5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y
Ta Te Tr

Technikai SEO

Technikai SEO

A technikai SEO egy weboldal és az azt kiszolgáló szerver működésének optimalizálását jelenti annak érdekében, hogy a keresőmotorok előnyben részesítsék az adott weboldal tartalmait. A gyakorlatban minden weboldal kisebb-nagyobb mértékben eltér a keresőmotorok és a látogatók számára optimális struktúrától, azaz nincs tökéletesen „technikai SEO-zott” oldal, és ha lenne sem feltétlenül nyújtana olyan böngészési élményt, amit a tulajdonosa kívánatosnak tartana.

Ugyanakkor érdemes törekedni arra, hogy bármely weboldal kiváló böngészési élményt nyújtson, ugyanakkor könnyen értelmezhető legyen a keresőmotorok crawler bot-jai számára is, ez ugyanis idővel előkelőbb helyezések és magasabb organikus forgalom formájában térül meg.

Bár a technikai SEO számos aspektusa kezelhető például a front-end WordPress SEO beállításainak keretében, egy csomó más beállításhoz már fejlesztői tudás szükséges.

A technikai SEO evi háttere

A keresőmotorok priorizálják azokat az oldalakat, amik megfelelnek bizonyos követelményeknek: gyorsan töltődnek be, biztonsági tanúsítvánnyal rendelkeznek, jól strukturáltak, vagy épp reszponzív kialakításúak. A technikai SEO általában egy audittal kezdődik, melynek során a SEO szakemberek speciális szoftverekkel feltárják egy weboldal technikai hibáit, majd nekilátnak a javításoknak. A leggyakrabban előforduló technikai SEO hibák a következők:

Jellemző technikai SEO hiányosságok

SSL hiánya

A Secure Sockets Layer (SSL ) egy olyan biztonsági technológia, amely titkosított kapcsolatot hoz létre a webszerver és a böngésző között. Az SSL-t használó webhelyet onnan lehet felismerni, hogy az URL címe http:// helyett https:// betűkkel kezdődik. A Google 2014-ben tette nyilvánvalóvű, hogy az SSL-tanúsítvánnyal rendelkező weboldalakat előnyben fogja részesíteni a találati oldalakon, azaz a biztonságos kapcsolaton keresztül kommunikáló oldalakat feljebb fogja sorolni.

Reszponzivitás hiánya

A reszponzivitás, azaz a bármely eszközön hibátlan böngészési élményt nyújtó kialakítása Google mobile-first kezdeményezéséből fakad. Amennyiben egy weboldal nincs mobil eszközökre (is) optimalizálva, jó eséllyel hátréb fog sorolódni a keresők találati listáján.

Lassú weboldalak

A keresőmotorok előnyben részesítik a gyorsan betöltődő webhelyeket: az oldalsebesség fontos rangsorolási jelnek számít. Egy weboldal asztali gépekről és moil eszközökről mért sebessége bárki által ellenőrizhető az ingyenes Page Speed Insights eszközzel. A sebesség nem egyetlen tényezőtől függ, így a technikai SEO optimalizálás során fel kell kutatni és ki kell javítani az olyan, lassulást eredményező komponenseket, mint a túl nagy méretű kód, a lassú kiszolgáló, vagy épp a túl nagy méretű média elemek.

Strukturált adatok (Schema markup) hiánya

A strukturált adatmegjelölés olyan kód, mely segít a keresőmotoroknak standardizált módon megérteni a weboldal tartalmát. Ezek az adatok segíthetnek a keresőmotoroknak abban, hogy hatékonyabban indexeljék weboldalt, és relevánsabb találatokat adjanak. A strukturált adatok emellett a keresési eredményeket a „rich snippetek” hozzáadásával is javítják – például a strukturált adatok segítségével csillagokat adhatunk az értékelésekhez, árakat a termékekhez, vagy lokációt egy rendezvényhez, amik javíthatják az átkattintási arányt.

Túl sok 404-es oldal

Amikor egy oldal URL-je nem létezik, a kiszolgáló egy úgynevezett 404-es hibával válaszol, azaz jelzi, hogy az adott URL-t nem találja. Ha túl sok ilyen 404-es oldal van egy weboldalon, az a keresőmotoroknak azt jelzi, hogy az oldal elhanyagolt és a tulajdonosa már nem foglalkozik vele – s ha a tulajdonos nem foglalkozik vele, ugyan miért kellene megjeleníteni a tartalmát a top találatok között? A sok 404-es oldalt tartalmazó weboldalakat tehát a keresők leminősítik.

Link átirányított oldalra

Természetes, hogy a tartalmainkban más oldalakra hivatkozunk, csakhogy néha ezek az odlalak is változnak és ilyenkor előfordul, hogy egy-egy link egy átirányított oldalra mutat. Ezt rossz néven veszik a keresők botjai, hiszen a 404-es oldalakhoz hasonlóan a weboldal elhanyagoltságát mutatja. A technikai SEO keretében célszerű ezektől az átirányításoktól megszabadulni.

Canonical problémák

Előfordul, hogy egy weboldalon több URL-en is ugyanaz a tartalom van – tipikus és lényegében elkerülhetetlen ez például webáruházak esetén -, de ahhoz, hogy a tartalmat a keresők ne érzékeljék a nagyon negatívan megítélt duplikált tartalomként, jelezni kell nekik, hogy hol az eredeti tartalom: erre szolgál a rel=canonical cimke, amit az ilyen duplikált oldalaknál célszerű elhelyezni, különben jöhet az oldal visszacsúszása…

Összefoglalás

A technikai SEO egy nagy gyakorlatot és mély szaktudást igénylő feladatkör, ami alapvetően befolyásolja egy oldal tartalmainak megjelenítését a Google és más keresők találati listáján. Ellentétben az onpage SEO frontendről is kezelhető kérdéseivel, belülről dolgozik – sokkal inkább technikai, nem pedig tartalmi kérdéseket érint. Úgy is lehetne fogalmazi, hogy a weboldalad technológiai rétegével foglalkozik. Amennyiben fontos számodra a keresőkből származó organikus forgalom, úgy érdemes időről időre (2-3 havonta) auditáltatni az oldaladat és kijavítani a technikai problémákat.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...