5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y
Im In

Influencer

Influencer

Az influencer jelentése: véleményvezér. Vagy nagyon penge egy adott témában, vagy esetleg úgy lett vezér, hogy nem elsőnek esett ki valamelyik valóságshow-ból és ezzel kiérdemelte a neve elé tehető VV előtagot. Ez pont olyan, mint a Dr. előtag, csak kevesebbet kell hozzá tanulni és sokkal nagyobb követőbázist biztosít. A véleményvezérek követői vezérük minden szavát áhitattal figyelik, a szemfüles vállalatok meg rájöttek, hogy így minden sz*rt el lehet adni boldog-boldogtalannak. Voilá, megszületett egy iparág!

Mitől válik sikeressé egy influencer kampány?

Az influencer jelentése a hitelességén keresztül értelmezhető. Egy véleményvezért azért követünk, mert felnézünk rá, mert teszik amit csinál, és mert valahol szeretnénk olyanná válni mint ő, vagy legalábbis úgy művelni az adott tevékenységet, mint maga az influencer. Ezért, ha egy valóban karizmatikus, az ízlésünknek megfelelő és megbízható személytől azt halljuk, hogy a Mont Blanc csúcsán lévő gleccserekből kinyert, palackozott víz különös tisztaságú és mint olyan, kifejezetten jót tesz a szervezetnek – hajlamosak vagyunk ezt neki elhinni.

A TV reklámokból ömlő személytelen, tukmáló egyen-tájékoztatással szemben egy influencer élő, kétoldalú kapcsolatot tart fenn a követőivel, így az influencer jelentése marketing szempontból messze túlmutat az elérésen és a forgalomterelési lehetőségeken; az influencer marketing pont attól olyan hatékony, hogy az elköteleződés jóval mélyebb szintjeit is képes elérni.

Az influencerek sokszor kipróbálják, bemutatják az adott terméket, dokumentálják, hogy mit éreztek, milyen tapasztalataik voltak a használata közben és véleményezik, hogy megérte-e az árát, hozta-e azt a hatást, amit ígért. Ezzel kiválóan megcélozzák a hezitáló vásárlókat, hiszen egy-egy ilyen mid-funnel tartalom után a fogyasztó félelmei enyhülnek, így bátrabban megvásárolja a bemutatott terméket.

Célcsoportok az influencer marketingben

Amikor influenszer kampányokban gondolkodunk, akkor elsősorban meg kell találnunk a célcsoportunk számára leginkább releváns influencereket (ettől válik a kampány hitelessé), majd kiválasztani azok közül azt a néhány véleményvezért, akinek a hangvétele, stílusa, személyisége illik a termékhez vagy szolgáltatásunkhoz.

A legtöbb cég a minél nagyobb elérés miatt eleinte olyan véleményvezéreket keres, akik elérésben meg tudják dobni az adott márka terméketit – ilyenek a rengeteg, akár több 10 millió követővel rendelkező makro-influencerek. A skála másik végén a néhény ezer, vagy tízezer követővel rendelkező mikro-influencerek állnak. S bár elérésében ritkán tudják hozni az igazán nagy sztárok számait, elköteleződést tekintve sokszor nem csak hatékonyabbak, mint a makro influencerek, hanem sokal, de sokkal olcsóbbak is.

Az influencer jelentése a kampányokban

A jól megválasztott influenszer és a jó marketing stratégia mellett azért néha  a csillagok kedvező együttállása is szükségeltetik a sikerhez. Megfelelő marketing támogatás mellett az influencer-ek kitűnő elemei lehetnek a marketing mixnek, önállóan azonban már sokkal csekélyebb eredményt lehet velük produkálni.

Egy 2020-ban, az Influencer Marketing Awards-on aranyérmet szerzett Dior 67 kampány az egyik személyes legjobb példa a pozitív, sikeres influencer marketingre. A Dior az új alapozójának a 67 árnyalatát mutatta be – stílusosan 67 influencer segítségével. Zseniális volt ez a kampány, ennél egyértelműbben bemutatni, vagy ennél egyértelműbb bizonyítékot arra, hogy valóban mindenki megtalálhatja a saját bőrtónusának megfelelő tökéletes alapozó árnyalatot, nehezen lehetett volna máshogy megvalósítani. A kampány természetesen nagy sikerrel futott, összesen 2,66 milliós eléréssel. 

Vannak sajnos rossz példák is az influencer kampányokra. Az egyik legnagyobb melléfogás az, amikor mindenáron egy mega-influencert, vagy nagy követő bázissal rendelkező influencert választunk, csak azért mert sokan követik, viszont neki a mi niche-ünkhöz, a mi termékünkhöz sok köze nincs – ekkor nem lesz hiteles a kampány, ami egyet jelent a pénzügyi értelemben is sikertelennel. 

Ilyen emlléfogás volt például, amikor Japánban Ronaldoval próbáltak reklámozni egy arckarcsúsító/arcmasszírozó készüléket, ahol az influencer és az általa reklámozott termék köszönő viszonyban sem voltak egymással, és gyanítható, hogy Ronaldo sem ezzel a készülékkel csinosítgatja magát ráérő, üres perceiben. Hiába volt nagy az elérés, a kampány katasztrofális eredményekkel zárult.

Piaci trendek az influencer marketingben

2022-ben az Egyesült Államokban több, mint 5 milliárd dollárt költöttek az influencer marketingre az és ez az összeg, az előrejelzések szerint 23,4%-kal nőni fog 2024-re, azaz ennek a piacnak a várható költése 2024-re 7,14 milliárd dollár lesz; és ezek még csak az Államok-beli költésekről beszélünk.

A 2022-es trendeket figyelve (szintén az amerikai piacon) a több mint 100 alkalmazottal rendelkező vállalatok 74,5 %-a dolgozik jelenleg is influencerekkel, annak ellenére, hogy a piaci trendek a marketing költségek csökkentése irányába haladnak; viszont hiába a budget csökkentés, egyelőre úgy tűnik, hogy az influencer jelentése a vállalatok számára még mindig egyet jelent a márkaépítés legolcsóbb módjával.

Mivel az USA-beli marketing piaci trendek vonatkoztathatóak az európai trendekre is, a fenti adatokból bátran lehet a jövőre következtetni; és ez a jövő pedig határozottan jövedelmezőnek és sikeresnek mutatkozik, ami az influencer marketing tendenciákat illeti.

Influencer jelentése hazai és nemzetközi pályán - grafikon

Top influencerek Magyarországon – Forrás: Statista

Influencer marketing platformok

Az Instagram még mindig a legnépszerűbb platform az influencerek számára és ezt követi az egyre népszerűbb és az egyik leggyorsabban növekvő, influencereket hosztoló platform, a Tiktok. Sokan spekuláltak már azon, hogy az Instagram a múlt és a TikTok a jövő, de a Meta tulajdonában lévő platform nem adja meg olyan könnyen magát. Még mindig az Instagram nyújt otthont a legtöbb influencernek, és a platform maga is igyekszik folyamatosan növelni a felhasználói élményt, megkönnyíteni a tartalomgyártást, és a Meta olyan új funkciókat is folyamatosan vezet be, mint az Instagram shopping funkció. AZ új funkciókkal párhuzamosan természetesen az influencer jelentése és rendszeresen új értelmet nyer a platform kontextusában.

Ezek az új funkciók azért rendhagyóak, mert teljesen új lehetőséget nyitnak meg az influencer marketing előtt; míg eddig az influenszer marketing elsősorban brandépítésre és top-funnel tartalmak gyártására, illetve az engagment növelésére volt jó, addig az Instagram shopping funkcióval tulajdonképpen az egész marketing funnel modellezhető az Instagram platformján belül.   

Az influencer jelentése a követők oldaláról

Influencernek lenni nagyszerű dolog, csupa csillogás, álomélet, ismertség – és mindez videókért, vicces posztokért cserébe, legtöbbször gyönyörű helyeken. Nem véletlen, hogy egy 2019-es, az Egyesült Királyságban végzett felmérés szerint 1,3 millió kisgyerek inkább youtuber lenne, mivel számukra az influencer jelentése maga a hírnév és az ismertség -az eddig népszerű álmok, mint az űrhajós, állatorvos és társai helyett.

Bár influencernek lenni valóban egy nagyon jól jövedelmező üzletág tud lenni, és a piaci trendek is azt vetítik elő, hogy az influencer marketingnek nagy jövője van, azért ennek a szakmának vannak hátulütői is. Mégpedig nem is elhanyagolhatóak…

Az, hogy ezek a véleményvezérek a követőiken keresztül hogy hatnak a társadalomra az a másik oldalon attól függ, hogy mi, a követők, mennyire vagyunk képesek „bedőlni” ennek a fajta kommunikációnak. Ha éppen nem sikerült olyan tökéletesen a grillezett csirkénk, mint a szomszédé, nem olyan jól neveltek a gyerekeink, mint a rokonoké, vagy nincsen meg a legújabb IPhone-unk, mint XY-nak, akkor vajon elhisszük-e, hogy az influencer jelentése valóban olyan embert takar-e, aki hiteles tanácsot tud adni számunkra?

Az influencer jelentése a magánélet szempontjából

Egy káros következmény közvetlenül magukra, az influencerekre hat, ugyanis ők pedig ki vannak szolgáltatva egy olyan algoritmusnak, amelynek a működését és értékelését még mindig rejtély övezi. Ezért az elérésekért cserébe áteshetnek a ló túloldalára az influencerek is, és gyakran olyan dolgokat tárnak a nagyközönség elé, melyek teljesen a magánélet részei, így elmosódik a munka és a magánélet közötti határ.

Ezen felül az influencer jelentése egyet jelent az állandó online jelenlét miatti folyamatos verbális bántalmazással is – jellemzően azzal kapcsolatban, hogy hogyan végzik a munkájukat, mit mondanak vagy éppen hogyan néznek ki. Ez szélsőséges esetben testképzavarhoz, hangulat ingadozáshoz, önértékelési zavarokhoz, depresszióhoz és úgy általában folyamatos megfelelési kényszerhez is vezethet.

Összefoglalás

Az influencer jelentése, mint szakma és az influencer marketing általában a trendek alapján nagyon népszerű és minden kétséget kizárólag egy nagyon sikeres üzletág. Egy jól megtervezett influencer kampány egy csapásra ismertté, sőt, akár híressé és vágyottá is tehet egy brand-et és ha a másik oldalt nézzük, akkor az influencer jelentése sem takar épp egy átlagos és unalmas életet. Ráadásul az Instagram és a social media platformok folyamatos megújulásával és az újabb funkciók hozzáadásával mind az influencer marketingben, mind pedig az influencerek tartalom gyártásában új távlatok nyílnak meg.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...