5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y
Ta Te Tr

Targeting

Targeting

A targeting, vagy targetálás a marketing szaknyelvben célzást jelent. Nagyon gyakran használt kifejezésről van szó, ezért is magyarosodott az angol targeting szó és sok helyen már targetálásként találkozhatsz vele. A célzás itt nem mást jelent, mint a marketing üzenetek célba juttatását a megfelelő piaci szegmensnek.

A régi időkben

A nem digitális marketing korában a célzásnak ugyanúgy jelentősége volt, a lehetőségek azonban igen korlátozottak voltak; egy TV-reklám, vagy egy óriásplakát esetében nem nagyon van lehetősége a hirdetőnek megcélozni a számára releváns szegmenst, aki látja a hirdetést, az látja, aki meg nem, az nem. Ugyancsak lehetetlen volt ezekkel az offline hirdetési formátumokkal mérni és finomhangolni az üzeneteket, a digitális marketing azonban teljesen felrúgta a játékszabályokat a targeting tekintetében.

Targeting a digitális marketingben

Az online hirdetések nagy többségét remekül lehet célozni. Mind a Google keresőhirdetései, mind a közösségi média platformok hirdetései hatalmas adattömegre támaszkodnak, így remekül megcélozhatóak a célcsoport tagjai nemük, koruk, érdeklődésük, vagy épp geolokációjuk alapján. A megfelelő célzás a hirdetőknek olcsóbb hirdetési lehetőséget, míg a célcsoportnak relevánsabb hirdetéseket jelent, azaz a hirdetések mindkét oldala profitál a professzinálisan kivitelezett targeting révén.

A célzás még szofisztikáltabb lehetőségei

Nem csak a személyes jellemzők alapján van lehetőség a targetálásra, hanem viselkedési alapon is, azaz egy adott célközönség az alapján is finomhangolható, hogy mit csinált, vagy épp nem csinált. Vegyünk példának egy webshopot, ami kismama termékeket értékesít. Amennyiben ez a webshop ki tudná találni, hogy melyik látogatójuk várandós és melyik esett már át a szülésen, úgy mindegyüknek az adott élethelyzetre releváns termékeket tudna kínálni.

Amennyiben ezen a webshopn van egy kvíz, vagy esetleg egy feliratkozó popup, úgy a webshop be tudja kérni ezeket az adatokat és a továbbiakban fel tudja használni a még pontosabb targeting érdekében.

Ugyanígy lehet a targeting során úgynevezett kizáró közönségekkel is operálni, vagyis kivenni a célcsoport bizonyos tagjait a hirdetések célzásából. Például nem feltétlenül lenne érdemes a hónap 28-án hó végi leárazást hirdetni olyanoknak, akik már rákattintottak erre a hirdetésre és vásároltak is a webshopban. Ilyenkor a webshop vásárlóinak ezt a körét a Google vagy a Facebook hirdetések köréből szépen automatikusan ki lehet zárni, így nem csak a webhsop tűnik „okosabbnak” – mert nem hirdet azokra, akik már túlvannak a vásárláson -, hanem a hirdetések költsége is csökkenni fog, hiszen kevesebb embernek kell megmutatni az adott hirdetést.

Targeting a social mediában

A közösségi platformok rengeteg adattal rendelkeznek a felhasználóikról, így értelemszerűen – ezt az adatot „kölcsönadva” a hirdetőknek – széles körű targeting lehetőségeket biztosítanak. A Facebook-on például korábban 11 kampánycél volt elérhető, amit 2024 januárjában a legnagyobb közösségi média platform hatra csökkentett. A célzási lehetőségek változása teljesen megszokott és 2024 első felében a legtöbb hirdetési platformon erősen eltolódott az AI-alapú célzások felé.

A hirdetések célzásának jövője

Míg korábban a paraméter-alapú célzásokat használták a hirdetés menedzserek, addig ma már mind a Google, mind a Facebook olyan minőségű AI-alapú hirdetésekkel rukkolt elő, amelyek jobb eredményeket képesek felmutatni, mint a paraméter-alapú emberi célzás. A Google esetében a Performance Max, míg a Facebook-nál az Advantage Plus kampányok lettek uralkodóak – mindkettő AI-alapú célzással dolgozik.

Nagyjából ezek a fajta black box jellegű, AI-al működő hirdetési célzások tűnnek most a targeting jövőjének is. Egyszerűen túl sok olyan adat van az AI birtokában, amiknek a révén sokkal hatékoyabban meg tudja célozni a vásárlásra nagyobb valószínűséggel rávehető célcsoportokat, mint bármilyen emberi piac-szegmentálás és kézi célzás.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...