Talán ma már senkinek nem kérdés, hogy milyen szerepet játszanak a letölthető anyagok egy jó online marketing stratégiában. Ezek képezik a MoFu (Middle of the funnel) tartalmakat, azaz a marketing tölcsér közepét és – mind B2B-ben, mind az e-commerce területén – a látogatók elköteleződésének megteremtése a feladatuk (aminek az egyik legmegbízhatóbb jele az email cím megadása a letölthető tartalomért cserébe). OK, de hogy jönnek a marketinghez az LMS rendszerek?
A funnel teteje még megvan
Addig még általában eljut egy-egy vállalat, hogy valamit blogolgat egy ilyen, vagy olyan tartalommarketing stratégia mentén (ezt hívjuk acquisition-heavy marketingnek), a funnel közepét azonban már csak a legelszántabbaknál lehet látni – nem véletlenül.
Egy-egy blogposzt elkészítése pár óra alatt megvan – főleg, ha a szerzői vajmi keveset törődnek olyan, Magyarországon elitistának számító hívságokkal, mint kulcsszóra optimalizálás, megfelelő hivatkozások, fogyaszthatóság, meta tag-ek optimalizálása, pszichológia, belső linkelés, vagy épp a mikro-elköteleződések.
Ugyanakkor…
…egy működő MoFu tartalom már masszív időráfordítást igényel, mert még ha csak egy pár oldalas mintáról, checklist-ről, vagy korábban már megírt prezentációról is van csupán szó, a magas tartalomfogyasztási élményt garantáló technológiai háttér újabb eszközöket és drága munkaórákat igényel (külön landing oldal, automatizáció, email-ek szövegének szakszerű megírása, lekövetés szekvenciája, tartalom hoszting és a letöltés profi megoldása, szofisztikáltabb forgalomterelés, stb).
Ha pedig olyan masszív tartalmakról van szó, mint egy 60-80 oldalas e-book, egy email kurzus, vagy egy mozgóképes tartalom, akkor a vállalati lelkesedés, már tényleg úgy billeg, mint keselyű a dögön – ugyanis vagy elkészül az egész házon belül, vagy nagyon sokba fog kerülni; már ha minőségi tartalomra van igény,
nem csak valami kamura, ami csak lehúzza a márkát, ami a nevét adta hozzá…
Lapot a huszonegyre
Az igazi vakarózás általában akkor szokott kezdődni, amikor már több tucatnyi ilyen tartalom menedzsmentjéről és felhasználói élményéről kell gondoskodni egyszerre – az ugyanis még egy profi marketing csapatnak is komoly feladat – ha nem adott hozzá a megfelelő technológia… és itt jönnek képbe az LMS rendszerek!
Mi az az LMS?
Az LMS (Learning Management System, azaz oktatás menedzsment) rendszerek az oktató anyagok létrehozását és disztribúcióját teszik lehetővé – lényegében egy adott célra specializált tartalommenedzsment rendszerekről van szó. (Egészen pontosan LM rendszernek, vagy LMS-nek kellene hívnunk, de magyar nyelven olyan sokan hivatkoznak rá az „LMS rendszerek” kifejezés formájában, hogy egy cikk erejéig lemondunk a nyelvtannáciskodásról).
Egy jó LMS rendszer nem csak a tanulás élményéről és a résztvevők lekövetéséről gondoskodik, de ellátja a tartalmak marketingjének és értékesítésének feladatát is. Megoldja a mid-funnel tartalmak hosztingját, publikálását és célba juttatását, pontos riportokat mutat a tartalmak fogyasztásáról, biztosítja a technológiát landing oldalak villámgyors létrehozásához, vizsgákhoz, fizetési kapukhoz, oklevelek és diplomák kiadásához és menedzseléséhez.
Covid-19 és az LMS rendszerek
Bár az LMS-ek világpiaca jelenleg is több, mint 13 milliárd USD, a 2025-ig prognosztizált 14%-os CAGR (ez az összesített éves növekedési ráta rövidítése) még többet elmond erről a gyorsan növekvő iparágról. Az idei év elején hozzánk is begyűrűző Covid-19 világjárvány pedig olyan lökést adott ennek a technológiának, ami korábban elképzelhetetlen volt: a World Economic Forum idén áprilisi felmérése szerint 186 országban összesen 1.2 milliárd diákot érintett a pandémia által okozott iskolabezárás, amiből az egyetlen kiutat jelenleg az online oktatás jelenti. És ugye, amikor egy világjárvány miatt az iskolák bezárnak, akkor ugyanúgy leesik a vállalati továbbképzések száma is…
A Covid-19 által előidézett össznépi home office kényszernek előbb-utóbb az lesz a globális hatása, hogy az online oktatási forma világszerte még inkább mainstream lesz, hiszen olcsóbb, hatékonyabb és sokkal jobban mérhető, mint a hagyományos tantermi oktatás – ráadásul az egész Világ épp most kényszerült rá, hogy kipróbálja. Na, ennyit az iparágról és akkor jöjjön a dolog marketing vonatkozása…
Hogyan használhatóak az LMS rendszerek online marketingre?
Mielőtt a konkrét példákra rátérnénk, hadd hűtsem le egy kicsit az LMS-ben újabb marketing buzzword-öt felismerni vélők lelkesedését: Az LMS rendszerek licenszelése, beállítása és minőségi tartalommal történő feltöltése drága és időigényes feladat, ezért az LMS-ek jellemzően nem épp kisvállalkozásoknak való technológiák (kivéve, ha az adott vállalkozásnak közvetlen árbevétele származik az oktatásból, mert ilyenkor akár egy KKV-nak is megérheti egy profi rendszer). Hogy a dolog hordereje egyértelmű legyen, érdemes megnézni, hogyan látja egyik ügyfelünk az LMS rendszer bevezetését a projekt után:
Jellemzően a közép- és nagyvállalatok képesek olyan marketing stratégiák végrehajtására, amik az oktatásra épülnek. Talán nem véletlen, hogy a Fortune 500-as cégek több, mint 40%-a használ valamilyen formában oktatási technológiát – eleinte jellemzően a saját alkalmazottaik képzésénel kezdve az LMS rendszerek használatát – később áttérve az online marketing célú felhasználásra. Nézzünk néhány példát az LMS-eken keresztül megvalósított online marketingre:
Partnereken keresztül értékesítő B2B
Schneider Electric
A Schneider Electric egy egész Energia Akadémiát épített ki partnereinek annak érdekében, hogy egyrészt megszerezze az energiahatékonyság területén betöltött vezető szerepet, másrészt egybe gyűjtse és kövesse a téma iránt érdeklődő szakembereket, harmadrészt folyamatosan képezze partnereit.
A több, mint 200, összesen 13 nyelven elérhető ingyenes kurzusnak meg is lett az eredménye: több, mint 900 ezer elvégzett kurzus, a márka ismertsége és vezető szerepe az energiahatékonyság területén. Az oktatási tartalmak fogyasztása révén termelődő adatokat „mellesleg” kiválóan fel tudja használni a vállalat célzott, hiper-perszonalizált marketing üzenetek célba juttatására is.
Partnereken keresztül értékesítő retail
Sherwin-Williams
A festékekkel és bevonatokkal foglalkozó Ohio állam-beli Sherwin-Williams is rendelkezik online akadémiával, ahol partnerei és végfelhasználói számára is kínál a festékek és a különböző bevonatok fizikai és kémiai tulajdonságát bemutató kurzusokat csakúgy, mint a színek világával foglalkozó design-fókuszú oktatóanyagot belsőépítészek számára.
Retail e-commerce
Williams Sonoma
Az amerikai illetőségű prémium konyhatechnikai márka honlapján nem csak főzőtanfolyamokat és recepteket kínál, hanem a konyhatechnikai eszközök kiválasztására is létrehozott számos interaktív segédletet.
A junior séf tanfolyamtól kezdve a kések kiválasztásáig szinte minden témában kínál minőségi oktatási tartalmakat. A 2019-es évben 5.67 Milliárd USD árbevételt termelő céget tavaly év közepén jelölték a Fortune 500-as listára – nyilván nem csak az oktatási célú tartalmak tették ezt a céggel, de a számokat elnézve azért rendesen besegített…
B2B SaaS
SalesForce, Hubspot, SAP és a többiek
A B2B szoftverek kompetitív szegmenseiben ma már szinte nem találunk olyan vállalatot, amelynek ne lenne valamilyen formában oktatási programja. A HubSpot Academy-t talán ezen a blogon senkinek nem kell bemutatni, de a Zoho is elindította saját akadémiáját ahogy a Salesforce is felső kategóriás oktatási élményt nyújt a Trailhead oldalán. Van már SAP Academy, Epicor University, LinkedIn Learning is – tényleg sorolhatnánk napestig.
Ha már LMS rendszerek…
Talán már nem újdonság, hogy ha online technológiáról van szó, akkor a 7Digits-nél szeretünk elsők lenni, ezért mi magunk is elindítottunk egy LMS rendszerre épülő vállalkozást, a 7Academy-t. Ha érdekelnek az ingyenes és a prémium üzleti témájú oktatások, akkor ezen a linken megtalálod.
A fenti példák mindegyike arról szól, hogy az LMS rendszereket a vállalatok a tartalom hosztingjára és perszonalizált célba juttatására használják. Egyes inbound marketing szakértők szerint ez a fajta magas minőségű tartalomfogyasztási élményt lehetővé tevő tartalommenedzsment funkció az LMS rendszerek legfontosabb tulajdonsága.
Az LMS rendszerek plusz hozadéka…
Túl azon persze, hogy a magas szintű tanulási élmény egy kiválóan működő marketing stratégia, az LMS rendszereket a bevezetést követően még egy csomó olyan vállalati probléma megoldására lehet alkalmazni, ami előbb-utóbb szinte mindenhol előkerül:
Miért olyan hatékonyak az LMS rendszerek?
Ugyanazért, amiért a tartalommarketing hatékony: amennyiben sikerül minőségi, sok-sok ember számára releváns tartalmakat létrehozni, az egyszerre képes hozzáadni a márkaépítéshez, a lead (vagy vásárló) generáláshoz, az ügyfél-retenció növeléséhez és még annyi más marketing szükséglethez.
- Olcsó forgalom-generálás? Publikus, ingyenes kvíz-ek.
- Oldalon töltött idő növelése? Ingyenes mini-kurzusok.
- Lead hőfok emelése? Videós magyarázatok, minták, checklist-ek, podcast-ok.
- Elköteleződés növelése? Letölthető lead mágnesek, prémium kurzusok, badge-ek és oklevelek.
Az LMS által nyújtott tartalom-élmény még minőségibb, még perszonalizáltabb, még fókuszáltabb és strukturáltabb, mint egy hagyományos blog, vagy YouTube csatorna. A magasabb minőségű élményt pedig a látogatók – mind B2B-ben, mind az e-kereskedelemben – visszatérő látogatással, egyre több figyelemmel és egyre több vásárlással hálálják meg.
Amennyiben szöget ütött a fejedbe az LMS rendszerek segítségével végrehajtott marketing, azért melegen ajánlom, hogy számolj, mielőtt nekikezdesz; sokféle módon lehet marketingre használni a minőségi oktatást, de csak akkor, ha
mind a tanulási élmény, mind a technológia, mind a tartalom magas színvonalú – nem csak az induláskor, hanem folyamatosan, akár hosszú éveken keresztül is.
Ha egyszer elkezdted, akkor elég nagy visszalépés abbahagyni… Ha azonban jól csinálod, akkor nem csak a vállalati problémák sokaságát tudod vele megoldani, hanem – különösen, ha a versenytársaid nem csinálják, vagy későn kapnak észbe – jó eséllyel megkerülhetetlenné is válhatsz a saját iparágadban…
Kérlek oszd meg a cikket a kedvenc csatornádon, vagy küldd el valakinek, akinek csupa jót akarsz – előre is köszönöm és egyben gratulálok a mai jó karmához!
- 234Megosztás
- 192Facebook
- 6LinkedIn
- 7Twitter
- 10Facebook Messenger
- 19WhatsApp