Webshop költöztetés Shopify-ra: 7 lépés a SEO-biztos átállásért

Webshop költöztetés Shopify-ra: 7 lépés a SEO-biztos átállásért

A webshop költöztetés nem agysebészet, ugyanakkor lehet vele nagyon nagy bajt is csinálni, ha dilettáns módon áll neki az ember. Amennyiben azonban azt látod, hogy egy fejlettebb webshop motoron gyorsabban tudnál növekedni, akkor érdemes belevágni. Ezt már a hazai piac is felismerte, így a Shopify magyar környezetben is egyre népszerűbb.

Bár a Shopify egy alapvetően migrációbarát rendszer, ugyanakkor – mint minden költözés – ez is stresszel és veszélyekkel jár. Már berendezkedtél, felépítettél valamit, amit nemcsak Te, de a vásárlóid is megszoktak, így meglehetősen nagy a tét. 

Az átállásnál nem csak egy működő, csak szebb webshop a cél, mert az viszonylag gyorsan megoldható. A tükörsima átállás céljait három csoportra lehet osztani:

…a vásárlók lojalitásának megőrzése

a már elért organikus pozíciók megtartása és megerősítése és

a vásárlói élmény javítása.

Márpedig a webshopodba fektetett energia nem vész el, csak átalakul, hogy még több konverziót hozzon. 

A webshop költöztetés SEO szempontjai

A webshop költöztetés egyik legkritikusabb pontja a SEO eredmények, többek között az organikus forgalom, domain autoritás (DA, vagy domain authority) és a backlinkek megőrzése. A webshop költöztetés lezavarható akár 1 hét leforgása alatt is, de ha nincs mögötte ütemterv és hiányoznak a megfelelő előkészületek, akkor kitartó évek munkáját dobtad ki az ablakon (láttunk már ilyet nagyban is, ahol napi tízezres nagyságrendű organikus forgalom füstölt el egyik hónapról a másikra).

Ha költözni készülsz

Kezdj egy általános állapotfelméréssel és csekkold a főbb metrikákat! Ez azért is nagyon fontos, mert a webshop költöztetés után össze tudod hasonlítani a számokat a régi és az új rendszerben, így hamar kibukik, ha gond van, vagyis ha valamelyik konverziós ponton rosszabb eredményeket mérsz. A konverzió ugyanis több ponton is elcsúszhatsz, a teljesség igénye nélkül például:

  • 404-es törött linkek riogathatják a vásárlóidat, ha megfeledkezel az oldalak 301-es átirányításáról, ami nemcsak a Google-nél, de vásárlóidnál is hitelvesztéssel járhat, ha például pont azt az oldalt könyvjelzőzte be a vevő korábban
  • duplikált tartalmak és aloldalak kannibalizálhatják és gyengíthetik az organikus pozícióidat, ha nem figyelsz a kanonikus címke struktúrádra (erről még bővebben lesz szó alább)
  • többnyelvű webshop esetén a különböző nyelvű oldalakban lehet keveredés, amelyek egymással versengenek a keresőmotorok figyelméért és egymást gyengítik, ahelyett, hogy célba találnának a regionális célcsoportoknál a célcsoport saját nyelvén
  • ha megfeledkezel az off-page SEO-ról, akkor kárba vesznek az értékes, verejtékkel szerzett backlinkjeid.

A webshop költöztetés menete

A webshop költöztetés menete nagyon eltérő lehet annak függvényében, hogy melyik platformról migrálsz át, valamint a régi webshopod komplexitása, adat- és tartalomstruktúrája is komoly befolyásoló faktor. 

Ahogyan fentebb is jeleztem, a Shopify alapvetően migráció-barát platform: adatimportot gyorsító CSV template-ekkel, migrációs appokkal és minősített Shopify szakértői bázissal jóval kevésbé van félnivalód, mint egy alul dokumentált, magyar KKV kénye-kedvétől függő motor esetében.

1. lépés: Előkészületek és boltnyitás

Ha kiválasztottad, hogy melyik Shopify előfizetés éri meg a legjobban (egy Shopify kalkulátor segíthet ebben), akkor nyisd meg a boltot és végezd el az alapbeállításokat. Shopify Plus esetén mindenképpen javasoljuk a szakértői segítséget, itt jóval komplexebb az átállás, mint a kis- és közepes méretű webshopoknál, és bár prémium ügyfélként a mozgástered is nagyobb, ezt csak akkor tudod kihasználni, ha megfelelő szakértői támogatás van a hátad mögött.

Biztonsági másolat

Boltnyitás után az első és legfontosabb feladat, hogy készíts biztonsági mentést és exportálj ki minden fontos adatot a meglévő webshopodból, nehogy elszálljon valami a webshop költöztetés közben. Később, ha már átálltál Shopify-ra, akkor is érdemes rendszeresen biztonsági mentést végezni, biztos ami biztos alapon. A Shopify App Store-ban külön backup kategória listázza a backup alkalmazásokat.

SEO szempontok

A Screaming Frog SEO Spider egy olyan website crawler eszköz, ami segít feltérképezni a webshopodat és a SEO-specifikus adatokat exportálhatod és elemezheted. A SEO szempontból is sikeres webshop migráció érdekében érdemes már a migráció előtti oldaladat is feltérképezni, és az azon található hibákból tanulni, hogy a Shopify webshopod növekedését ezek a hibák ne gátolhassák, továbbá adatleltárad is legyen a jelenlegi aloldalaidról.

Ne felejts el ütemtervet készíteni a webshop költöztetés menetéről, olvass utána a jelenlegi webshopodhoz tartozó platform-specifikus migrációs eszközöknek, beszéljétek meg a felelősségi köröket mind házon belül, mind az ügynökségeddel. A Shopify migrációs irányelveit részleteiben is megtekintheted, de a fontos pontokat lentebb is vázoljuk.

7tipp: Készíts adat-leltárt!

Az adatok importálásánál a Shopify megkülönböztet különböző adattípusokat. Más-más lehetőséget ad termék és vásárlói információk, blogposztok és vásárlói értékelések importjánál. A részletes táblázatot itt találod, a második pont részletezi a migrációs lehetőségeket. Nézd át tüzetesen, hogy melyik típusból mennyi van, csoportosítd az adatokat és döntsd el, hogy mi az, ami értékes annyira, hogy átmentsd az új webshopodba.

SEO szempont: Kanonikus címke struktúra

A webshop költöztetés során az egyik legnagyobb SEO csapda, ha megfeledkezel a kanonizálásról. A kanonikus címke célja, hogy kiküszöböld a duplikált oldalak SEO problémáját, ugyanis az  e-kereskedelemben gyakori hiba, hogy a hasonló termékek eltérő kategóriákban többszörösen is létező klónjait a keresők duplikált tartalomként érzékelik, amelyek kannibalizálják egymást és gyilkolják a webshopod organikus forgalmát.

Kanonikus URL-ek megadásával, ún. gyűjtőoldalakat alakíthatsz ki – így jelezve a keresőmotoroknak, hogy több hasonló oldal közül melyiket jelenítsék meg a találati listán. Itt éred el a Shopify kanonizálási útmutatóját, ami sokkal egyszerűbb, mint ahogy az elsőre hangzik.

2. lépés: Adatimport a Shopify rendszerébe

Ha az első lépést sikeresen abszolváltad, akkor a következő feladat, hogy eldöntsd:

hogyan és milyen sorrendben szeretnéd importálni az adatokat?

A Shopify javaslata a következő:

  1. Termékadatok: CSV template elérhető
  2. Vásárlói adatok: CSV template elérhető
  3. Historikus rendelési adatok: a Shopify  Order API, Transaction API lesz a segítségedre, de a a Shopify App Store data importer kategóriáját is csekkolhatod.

Ebben a sorrendben rendelkezésedre állnak a legfontosabbak: meglévő vásárlóid teljes tranzakciós múltja, melynek révén a rendeléseket rögtön termékekhez és vásárlókhoz tudod kötni, hogy az adatok értékes információvá rendeződjenek.

A sikeres eladásaid és a vásárlói viselkedés online lenyomata így szépen átkerül az új boltodba – már amennyiben a régi webshop motorod ezt egyáltalán eltárolta. Ez a hatékony webshop költöztetés sorrendje. Ezután jöhetnek a blogposztok, vásárlói értékelések és a többi tartalom.

7tipp: Használj migrációs appot!

 A Shopify több migrációs opciót is ajánl. Ha automatizálni szeretnéd a folyamatot, akkor érdemes ránézned a migrációs applikációkra, mert sok időt spórolhatnak meg neked. Shopify Plus esetében a Matrixify alkalmazást ajánljuk, a többi csomag esetében a Cart2Cart applikációnak. Bővebben itt olvashatsz a legjobbnak ítélt importer appokról.

SEO szempont: Hreflang tag

Ha több országban is tervezel értékesíteni, akkor az Hreflang címkék (Hreflang tags) segítenek a keresőmotoroknak azonosítani, hogy mikor, melyik nyelvű oldalakat jelenítsék meg a találati listában, így nem gyengítik egymást a többnyelvű oldalaid. A Multi-Store Hreflang Tags applikációjára érdemes vetni egy pillantást.

3. lépés: Hozd tető alá a boltod és teszteld!

Ha mindent importáltál, akkor ne felejts el mindent ellenőrizni is. Súlyos migrációs mulasztás ha ezt kihagyod, és sajnos sokan megspórolják a munkát.  Ezután nekiláthatsz a boltod véglegesítésének: válassz egy neked tetsző témát, de előtte olvasd el Shopify sablonok kiválasztásáról írt cikkünket, hogy a legjobbra tedd le a voksod. A checkout felületen a Shopify fizetési lehetőségek beállítását is érdemes jól átgondolni. 

A webshop költöztetés apró betűs részeit itt megtalálod, a Shopify az elejétől a végéig fogja a kezed, de ha segítségre lenne szükséged egy Shopify szakértővel is felveheted a kapcsolatot, aki a Shopify webshop készítés egész folyamatát segít lezongorázni.

7tipp: Tesztelj mindent!

Nem lehet eléggé hangsúlyozni: az új webshop tesztelése kulcsfontosságú. Futtass próbarendeléseket, nézd meg a teljes folyamatot a vásárlóid szemével:

  • sikeres és sikertelen tranzakciók,
  • rendelés törlése,
  • pénzvisszafizetés,
  • sikeres rendelések archiválása, mindent szépen sorjában csekkolhatsz.

A Shopify adminjában az Értesítések (Notifications) résznél a vásárlóknak kiküldött automatikus email template-eket is testreszabhatod, a célcsoportod igényei alapján.

SEO szempont: Csináld jobban!

A webshop költöztetés célja nemcsak az, hogy minden SEO kincset átments a régiből az új boltba, hanem hogy mindent magasabb szinten csinálj ezentúl. Ez igaz a SEO stratégiádra is. Itt találod a Shopify legütősebb SEO appjait, van köztük jó pár ingyenes is!

4. lépés: Értesítsd a vásárlókat (és mindenkit aki számít)

Ha az előző lépéseket befejezted, akkor értesítsd a vásárlóidat, partnereidet, e-mailben és minden általad használt kommunikációs csatornán, hogy beleégjen az új és visszatérő vásárlók fejébe, hogy hol találnak meg ezentúl. Illetve kérd meg őket, hogy csináljanak Shopify fiókot.

7tipp: Automatizálj!

Ha nagyon sok a vásárlód, válassz egy appot, ami lezavarja neked a meghívók kiküldését; ilyen a Shopify Bulk Account Inviter is, ami Shopify Plus-osoknak különösen hasznos.

SEO szempont: Backlinkek frissítése

Ne csak a vásárlóidat értesítsd az új webáruházadról, hanem keresd fel azokat a magas autoritással rendelkező weboldalakat, amik linkeltek a régi boltodra és – amennyiben változott az URL – kérd meg őket, hogy frissítsék azokat. Időigényesnek tűnhet, de a linképítés komoly fegyver a SEO stratégiádban, ne engedd veszni hagyni a már meglévő hivatkozásokat.

Az Ahrefs vagy a Moz segít backlink audit készítésében, így gyorsan azonosíthatod, mely weboldalakat érdemes felkeresned, hogy frissítsék a linkjeidet. Ez a weboldal tulajdonos számára is érték, hiszen nem 404 hibaoldalakra fognak navigálni az olvasói, hanem értékes tartalmakra.

5. lépés: Új domain és URL átirányítások

Ha a webshopodhoz új domaint is szeretnél, akkor a Shopify-nál megveheted, ha pedig külsős szolgáltatónál van már domained, akkor a  Shopify videója szépen bemutatja, hogyan kösd hozzá a webshopodhoz.

Igen gyakori migrációs mulasztás a webshop tulajdonosok körében a 301-es átirányítások (301 redirect) kihagyása. Ha változik a domain, akkor nem elég, ha csak a régit irányítod át az új domainre. Minden egyes oldaladnak, legyen az egy blogposzt vagy egy rólunk oldal, kell a 301-es átirányítás.

Képzeld el, hogy a legnépszerűbb termékedre mutat egy link egy blog posztról, szépen hozta is neked a forgalmat, akár el is könyvjelzőzte magának a potenciális vevő. Ha elfelejted átirányítani, akkor a link a régi boltra visz, vagy 404 törött linkre, te pedig a vásárlóddal együtt maradsz hoppon… 

Minden oldalon végig kell menni szépen, s bár így hosszadalmasnak tűnhet a webshop költöztetés, de megéri. Amennyiben Shopify-ra migrálsz, akkor a Shopify lépésről lépésre végigvezet a folyamaton.

SEO szempont: Google Search Console

Mindenképp nyiss Google Search Console fiókot, a régi és az új boltodhoz is: kincset érő információkkal szolgálhat a jövőben, de a webshop költöztetés terén azért is fontos, mert a Change of Address tool, segít, hogy minél SEO-barátabb módon tudd átirányítani az URL-eket.

6. lépés: Utánkövetés és analitika

Búcsúzz el a régi oldaladtól, de ne húzd le a rolót rögtön. A webshop költöztetés után érdemes még életben tartani az oldalt egy darabig, legalább egy-két hónapig (akár csak staging site formájában is), hogy még egyszer átnézd, biztos minden régi tartalom átkerült-e (ebben segíthetnek a már említett Screaming Frog SEO Spider-el készített adat-leltáraid és exportjaid). Teszteld mindkét webshopot párhuzamosan, hogy tényleg működnek-e az átirányítások és egyetlen URL-t sem hagytál parlagon. 

A Google Analytics-ben mindenképp jelöld a migráció dátumát, hogy pontosan nyomon követhess minden változást, az organikus forgalomtól kezdve az eladásokon át egészen az olyan SEO paraméterekig, mint az oldalsebesség. Javasolt egy riportot is beállítani, amivel a webshop költöztetés után jelez az analitika, ha törött 404-es linket talál. Ha mélységi SEO-analízist szeretnél, akkor az Ahrefs tudásbázisára mindig számíthatsz, mi is ezt használjuk.

SEO szempont: XML sitemap

Ne felejtsd el beküldeni az új oldaltérképet a Google-nek, ez a másik leggyakoribb migrációs mulasztás. Ez a webhely térképe, más néven az XML sitemap, a webshopod összes, indexelésre szánt oldalának a listája. Ez segít a keresőmotoroknak, hogy minél hatékonyabban és gyorsabban feltérképezzék a webshopodat.

7. lépés: Hozd ki a legtöbbet a Shopify-ból!

Miután sikerrel zárult a webshop költöztetés, dőlj hátra és gyönyörködj az új boltodban – max. egy-két napig. Ha komolyan gondolod a bizniszt, akkor a Shopify mindent alád tesz, hogy beizzítsd a rakétákat és elrobogj a versenytársak mellett.

Ugyanakkor egy Shopify weboldal akkor muzsikál a legszebben, ha rendesen adod a gázt a webshop motornak, és a piac ütőerén tartod az ujjad. Csak az elmúlt pár hónapban ragyogó újításokkal rukkolt elő a webshop titán, Shopify Markets, Shop App, és a mesterséges intelligencia mezején is az élvonalba rúgta magát a Shopify. 

Ha biztos akarsz lenni benne, hogy kihozod a legtöbbet a boltodból, vagy maradt még benned kérdés a webshop költöztetés terén, akkor hétpróbás Shopify szakértő csapatunk örömmel várja a kérdéseket kommentben.

1200 628 Dobosy Ildikó
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...