LMS rendszerek az online marketingben - 5 példával 🧑‍🎓

Online marketing LMS rendszerekkel

Online marketing LMS rendszerekkel

Online marketing LMS rendszerekkel 1024 536 Dr. Kádas Péter

Talán ma már senkinek nem kérdés, hogy milyen szerepet játszanak a letölthető anyagok egy jó online marketing stratégiában. Ezek képezik a MoFu (Middle of the funnel) tartalmakat, azaz a marketing tölcsér közepét és – mind B2B-ben, mind az e-commerce területén – a látogatók elköteleződésének megteremtése a feladatuk (aminek az egyik legmegbízhatóbb jele az email cím megadása a letölthető tartalomért cserébe).

A funnel teteje még megvan

Addig még általában eljut egy-egy vállalat, hogy valamit blogolgat egy ilyen, vagy olyan tartalommarketing stratégia mentén (ezt hívjuk acquisition-heavy marketingnek), a funnel közepét azonban már csak a legelszántabbaknál lehet látni – nem véletlenül.

Egy-egy blogposzt elkészítése pár óra alatt megvan – főleg, ha a szerzői vajmi keveset törődnek olyan, Magyarországon elitistának számító hívságokkal, mint kulcsszóra optimalizálás, megfelelő hivatkozások, fogyaszthatóság, meta tag-ek optimalizálása,  pszichológia, belső linkelés, vagy épp a mikro-elköteleződések.

Ugyanakkor…

…egy működő MoFu tartalom már masszív időráfordítást igényel, mert még ha csak egy pár oldalas mintáról, checklist-ről, vagy korábban már megírt prezentációról is van csupán szó, a magas tartalomfogyasztási élményt garantáló technológiai háttér újabb eszközöket és drága munkaórákat igényel (külön landing oldal, automatizáció, email-ek szövegének szakszerű megírása, lekövetés szekvenciája, tartalom hoszting és a letöltés profi megoldása, szofisztikáltabb forgalomterelés, stb).

Ha pedig olyan masszív tartalmakról van szó, mint egy 60-80 oldalas e-book, egy email kurzus, vagy egy mozgóképes tartalom, akkor a vállalati lelkesedés, már tényleg úgy billeg, mint keselyű a dögön – ugyanis vagy elkészül az egész házon belül, vagy nagyon sokba fog kerülni; már ha minőségi tartalomra van igény,

nem csak valami kamura, ami csak lehúzza a márkát, ami a nevét adta hozzá…

Lapot a huszonegyre

Az igazi vakarózás általában akkor szokott kezdődni, amikor már több tucatnyi ilyen tartalom menedzsmentjéről és felhasználói élményéről kell gondoskodni egyszerre – az ugyanis még egy profi marketing csapatnak is komoly feladat – ha nem adott hozzá a megfelelő technológia… és itt jönnek képbe az LMS rendszerek!

Mi az az LMS?

Az LMS (Learning Management System, azaz oktatás menedzsment) rendszerek az oktató anyagok létrehozását és disztribúcióját teszik lehetővé – lényegében egy adott célra specializált tartalommenedzsment rendszerekről van szó. (Egészen pontosan LM rendszernek, vagy LMS-nek kellene hívnunk, de magyar nyelven olyan sokan hivatkoznak rá az “LMS rendszerek” kifejezés formájában, hogy egy cikk erejéig lemondunk a nyelvtannáciskodásról).

Egy jó LMS rendszer nem csak a tanulás élményéről és a résztvevők lekövetéséről gondoskodik, de ellátja a tartalmak marketingjének és értékesítésének feladatát is. Megoldja a mid-funnel tartalmak hosztingját, publikálását és célba juttatását, pontos riportokat mutat a tartalmak fogyasztásáról, biztosítja a technológiát landing oldalak villámgyors létrehozásához, vizsgákhoz, fizetési kapukhoz, oklevelek és diplomák kiadásához és menedzseléséhez.

Covid-19 és az LMS rendszerek

Bár az LMS-ek világpiaca jelenleg is több, mint 13 milliárd USD, a 2025-ig prognosztizált 14%-os CAGR (ez az összesített éves növekedési ráta rövidítése) még többet elmond erről a gyorsan növekvő iparágról. Az idei év elején hozzánk is begyűrűző Covid-19 világjárvány pedig olyan lökést adott ennek a technológiának, ami korábban elképzelhetetlen volt: a World Economic Forum idén áprilisi felmérése szerint 186 országban összesen 1.2 milliárd diákot érintett a pandémia által okozott iskolabezárás, amiből az egyetlen kiutat jelenleg az online oktatás jelenti. És ugye, amikor egy világjárvány miatt az iskolák bezárnak, akkor ugyanúgy leesik a vállalati továbbképzések száma is…

A Covid-19 által előidézett össznépi home office kényszernek előbb-utóbb az lesz a globális hatása, hogy az online oktatási forma világszerte még inkább mainstream lesz, hiszen olcsóbb, hatékonyabb és sokkal jobban mérhető, mint a hagyományos tantermi oktatás – ráadásul az egész Világ épp most kényszerült rá, hogy kipróbálja. Na, ennyit az iparágról és akkor jöjjön a dolog marketing vonatkozása…

Hogyan használhatóak az LMS rendszerek online marketingre?

Mielőtt a konkrét példákra rátérnénk, hadd hűtsem le egy kicsit az LMS-ben újabb marketing buzzword-öt felismerni vélők lelkesedését: Az LMS rendszerek licenszelése, beállítása és minőségi tartalommal történő feltöltése drága és időigényes feladat, ezért az LMS-ek jellemzően nem épp kisvállalkozásoknak való technológiák (kivéve, ha az adott vállalkozásnak közvetlen árbevétele származik az oktatásból, mert ilyenkor akár egy KKV-nak is megérheti egy profi rendszer).

Jellemzően a közép- és nagyvállalatok képesek olyan marketing stratégiák végrehajtására, amik az oktatásra épülnek. Talán nem véletlen, hogy a Fortune 500-as cégek több, mint 40%-a használ valamilyen formában oktatási technológiát – eleinte jellemzően a saját alkalmazottaik képzésénel kezdve az LMS rendszerek használatát – később áttérve az online marketing célú felhasználásra. Nézzünk néhány példát az LMS-eken keresztül megvalósított online marketingre:

Partnereken keresztül értékesítő B2B

Schneider Electric

Schneider Electric LMS rendszerek példa

A Schneider Electric Akadémiája

A Schneider Electric egy egész Energia Akadémiát épített ki partnereinek annak érdekében, hogy egyrészt megszerezze az energiahatékonyság területén betöltött vezető szerepet, másrészt egybe gyűjtse és kövesse a téma iránt érdeklődő szakembereket, harmadrészt folyamatosan képezze partnereit.

A több, mint 200, összesen 13 nyelven elérhető ingyenes kurzusnak meg is lett az eredménye: több, mint 900 ezer elvégzett kurzus, a márka ismertsége és vezető szerepe az energiahatékonyság területén. Az oktatási tartalmak fogyasztása révén termelődő adatokat “mellesleg” kiválóan fel tudja használni a vállalat célzott, hiper-perszonalizált marketing üzenetek célba juttatására is.

Partnereken keresztül értékesítő retail

Sherwin-Williams

A festékekkel és bevonatokkal foglalkozó Ohio állam-beli Sherwin-Williams is rendelkezik online akadémiával, ahol partnerei és végfelhasználói számára is kínál a festékek és a különböző bevonatok fizikai és kémiai tulajdonságát bemutató kurzusokat csakúgy, mint a színek világával foglalkozó design-fókuszú oktatóanyagot belsőépítészek számára.

Retail e-commerce

Williams Sonoma

LMS rendszerek retail e-commerce-ben

Oktató videók a Williams Sonoma weboldalán

Az amerikai illetőségű prémium konyhatechnikai márka honlapján nem csak főzőtanfolyamokat és recepteket kínál, hanem a konyhatechnikai eszközök kiválasztására is létrehozott számos interaktív segédletet.

A junior séf tanfolyamtól kezdve a kések kiválasztásáig szinte minden témában kínál minőségi oktatási tartalmakat. A 2019-es évben 5.67 Milliárd USD árbevételt termelő céget tavaly év közepén jelölték a Fortune 500-as listára – nyilván nem csak az oktatási célú tartalmak tették ezt a céggel, de a számokat elnézve azért rendesen besegített

B2B SaaS

SalesForce, Hubspot, SAP és a többiek

A B2B szoftverek kompetitív szegmenseiben ma már szinte nem találunk olyan vállalatot, amelynek ne lenne valamilyen formában oktatási programja. A HubSpot Academy-t talán ezen a blogon senkinek nem kell bemutatni, de a Zoho is elindította saját akadémiáját ahogy a Salesforce is felső kategóriás oktatási élményt nyújt a Trailhead oldalán. Van már SAP Academy, Epicor University, LinkedIn Learning is – tényleg sorolhatnánk napestig.

Ha már LMS rendszerek…

Talán már nem újdonság, hogy ha online technológiáról van szó, akkor a 7Digits-nél szeretünk elsők lenni, ezért annyit elárulhatok, hogy 2020 őszére készülünk egy nagyobb lélegzetvételű dologgal… Amennyiben elsőnek szeretnél értesülni róla, az alábbi három mezőt kell csak kitöltened… 😉

A fenti példák mindegyike arról szól, hogy az LMS rendszereket a vállalatok a tartalom hosztingjára és perszonalizált célba juttatására használják. Egyes inbound marketing szakértők szerint ez a fajta magas minőségű tartalomfogyasztási élményt lehetővé tevő tartalommenedzsment funkció az LMS rendszerek legfontosabb tulajdonsága.

Az LMS rendszerek plusz hozadéka…

Túl azon persze, hogy a magas szintű tanulási élmény egy kiválóan működő marketing stratégia, az LMS rendszereket a bevezetést követően még egy csomó olyan vállalati probléma megoldására lehet alkalmazni, ami előbb-utóbb szinte mindenhol előkerül:

Egyre több terméknél válik fontossá a betanítás, vagy legalábbis a termék használatának bizonyos fokú elmagyarázása. Lehet persze mellékelni egy használati utasítást, de mennyivel jobb vásárlói élményt nyújt egy kereshető tudásbázissal, termék onboarding videókkal felturbózott online felület?

Egy LMS-en keresztül ez könnyedén megoldható, sőt, ha látszik, hogy elakad benne a felhasználó, arra könnyedén építhetőek szofisztikált automatizmusok is.

A partnereken keresztül értékesítő vállalatoknak kulcskérdés, hogy partnerei tudjanak az új termékekről és profin tovább is tudják adni a tudást a végfelhasználóknak. 5-10 partnernél még sima ügy, ha egy jobb sorsra érdemes alkalmazott végighívogat mindenkit, több tucat partnernél ez azonban már komoly logisztikát igényelne.

Itt jön képbe, hogy az LMS rendszerek nem csak a tudásanyagot adják át, hanem képesek standardizált módon lemérni a tudásanyag elsajátítását is, sőt, automatikusan lekövetik azokat, akik esetleg nem nézték meg azt az új termékvideót…

Némelyik LMS rendszer lehetőséget biztosít rá, hogy előre meghatározott feltételek esetén a felhasználók beléphessenek egy online közösségbe, ahol az instruktorok gyors elérésén túl egymást is segíthetik. Azoknál a vállalatoknál, amelyek a hiteles szakembereknek egy szűk csoportjára kénytelenek támaszkodni, ez a funkció olyan, mint az autós kártyában a Lotus: mindent visz!

Meg lehet persze oldani ezt egy zárt Facebook csoporttal, csakhogy ott az adat a Facebook-nál marad, szemben az LMS rendszerek személyhez fűződő aktivitási adataival, amit kedvedre használhatsz – akár arra is, hogy ezeket a szakembereket lépésről lépésre magadhoz kösd…

Amelyik vállalatnál gyors a növekedés, vagy magas a munkaerő fluktuációja, ott valakinek komoly fejfájást okoz az új alkalmazottak betanítása. Az LMS rendszerek szinte mindegyike képes kezelni a privát kurzusokat, amivel – amennyiben egyszer elkészül egy videó tartalom az új munkaerő betanítására – a probléma egy csapásra meg van oldva.

…és nem csak az oktatás, hanem a vizsgáztatás, a minősítések követése és több, egymásra épülő belső kurzus lemenedzselése is.

Amikor nem is teljesen új alkalmazottról van szó, akkor is az olyan gyorsan változó iparágakban, mint például az online marketing, elengedhetetlen, hogy a senior kollégák folyamatosan képezzék az utánpótlást. Ha ez one-on-one tréningek formájában történik, akkor egy idő után a legdrágább munkaerő egyfolytában csak oktatni fog – ahelyett, hogy dolgozna.

A problémára ugyanolyan privát kurzusok formájában kínálnak megoldást az LMS rendszerek, mint az új alkalmazottak betanításánál.

A Capterra 534 LMS rendszert listáz, úgyhogy nem könnyű választani. A legnépszerűbbek a nagyon elterjedt Teachable, a SCORM-kompatibilis LearnWorlds, az all-in-one megoldásként működő kanadai LMS-sztár Thinkific, az inkább kisvállalkozásokra és freelancer-ekre szabott Podio, de létezik LMS WordPress plugin formájában is, és persze a nagy szoftvercégeknek is szinte kivétel nélkül vannak LMS megoldásaik.

Thinkific screenshot - az LMS rendszerek egyik feltörekvő csillaga

A Thinkific az LMS rendszerek egyik feltörekvő csillaga – hazai partnerei közé tartozik a 7Digits Média Zrt. is.

Amikor egy vállalat LMS-t választ, akkor az első kérdés, hogy mire fogja használni? Fontos, hogy mekkora budget-je van rá, kellenek-e a fizetős kurzusok kezeléséhez szükséges funkciók, szükség van-e a AICC, SCORM- és xApi kompatibilitásra, stb.

Az all-in-one rendszerek kötöttebbek, de költséghatékonyabbak, míg az open source rendszerek a végén többe kerülnek, de nagyobb szabadságot biztosítanak. Amennyiben nincs szakavatott segítség, vagy nem akarsz profi partnereket bevonni, úgy az LMS rendszerek kiválasztása előtt érdemes a legjobbnak tűnő 3-4 variációval eljátszani pár hetet és csinálni egy-egy demó kurzust.

Miért olyan hatékonyak az LMS rendszerek?

Ugyanazért, amiért a tartalommarketing hatékony: amennyiben sikerül minőségi, sok-sok ember számára releváns tartalmakat létrehozni, az egyszerre képes hozzáadni a márkaépítéshez, a lead (vagy vásárló) generáláshoz, az ügyfél-retenció növeléséhez és még annyi más marketing szükséglethez.

  • Olcsó forgalom-generálás? Publikus, ingyenes kvíz-ek.
  • Oldalon töltött idő növelése? Ingyenes mini-kurzusok.
  • Lead hőfok emelése? Videós magyarázatok, minták, checklist-ek, podcast-ok.
  • Elköteleződés növelése? Letölthető lead mágnesek, prémium kurzusok, badge-ek és oklevelek.

Az LMS által nyújtott tartalom-élmény még minőségibb, még perszonalizáltabb, még fókuszáltabb és strukturáltabb, mint egy hagyományos blog, vagy YouTube csatorna. A magasabb minőségű élményt pedig a látogatók – mind B2B-ben, mind az e-kereskedelemben – visszatérő látogatással, egyre több figyelemmel és egyre több vásárlással hálálják meg.

Amennyiben szöget ütött a fejedbe az LMS rendszerek segítségével végrehajtott marketing, azért melegen ajánlom, hogy számolj, mielőtt nekikezdesz; sokféle módon lehet marketingre használni a minőségi oktatást, de csak akkor, ha

mind a tanulási élmény, mind a technológia, mind a tartalom magas színvonalú – nem csak az induláskor, hanem folyamatosan, akár hosszú éveken keresztül is.

Ha egyszer elkezdted, akkor elég nagy visszalépés abbahagyni… Ha azonban jól csinálod, akkor nem csak a vállalati problémák sokaságát tudod vele megoldani, hanem – különösen, ha a versenytársaid nem csinálják, vagy későn kapnak észbe – jó eséllyel megkerülhetetlenné is válhatsz a saját iparágadban…

Kérlek oszd meg a cikket a kedvenc csatornádon, vagy küldd el valakinek, akinek csupa jót akarsz – előre is köszönöm és egyben gratulálok a mai jó karmához!

Érdekel a véleményed:

Avatar for Dr. Kádas Péter

Dr. Kádas Péter

Papíron orvos és közgazdász, a valóságban vállalkozó, befektető, Golden Blog Díjas blogger.

Összes bejegyzés tőle:Dr. Kádas Péter
A 7Blog a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmaz, melyet a honlap használatával Ön tudomásul vesz.
Bővebben
>