A meta tag jelentése egy olyan HTML kód, amely információval szolgál a keresőmotoroknak és a böngészőknek az oldal tartalmáról. Ezek a magyar kifejezéssel meta címkéknek is nevezett kódrészletek nem befolyásolják az oldal látható tartalmát, ugyanakkor kulcsszerepet játszanak a weboldalak optimalizálásában és a keresőmotorokkal történő kommunikációban.
A meta jelentése lényegében ugyanez, a szakzsargon sokszor elhagyja a tag (cikme) szót és ezekre a HTML kódrészletekre csak „meta”-ként hivatkozik.
A meta tag jelentése tehát olyan utasítások halmaza, amelyek segítik a keresőmotorokat a weboldal tartalmának értelmezésében és indexelésében. A meta tag-ek jellemzően a weboldal fejlécében találhatóak a <head>
elemen belül, és számos funkciót láthatnak el.
A meta tag-ek fajtái
Sok meta tag létezik, de a laikusok számára talán három olyan van, ahol a meta tag jelentése némileg közismert – pontosan a keresőoptimalizálás miatt: a meta cím, a meta leírás és a robots meta tag (a szaknyelvben gyakran csak noindex tag-ként hivatkoznak rá).
A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás egyik technikája ugyanis pont a tartalmat a keresőmotoroknak megmagyarázó meta tag-ek használata. Ezeket az elemeket úgy tervezték, hogy segítsék a weboldalakat abban, hogy jobban teljesítsenek a keresőmotorok rangsorolásában. A meta cím és a meta leírás jelentősége SEO szempontból tehát elég alapvető.
Ha például a meta description
taget használjuk – ami egy rövid leírást ad a weboldal tartalmáról – akkor ezt a leírást a keresőmotorok gyakran megjelenítik a találati listában. Ezt a meta tag-et sok laikus csak WordPress meta leírásként ismeri, ez ugyanaz, mint a description meta tag. Ugyanez a helyzet a meta title
tag-gel is, ezáltal a felhasználók már a kattintás előtt kapnak egy összefoglalót a weboldal tartalmáról és nem ritkán az alapján kattintanak, amit ebben a két meta cimkében látnak.
A meta tag-ek története
A meta cimkék története az internet korai éveibe nyúlik vissza. Kezdetben a weboldalak fejlesztői használták ezeket a kódrészleteket, hogy definiálják az oldalak alapvető információit, például a szerzőt vagy a létrehozás dátumát. Ahogy a keresőmotorok egyre népszerűbbé váltak, a meták fontossága és szerepe is jelentősen megnőtt, mivel a keresőmotorok elkezdték arra használni ezeket a címkéket, hogy jobban megértsék a weboldalak tartalmát, és ezáltal relevánsabb találatokat tudjanak felkínálni a felhasználóknak.
Részletes információk a kódban
Manapság már nem csak az oldal leírását, hanem más, összetett információkat is megadhatunk a meta tag-ek segítségével, így a meta tag jelentése is megváltozott. Ilyen információ például a meta robots
tag, amely utasításokat ad a keresőmotoroknak arról, hogy hogyan kell kezelnie az oldalt, vagy a meta viewport
tag, amely a reszponzív webdesign fontos eleme, és azt mondja meg a böngészőnek, hogy hogyan kell méreteznie az adott oldalt különböző felbontású eszközökön.
Néhány kevésbé ismert meta tag jelentése
Ennek megfelelően a meta tag jelentése ma már messze túlmutat a SEO-n: ezek az apró HTML kódok hozzájárulnak a web összetett és sokszínű világához, és segítenek nekünk abban, hogy a legjobb felhasználói élményben legyen részünk. Létezik még language meta tag
, author meta tag
, date meta tag
– az összes meta tag leírását megtalálod a Hubspot ezen oldalán.
A meta tag jelentése SEO szempontból
A keresőoptimalizálás szempontjából a fent említett három meta tag jelentése még mindig kiemelkedő. A robots meta tag utasítja a keresőmotorok bot-jait, hogy indexeljék, avagy hagyják figyelmen kívül az adott oldalt. Az indexelni kívánt oldalak tartalmáról pedig valóban a meta cím és a meta leírás mondja el a legtöbbet a keresőrobotknak, így SEO szempontból ezek optimalizálása szinte kötelező. Ha kíváncsi vagy rá, hogy hogyan lehet ezeket a meta tag-eket optimalzálni, akkor ásd bele magadat a Google keresőoptimalizálás című cikkünkbe.
A meta kulcsszavak
Míg a meta cím és a meta description jelentése a keresőmotorok számára ma is lényeges, az úgynevezett meta kulcsszavak az idők során elveszítették jelentőségüket.
A keresők hajnalán a meta kulcsszavakat a weboldal tulajdonosok használták arra, hogy jelezzék a keresőmotorok felé, hogy mely kulcsszavak relevánsak a tartalmukhoz, azaz melyik kulcsszóra kellene megjelennie az adott tartalomnak. A keresőmotorok akkoriba még kezdetlegesek voltak, így ez az emberi segítség nagyon jól jött nekik ahhoz, hogy ne irreleváns találatokkal bosszantsák a látogatóikat; míg rá nem jöttek, hogy a meta keyword-ök révén az emberek pontosan ezt teszik egymással…
Röviden: a meta keyword a visszaélések melegágya volt. Néhány weboldal tulajdonos úgy próbált ugyanis a keresési eredményekben magasabbra kerülni – nagyjából tök mindegy, hogy mennyire irreleváns keresésre -, hogy a meta kulcsszavaikhoz nagy mennyiségben adtak hozzá irreleváns vagy alacsony minőségű kulcsszót – olyat, amiről az oldal egyáltalán nem is szólt. Ez oda vezetett, hogy a keresőmotorok egyre kevesebb és kevesebb súlyt rendeltek e meta tag jelentése mellé a rangsorolási algoritmusokban, míg nem végül teljesen figyelmen kívül hagyták őket és a saját maguk által begyűjthető adatokra kezdtek támaszkodni.
Ma a legtöbb keresőmotor már a weboldal tartalmára, a weboldal hivatkozásainak relevanciájára, az oldal általános minőségére és a látogatói szignálokra fókuszál, így a kódba rejtett kulcsavakat már sem a botok, sem az emberek nem használják és ennek megfelelően e meta tag jelentősége nullára csökkent.