5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

Quality Score (Google Ads)

Quality Score (Google Ads)

A Quality Score jelentése egy 1-10-es skálán mért minőségi mutató a Google hirdetéskezelőjében, mely azt mutatja meg, hogy mennyire releváns egy adott kulcsszó a hirdetési kreatív és a hirdetés egyéb kontextuális elemeinek szempontjából.

Aki szánta már az idejét arra, hogy alaposabban átnézze milyen riportokat nyújt a kampányainkról a Google Ads, az biztosan találkozott már minőségi mutató (angolul quality score) kifejezéssel. Ha hozzáadjuk ezt az oszlopot a kulcsszó szintű jelentéseknél, akkor egy 1-10-es skálán elhelyezkedő számot láthatunk minden szó mellett, de vajon mit is jelent ez, és milyen következtetéseket lehet levonni belőle?

A Quality Score jelentése részletesen

A minőségi mutató fontosságát nehéz lenne vitatni, mégis sokan nem figyelnek oda rá kellőképpen. A quality score azt mutatja meg, hogy az adott kulcsszót mennyire találja relevánsnak, hasznosnak a Google az adott hirdetéshez mérten. Mértékét több faktor is befolyásolja, melyek közül a legfontosabbak a következők:

  • Átkattintási arány (CTR)
  • Landoló oldallal kapcsolatos élmény
  • Hirdetési szövegek relevanciája

Átkattintási arány (CTR)

Ha a hirdetésünk magas átkattintási aránnyal (CTR) rendelkezik, az a Google számára a quality score jelentése szempontjából egy egyértelműen pozitív visszacsatolás, így a pontszámunk emelkedni fog. Ha tehát a célközönség számára igen releváns az adott hirdetés – azaz nagy arányban kattintanak rá – akkor a minőségi mutatónk emelkedni fog. A Google a lehető legjobb találatot szeretné mindig nyújtani a felhasználóinak, így a magas átkattintási aránnyal rendelkező hirdetéseket felfele fogja pontozni, hogy minél előrébb kerüljön a találati listán a kevésbé sikeres hirdetésekkel szemben.

Landoló oldallal kapcsolatos élmény

Ennél a faktornál elég sok tényezőt vesz figyelembe a Google a céloldalunkkal kapcsolatban és itt érhető tetten, hogy a Quality Score jelentése nem csupán a hirdetésekre vonatkozó minőséget jelent, hanem a teljes hirdetési élményre odafigyel a Google a quality score-on keresztül. Figyeli, hogy mennyire gyors az oldal betöltődése, mobil optimalizált-e, könnyű-e rajta navigálni, nincs-e zavaróan sok popup, és azt is, hogy az oldal tartalma mennyire kapcsolódik ahhoz a kulcsszóhoz, amire feljött a hirdetés.

Ha például a szó amire hirdetünk az ’online marketing’ lenne, de a landoló oldalunkon egyszer sem szerepel ez a szó, akkor a Google könnyen lepontozhatja hirdetésünket, mert nem találja a tartalmat a keresési kifejezéshez kapcsolódónak. Arra kell oda figyelnünk, hogy a szövegtörzsön kívül fontos, hogy a H1 és H2 címsorokban is szerepeljen az adott kulcsszó, lehetőleg olyan formában, mint ahogy azt kulcsszóként megadtuk a Google számára.

Hirdetési szövegek relevanciája

A landoló oldalhoz hasonlóan, itt is azt veszi figyelembe a Google, hogy mennyire kapcsolódik a keresési kifejezéshez a hirdetésünk. Annyi különbséggel, hogy itt a relevanciát már azelőtt megállapítja, hogy a felhasználó átkattintana weboldalunkra. Ha a hirdetési szövegünkben se a főcímek (headline) se a leírások (description) szövegei nem tartalmazzák a fő kulcsszavunkat, akkor gyenge relevanciával rendelkező hirdetésnek fogja minősíteni a Google, ezzel pedig rontva a minőségi mutatónkon, azaz a quality score-on. Ha a hirdetési relevancia magas, az a CTR javulását is eredményezi.

Google Ads Quality Score jelentése egy screenshot-on

Google Ads Quality Score a hirdetéskezelőben

Miért fontos, hogy jó legyen?

Ha a fent felsorolt tényezők mindegyikénél magas értéket érünk el, akkor jó esélyünk van 10/10-es minőségi mutató elérésére, de a 10/8-9 is nagyon jónak számít már. Magas pontszámmal pedig jóval olcsóbb CPC-t várhatunk és a találati listán is az első pozíciókban találhatjuk hirdetésünket.

Természetesen ennek az ellenkezője igaz, ha a fenti elemek mindegyikében hiányosságokat mutatunk, akkor gyenge minőségi pontot érünk el és hirdetéseinket, ritkábban, rosszabb pozícióban és drágábban fogja feldobni a felhasználóknak a Google. Éppen ezért saját sikerünk és pénztárcánk telítettségemúlik rajta, hogy minden hirdető számára világos legyen a quality score jelentése.

Hogyan lehet javítani?

Tapasztalatink alapján a legkönnyebb módja a minőségi mutató felhúzásának, ha a hirdetési relevancián javítunk. Ha ez korábban átlag alatti értékelést kapott, akkor írjuk át a hirdetési szövegeket úgy, hogy az tartalmazza a megadott hirdetéscsoportban megadott kulcsszót. Természetesen ez akkor működhet könnyen, ha egy hirdetéscsoportban nem ömlesztve célzunk több tucat kulcsszóra, hanem szavanként elkülönítjük a hirdetéscsoportokat.

Így sokkal egyszerűbben fogunk tudni releváns hirdetési szövegeket írni. Ha pedig növeljük a hirdetési relevanciát, akkor a CTR mutató is növekedni fog, mivel a pontosabban megfogalmazott üzenetünk könnyebben fog reakciót kiváltani a felhasználóból.

Tovább javíthatod a minőségi mutatód, ha kellő figyelmet fordítasz a landoló oldalad optimalizálásra is. Ha a Google nem találja relevánsnak az adott oldalt a hirdetéshez, akkor tegyél rajta szövegbeli módosításokat, ha pedig ez sem segített, akkor tervezd újra az adott landoló oldalt, hogy felhasználóbarátabb legyen.

A Google Ads súgójában számos tényező fel van sorolva, hogy mikre kell oda figyelni egy landing esetében melyek azok, amelyeket figyelembe vesz az élmény faktor pontozásakor. Ezt alaposan tanulmányozva hasonlítsuk össze a saját oldalunkkal, és ha úgy érezzük, hogy valaminek nem felelünk meg, akkor javítsunk rajta a leírtak szerint.

A Quality Score jelentése hirdetői szemmel

A minőségi mutató tehát egy rendkívül hasznos jelentése a Google-nek, amire kellő figyelmet fordítva jelentősen javíthatunk hirdetéseink teljesítményén, és ezzel olcsóbb és jobb eredményeket érhetünk el a hirdetési tevékenységgel.

150 150 Haaz Róbert
Írd ide, amit keresel...