A marketing fogalma az üzleti életben egy olyan kifejezés, amely a termékek, szolgáltatások és azok vevői közötti kapcsolatok kezelésével foglalkozik. A marketing egy olyan terület, amely általában az üzleti stratégia része, és az üzleti sikerek valódi kulcsa lehet. Bár a közhiedelemben ez egy újdonságnak számító tudomány, a valóságban a marketing története azonban több száz évre nyúlik vissza, és számos érdekes mérföldkővel bír.
A marketing születése
A marketing fogalmának kialakulása az 1800-as évekre nyúlik vissza, amikor az iparosodás és a városiasodás megjelent. Ebben az időszakban a termelők a termékeiket a lehető legnagyobb számban akarták értékesíteni, így új módszereket kerestek az eladások számának növelésére.
Az 1900-as évek elejére a marketing már a modern üzleti élet meghatározó területévé és bevett gyakorlatává vált. Ekkortájt a marketing megjelenésének egyik legfontosabb mérföldköve volt a Ford T Model piaci bevezetése. Az autógyártásban végzett jelentősebb mértékű hatékonyságjavításoknak köszönhetően a Ford elérte, hogy a termelési költségek jelentősen csökkenjenek, ami lehetővé tette, hogy az autógyár a termékeit szélesebb rétegek számára tegye elérhetővé.
A tömegtermelés és az új piaci lehetőség generálása azonban azonnali értékesítésik kényszert is jelentett a Fordnak. Az eladások gyors felfuttatása érdekében Henry Ford egy új módszert alkalmazott, amelyet bizonyos piaci szegmensekben a mai napig alkalmaznak az üzleti életben: ez a hívószó pedig nem más volt, mint…
Az alacsony ár
A Ford Model T autó ára sokkal alacsonyabb volt, mint a versenytársaké, így elérhetővé vált az átlagember számára is. Ezzel a marketing stratégiával Ford sikeresen pozícionálta a T Modellt – és ezzel együtt a Ford márkát is – az átlagjövedelemmel bíró széles tömegek előtt; a marketing fogalma pedig örökre megváltozott.
Mass marketing
Az 1900-as években a marketing további mérföldköve volt a „mass marketing”, azaz a tömeges marketing kialakulása (a kifejezést lefordítva elvétve használják, a mass marketing fogalma itthon is az angol kifejezéssel terjedt el a szakmában és a gazdasági szakzsargonban). A mass marketing felismerése, hogy a megfelelő csatornák használatával a fogyasztók tömegeivel lehet megismertetni egy-egy új terméket.
A mass marketing a sajtó, a rádió és az újságok használatára épült, és a termékek egyen-reklámozásával és fűnyíróelv-szerű promóciókkal támogatta az eladásokat. A mass marketing megközelítése manapság az online technikák magasabb hatékonysága miatt ma egyre csekélyebb jelentőséggel bír.
A marketing fogalma a XX. század közepén
4P, 5P, 7P
Az 1960-as években a marketing fogalma elkezdett standardizálódni és ezzel együtt egy új szemlélet alakult ki, amely az ún. marketingmixet állította a középpontba. Ebben az időszakban a termékek fejlesztése, az értékesítési helyszínek megválasztása, a promóciók és az árak finomhangolása egységes stratégia részét képezték. A marketingmix megközelítésének négy elemét – a terméket, az árat, a helyet és a promóciót – gyakran az 4P-ként emlegették.
A marketingmix megközelítéssel azonban több probléma is akadt: egyrészt teljes körűen informált, maximálisan racionális vásárlókat feltételezett – holott egyrészt az emberek vásárlási döntéseit érzelmek és különböző pszichológiai faktorok befolyásolják, másrészt még ma, a mobiltelefonok korában sincsenek tökéletesen informált vásárlók. A másik probléma a marketingmix elmélettel az volt, hogy a piacot rigid, statikus szegmensekre osztotta és nem vette figyelembe sem az egyéb gazdasági-társadalmi tényezőket, sem a piac állandó változását. Leginkább a corporate világban használták a módszert és…
…a 4P-5P-7P modellnek nem elhanyagolható szerepe volt a MARKETING BULLSHIT fogalmának kialakulásában!
Fogyasztóközpontú marketing
Az 1980-as években a marketingben egy új szemlélet alakult ki, amelynek középpontjában a fogyasztói igények és vágyak álltak. Ez a szemlélet az ún. fogyasztóközpontú marketing fogalma, melynek az volt a célja, hogy
a termékeket és szolgáltatásokat a fogyasztók igényeihez igazítsák.
A stratégia lényege, hogy ahelyett, hogy vakon és süketen tartott elefántcsont tornyokban találjuk ki, hogy mi kell a népnek, inkább kérdezzük meg őket és ezzel érjünk el alacsonyabb marketing költségek mellett nagyobb elégedettséget a vásárlók körében.
Marketing a XXI. században
Az elmúlt évtizedekben a marketing fogalma további fejlődésen ment keresztül – jellemzően az online és a digitális marketing terén. Az internet megjelenése és elterjedése lehetővé tette az online piacterek megjelenését, az online reklámokat és marketing kampányokat, valamint az ügyféladatok kezelését. A mobiltelefonok elterjedésével pedig lényegében mindenkinek a zsebébe egy számítógép került, ami hatalmas mennyiségű adattal vértezte fel a legújabbkori marketinget.
A marketing fogalma legutóbb az inbound marketing megjelenésével változott hatalmasat. Az inbound marketing iskola felismerte, hogy a vásárlók pillanatnyi tevékenységét megakasztó reklámok hatékonysága marginális ahhoz a fajta makretinghez képest, ami ahelyett, hogy kontrollálatlanul tolja a vásárlók arcába a számukra irreleváns termékeket, inkább segíti őket akkor és úgy, amikor és ahogy a pillantyi érdeklődésük ezt megkívánja.
A marketing számos nagy szakembert termelt ki az évtizedek során, akik gondolataikkal, módszereikkel, taktikáikkal hozzájárultak a szakma fejlődéséhez. Az egyik legismertebb marketing szakember a Harvard Egyetem tanára, Philip Kotler, aki a modern marketing alapelveit és elméletét fejlesztette ki. Kotler megalkotta az ún. SWOT-analízis módszerét, amely a vállalat erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és fenyegetéseit vizsgálja.
Egy másik neves marketing szakember – szintén a Harvard Egyetem tanára -, Theodore Levitt volt. Levitt úttörő munkát végzett a fogyasztóközpontú marketing fogalmának kialakítása tekintetében és arra sarkallta a szakembereket, hogy a vállalatok a fogyasztók igényeihez igazítsák a termékeiket és szolgáltatásaikat.
A marketig fogalma a modern üzleti életben
A marketing ma is a termékek, szolgáltatások és vevők kapcsolatának kezelésével foglalkozik, maga a marketing fogalma és „kiterjedése” azonban a digitális marketing eljövetelével teljesen megváltozott és egyre meghatározóbbá vált a vállalatokon belül.
A marketing fogalma nem csak az üzleti stratégia részévé vált, hanem egyenesen az értékesítést támogató adatok elsőrendű forrásává is. A marketing ma abszolút nélkülözhetetlen egy cég egészséges működéséhez és a skálázhatóság (a cég növekedését hívják így a szakzsargonban) eléréséhez.