5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

FLoC

A FLoC jelentése: Federated Learning of Cohorts. A FLoC a Google által létrehozott webes követési technológia, mely az érdeklődés-alapú hirdetések megjelenítését tette volna lehetővé a First-party Cookie-k kivezetését követően – a Google állítása szerint legalább 95%-os hatékonysággal. A FLoC a Google Privacy Sandbox nevű kezdeményezésének keretében került kifejlesztésre, mely egyébként más hirdetési technológiai újításokat is tartalmazott. Lényege, hogy érdeklődés alapú csoportokba szervezi a Chrome böngészőjének használóit, ahol az egyes felhasználók identitása és személyes adatai rejtve maradnak, ugyanakkor a hirdetők az egyes kohorszokra képesek lesznek érdeklődés alapján célozni.

Rövid életútja

A Google 2021 Márciusában kezdte meg a technológia tesztelését a Google Chrome böngészőben a harmadik feles sütik (cookie-k) kiváltására. A technológia erős negatív visszhangot váltott ki, így pár hónappal később, 2021 Júliusában a Google csendben felfüggesztette a fejlesztést. A kezdeményezést több okból is kritizálta az Electronic Frontier Foundation és a DuckDuckGo és komoly tröszt-ellenes választ is kiváltott a nemzetközi sajtóban.

Fogadtatás

A technológiával szemben foglalt állást a The Verge nevű szaklap, az Economist, a GitHub pedig egyszerűen csak letiltotta a FLoC-ot az oldalain, majd beállt a sorba az Amazon, a WholeFoods, a Zappos és számos egyéb technológiai vállalat is. Lényegében egyetlen böngésző sem akadt a Chrome-on kívül mely pozitívan fogadta volna az új mérési technológiát, így az egész kezdeményezés gyorsan elhalt. A 2021 Augusztusi Crome frissítés már elavultként cimkézte a kezdeményezést, ugyanakkor a kód még benne maradt a böngészőben.

Érdekesség, hogy nevével ellentétben a FLoC egyáltalán semmilyen federated learning algoritmust nem tartalmazott…

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...