5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y
Ra Re Ro

Referral marketing

Referral marketing

A referral marketing jelentése a mai digitális világban nagyon fontos, hiszen a fogyasztókat számtalan reklám és marketing üzenet árasztja el, a vállalkozásoknak pedig éppen ezért egyre nehezebb kitűnni a zajból és új ügyfeleket bevonzani a tartalmak által. A referral marketing jelentésének alkalmazása a meglévő ügyfelek befolyását és kapcsolatait használja fel új ügyfelek megszerzésére.

A referral marketing jelentése

A referral marketing alapja, hogy az elégedett ügyfelek boldogan ajánlják a vállalkozást vagy egy adott terméket ismerőseiknek és szeretteiknek – és ezért cserébe jellemzően valamilyen automatikusan biztosított előnyre tesznek szert. Mivel az emberek jobban bíznak a személyes ajánlásokban, mint a cégek által tolt saját kommunikációban, ezért a hagyományos reklámokkal szemben a referral marketingnek nagyobb a meggyőző ereje.

A referral marketing jelentéséhez társuló előnyök

  1. Bizalomépítés: Az ismerősök általi ajánlások hitelessége növeli a potenciális ügyfelek bizalmát a vállalkozás vagy termék iránt.
  2. Csökkenő beszerzési költségek: A referral marketing a meglévő ügyfél hálózaton keresztül vonzz be új ügyfeleket, aminek költsége jóval alacsonyabb a hagyományos marketing és a reklámkampányokhoz képest.
  3. Növeli az ügyfélhűséget: Azok az ügyfelek, akik egy ilyen ajánláson keresztül érkeznek, nagyobb valószínűséggel maradnak hűségesek a vállalkozáshoz és ők is nagyobb eséllyel ajánlják majd tovább a céget.
  4. Gyorsabb ügyfélszerzés: A referral marketing jelentése lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy gyorsan és hatékonyan érjék el a megfelelő célközönségüket.
  5. Növeli a konverziós arányt: Az ajánlások eredményeként az új ügyfelek nagyobb eséllyel válnak fizető vásárlóvá, mint azok, akik a hagyományos vagy online marketingen keresztül ismerték meg a márkát.

A Referral marketing jelentése a gyakorlatban

Ajánló Programok

Az ilyen programok részeként a vállalatok különböző ösztönzőkkel veszik rá meglévő ügyfeleiket, hogy ajánlják őket tovább az ismeretségi körükben. Általában a sikeresen megszerzett új ügyfél után a “beszervező” valamilyen kedvezményt, kupont vagy levásárolható összeget kap jutalmul. Bevett praktika, hogy nem csak a meglévő, de az új ügyfelet is valamilyen egyedi ajánlattal jutalmazzák.

Referral platformok és alkalmazások

Fel lehet építeni egy vállalat referral marketingjét különböző programok és alkalmazások nélkül is, ám ezek használatával sokkal specifikusabb, jobban nyomon követhető marketing automatizációkat lehet megvalósítani. Mivel hazánkban ezt a programot még viszonylag kevés cég használja, ezért tanácsos ennek ismertetésére egy külön oldalt is létrehozni, és ott elmagyarázni a látogatóknak, hogy mikor mi történik a program keretein belül.

Az erre a célra fejlesztett alkalmazásokon keresztül, automatikusan értesítheted az ügyfelet, amint érzékelte a rendszer, hogy az ismerőse vásárlást adott le webshopban. Nem kell plusz energiát arra sem fektetni, hogy ellenőrizd valóban meg is történt-e a vásárlás. Ha törlik a rendelést, ugrott az ajánló kedvezménye is, az ilyen rendszerek ebben profik. Működésükhöz “csupán” frappáns e-mail szövegekre van szükséged, hogy minél magasabb számban ajánlják a vállalatod.

Számtalan hatékony és népszerű referral marketing jelentéséhez kapcsolódó alkalmazás létezik, amelyek segítik a vállalkozásokat az ajánlóprogramok létrehozásában és kezelésében. A platformok egyszerű beállítást, testreszabható lehetőségeket és részletes riportokat kínálnak. A felületen általában könnyedén nyomon követheted az ajánlásokat és bizonyos szintig a kiküldeni kívánt e-mailek megjelenését is kedved szerint alakíthatod.

A ReferralCandy például tökéletesen működik a Klaviyoval összekötve, így egységesen egy helyről küldhetőek az e-mailek. Referral marketinghez ajánlott applikációk:

    • Refersion
    • Ambassador
    • ReferralHero
    • Extole
    • ReferralCandy

Kedvezménykódok

A referral marketinghez kapcsolódik az a kuponkedvezmény, amikor a vásárlást követően 2 különböző kedvezmény kódot is ajándékozol a megrendelőnek. Az első kód azért fontos, mert az első és a második vásárlás között a legnagyobb a lemorzsolódás, azaz itt kell “megfogni” az ügyfeleket, hogy minél nagyobb arányban adjanak le második megrendelést.

A másik kedvezmény kód pedig a referral marketing jelentéséhez kapcsolódik, azaz ezt barátaiknak, ismerőseiknek küldhetik el. Érdemes egyedi kódokat kiosztani, hogy nyomon követhető legyen, ki milyen forrásból vált vásárlóvá.

Social media

A referral marketing jelentéséhez kapcsolódnak azok a kampányok és főként nyereményjátékok, amikor egy cég arra kéri követőit, hogy osszák meg egy bejegyzésüket.

A referral marketing jelentéséhez kapcsolódó sikertörténetek

Dropbox: A Dropbox egy online fájlmegosztási szolgáltatás, amely az egyik legsikeresebben használta ki a referral marketing jelentésében rejlő erőt. A program kezdetétől 15 hónap alatt 40-szereresére növelték felhasználóik számát. Az ügyfelek meghívókat küldhettek barátaiknak a szolgáltatás kipróbálására, ez idő alatt pedig mind a meghívó küldője, mind a meghívott extra tárhelyet kapott ingyen, amennyiben a meghívottak regisztráltak és használták a szolgáltatást.

Airbnb: Az Airbnb is sikereket könyvelhet el a referral marketing jelentését tekintve. A meglévő felhasználóikat ösztönözték barátaik meghívására. Ebben az esetben is mind a meghívó, mind pedig a meghívott levásárolható összeget kapott a sikeres meghívást követően.

Tesla: Noha a szájról szájra terjedő marketing már régóta létezik, olyan jelentős befektetésre, mint egy autó, a Tesla volt az első, ami alkalmazta. A Tesla-tulajdonosok már azelőtt is ódákat zengtek az autóikról barátaiknak, mielőtt a cég bevezette volna ezt a programot. A vállalat egy olyan ösztönző rendszert alakított ki, amivel újszerű és exkluzív jutalmakat adott az Tesla tulajdonosoknak és az új ügyfeleknek egyaránt.

Első körben mindkét esetben 1000 dollár Tesla-jóváírást kaptak a résztvevők. A vállalat első ajánló programja 40-szeres ROI-t eredményezett. A második ajánlóprogram már nem csak pénzbeli juttatásokkal csábította az ügyfeleket. Ez érthető is, hiszen a Tesla luxusautók tulajdonosai a legfelső 1-5%-ba tartoznak.

Éppen ezért a márka nagyon okosan kigondolta, hogy mi jelenthet nekik még olyan értéket, amivel tovább ajánlanák a márkát. Óriási nyereményként a legtöbb ajánlást szerző ügyfelet egy új Tesla P90 Model S modellel, egy otthoni töltőállomással és a Tesla Gigafactory ünnepélyes rendezvényére történő meghívásával  jutalmazták.

A Tesla második referral marketinghez kapcsolódó programja már 42-szeres ROI-t eredményezett. Bár a Tesla sikere eddig páratlannak tűnik, ajánlási programjukból származó elvek széles körben alkalmazhatók bármely vállalatra. 

A referral marketing jelentésének megértéséhez és elsajátításához tehát célszerű kiismerni a vásárlóközönséged. Ennek függvényében különböző juttatásokkal és ösztönzőkkel nagy sikereket érhetsz el jelentősebb pénzbefektetés nélkül is. Azt se felejtsd el, hogy hazánkban a legtöbb területen ezek a programok még gyerekcipőben járnak, éppen ezért a célközönség részletes tájékoztatása sem elhanyagolható.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...