5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

Cookie (Süti)

Cookie (Süti)

A cookie jelentése: süti, azaz egy olyan HTTP kód az online marketingben, amit közvetlenül a webszerver hoz létre a böngésző segítségével a felhasználó számítógépén. A süti a későbbi böngészési események során a benne tárolt adatot képes a kiszolgáló részére visszaadni, vagyis azonosítani a látogatót az adott kiszolgáló felé.

Ezek az apró kódok a legtöbb felhasználó számára alapvetően kényelmi funkciókat látnak el, ugyanakkor – mivel képesek a felhasználók böngészési, online videlkedési adatainak megosztására – a cookie jelentése egyre nagyobb mértékben lett egyenlő az adatbiztonságért aggódók mumusával. Ezeket a követőkódokat a legtöbb böngésző egyébként már nem támogatja és legkésőbb 2023 végéig a technológia teljes mértékben eltűnik.

A sütik működése

A HTTP tranzakcióknak alapból nincsen állapota, ami azt jelenti, hogy minden oldal betöltődése független a korábbi oldalak betöltődésétől. A sütik pont azt teszik lehetővé, hogy egy adott oldal kiszolgálója „emlékezni” tudjon az előzményekre, azaz például egy webshop betöltse a korábban a kosárban hagyott termékeket, vagy felismerje a korábban bejelentkezett felhasználót és előtöltse a már ismert adatait egy űrlap mezőibe.

A 1st party és a 3rd party cookie jelentése

A 1st party cookie (hívják belső cookie-nak is) jelentése nem sokban különbözik a régi módi 3rd party sütiktől (a magyar elnevezés a nem túl rövid harmadik féltől származó süti), de az a kevés elképesztően lényeges:

A különbség, hogy a 3rd party sütiket a nagy hirdetési platformok követőkódjai helyezik el a látogatók számítógépén, így a belőlük származó adat sem a honlap tulajdonsokhoz, hanem a hirdetési platformokhoz jut. Míg a 3rd party sütiket már csak a Chrome böngésző támoagtja – és az sem sokáig -, addig a 1st party sütik használata teljesen elfogadott és általánosan támogatott, mivel a 1st party sütik általában az olyan adatok nyomon követésére használatosak, mint a felhasználók böngészési szokásai, vagy a kosárba tett termékek.

Ez utóbbiak használata általában előnyös mind a felhasználók, mind a weboldalak számára. A felhasználóknak lehetőségük van arra, hogy személyre szabottabb élményt kapjanak a weboldalak használata során, míg a weboldalaknak lehetőségük van arra, hogy javítsák a weboldal látogatói élményét és a felhasználóra optimalizálják a tartalmat.

1st party és 3rd party cookie jelentése magyarázattal

A cookie jelentése jogi szempontból

2015. október 1-től minden weboldal köteles tájékoztatni a felhasználóit a sütik használatáról, valamint beleegyezésüket kérni minden egyes süti használatához. A 2003. C. törvény 155. §-a alapján egyébként már korábban is tájékoztatni kellett a felhasználókat e követőkódok használatáról. A hatályos jogi szabályozásról mgé több információ áll rendelkezésre az Európia Bizottság honlapján.

A sütik története

1994-ben Lou Montulli fejlesztette ki és használta először a cookie-kat. Mint a Netscape Communications munkatársa, Montulli alapvető célja az volt, hogy jobb felhasználói élményt nyújtson a felhasználóknak azáltal, hogy amikor egy látogató, a Netscape honlapjára érkezik, akkor képes legyen eldönteni az oldal, hogy az illető már járt-e ott vagy sem. A kódok apró méretéből származik egyébként a cookie jelentése.

Kezdetben minden támogatott böngésző alapértelmezés szerint elfogadta a cookie-kat, ami azt jelentette, hogy alig volt olyan végfelhasználó, aki tudatában volt azok használatának vagy jelenlétének. 1996 februárjában azonban ez szinte egy csapásra megváltozott, amikor a cookie jelentése, használata, célja és gyáltalan a létezése széles nyilvánosságot kapott egy, a Financial Times által publikált cikk hasábjain – lényegében ekkor kapott egy erősen negatívkonnotációt a cookie jelentése. Az elkövetkező években a média intenzív figyeleme kísérte a sütiket és a használatukból adódó adatvédelmi kockázatokat.

Később, a témának a nyilvánosság felszínén tartása révén az Internet Engineering Task Force (IETF) kapta azt a feladatot hogy hivatalos cookie-specifikációt hozzon létre, azonban az iparág vezető böngésző-fejlesztői (ekkor éppen a Microsoft és a Netscape) nem követték ezeket a javaslatokat, és továbbra is engedélyezték a harmadik féltől származó nyomkövető cookie-kat – például az online hirdetőktől.

A cookie-k üzleti jelentősége

Egy vállalkozás szempontjából a sütikről azt kell tudni, hogy részletes jogi szabályozás alá esnek a fejlett Világ minden országában – így Magyarországon is. A sütik elhelyezéséhez kapcsolódó beleegyezést mindannyian láttuk már millió weboldalon, mára azonban kialakult a sütik elhelyezéséhez kapcsolódó hozzájárulások kezelésének egy sokkal fejlettebb gyakorlata, méghozzá a cookie policy elveit a gyakorlatba átültető CMP-k (Cookie Management Platformok) révén.

A sütik jövője

A legnépszerűbb böngészőnek számító Google Chrome-on kívül a legnagyobb böngészők már 2021-ben felhagytak a sütik támogatásával és hasonlóra készül a Google is legkésőbb 2023-ban, így elmondható, hogy a (3rd party) cookie jelentése ma már nem más, mint egy elavult technológia. 2022 elején a Google több olyan lehetséges alternatívát bejelentett a cookie kiváltására, melyek amellett, hogy adataik közvetlenebb kontrollját teszik lehetővé a felhasználók számára, megőrzik a cokkie-k nyújtotta kényelmet is. Ilyen technológia volt a komoly azonnali negatív visszhangot kiváltott és ennek nyomán felfüggeszetett FLoC, majd a Privacy Sandbox egyéb kezdeményezései.

2022 elején még nem világos, milyen technológia fogja kiváltani a korábbi követőkódokat, de mivel a teljes digitális iparág ezekre a kódrészletekre épül, valamilyen megoldásban meg kell majd egyeznie a piac nagy szereplőinek, a tech vállalatoknak és a szabályozó hatóságoknak; ellenkező esetben drasztikusan dráguló hirdetési költségekkel, egyre kevésbé releváns hirdetésekkel, rosszul célzott és zavaró reklámokkal és dráguló online kereskedelemmel nézünk majd szembe.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...