A first name jelentése: keresztnév. Angolul hívják még given name-nek és surname-nek is. Az angol nyelvben a név sorrendisége az úgynevezett Nyugati sorrendet követi, vagyis a név első tagja a keresztnév – ebből a sorrendiségből ered a first name jelentése. Ugyanez a nyugati sorrend van használatban Észak- és Dél-Amerikában, Indiában, Ausztráliában, Új-Zélandon és a Fülöp-Szigeteken.
Melyik a first name?
First name = Keresztnév
A magyar nyelvben is használatos, úgynevezett Keleti sorrend jellemző még Kínában, Japánban, Koreában, Taiwan-on, Malájziában, Szingapúrban, Vietnámban és India egyes területein is.
Magyarországon az anyakönyvezhető utónevek listáját az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 44. § (3) bekezdése) szabályozza. Hazánkban kizárólag az MTA Nyelvtudományi Intézete által jóváhagyott keresztnév (az angolszász területen ez a first name) jegyezhető be a születési anyakönyvbe, kivéve, ha a megszületett gyermek valamely nemzetiséghez tartozik.
Eltérő szabályok vonatkoznak továbbá a nem Magyarország területén élő magyar állampolgárokra, és a külföldi állampolgárok Magyarországon született gyermekeire. Az MTA hivatalos listája évről-évre bővül és 4400-nál is több regisztrált keresztnevet tartalmaz.
A fentiekből következik a last name jelentése is:
Last name = Vezetéknév
A first name, last name jelentése tehát: keresztnév, vezetéknév – ebben a sorrendben, azaz a nyugati rend szerint.
First name jelentése a marketingben
Talán meglepő, hogy egy marketing szótárban egyáltalán megtalálható a „first name jelentése” szócikk, ennek ugyanakkor nyomós oka van. A névnek – és ezen belül is a keresztnévnek – komoly jelentősége van az online marketing területén.
Elsősorban az e-mail marketing automatizációk dolga ugyanis, hogy – legyen szó akár webshopról, akár egy B2B weboldalról – a látogatókat az elköteleződés egy későbbi fázisába juttassák el. Amennyiben egy weboldal, vagy webshop a látogató szemében érdemessé válik arra, hogy a látogató megadja az e-mail címét, vagy feliratkozzon egy hírlevélre, úgy nagyon melegen ajánlott begyűjteni az illető nevét is, ugyanis később ez az adat a marketing automatizációban felhasználható – ráadásul aranyat ér.
A név – és megannyi más adat is – az online marketingben a perszonalizáció révén képes termőre fordulni. A first name jelentése például a kiküldött e-mail üzenetek tárgysorában, vagy tartalmi részében is felhasználható és egy személyre szabottabb, minőségibb élményt nyújt a látogatóknak.