5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

First name

A first name jelentése: keresztnév. Angolul hívják még given name-nek és surname-nek is. Az angol nyelvben a név sorrendisége az úgynevezett Nyugati sorrendet követi, vagyis a név első tagja a keresztnév – ebből a sorrendiségből ered a first name jelentése. Ugyanez a nyugati sorrend van használatban Észak- és Dél-Amerikában, Indiában, Ausztráliában, Új-Zélandon és a Fülöp-Szigeteken.

Melyik a first name?

First name = Keresztnév

A magyar nyelvben is használatos, úgynevezett Keleti sorrend jellemző még Kínában, Japánban, Koreában, Taiwan-on, Malájziában, Szingapúrban, Vietnámban és India egyes területein is.

Magyarországon az anyakönyvezhető utónevek listáját az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 44. § (3) bekezdése) szabályozza. Hazánkban kizárólag az MTA Nyelvtudományi Intézete által jóváhagyott keresztnév (az angolszász területen ez a first name) jegyezhető be a születési anyakönyvbe, kivéve, ha a megszületett gyermek valamely nemzetiséghez tartozik.

Eltérő szabályok vonatkoznak továbbá a nem Magyarország területén élő magyar állampolgárokra, és a külföldi állampolgárok Magyarországon született gyermekeire. Az MTA hivatalos listája évről-évre bővül és 4400-nál is több regisztrált keresztnevet tartalmaz.

A fentiekből következik a last name jelentése is:

Last name = Vezetéknév

A first name, last name jelentése tehát: keresztnév, vezetéknév – ebben a sorrendben, azaz a nyugati rend szerint.

First name jelentése a marketingben

Talán meglepő, hogy egy marketing szótárban egyáltalán megtalálható a „first name jelentése” szócikk, ennek ugyanakkor nyomós oka van. A névnek – és ezen belül is a keresztnévnek – komoly jelentősége van az online marketing területén.

Elsősorban az e-mail marketing automatizációk dolga ugyanis, hogy – legyen szó akár webshopról, akár egy B2B weboldalról – a látogatókat az elköteleződés egy későbbi fázisába juttassák el. Amennyiben egy weboldal, vagy webshop a látogató szemében érdemessé válik arra, hogy a látogató megadja az e-mail címét, vagy feliratkozzon egy hírlevélre, úgy nagyon melegen ajánlott begyűjteni az illető nevét is, ugyanis később ez az adat a marketing automatizációban felhasználható – ráadásul aranyat ér.

A név – és megannyi más adat is – az online marketingben a perszonalizáció révén képes termőre fordulni. A first name jelentése például a kiküldött e-mail üzenetek tárgysorában, vagy tartalmi részében is felhasználható és egy személyre szabottabb, minőségibb élményt nyújt a látogatóknak.

Hogyan használjuk a marketingben?

A keresztnév használata az online marketingben igazi aranybánya lehet – de csak ha jól csináljuk. Gondolj csak bele, milyen jó érzés, amikor belépsz a kedvenc kávézódba, és a pultos nem csak, hogy emlékszik a nevedre, de már kezdi is készíteni a megszokott kávédat. Ez az a szintű személyesség és figyelmesség, amit a keresztnévvel az online térben is megvalósíthatunk.

Kezdjük az alapokkal: a keresztnév használata az ügyfélkapcsolatokban nem új keletű dolog, de az online világban is hatalmas lehetőségeket rejt. Az e-mail marketingnek például az egyik klasszikus eszköze, hogy az üzeneteket személyre szólóvá teszi. Ez nem csak annyit jelent, hogy „Kedves Péter!”-rel kezdődik a levél, hanem ennél sokkal többet: az igazán ügyes marketingszakemberek olyan tartalmat állítanak össze, amely nem csak a nevet, de a címzett korábbi viselkedését, érdeklődési körét és vásárlási szokásait is figyelembe veszi és felhasználja a perszonalizációra.

Az online világban a keresztnévvel való megszólítást egyelőre az e-mail makretingben, az sms marketingben és a chat-marketingben használják; és nem véletlen, hogy máshol nem. Egy weboldalon is nyugodtan ki lehetne írni a látogató nevét, ez azonban már inkább ijesztő és visszatetsző, mint személyes.

Egy jól megírt, személyre szóló üzenet sokkal nagyobb eséllyel kelt ugyan érdeklődést, mint egy általános megfogalmazás, a first name használatát azonban nem szabad túltolni. Hasznlni kell és lehet is, hisezn egy olyan világban, ahol az emberek nap mint nap hatalmas mennyiségű reklámmal és információval találkoznak, a személyesség híd lehet a figyelem és az érdeklődés között.

Túltolni azonban nem szabad, hiszen a keresztnév használatának etikai oldalát sem szabad figyelmen kívül hagyni. Az adatvédelem és az adatbiztonság kulcsfontosságú tényezők, amiket minden marketingtevékenység során szem előtt kell tartani. Az ügyfelek bizalmának elnyerése és megtartása érdekében ugyanis a személyre szabottságnál is fontosabb, hogy tiszteletben tartsuk a magánéletüket és csak megfelelően kezelt adatokat használjunk fel.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...