két ellentétes fogalomról van szó, hiszen az empátia jelentése lényegében együttérzési képesség, míg a szimpátia egy másik ember iránt érzett vonzódást, vagy legalábbis rokonszenvet jelent.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...