5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

PPC

PPC

A PPC jelentése: Pay-Per-Click, vagyis az online marketing eszköztáron belül a kattintás alapú hirdetési megoldásokat jelenti. A PPC hirdetések lehetővé teszik a vállalkozásoknak, hogy hirdetéseiket elhelyezzék a keresőmotorokban és különböző weboldalakon, és csak akkor fizessenek, ha valaki rákattint a hirdetésre.

A PPC egy nagyszerű lehetőség különböző vállalkozások számára, hogy elérjék a célközönségüket, és javítsák az online jelenlétüket.

PPC hirdetés például a Google keresőhirdetései, vagy a Facebook hirdetések bizonyos kampánycélokra beállított hirdetéseinek többsége. A PPC modell lényege, hogy az, hogy a hirdetés hol és hányszor jelenik meg, az nem a hirdető kockázata – hiszen a hirdető csak a megvalósult kattintásért fizet.

A PPC működése

Amellett, hogy rengeteg PPC platform létezik, a PPC jelentése legjobban talán a Google keresőhirdetésein keresztül érthető meg, hiszen ezzel mindannyian szinte nap, mint nap találkozunk:

Minden alkalommal, amikor valaki rákeres egy olyan szóra, vagy kifejezésre a Google-ben, melyre lenne hirdető, akkor lezajlik egy aukció a Google rendszerében. Az aukció során a Google 5 paramétert vesz figyelembe, tehát nem feltétlenül a legmagasabb licit lesz a nyerő.

Az öt paraméter a következő:

  • Hirdetési licit
  • Hirdetés minősége (quality score)
  • Ad asset-ek
  • Ad rank
  • Kontextus

A hirdetési licit az a beállított maximális költség, amennyit a hirdető még hajlandó fizetni a hirdetés megjelenéséért.

A hirdetés minősége, vagyis a Quality Score egy összefoglaló értékítélet a Google részéről azzal kapcsolatban, hogy milyen minőségű a hirdetés és a kapcsolódó landing oldal, az mennyire relevéns a felhasználók számára.

Az ad asset-ek olyan kiegészítések, melyeket a hirdető hozzáadhat a hirdetéshez (például: telefonszám). A Google pedig értékeli a relevanciát és a fókuszált célzást, így releváns ad asset-ekkel akár kisebb licittel is meg lehet nyerni egy ilyen aukciót.

Az ad rank egy minőségi mutató, melyet a Google kalkulál a hirdetés alapján.

Végül, a kontextus egy szubjektív mutató, mellyel a Google biztosítja, hogy az adott keresésre mutatott hirdetés az adott időpontban, az adott eszközről, stb. a lehető legrelevánsabb legyen.

Modellek

A PPC jelentése alapvetően két, némileg eltérő hirdetési modellt is takar az online hirdetési felületeken, az egyik a fix áras (úgynevezett flat-rate) modell, a másik az aukció-alapú (bid-based) modell.

Fix áras PPC hirdetések

A fix áras modellben a hirdető egy előre egyeztetett árat fizet minden kattintásért, ami a hirdetési felületről érkezik. A hirdetők megkülönböztetik a felületeik értékesebb részeit, ahonnan nyilván magasabb áron biztosítanak kattintásokat a hirdetőknek, mint a kevésbé értékes felületekről (például egy kategória oldal aljáról); mindez azonban manuális. A leggyakrabban önálló hirdetés-menedzsment rendszerrel bíró nagy médiafelületek alkalmazzák a fix áras módszert és a hirdetők is jellemzően ugyancsak nagyobb vállalatok.

A fix áras modell eltűnőben van, hiszen a minden médium által külön fejlesztgetett és reszelgetett hirdetési rendszereket mára felváltották a szolgáltatásként biztosított hirdetési rendszerek, melyek rendszerint a modernebb aukció-alapú megközelítést alkalmazzák, így a PPC jelentése is egyre inkább a valós idejű aukciós hirdetési rendszereket takarja.

Aukció-alapú PPC hirdetések

Míg a fix áras hirdetési modellek sokkal inkább hasonlítottak az újsághirdetések modelljéhez, a PPC jelentése a technológia fejlődésével megváltozott. Ma már a sokkal modernebb megközelítést az aukció-alapú modellek jelentik, ahol a hirdetők különböző automatikus szabályokat állíthatnak be a hirdetéseik megjelentetésére. Az aukció alapú modellnél több hirdető verseng ugyanazért a megjelenésért és az a hirdető nyer, amelyik a legmagasabb helyezést éri el a hirdetési felület rangsorában, ahol az ár lényeges – de nem kizárólagos – szempont.

Az aukció-alapú rendszerek nem feltétlenül a legmagasabb ajánlatot tevő hirdető hirdetését fogják megjeleníteni, hiszen amennyiben például a hirdetés céljául szolgáló oldal rossz minőségű, úgy a hirdetési felület üzemeltetője hosszú távon veszíthet a bolton, hiszen irreleváns oldalra küldi a felhasználóit. A végső rangsort így az ajánlott áron kívül minőségi tényezők is befolyásolják. Ilyen hirdetési rendszert alkalmaz – sok egyéb online felület mellett – a Google Ads, a Facebook és a Twitter is.

A modern marketingben a PPC jelentése majdnem mindig az utóbbi, aukció-alapú hirdetéseket takarja. Nem keverendő össze a CPC és a PPC jelentése: míg az előbbi a Cost per Click betűszóra utal és a hirdetések kattintásonkénti költségét fejezi ki, addig az utóbbi, vagyis a PPC magát a hirdetési struktúrát jelenti. Amennyiben szeretnél többet megtudni a PPC hirdetések gazdasági összefüggéseiről, szakértőink segítenek elmerengeni rajta, hogy vajon megérik-e az online hirdetések?

A kattintás alapú hirdetések 3 legfőbb előnye

Gyorsaság

A PPC hirdetések legfőbb erénye, hogy egyaránt gyorsan kivitelezhető, illetve gyors eredményekkel is kecsegtet. Egy jól működő kampányt pár nap leforgása alatt létre lehet hozni a tervezési fázistól a tényleges indításig. Innentől kezdve pedig pár hét alatt képes szemmel látható eredményeket hozni, megkeresések vagy vásárlások formájában.

Költséghatékonyság

A kattintás alapú online hirdetések a többi marketing csatornával összehasonlítva (főleg az offline marketing formátumokkal) kifejezetten költséghatékony megoldásnak mondható. Egy TV, illetve plakát kampány töredékébe kerül megvalósítani egy PPC kampányt. Ezen felül elmondható, hogy a belépési küszöb kifejezetten alacsony, a kis és középvállalkozások is bátran próbálkozhatnak vele, mivel a kontroll mindig a hirdető kezében marad. Pontosan meghatározható, hogy a hirdető napi, illetve havi szinten mekkora összeget szeretne a kampányokra költeni, illetve azt is, hogy mennyit hajlandó maximum egy kattintásért fizetni.

Mérhetőség

A PPC jelentése magában hordozza a hirdetési tevékenység mérhetőségét. Egy-egy kampány teljesítményéről a rendszer pontos statisztikákat bocsát a hirdető rendelkezésére, amiből ki tudja számolni, hogy a hirdetési tevékenység megtérült-e vagy sem. Ez a tűpontos mérhetőség ugyancsak lehetővé teszi az egyes ötletek gyors tesztelését is az online térben, ami helyzeti előnybe hozhatja a hirdetőt a versenytársaival szemben.

A PPC jövője

Nem is kérdés, hogy ma az online marketing egyik legkevésbé megkérdőjelezhető területe a fizetett hirdetésekkel történő forgalomterelés. Csakhogy az online világa nagyon gyorsan változik, így felmerül a kérdés, hogy mennyire lesz ez a hirdetési forma a jövőben is előtérben, mennyire lesz egyenlő a hathatós PPC jelentése a marketing sikerrel.

Ma a PPC, vagyis a fizetett keresőhirdetések az online marketing egyik kulcsfontosságú eleme, amely lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy hatékonyan célozzák meg az érdeklődőket és ügyfeleket a keresőmotorokon keresztül.

A PPC jövője azonban az online marketingben nagyrészt az új technológiáktól és a fogyasztói szokások változásától függ, így komoly hatással lehet a PPC-re néhány olyan újítás, mint például a mesterséges inetlligencia elterjedése, vagy épp a hangalapú keresés további térnyerése.

Mesterséges intelligencia és gépi tanulás

Az AI és a gépi tanulás az egyik legfontosabb trend az online marketingben, és hatással lehet a PPC-re is. Az AI lehetővé teszi a hirdetések automatizált célzását és optimalizálását, valamint az érdeklődők szegmentálását. A gépi tanulás segítségével pedig javítható a kampányok hatékonysága és a hirdetések minősége. A PPC jelentése, mely magában foglalta az ember által készített kreatív üzeneteket, könnyen átalakulhat egy tisztán adat-alapú megközelítéssé, ahol csak az számít, hogy kinek van több pénze és okosabb AI-ja.

Hangalapú keresés

Az okos hangszórók és a digitális asszisztensek, mint például az Amazon Alexa vagy a Google Assistant egyre népszerűbbek. Az emberek egyre gyakrabban használják ezeket a készülékeket a keresésre, amely hatással lehet a PPC-re is, hiszen a találati lista itt lényegében egyetlen elemű. A hangalapú keresés miatt a kulcsszavak és a keresőoptimalizálás tervezése is nagyo változhatnak.

Video hirdetések

A videóhirdetések egyre népszerűbbek az online marketingben, és hatékony eszközök lehetnek a célcsoport elérésében. A videóhirdetések lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy szórakoztató és érdekes tartalmakat osszanak meg az érdeklődőkkel, ami segíthet az érdeklődők megszerzésében és az ügyfélek hűségének növelésében.

A videómarketing abban az értelemben már változtatott is a PPC eredeti jelentésén, hogy ezt a különösen magas elköteleződéssel bíró formátumot beemelte a hirdetési kreatívok közé.

Adatvédelem és az adatkezelés

Az adatvédelem és az adatkezelési szabályozások egyre fontosabbak az online marketingben és elmondhatjuk, hogy a süti-alapú mérés kivetzetésével a PPC jelentése is nagyban megváltozik. Az EU által bevezetett GDPR és a Kaliforniában bevezetett CCPA az adatvédelmi irányelveket szigorúbbá teszik, és komoly hatással lehetnek a PPC kampányok teljesítményére is. A szabályozásoknak megfelelő adatkezelés és hirdetési gyakorlatok alkalmazása fontos lesz a jövőben a vállalkozások számára.

150 150 Udvarhelyi Ádám
Írd ide, amit keresel...