Online marketing trendek 2022 – 9 predikció az új évre

Online marketing trendek 2022 – 9 predikció az új évre

Az év eleje a tervezés időszaka, így érdemes áttekinteni, mire számíthatsz 2022-ben az online világban, azaz melyek azok az online marketing trendek, amikre érdemes lesz odafigyelni.

Mivel az online üzletfejlesztés is csak a gazdasági környezet kontextusában értelmezhető, kezdjük egy tágabb gazdasági predikcióval, aztán rögvest ráfordulunk a konkrét 2022-es online marketing trendek vonalára:

Gazdasági környezet

Az már az előző év végén is látszott, hogy – elsősorban globális folyamatoknak köszönhetően – a gazdasági környezet minimum instabil lesz, de jó eséllyel beüthet egy komolyabb válság is. A világjárvány nem fog varászütésre elmúlni, 2022-ben minimum változó intenzitással, de még biztosan velünk marad – így valószínűleg maradnak a megváltozott szokások is – mind a vásárlás, mind a munka területén.

A globális termelési láncok akadozása miatt kialakult áruhiány, majd a részben ebből, részben a gazdasági újraélénkítés jelszavával a piacokra öntött pénzből fakadó infláció idővel majd lecsendesül – hacsak nem kerül újabb olaj a tűzre…


Magyarországi infláció, 2021. Forrás: tradingeconomics.com 

És inflációs fenyegtésből van bőven: az orosz-ukrán viszály egyelőre nem látszik megoldódni, Tajvanban is egyre forróbb a helyzet ráadásul a kínai ingatlanbuborék is bármikor kipukkadhat. Ha valami csoda folytán sikerül is ezt elkerülni, vagy kisimítani, Peking zéró-Covid politikája akkor is újabb lezárásokhoz fog vezetni, márpedig a kínai gazdaság mintegy 25%-át meghajtó építőipar pont az, amit nem nagyon lehet home office-ból letudni…

Egy hard-Brexit esetén kialakulhat kereskedelmi háború Nagy-Britannia és az EU között, ami tovább emelné az árakat és ugyanebbe az irányba mutat a gyenge 2021-es mezőgazdasági teljesítmény is. Ráaádsul az infláció kordában tartását szem előtt tartva 2022-ben a legtöbb kormány kénytelen lesz visszafogni a költekezést, ami ugyan idővel mérsékli majd az inflációt, ugyanakkor akár 2.5%-át is elviheti a globális GDP-nek.

Ja, és idén Magyarországon választások is lesznek, ami a kormányzati szektornak értékesítő vállalatok árbevételét tépázhatja meg jó pár hónapnyi bevétellel.

Egy szó, mint száz: sokaknak nem pont 2022 lesz a legunalmasabb évük…

Persze minden nehéz helyzetnek vannak egyben nyertesei is – és ezzel rá is térhetünk a 2022-es online marketing trendek vonulatára:

Online marketing trendek 2022

1. Kikényszerített digitalizálódás

A pandémia legnagyobb nyertese vitathatatlanul az e-kereskedelem, bár az alábbi grafikonon jól látszik, hogy a világjárvány az online térbe kényszerített nagyjából mindenkit, akit csak lehetett. Ez a trend 2022-ben folytatódni fog; a digitális transzformáció amolyan „úszol, vagy megfulladsz” helyzetet teremtett (az pedig talán már minden cégvezetőnek leesett, hogy csendben várakozva a pandémia hatásait már nem lehet kibekkelni). A grafikon azt mutatja, hogy a 10+ főt foglalkoztató magyar vállalkozások (kivéve pénzügyi szektor) hány százaléka értékesít az interneten keresztül (is):


 Azon 10+ főt foglalkoztató vállalatok aránya Magyarországon, melyek értékesítenek online – kivéve pénzügyi szektor. Forrás: tradingeconomics.com 

Az elmúlt évben nem voltak ritkák a 7digits-nél sem azok a közép- és nagyvállalati megkeresések, ahol a feladat az online jelenlét nagyjából nulláról való felépítése volt. Mivel a martech megoldások és az alapvető digitális tulajdonok, valamint a tartalmak kiépítése az elején nagyobb befektetést kíván, a magyar középvállalati szektorban talán már kívülről is érzékelhető digitális repedés 2022-ben még tovább fog mélyülni:

Lesznek, akik úsznak, és lesznek olyanok is, akik elsüllyednek…

2. Az online hirdetési büdzsé rekordot dönt

A Zenith Media elemzése szerint 2022-ben az online hirdetések aránya a teljes hirdetési költésen belül először lépi át a 60%-ot, 61.5%-ot előrvetítve 2022-re. A Covid-19 előidézte gazdasági visszaesésből felálló vállalatok már 2021-ban is többet költöttek – ’22-ben ez a trend folytatódni fog. A 2021-es év 15,6%-os (!) digitális hirdetési büdzsé növekedését 2022-ben 9,1%-os emelkedés fogja követni az előrejelzések szerint – nem vitás, hogy a pandémia hullámaival küzdő vállalatok CMO-i vették a lapot és online marketing trendek ide, vagy oda – elkezdtek pánikszerűen hirdetni.

Továbbra is a Google és a Facebook maradnak a legfontosabb hirdetési platformok, bár a hirdetések piacán is alakulnak új online marketing trendek: a Facebook-ot a fiatalabb generációk egyre inkább mellőzik és helyette közel 40%-uk a TikTok-on, YouTube-on, vagy az Instagramon tölti az idejét. Igen ám, de a digitális költések termővé fordulásához nem elég csak hirdetni; ahhoz egy egy rakat webes technolgóia is kell, csakhogy…

3. 2022 lesz az utolsó sütis év!

2022 lesz az utolsó év, amikor a 3rd party sütiket (cookie-kat) használhatják a marketingesek, ugyanis 2023-ban teljesen beköszönt a cookie-k nélküli világ. Az idén még elérhető vásárlói és látogatói adatok 80 %-ának búcsút mondhat a marketing társadalom – szakemberek számára ez a 2022-es online marketing trendek legfájóbb pontja.

Eddig az úgynevezett 3rd party sütiket használtuk követésre, riportingra, a hirdetési büdzsé optimalizálására, perszonalizációra és A/B tesztelésre – ezt mostantól máshogyan kell majd megoldani – hogy hogyan, arról bőven lesz szó idén a 7blogon.

Az Apple Safari böngészője és a Firefox már korábban visszavágta a sütik életciklusát 30 napról 1 napra, de amint az Európában legnépszerűbb Chrome böngészőben is beütnek a sütik nélküli online marketing trendek, abban a pillanatban az online marketing gyakorlata örökre megváltozik.

A felkészülést halogató, vagy elmulasztó webshopok ugrászszerűen emelkedő hirdetési büdzsékkel, vagy azonos büdzsé mellett drasztikusan bezuhanó eredményekkel számolhatnak, a B2B vállalatoknál pedig az eddig ismert módokon gyakorlatilag lehetetlenné válik majd a konverziós útvonalak követése. A marketing tölcsér felső részén minden vállalat (hamisan) alacsony eredményeket fog látni, míg a direkt(nek mutatkozó) konverziók aránya megugrik.

A személyes véleményem

Aki adatrettegési túl-buzgalmában máris tapsikolni kezdene a third-party sütik alkonyán, annak javaslom, gondolja át még egyszer… A növekvő adatvédelmi félelmek okozta online marketing trendek miatt ugyanis bőven fájhat majd a fogyasztók feje is. Lehet, hogy eddig idegesítőnek tűntek a többször feltűnő retargeting hirdetések, ezután azonban majd még idegesítőbbek lesznek a pont ugyanannyi alkalommal látott teljesen irreleváns (várhatóan kontextuális) hirdetések.

A legtöbb hirdető eddig 3-4-5-ös frekvenciánál blokkolta a hirdetést, azaz maximum ennyiszer láttad, de sütik nélkül ez abszolút kivitelezhetetlen, így ugyanazt a hirdetést akár 120-szor is eléd teheti a hirdetési felület. Eddig a gondos hirdetők személyre szabhatták a hirdetést, mostantól nézheted ugyanazt az egyen-sz@rt, amit a többiek…

A hirdetők – a pontatlanság miatt – dráguló hirdetésekkel, a fogyasztók ugyanezen okból irrelevánsabb hirdetésekkel lesznek  kénytelenek szembenézni – legalábbis addig, amíg a helyettesítő technológiák el nem terjednek.

Az adatbiztonság és -tudatosság nagyon fontos dolgok, ugyanakkor ez egy olyan terület, ahol tech cégeknek, hirdetőknek, vásárlóknak és a szabályozást végző entitásoknak közös a felelősségük.

Frissítés

A Google 2022 Január 25-én bejelentette, hogy a korábban a sütiket kiváltó technológiai megoldását, a FLoC-ot nyugdíjba küldi, és helyette a Topics API-al kívánja helyettesíteni a cookie-kon alapuló követést. A Topics API-ról a Google hivatalos videóját itt tudod megnézni:

4. Az AI itt van

Nem majd, meg talán, meg a filmekben, hanem konkrétan a 7Digits számos ügyfelénél már használjuk! Az online marketing trendek legizgalmasabbika a mesterséges intelligencia (MI, vagy angolul Artificial Intelligence, rövidítve AI) használata a marketingben.

Egyelőre jellemzően még csak a marketing automatizáció, a perszonalizáció és a szövegírás speciális területein, de a trend világos: amelyik vállalat nem fér hozzá mesterséges intelligencia támogatáshoz a marketing területén, azt a MI-át használó konkurensei tönkre fogják verni. (Ezt amúgy a Mesterséges Intelligencia használatának törvényi szabályozását kivételesen szorgalmazó Elon Musk már évekkel ezelőtt megjósolta.)

online marketing trendek mesterséges intelligencia screenshot egy CLV elemzéssel

Egy hazai webshop egyik vásárlójának várható jövőbeni költéseit előrejelző ügyfélérték predikció Mesterséges Intelligencia segítségével

Szakemberek számára az online marketing trendek között ez a legkevésbé meglepő: egyre több az adat és a legokosabb, legtapasztaltabb elemző sem lát meg olyan összefüggéseket, ami a MI-nak egyetlen szempillatás alatt világos lesz. A marketingben használt MI megoldások olyan predikciókat képesek az asztalra tenni, mint egy adott vásárló LTV-je (Life Time Value), az ügyfél következő lépése, vagy épp az az ár, amin egy adott vásárló valószínűleg meg fogja venni a terméket…

Amennyiben nem használsz MI-t a marketingedben, addig örülj, amíg a versenytársad sem fér hozzá ehhez a technológiához, mert utána csak idő kérdése, hogy kivéreztessen téged… Ha a megérzéseim helyesnek bizonyulnak, az MI lehet az a technológia, amivel néhány innovatív mid-market vállalat képes lesz betörni a legnagyobbak által uralt piacokra is és ezek a vállalatok egyes szegmensekben a multikkal fognak érdemben versenyezni.

5. Videó, videó, videó

Bár az írott formátumoknak még mindig bőven megvan a helye az online térben, a vásárlói élmény elsődlegessé válásával egyre inkább a videós formátumok vásárlói útba integrálásával lehet valódi versenyelőnyt szerezni – az online marketing trendek közül ez az, amit már 2021-ben is jól látszott.

Ez a folyamat a hirdetéseknél már régen elkezdődött, a 2022-es évben azonban a saját weboldalon sem lehet már nélkülözni a mozgóképes tartalmakat, azaz a videós formátumok a funnel tetejéről egyre inkább teret hódítnak a marketing tölcsér alsóbb szintjein is.

Ha úgy képzelted, hogy 2022-ben kizárólag a céges blog felpörgetésével fogsz bankot robbantani, akkor gondold újra a dolgot és minél előbb állíts össze egy videómarketing stratégiát, mert 2022-ben a teljes vásárlói internet forgalomnak már több, mint 80%-a videó lesz.

6. A CMO szerep változik

A változó online marketing trendek a marketing vezetők szerepén is változtatni fognak. A marketing vezető (CMO) szerepe eddig az volt, hogy egyre kevesebből egyre többet érjen el. Nem egy hálás feladat és a jelek szerint nem is könnyű megugrani; a CMO az a másodvonal-beli pozíció, amiben a CEO-k a legkevésbé bíznak.

Olyannyira, hogy a CMO-k szavatossági idejének mediánja mindössze 25.5 hónap – összehasonlításképpen: egyetlen másik C-szintű vezető sincs 40 hónap alatt, vagyis elképesztő a fluktuáció ebben a pozícióban.

A Covid azonban ezt a vezetői hozzáállást is megváltoztatta. Ma már a CEO-k 83%-a érzékeli, hogy a marketing komoly növekedést képes biztosítani, és mindössze 23%-uk elégedetlen az eredménnyel. A marketing C-szintű vezetők közti elismertségén 2022 még tovább fog javítani, és talán idővel majd nem mondja már a CFO-k 40%-a, hogy válságban először a marketing költségeket kell csökkenteni.

Amúgy az, hogy létezik még olyan C-szintű vezető, aki ezt komolyan hiszi, az pont olyan, mintha létezne még olyan orvos, aki komolyan gondolja, hogy felső légúti fertőzésnél eret kell vágni…

7. Ügynökségi szerepkörök is változnak

Rengeteg hazai vállalat szembesült azzal a pandémia kitörése óta, hogy alig lehet valóban hozzáértő performance marketing szakembert (hirdetés menedzsert) találni. Az ügynökségek PPC csapatai is felértékelődtek – ezt mi is látjuk nap, mint nap a 7Digits-nél. Ahogyan fentebb láttuk, a fizetett akvizíció-központú online marketing trendek 2022-ben folytatódni fognak, a verseny egyre több piacon fog kiéleződni – ezt minőségi ügynökségi kapacitások nélkül elég problémás lesz megugrani.

Az online marketing trendek egy oldalági érdekessége lehet az, amit 2021-ben házon belül már öbbször tapasztaltunk: nem csak a megkeresések száma és mérete, hanem az iránya is változóban van: egyre gyakrabban kérik a tanácsainkat más üzletfejlesztési területeken: sales enablement, folyamat-automatizció, partner enablement-et, HR számára látogatói élmény tervezés, stb. Az online marketig trendek és eszközök előbb-utóbb elérik a vállalatok egyéb működési alegységeit is, így egyre inkább igaz, hogy…

8. Az online marketing túlmutat az üzletszerzésen

…és sokkal inkább a teljes vállalat integrált digitális transzformációjáról szól. Ha egyszer egy vállalat fizet az online eszközökért, ugyan miért ne használja ezeket a HR, a sales, az operations, a support, vagy a product team – nem igaz?

Ma már mind B2B-ben, mind az e-kereskedelemben sokkal több olyan folyamat zajlik online, mely korábban nem a marketing alá tartozott. Online eszközökkel folyik például vásárlók/ügyfelek oktatása, online van az ügyfélszolgálat, a HR nagy része és a Covid megjelenése óta sokszor a Kollégák is, így a marketingnél található adatok és az eszköztár integrálása a többi részleg működésével lényegében elkerülhetetlen. Apropó oktatás…

9. A digitális készségek felértékelődnek

A szakemberhiány szinte minden iparágban valódi hungarikum, digitális fronton ez 2022-ben sok vállalatnak azonban még komolyabb kihívás lesz. A LinkedIn-en publikált relatív kereslet-kínálati index csúcsán jelenleg is a digitális marketing szaktudás áll, s ezekre a készségekre messze nem csak a CMO-nak van már szüksége.

Nem véletlen, hogy egyre több vállalat invesztál az online készségek fejlesztésébe LMS rendszerek implementálásával, sőt, ahogy beruháznak egy LMS-be, ezzel párhuzamosan egyre többen ismerik fel a piac edukációjának lehetőségét is. Az LMS rendszerek piaca egyébként évente közel 20%-kal bővül, így 2022-ben még inkább érdemes alaposan átgondolni, hogy milyen versenyelőnyt jelenthet akár a belső oktatásba, akár a piaci edukációba fektetett tőke.

Az online marketing trendek eredője

A felpörgött infláció drágítani fogja az ügynökségi díjakat, a tömegével online-ra nyitó cégek pedig már 2021-ben is felfelé nyomták a hirdetések CPC-jét (Cost per click, azaz kattintásonkénti ár) – ez az online marketing trend 2022-ben masszívan folytatódni fog.

Az erősődő verseny miatt mind több vállalat lesz kénytelen maszatolás helyett komolyan felülni a legújabb online marketing trendek által meghajtott digitális hullámvasútra, azaz profi martech eszközök licenszeibe fektetni, minőségi mozgóképes tartalmat gyártani, többet és drágábban hirdetni, perszonalizálni, konverziót optimalizálni, fejleszteni – ezek pedig a végén mind-mind egy irányba hatnak:

2022-ben jelentősen drágulni fog az online marketing!

Bár a drágulás egyfelől nem tűnik jó hírnek, az érem másik oldala, hogy a 2022-es évben a sütimentes világra szakszerűen,  felkészülő vállalatok 2023-ban bankot robbanthatnak a hezitáló, vagy lassabban észbe kapó versenytársaikkal szemben. Vagyis hiába a legújabb online marketing trendek, ugyanaz a lemez forog: a marketing továbra is egy középtávú befektetés, mely – ha jól csinálják – akkor mesésen megtérül.

Ennyit a 2022-es online marketing trendek sokaságáról – ezzel az évindító cikkel kívánunk üzleti sikerekben és növekedésben gazdag 2022-es évet minden hűséges 7Blog olvasónak!

1200 628 Dr. Kádas Péter
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...