5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

Retail

Retail

A retail jelentése: kiskereskedelem. Az angol ‘retail’ szó középkori francia eredetű, a ‘retaillier’ szóból származik, amelynek jelentése ‘darabokra vágni’.

Az online marketingben a retail szó akkor jelent meg, amikor a ‘90-es években elkezdett terjedni az internetes vásárlás. A vállalatok viszonylag gyorsan felismerték az internetben rejlő hatalmas potenciált, és elkezdtek webáruházakat létrehozni, ahol a vásárlók otthonuk kényelméből rendelhettek. Ezzel a retail fogalma is kibővült, és ma már nemcsak a fizikai boltokban történő, hanem az online értékesítést is jelenti.

A retail jelentése magyarul a marketing, vagy kiskereskedelmi marketing szempontjából magába foglalja azokat a stratégiákat és taktikákat, amelyeket a kiskereskedelmi vállalatok alkalmaznak annak érdekében, hogy termékeiket vagy szolgáltatásaikat a végfelhasználók felé promotálják, értékesítsék és terjesszék. A stratégia részét képezheti többek között a SEO, a PPC, a tartalommarketing, a közösségi média marketing és az e-mail-marketing automatizáció, a referral marketing, az affiliate marketing, az SMS marketing és még egy csomó egyéb technika.

E-kereskedelem és online retail jelentése – mi a különbség?

Az online vásárlás ma már annyira természetes, hogy egyenesen felháborodik az ember, amikor egy adott terméket nem tud internetről megrendelni. Az e-commerce, vagyis az e-kereskedelem lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy termékeiket vagy szolgáltatásaikat közvetlenül a fogyasztóknak kínálják az interneten keresztül.

Amennyiben a vállalat gyártója is a terméknek, úgy D2C modellről beszélünk, amennyiben pedig több értékesítési modellben dolgozik a vállalat, akkor a retail üzletág jelentése az a divízió, mely közvetlenül a végfelhasználóknak értékesít. A végfelhasználói árak, amit eladási árként ez a divízió használ pedig nem más, mint a retail ár jelentése.

A webshopok, mint például a Shopify, pedig azt is lehetővé teszik, hogy a vállalkozások a fizikai helyüktől függetlenül, széles körben (akár több országban is) elérhetővé tegyék a termékpalettájukat.

Az e-kereskedelem így nemcsak a termékek online értékesítését jelenti, hanem egyúttal a vásárlói élmény minden aspektusát magában foglalja, beleértve a termékinformáció megszerzését, az árak összehasonlítását, a vásárlás folyamatát, a fizetést és az áru kiszállítását.

Az online retail jelentése egybecseng az online termékértékesítéssel – ez lényegében az e-commerce négy nagy területének egyike. Magában foglalja az összes online értékesítési csatornát, beleértve a webáruházakat, a közösségi média platformokat és az online piactereket, mint például az Amazon vagy az eBay. Az online retail a marketing egyik leggyorsabban növekvő szegmense, a retail értékesítés jelentése pedig lényegében ennek az üzleti modellnek az árbevételhez hozzáadott része.

Mit jelent a retail media?

Az interneten történő termékkeresések jókora része már nem a Google-höz hasonló hagyományos keresőmotorokon zajlik, hanem közvetlenül az online áruházakban és piactereken, mint amilyen az Amazon vagy az eMag is. Adja magát, hogy a hirdetési büdzsét is oda irányítsuk át, ahol a termékek keresése a vásárlók részéről történik. 

A retail media a kiskereskedelmi vállalatok saját platformjain (mint például weboldalaik, mobilalkalmazásaik, fizikai üzleteik) elhelyezett hirdetések összefoglaló neve. Ez egy olyan hirdetési csatorna, amely lehetővé teszi a márkáknak, hogy közvetlenül a vásárlási helyszínen, a vásárlási döntések középpontjában érhessék el a célközönséget. 

A retail jelentése a felhasznált média mennyiségének szempontjából az elmúlt években jelentős növekedést mutatott, különösen az e-kereskedelem térhódításával és a digitális hirdetési technológiák fejlődésével. A legnagyobb online kereskedelmi platformok, mint az Amazon, az Alibaba vagy az eBay, már régóta kínálnak retail media hirdetési lehetőségeket. 

A retail jelentése az online médiában

A retail media sokféle formát ölel fel, ezek közül a legfontosabbak a következők:

On-site hirdetések: A hagyományos weboldalakon és mobilalkalmazásokon megjelenő hirdetések, amelyek közvetlenül az adott kiskereskedelmi platformon jelennek meg. Ezek lehetnek banner hirdetések, termékajánlatok, szöveges hirdetések, videók stb. 

➤ Ilyenek például az Amazon Sponsored Products hirdetései. Amikor az Amazonon rákeresünk egy termékre, a találatok tetején vagy mellett az úgynevezett szponzorált termékek jelennek meg először (hasonlóan a Google fizetett hirdetési találataihoz).

Screenshot az Amazon keresőjében megjelenő szponzorált termékekről a shampoo szóra keresve; retail jelentése az online médiában

Az Amazon felületén értékesített terméke szponzorációja

Márkaboltok: Egyfajta üzlet az üzletben koncepcióról van szó és rengeteg webshopon találkozhatunk márkaboltokkal.  Az e-kereskedelemben azt jelenti, hogy egy nagy webáruházban egy márkának külön online oldalt hoztak létre, amelyen az adott gyártó bemutatkozhat és konkurencia nélkül jelenítheti meg a saját termékeit. 

E-mail- és SMS-marketing: A kiskereskedelmi vállalatok gyakran használják az e-mailt és az SMS-t a fogyasztókkal való kapcsolattartásra, termékek és ajánlatok promótálására.

Social media hirdetések: Social media nélkül ma már igen kevesen léteznek nemcsak a láthatóság, hanem a hirdetések miatt is. Olyannyira, hogy a “social media márpedig kell” alapon sok vállalkozás próbál a célközönsége szempontjából egyébként irreleváns platformokon is hirdetni, nehogy véletlenül lemaradjon valakiről: kell a Facebook, az Insta, a Pinterest és a TikTok is… 

Persze, jó dolog a social média, hiszen ezeken a platformokon a felhasználói adatokat és érdeklődési köröket figyelembe véve célzottan hirdethetünk. 

Együttműködések, influenszer tartalmak: A kiskereskedők gyakran együttműködnek más márkákkal és influenszerekkel, hogy létrehozzanak és megosszanak olyan tartalmakat, amelyek a márkát népszerűsítik és segítik a termékek eladását. Évek óta találgatják, mikor durranhat ki az influenszermarketing-lufi, de egyelőre úgy tűnik, az influenszerek köszönik, remekül megvannak és a retail jelentése immár sokáig tartalmazni fogja az influenszereken keresztül elérhető vásárlásokat is.

Milyen irányba halad a retail marketing?

Az online retail jelentése egy nagyon összetett terület, ami sokféle stratégiát, eszközt és technikát foglal magában. Ahogy a technológia és az online vásárlói szokások is változnak, a retail marketing is tovább fog fejlődni, ezért folyamatosan új kihívásokra és lehetőségekre számíthatunk.

AR, VR, AI… RIP

Bizony, RIP azoknak, akik napjainkban próbálnak eligazodni a betűszavak között, de a retail marketing területén lassan megkerülhetetlenek lesznek ezek a kifejezések.

A kiterjesztett valóság (AR – augmented reality) és a virtuális valóság (VR) technológiák fejlődésével a vállalatok várhatóan egyre interaktívabb vásárlói élményt nyújthatnak majd. Az IKEA már alkalmazott AR-t az IKEA Place alkalmazásban, ahol a vásárlók a saját otthonukban „próbálhatják ki” a bútorokat. 

Vagy ott van például a Dulux Visualizer app, aminek segítségével konkrét Dulux festékárnyalatokat tesztelhetünk a lakás festésre váró falán a telefon kamerájával. AR segítségével már kipróbálhatunk új hajszínt mielőtt fodrászhoz rohanunk, felpróbálhatunk sminkterméket, ruhadarabot is; itt a retail jelentése ár átfed a médián keresztül  a szórakoztatóiparral is. Az AR és VR technológiák alkalmazása a jövőben még szélesebb körben elterjedhet.

Az AI, vagyis mesterséges intelligencia már tényleg sokaknak a könyökén folyik ki, de úgy tűnik, hosszú távon kell vele terveznünk. Akár a vásárlói viselkedés elemzéséről, a személyre szabott ajánlatok kidolgozásáról, vagy a chatbotokon keresztül történő ügyfélszolgálatról van szó, az AI segítségével a vállalatok jobban megérthetik és kiszolgálhatják vásárlóikat, a retail jelentése marketing szempontból ugyanis sokkal inkább élmény-központú, mint termékközpontú.

Személyre szabott vásárlói élmény

A növekvő vásárlói igényeket már 2022-ben az egyik legnagyobb várható üzleti kihívásként emlegették

A mesterséges intelligencia és a big data lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy minden korábbinál személyre szabottabb, tűpontos ajánlatokkal vehessék célba a vásárlókat. És úgy tűnik, erre a vásárlói igény is megvan. 

Várhatóan a vásárlód már nem fog megelégedni azzal, hogy egy legyen a sok közül, és inkább azt díjazza, ha a brandek személyre szabottan szólítják meg. Ha pedig így van, az adat az úr: a megfelelő mérések, az aprólékos adatelemzés és az adatvezérelt optimalizálás elengedhetetlen ahhoz, hogy mindenki másnál jobban megérthesd a vásárlóidat, és személyre szabott termékeket, ajánlatokat és mindenek felett élményeket kínálhass, hiszen végsősoron nem a termék, hanem a vásárlási élmény a retail jelentése.

Hangalapú keresés és vásárlás

Itthon még nem sürgős a weboldalakat hangalapú kereséshez optimalizálni, hiszen az ehhez szükséges technológia elsősorban a nyelvi korlátok miatt nem áll rendelkezésre – mi még annak örülünk, ha a telefon a mondott szöveg írottá alakítása során egyáltalán felkínálja a magyart. 

Külföldön azonban már az olyan okos otthoni eszközöket is érdemes figyelembe venni a retail jelentése tekintetében, mint a Google Home vagy az Amazon Echo. 

Cserébe legalább még nem kell aggódnunk amiatt se, hogy egy percre őrizetlenül hagyott, csacsogó kisgyermekünk, netán beszédes házi papagájunk berendeljen ötven kiló terméket a háztartásba.

150 150 Nagy Kamilla
Írd ide, amit keresel...