5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

YouTube MCN

YouTube MCN

A Youtube MCN (vagyis Youtube Multi-Channel Network) egy olyan többcsatornás hálózat, illetve szerveződés, amely sokrétű támogatást nyújt a hozzá csatlakozó csatornatulajdonosoknak – jellemzően egy szerződésben előre meghatározott részesedésnek megfelelően.

Világszerte több száz Youtube MCN vállalat üzemel, Magyarországon jelenleg három Multi-Channel Network működik. Jelenleg is aktív licensszel közülük kettő, a Post For Rent és a Special Effects Media rendelkezik, miután a Star Networktől azt korábban megvonták.

A legismertebb nemzetközi MCN-ek:

Magyar Youtube MCN-ek:

Bár a különböző Youtube MCN-ek más-más marketingeszközöket, szponzorációs lehetőségeket, adatvédelmi szolgáltatásokat és erőforrásokat biztosítanak a csatornák számára, a közös pont, hogy segítenek a tartalomgyártóknak a növekedésben, a jövedelemgenerálásban és a Youtube-fiók biztonságának megőrzésében. Természetesen nem ingyen…

A biztonság ára

A legtöbb MCN-hez leszerződő, elégedett csatornatulajdonos úgy véli, hogy a kiválasztott partner segít a videók optimalizálásában, a minőségi tartalom előállításában, az algoritmusok és statisztikák értelmezésében, a nagyobb márkákkal való kapcsolatfelvételben és/vagy a bevételeik növelésében. Ugyanakkor a legfontosabb érv a Youtube MCN-ek mellett – bármily meglepő is – a biztonság.

A 7digits videós csapatának vezetője – Faragó Tibor – maga is olyan tartalomgyártó, aki egy hazai Youtube MCN segítségével igyekszik kihozni a legtöbbet csatornájából, és elkerülni a büntetéseket, amelyek a szigorú szabályok miatt bárkit érinthetnek:

„Ami miatt mi MCN-tagok vagyunk, az az, hogy van egyfajta biztonság. Védelem a csatornalopások és videóletiltások ellen. Nemrég felhasználtam egy rövid részletet az egyik kereskedelmi tv népszerű műsorából, amelynek sarkában még a régi logó volt látható.

A tv úgy döntött, törölteti a videót, kapok egy figyelmeztetést, három figyelmeztetés után pedig ugye törlik a csatornát. Ha nem lettem volna MCN-tag, akkor ezzel nem tudtam volna mit kezdeni. Csakhogy a partner látta a levelet és az értesítést, egyből felvette a kapcsolatot a csatornával és a Google-lel, és kijárta, hogy a videót ne töröljék, és figyelmeztetés nélkül megússzuk az esetet.” 

Az ehhez hasonló szituációkban válik igazán értékessé egy MCN-tagság. Ami pedig értékes, annak általában megvan az ára is:

A YouTube MCN jelentése a pénz oldaláról

Egy Youtube MCN a szerződésben meghatározott részesedést kér a nézettség függvényében járó Youtube-bevételekből. (Magyarországon ez 20-30% körül mozog, de az arány alkuképes, és a TikTok előretörésével az MCN-ek kompromisszumkészebbé váltak.)

A szponzori együttműködésekből jóval magasabb százalékot kér el az MCN, és adott esetben kizárólagosságot vár el, ami azt jelenti, hogy a csatornának nem lehet olyan szponzori forrása, amelyből az MCN nem részesül. (Ugyanakkor a Buy Me a Coffee vagy a Patreon lehetőséget teremt a tartalomkészítők számára, hogy akkor is bevételhez jussanak, ha nem rendelkeznek gyümölcsöző szponzori lehetőségekkel. Ezekhez a forrásokhoz pedig nem fér hozzá a Youtube MCN partner.)

Amennyiben egy tartalomgyártó aláírja a kizárólagosságot, és mégis olyan szponzorációs lehetőséggel él, amelyet az MCN nem hagyott jóvá, akkor kötbérre, sőt, akár kirúgásra is számíthat. (Ezért érdemes a szerződéskötéskor felkészülten, akár jogi szakértővel érkezni.)

Néhány MCN-szerződés tartalmazhat olyan korlátozásokat, amelyek megnehezíthetik a tartalomkészítőknek, hogy más hálózatokkal vagy márkákkal dolgozzanak együtt (nem csak szponzoráció kapcsán). Ha egy tartalomkészítő felkészületlenül vág bele az együttműködésbe, a szerződése akár olyan, hosszú távú kötelezettségeket is tartalmazhat, ami korlátozhatja a rugalmas tartalomgyártásban.

Youtube MCN = Korlátlan lehetőségek tárháza? Attól függ, ki vagy…

Ahogy Faragó Tibor csatornájának példája is rámutat, az MCN-ek segítenek a tartalomkészítőknek a jogvédett anyagokkal kapcsolatos viták kezelésében, és tanácsot adhatnak a YouTube szerzői jogi politikájával kapcsolatosan. 

De ez csak egy előny a sok közül.

Az MCN-ek számos módon segíthetnek a tartalomkészítőknek a csatornájuk népszerűsítésében. Az adott Youtube MCN mellett a tartalomkészítő milyenségén is múlik, hogy mit tartalmaz az együttműködés és mit nem.

Ugyan minden MCN-nek alapvető érdeke, hogy a vele szerződésben állók a legmagasabb nézettséget és a legjövedelmezőbb szponzori és egyéb megállapodásokat kössék, de azért előfordul, hogy másképp bánnak egy kisebb csatornával, mint egy trendibb, ugyanakkor nem feltétlenül minőségibb tartalomkészítővel. A legtöbb tartalomkészítő azért az alábbi területeken jellemzően számíthat a támogatásra az MCN részéről:

Marketing

A külföldi MCN-ek nem csupán olyan erőforrásokkal rendelkeznek, amelyek segítenek a tartalomkészítőknek megérteni a feliratkozóik igényeit (például adatelemzés, SEO-eszközök, csatornára szabott hirdetési stratégia). Adott esetben minőségi videós eszközöket, zenei és videós stock előfizetéseket, sőt, olyan fórumokat, saját közösségi tereket biztosít partnerei számára, amelyeken keresztül szponzori együttműködésekre pályázhat.

Közösség

Egy Youtube MCN-hez való csatlakozás lehetőséget biztosít a tartalomkészítőknek, hogy kapcsolatba lépjenek más, hasonló gondolkodású alkotókkal, online és offline térben egyaránt (pl. az MCN által szervezett rendezvényeken). Ezek a találkozások gyakran vezetnek közös projektek, népszerű videósorozatok megvalósulásához.

Merchandising

A merchandising termékek területén is számíthatnak az MCN-ekre a tartalomgyártók, legyen szó például sajátmárkás pólókról, sapkákról, bögrékről vagy egyedi használati tárgyakról. (Egy ideje már a YouTube közvetlenül is biztosít ilyen lehetőséget a tapasztalt tartalomkészítők számára, de egy MCN-nel kialakított partneri viszony során hasznos merchandising tippeket is kaphatnak a csatornatulajdonosok.)

Továbbképzés

A tapasztalatlanabb tartalomkészítők számára jó hír, hogy egyes Youtube MCN-ek különböző hasznos oktatási programokat, workshopokat is nyújtanak, többek közt a videókészítés, a közösségépítés vagy a tartalommarketing területén.

Szponzoráció

A legtöbb Youtube MCN jó reklámipari kapcsolatokkal rendelkezik, ez sokat segít a releváns szponzorációs és partnerségi lehetőségek megtalálásában. 

Sokan azt gondolják, hogy csak több százezres követőtáborral rúghatnak labdába, pedig egy specifikus, nehezen elérhető demográfiai csoport akkor is aranyat ér a hirdetők és az MCN-ek számára, ha mindössze 1-2000 emberről, jelen esetben aktív feliratkozóról van szó. 

Kinek érdemes csatlakoznia?

Egy Youtube MCN-hez való csatlakozás megfontolása során több szempontot is érdemes mérlegelni:

A csatorna mérete és növekedési potenciálja

A nagyobb és gyorsabban növekvő csatornák nagyobb eséllyel profitálhatnak egy MCN által kínált szolgáltatásokból, mint a kisebbek vagy a lassan növekvők. Ha a csatorna már eleve nagy nézettséget generál a videóival, és stabil követői bázist tudhat maga mögött, akkor az MCN hozzáadott értéke is magasabb lehet.

A tartalomkészítő erősségei és hiányosságai

Ha valaki már tapasztalt csatornatulajdonos (jó képességekkel rendelkezik a tartalomgyártás, a közönségépítés és a hirdetési bevételek maximalizálása területén), akkor nem biztos, hogy elég gyümölcsöző lesz számára az együttműködés. Amennyiben viszont vannak  olyan területek, ahol a tartalomkészítő támogatásra szorul, akkor egy MCN jelentős hozzáadott értéket jelenthet.

A rugalmas(?) szerződési feltételek

A tartalomgyártóknak figyelmesen át kell olvasniuk (és meg kell érteniük) a szerződési feltételeket, beleértve a szerződés időtartamát, a felmondási feltételeket, továbbá a kiválasztott Youtube MCN jogait és kötelezettségeit. A szerződés részletezi az MCN és a tartalomkészítő közötti szerzői jogokat is.

Az MCN-ek az esetek döntő többségében nem birtokolják a tartalomkészítők videóinak szerzői jogait, de lehetnek olyan rendelkezések, amelyek befolyásolhatják a tartalomkészítőknek a tartalommal kapcsolatos döntéseit (például hirdetések elhelyezése).

Az adott Youtube MCN hírneve, referenciái, partnerei

Nem árt ellenőrizni a kiszemelt MCN megítélését: érdemes beszélni olyan tartalomkészítőkkel, esetleg cégekkel, szponzorokkal, akik már dolgoztak együtt a szervezettel. 

A Youtube MCN-ek lehetséges jogkörei, lehetőségei

Screenshot: példa egy Youtube MCN jelenlétéről az adott csatorna irányítópultján

Minden az aláírt szerződéstől függ. A legfontosabb témakörökben az alábbira számíthat az a tartalomkészítő, aki valamelyik Youtube MCN-nel alakít ki partneri kapcsolatot: 

Bevételkezelés

Az MCN kezeli a csatorna hirdetési bevételeit, és egy előre meghatározott arányban osztja meg a tartalomkészítőkkel. Az esetek döntő többségében az MCN felelős a bevételek kiszámításáért és kifizetéséért.

Hirdetési döntések 

Az MCN-ek gyakran segítenek a tartalomkészítőknek a hirdetési stratégia kialakításában, és előfordul, hogy a tartalomkészítőknek kompromisszumokat kell kötniük.

Tartalomkezelés

A tartalom tervezésében, szerkesztésében, a content calendar elkészítésében is segíthetnek az MCN-ek, sőt, még a csatorna kommentszekciójának felügyelésében, moderálásában is. (Ez néhány tartalomkészítő számára inkább ijesztő.)

Jogvédelem

Az MCN-ek segítenek a szerzői jogi kérdésekben. Mivel jogi szakértők is dolgoznak ezeknél a szervezeteknél, a hasznos tanácsokon felül akár oktatási anyagokat, útmutatókat is biztosítanak a tartalomkészítőknek a szerzői jogi kérdésekkel kapcsolatban.

A jogosultságkezelés területén a legfontosabb talán a jogtalan tartalomfelhasználás elleni védelem és az egyéb jogi konfliktusok kezelése.

Miközben az MCN-ek rendelkeznek bizonyos jogokkal és kontrollal a tartalomkészítők csatornái felett, a csatornatulajdonosok megtarthatják a videók feletti kreatív irányítást és a tartalmakhoz kapcsolódó szerzői jogokat.

Hasznos tanácsok csatlakozni vágyóknak

Mindig a rendelkezésre álló tapasztalat és az egyéni célok határozzák meg, hogy egy influenszernek, tartalomkészítőnek érdemes-e csatlakoznia egy Youtube Multi-Channel Networkhöz. Ez a videó remekül összefoglalja, hogy miket kell átgondolnod, ha a csatlakozáson gondolkodsz:

Amennyiben úgy érzed, több előny származhat a csatlakozásból, mint hátrány, ezekre figyelj szerződéskötés előtt:

  • Az általad összehasonlított MCN-ek szolgáltatásai és ajánlatai közül melyik áll legközelebb az igényeidhez?
  • Aktív-e a kiszemelt Youtube MCN Google-licensze?
  • Mennyire érthető a szerződéstervezet, és milyen segítséget kapsz az értelmezéshez?
  • A tárgyalás során mennyire veszik figyelembe az adott MCN képviselői az igényeidet? (Tudsz-e alkudni a százalékokból, kíváncsiak-e a céljaidra, kérdéseidre, stb.)
  • Mit mondanak az adott MCN-ről más tartalomkészítők? (A vidIQ segítségével például a kulcsszavak mellett a jogtulajdonost és a vonatkozó Youtube MCN-t is megtalálod a Youtube videók mellett. Ehhez telepítened kell a böngésződbe a klienst.)

Miután (pozitív) választ kaptál ezekre a kérdéseidre, semmi sem állhat az utadba. Vagyis az utatokba,  amennyiben a kiválasztott Youtube MCN is lát fantáziát a csatornádban, és szívesen szerződik veled…

150 150 Nagy Kamilla
Írd ide, amit keresel...