Marketing automatizálás – 75 villámkérdés és válasz

Marketing automatizálás – 75 villámkérdés és válasz

Miért kellene, hogy a marketing automatizálás érdekeljen téged?

Mikrovállalkozástól a nemzetközi multiig minden piaci entitásban van egy közös vonás: mindegyikük növekedni akar. Piaci terjeszkedést, magasabb árbevételt és növekvő profitot vízionálnak. Csakhogy a valóságban a legtöbb vállalat – kicsik és nagyok egyaránt – nap mint nap kénytelen megküzdeni azzal, hogy összehangolja és a növekedés szolgálatába állítsa a saját folyamatait, a cégnél dolgozó kollégákat és a rendelkezésre álló technológiát – ezt pedig a marketing automatizálás segítségével lehet megoldani.

A valóság

A realitás – és nem csak hazánkban – sokkal inkább az, hogy

az online marketing a legtöbbször teljesen véletlenszerű nekibuzdulások katasztrofális pénzügyi eredménnyel járó sormintája, mely rengeteg munkáért cserébe egy szerencsejáték reményváró izgalma után a számszerű adatokkal semmiképpen sem megalapozható zsenialitásunk önszuggesztiójának kőkemény feladatával kecsegtet.

Ha meguntad a találgatás-izgalom-önigazolási próbálkozások triumvirátusát és végre csinálnál inkább magasabb árbevételt, akkor ez az útmutató azért kell, hogy érdekeljen, mert tartalmaz minden kérdést a marketing automatizálás témaköréből, amit valaha feltettek nekünk.

Ez az a technológia, amellyel esélyed nyílik magad mögött hagyni a KOMP-ot (Katasztrófális Online Marketing Próbálkozások) és végre növelni az árbevételt.

Ez a cikk nem rövid, cserébe olyan kérdésekre is választ ad, melyekre talán nem is gondoltál a marketing automatizációval kapcsolatban.

Marketing Automatizálás – Kérdések és Válaszok

1. Mi ez a marketing automatizálás őrület?

A marketing automatizáció egy szoftver megoldás arra, hogy a vállalatok – kicsik és nagyok egyaránt – a megváltozott környezetben is felszínen maradjanak és bővüljenek.

2. Miért, mi változott meg?

Évről-évre olyan generációk lépnek be a munkahelyekre és fizetőképes keresletként a retail piacra is, akik hozzászoktak a vásárlás élmény-faktorához. Az e-kereskedelemben ez már régóta velünk élő tendencia és manapság már B2B-ben is ez a helyzet.

3. És ez olyan lényeges?

A vásárló végül attól vásárol, akitől a vásárlási élményt kapja. Nem is tehet másként, mert mind a figyelme, mind az érzelmei az élmény felé fogják húzni – ezért és az egyre növekvő tartalmi zaj kikerülése végett került előtérbe pár éve mind a B2C, mind a B2B marketingben a személyre szabott kommunikáció – és ezzel együtt a viselkedés-alapú marketing automatizáció.

4. Hogyan lehetséges a marketinget automatizálni? Ez kreativitást igényel, nem?

Kreativitást valóban igényel, de azt senki nem mondta, hogy a sok remek kreatív tartalmat nem lehet személyre szabottan adagolni a vevők preferenciái, érdeklődése és pillanatnyi elköteleződési szintje szerint. A marketing automatizálás ereje a delivery-ben, vagyis a megfelelő üzenet megfelelő célba juttatásában rejlik a perszonalizáción keresztül.

5. Ha a marketinget lehetséges automatizálni, és ez pozitív hozamú, akkor miért nem ezt csinálja mindenki?

Azért, mert a pozitív hozam eléréséhez egy sor más dolog is kell: adatok, folyamatok, méréstechnika, tartalmak, email címek, lead mágnesek. Aki a könnyű utat keresi, az pont abban a pillanatban adja fel az automatizációt, amikor erre a sok kollaterális szükségletre rádöbben. A másik ok, hogy tapasztalható egy erős félelem a marketing automatizálás körül – a kontroll elvesztésétől tartanak a döntéshozók.

6. És ez a félelem alaptalan?

Teljesen. Az automatizációt is emberek állítják be, modellezik, tesztelik, visszamérik. Okos rendszerek ezek, de azért ez még nem a Skynet, ami egyszer csak öntudatra ébred. Lehet vele katasztrófát csinálni, de hát egy csavarhúzóval is lehet – mégsem félünk tőle…

7. Miben különbözik a marketing automatizálás a sima email marketingtől?

Abban, hogy több csatornán keresztül használja az adatokat. Például lehetővé teszi, hogy ne hirdess egy terméket annak, aki már megvette, de például a termék kiegészítőit csak azoknak promótáld emailben, akik már vásároltak a termékből. Egyrészt a kiegészítőknek csak ők a célcsoportja, másrészt nagyobb valószínűséggel is fogják megvenni.

8. De nekem még a sima online marketingem is gyerekcipőben jár. Ugorhatok az automatizációra?

Az attól függ: alacsony online marketing aktivitás mellett is működhet az automatizáció, ha vannak tartalmak, vagy legalább van terv arra, hogy szép folyamatosan elkészüljenek.

9. Akkor nulláról is be lehet vezetni a marketing automatizálás eszközeit?

Azért egy weboldal kell hozzá, ahol email címeket gyűjtesz, azt meg csak tartalommal fogod tudni megtenni.

Email marketing vs marketing automatizálás

10. Mindig az email jön elő. Ez az automatizáció nem csak az email marketing bullshit neve?

Az email marketing emailekkel dolgozik. A marketing automatizálás hirdetésekkel, chat-tel, emaillel és dinamikus tartalmakkal. Sok email marketing eszköz bővült idővel automatizációs eszközzé, ez okozza a félreértést.

11. Miért nem kopik ki ez a múlt századi email a marketingből?

Azért, mert az email még mindig a legprofitábilisabb marketing eszköz; minden elköltött dollára 38-at termel (Amerikában). Mindenkinek van emailje, a küldés ingyenes, a tartalom perszonalizálható és a hirdetésekkel ellentétben a saját email postafiókjuk még 9 másodpercnél tovább is lekötik az emberek figyelmét.

12. Fene fog gyűjtögetni email címeket – nem lehet anélkül automatizációt csinálni?

Ez sajnos nem fog menni.

13. Miért nem?

Az emaillel azonosítjuk az üzleti lehetőségeket – a marketing automatizálás lényege a személyre szabott tartalom. Hogyan perszonalizálsz bármilyen üzenetet, ha egyszer fogalmad sincs, ki az, aki nézi?

14. Na jó, akkor legyen email. Honnan vehetek egy listát?

Sehonnan – konkrétan törvényt sértenél vele. GDPR van.

15. Akkor scrape-el nekem a LinkedIn-ről az informatikus unokatesóm…

Azt megteheti, de nem küldhetsz nekik semmit, mert nem járultak hozzá. GDPR van.

16. Van egy csomó régi névjegyem – azokat csak használhatom?

Tömeges kommunikációra sajnos nem. GDPR van.

17. Akkor honnan szedjek email címeket?

Ahhoz, hogy a marketing automatizálás működjön, minden egyes vásárlódnak (B2B-ben prospect-ednek) önként kell megadnia az email címét, és bele kell, hogy egyezzenek abba, hogy küldesz nekik emailt (adott témában).

18. És ha nem egyeznek bele?

Ha a weboldaladon például egy ingyenes email kurzust kínálsz nekik, mint amilyen ez az online B2B marketing oktatás a 7Blogon, akkor az bajosan fog menni, ha nem egyeznek bele az email küldésbe. Ha egy esettanulmányt, vagy iparági riportot akarnak letölteni, akkor is kell egy email, ahová elküldheted, nem?

19. De mi van, ha a weboldalamon senki nem adja meg az email címét?

Csinálj olyan minőségű weboldalt, amin megadják.

Marketing automatizálás B2B-ben

20. OK, hagyjuk az emailt – hogyan lehet automatizálni a hirdetéseket? Egy rakás pénzt fizetek ki az ügynökségemnek.

A TOFU-t (Top of the Funnel, azaz a hideg forgalom generálására szolgáló hirdetések) nem nagyon tudod automatizálni, mert ezek az emberek még nem regisztráltak nálad az email címükkel, így semmit nem tudsz róluk – itt a szokásos célzási megoldások finomhangolásával lehet javítani a számokon. A marketing automatizálás azonban a retargeting hirdetéseket már profin lekezeli.

21. És az miért jó nekem?

A hirdetéseid csak azokhoz szólnak és pont csak arról, ami érdekli őket. Pontosabb célzás = magasabb teljesítmény = olcsóbb hirdetések = ugyanannyi pénzből több forgalom.

22. De én B2B-ben vagyok, nekem nem a hirdetési költség a para, hanem a túl kevés lead

Vagyis vagy rossz a célzásod, meg a landing oldalad, vagy – és ez sokkal gyakoribb – a lead-ek visszatéréséről senki nem gondoskodik.

23. És erre jelent megoldást a marketing automatizálás?

Pontosan! B2B-ben az elköteleződés több (akár nagyon sok) lépcsőben zajlik. A lépcsők között a vásárlóidat csak két módszerrel tudod visszaterelgetni az oldaladra: emaillel és retargetinggel. Egy automatizáció mindkettőt kezeli, méghozzá integráltan. Ezért elengedhetetlen B2B-ben, és ugyanezért használják a profik B2C-ben is.

24. Aha. És mit tud még?

Összegyűjt minden vásárlóról minden adatot, és ha megfelelően van beállítva, akkor személyre szabott tartalmakat nyújt nekik – csak azt, ami őket érdekli, vagy ami a viselkedésük alapján a pillanatnyi elköteleződési szintjüknek megfelel.

25. Mondanál erre egy példát?

Ha például B2B-ben vagy, akkor az automatizáció méri neked, hogy melyik vevőd mennyire áll közel ahhoz, hogy végre vegyen is valamit és aszerint kommunikál velük.

Aki nemrég érkezett, azt tájékoztatja, aki hezitál, azt meggyőzi, aki pedig már vásárolt, azt hozzásegíti egy jobb élményhez.

26. Na ezt hogy a viharba csinálja?

Úgynevezett lead scoring-gal. Megtanítjuk a rendszert arra, hogy a vásárlóid online aktivitása milyen elköteleződést jelez. Aki elolvas egy cikket, az +10 pont, aki le is tölt valamit, az +30, aki kétszer megnézte az árlistádat, az +50; ez csak példa, minden vállalatnál más és más az elköteleződés folyamata. Ha egy látogató 30 pont alatt jár, akkor az még tájékozódik, ha eléri a 80-at, akkor már lehet győzködni, ha kétszer járt az árlista oldalon, annak egy kis kedvezmény segítene, stb. Valahogy így néz ki egy lead scoring tábla:

marketing automatizálás lead scoring segítségével - példa

27. De az én ügyfeleimnél 5-6 döntéshozó van egyszerre.

Erre való a marketing automatizálás deal scoring elnevezésű funkciója (nem tévesztendő össze a lead scoringgal). Több döntéshozó pontszámait is tudják kezelni a jobb rendszerek. A vevőd pénzügyesének más tartalmat tudsz biztosítani, mint mondjuk az értékesítőknek, vagy a CEO-nak. Az a legszebb, hogy a rendszer az egyes vevő-personák eltérő elköteleződési szintjeit is lekezeli.

28. És ha egyszerűen csak nem jönnek vissza a weboldalamra?

Akkor például a rendszer levon a pontokból és automatikusan elindít egy kapcsolat-újra-felvétel rutint. Megpróbálja kideríteni, hogy miért hagyták el az oldaladat és amint megtalálja az okot, jó eséllyel visszahozza őket – már amennyiben még aktuális nekik a deal.

29. Én attól rettegnék, hogy egy ügyfél nem tipikusan viselkedik és miközben már tárgyalunk, kapja az automata leveleket…

Ez nem fordulhat elő. Amikor kitölt egy kapcsolati űrlapot az oldaladon, akkor a weboldal jelez az automatizációs rendszernek, ami kilépteti az ügyfelet az összes folyamatban lévő workflow-ból – vagy ha úgy akarod, akkor elindít egy külön e célra tervezett workflow-t; mondjuk időpont foglalást a naptáradban. Ugyan hogyan terjedhetett volna el az Újvilgában a marketing automatizálás, ha ezt a mindennapi szituációt nem tudná lekezelni?

30. És ha nem tölt ki semmilyen űrlapot, csak telefonál?

Call tracking integrációval akkor is megoldható ugyanaz. Mindig van egy pont, ahol az értékesítés átveszi a lead-et – hacsak nem egy kis értékű SaaS terméket árulsz, akkor ez törvényszerű; mindegyik automatizáció képes ezt a váltást 27-féleképpen kezelni. Hidd el, jól beállított rendszer nem csinál ostobaságot.

31. Akkor tényleg az egész lead nurturing automatizálható?

Igen. Ha jó a méréstechnika, ha elég tartalmad van és elég adatot tudunk a vevőidről, akkor az egész automatizálható, ráadásul a marketing automatizálás első osztályú élményt is nyújt az ügyfeleidnek. Így néz ki például egy egyszerű lead nurturing automatizáció:

marketing automatizálás példa lead nurturing szekvencia

Példa lead nurturing szekvenciára B2B-ben

32. De akkor ez már nem csak marketing, ugye?

Valóban nem, és a sikeres marketing automatizálás egyik titka, hogy minden részleg kivegye a részét a megújított folyamatokból, egyúttal részesüljön az előnyökből. A pénzügy épp úgy, mint az értékesítők, a marketing, vagy a top menedzsment.

33. És ha nincsenek folyamatok?

Ami nincs, azt nem lehet automatizálni. Bár a gyakorlat inkább az, hogy (a fejekben) vannak folyamatok, csak nincsenek rendesen megfogalmazva. Ezért kezdődnek a marketing-automatizációs projektek felméréssel, melyet alapos tervezés követ.

34. Azt még mindig nem értem, hogy hogyan lesz a marketing automatizálás révén egyszer csak több lead?

Úgy, hogy a hideg lead-ek átlag 80%-ából sosem lesz értékesítés, csakhogy a legtöbb vállalatnak fogalma sincs, hogy ezek a lead-ek hol és miért lépnek le. Ha ezt a magas lemorzsólódást sikerül csak 10-12%-kal csökkenteni, azt az értékesítők úgy fogják érzékelni, hogy 50%-kal nőtt a lead-ek száma.

35. Van erre valami adat?

Ezen a linken találsz 2018 novemberi adatokat a marketing automatizálás témakörében.

36. És a lead minőséggel mi a helyzet?

Amelyik vállalat a marketing automatizálás mellett dönt, az három dologra számíthat:

  • több lead-re (lásd az előző választ)
  • magasabb zárási arányra az értékesítőknél és
  • több árbevételre ugyanattól a lead-től.

37. Na, ezt a harmadikat hogyan?

Ez a legkönnyebb feladat: egy meglévő vásárlóról rengeteg adat áll rendelkezésre, így könnyű upsell-t és kereszt-értékesítést csinálni neki. Akár az első vásárlásnál, akár később, automatikusan.

Automatizáció B2C-ben

38. És B2C-ben, mondjuk egy webshopban hogyan működik a marketing automatizálás?

A koncepció ugyanaz, mint B2B-ben: magasabb vásárlói élmény célzott tartalmak és viselkedés-alapú kommunikáció által.

39. Akkor egy webshopnál is kell mindenféle tartalom?

A tartalomgenerálást nem lehet megúszni, de rendszerint jóval kevesebb kell, mint B2B-ben, ráadásul a termékleírások, képek, videók eleve felhasználhatóak tartalomként.

40. Mondasz egy példát webshop automatizációra?

Futócipőket árulsz, de túl nagy a kosarat elhagyók aránya. A rutin válasz erre a retargeting hirdetés, pedig a lényeg nem az, hogy elhagyta a kosarat, hanem hogy miért hagyta el… Automatizációval csinálhatsz olyat, hogy ha a vásárló visszatérő (tehát magasabb ügyfélértéket képvisel), akkor küldesz neki egy kupont. Ha több termékoldalt nézett meg, küldesz neki egy futócipő összehasonlítást és másnap retargetingelsz. Ha egyik sem, akkor A/B tesztelsz egy sima retargeting hirdetést és egy Hogyan vegyél futócipőt videót.

Aki az egyik tartalomra nem reagál, annak időzítve tolod a másikat; ha közben mégis vásárol, a rendszer automatikusan kilépteti a workflow-ból. A fejlettebb webshop motorokkal ma már a teljes Facebook hirdetés is automatizálható – ha mondjuk egy Shopify webshop jutott osztályrészedül, nem valami egyedileg toldozott-foldozott rettenet.

Eszközök automatizációra

41. És melyik automatizációs szoftvert érdemes használni?

Sok mindentől függ – szakértő kell hozzá, hogy ne nyúlj mellé, mert mindegyik másban erős, ami meg mindegyikben kiemelkedő, annak a felét úgysem használnád, cserébe a havidíja láttán csak rosszakat álmodnál. Egy kis-közepes cégnek biztosan nem rossz választás B2B-ben az ActiveCampaign, e-commerce-ben pedig a Klaviyo.

42. Mégis, mitől függ, hogy melyik?

B2B és B2C területen például más-más funkciók lényegesek. Hány termékkel dolgozol, milyen értékesítési technikák működnek a cégednél, mekkora volumenű az értékesítés, mi a fő értékesítési csatorna, mennyi tartalmad van, mennyit vagy képes folyamatosan gyártani, milyen CRM-et használsz, milyen egyéb (mondjuk projekt-menedzsment, raktárkezelési, vagy vállalatirányítási) rendszereket használsz, mennyire fontos az ügyfélszolgálat, mennyire felkészült a belső team, mennyi időt képesek rászánni, mennyibe kerül üzemeltetni, mennyire szezonális az árbevétel? Minden helyzet egyedi, a marketing automatizálás bevezetésekor sokkal inkább az ügyfél működésére és érdekeire kell fókuszálni, mint a rendszerre magára.

43. A 7Digits melyiket használja?

Az ActiveCampaign-t, a Klaviyo-t és a Hubspot-ot, de dolgoztunk már Marketo-val, Pardot-val, Constant Contact-tal, Customer.io-val, Drip.io-val, Aweber-el és még sok mással is.

44. Többet használtok egyszerre?

Szeretünk veszélyesen élni… A marketing automatizálás célja más egy a marketinget csúcsra járató amerikai középvállalatnál, mint egy magyarnál, és mivel két piacra dolgozunk, e két piaci környezetben egyszerre kell újabb és újabb technológiákat és módszereket tesztelnünk a saját rendszereinken is.

Magyarországon az ActiveCampaign-t állítottuk szolgálatba a 7Digits-nél – a Hubspot költség-szintje nem erre a piacra lett tervezve, bár pont 2022 elején kezdtünk el gondolkodni azon, hogy full Hubspotra térünk át. Ha kíváncsi vagy egy kis intro-ra az ActiveCampaign rendszeréről, akkor kattints erre a linkre és láss csodát!

A marketing automatizáció költségei

45. Apropó költségek – mennyibe kerül egy ilyen automatizáció?

Az ActiveCampaign – ami az egyik legprofibb rendszer – már havi 9 dollártól elérhető.

46. Micsoda? Azt hittem, sok ezer dollárról beszélünk!

A vége annyi lesz, ne aggódj – hacsak nem akarsz mindent egyedül csinálni… A folyamat-tervezéssel, tartalmakkal, beállításokkal, integrációkkal, workflow-kal és a méréstechnikával együtt inkább 8-15 ezer dolláros költségre számíts a marketing automatizálás bevezetésének első évében – utána már nyilván csak a havi pár száz dolláros licenszdíj ketyeg…

47. Hát, az tényleg nem 9…

Ha van pénzed ilyesmire, akkor csak az a kérdés, hogy megtérül-e? Ha nincs pénzed, akkor az a kérdés, mit kezdesz azzal a versenytársaddal, akinek volt rá pénze?…

48. Mi ennyire drága a marketing automatizálás bevezetésében?

A folyamtelemzést célzó tanácsadás és a tartalom-előállítás. Az éves licenszdíj is több ezer dollárra kúszik fel, amikor már pár tízezer email címet kezelget a rendszer.

49. Mennyi idő egy ilyen marketing automatizáció megtérülése?

Az is sok mindentől függ. Itthon kevesen csinálják, ami megtérülés szempontjából jó, mert brutális versenyelőnyt jelent. Ugyanakkor kicsi a piac. Ha van lehetőséged bővülni a hazai piacon, akkor legfeljebb 12 hónap alatt meg kell térülnie.

50. Miért, nemzetközi piacon gyorsabban van megtérülés?

A piac – mind B2B-ben, mind B2C-ben – csak olyan szempontból számít, hogy van-e lehetőséged bővülni rajta. Nagy piacon könnyebb növekedni – csak ebben a tekintetben számít a piac mérete a megtérülés szempontjából.

51. És hogyan fogom látni a megtérülést?

Egy marketing automatizáció megtérülése három előnyből áll össze: időt és (hirdetési) pénzt spórol meg, csökkenti az adminisztrációt és gyorsabb árbevétel növekedést generál. Ideális esetben ezekből a faktorokból jön össze a megtérülés.

52. Fenntartási költség is van?

A licenszdíj a kezelt email címek számától és a funkcionalitástól függ, de a fenntartási költsége töredéke a kiépítés költségének. Középtávon a marketing automatizálás sokkal olcsóbb mind annál a megoldásnál, mint ha kézzel csinálnád ugyanezt, mind annál, hogy nem csinálod és emiatt vásárlókat buksz el.

Gyakori aggályok

53. Sajnos nálunk most épp sok kampány, meg rendezvény van, a marketing automatizálás csak bezavarna…

Ha tudnád, micsoda csoda dolgokra képes egy automatizáció egy rendezvényen…

54. Azt ne mondd, hogy azt is automatizálja egy szoftver!

A svédasztal valóban nem lesz tőle szélesebb, ugyanakkor egy rendezvénynek számos olyan aspektusa van, ahol a technológia érdemben növelheti az élmény-faktort. Regisztráció, emlékeztetők, beléptetés, számlázás, a vendégek helyszíni irányítása, vagy épp a rendezvény utáni lekövetés – ezek azok a területek, ahol egy automatizáció a résztvevők élmény-faktorát növeli. Riportok, analitika, automata megkeresések, vagy épp hirdetések a rendezvény után; ezekkel a szervezők életét könnyíti meg – főleg, ha a rendezvény ismétlődő.

55. Azért a marketing automatizálás még a nagyok játékszere, nem?

Meglepő módon – nem. Egy nagyvállalatnál a sok workflow és integrációs igény miatt egy marketing automatizáció szép, nagy projekt – ez igaz. Ugyanakkor 5 fős vállalkozások is simán automatizálhatják a marketinget és ugyanolyan megtérülésre számíthatnak. Nekik kevesebb funkció kell és kevesebb email címmel is dolgoznak, így sokkal olcsóbb is lesz a rendszer.

56. A marketing automatizálás előtt nem kellene egy rendes CRM-et bevezetni?

Amikor végre bevezeted a CRM-et, akkor meg ERP fog kelleni. Aztán másik weboldal. Aztán új projekt menedzsment rendszer, meg új számlázó program. A marketing automatizációs rendszerek a rengeteg integrációs lehetőségnek hála képesek a céggel fejlődni, de megállnak és értéket teremtenek önmagukban is, mert az adatok cross-platform kezelését önállóan is ellátják. Integrálhatóak, de nem függnek más rendszerektől.

57. Most jut eszembe: van CRM-ünk – integrálható vele a marketing automatizáció?

Igen, a legtöbb nagy CRM megoldással simán integrálható és a CRM jelentése szempontjából elég komoly előny is egy ilyen integráció.

58. És ha saját fejlesztésű CRM-ünk van?

Akkor legfeljebb saját fejlesztésű integrációd lesz… (jó sok pénzért, állandó rettegésben az API frissítésektől, örök függésben a fejlesztőtől). Elmondtuk ezerszer, hogy az egyedi fejlesztésű rendszerek integrációs lehetőségei a legtöbbször minimum korlátozottak, de sokszor ráadásul lehetetlenek is.

59. Nálunk egy árva lélek sincs, aki ilyesmit kezeljen – ez nem gond?

Erre több megoldás is van –  a beállítást követően lehet üzemeltetni a bevezetést végző partnerrel, lehet oktatást csinálni a kollégáknak és vannak vegyes modellek is. Amúgy meg azért hívják automatizációnak, hogy ne kelljen fölötte szobrozni és folyton kézzel matatni.

60. Nálunk marketingesek dolgoznak, nem fejlesztők – kizárt, hogy megtanulják…

Inkább azt kell megtanulni, hogy mit lehet ezekkel a rendszerekkel csinálni – a konkrét beállításokat és a tesztelést megcsinálják a minősített szakértők – felesleges megtanulni egy ilyen rendszer kezelését ügyfél oldalon, mert amúgy is állandóan változik – új funkciók jönnek, régiek mennek, stb.

Marketing automatizálás bevezetése

61. Ha marketing automatizálás bevezetésén gondolkodom, hogyan álljak neki?

A legbiztonságosabb – és a leggyorsabb -, ha keresel egy szakértő csapatot. Ha mégis magad csinálnád, akkor haladj az alábbiak szerint: folymamatok áttekintése, meglévő adatok lefordítása a customer journey-re, integrációs pontok meghatározása, aztán tartalmak (lead mágnesek és landing oldalak) tervezése és legyártása, majd a szoftver kiválasztása, workflow-k létrehozása, email minták megszerkesztése, integráció, tesztelés, szabályok meghatározása – és már indulhat is. Később majd kell még pár optimalizációs kör.

62. Milyen hosszú projekt egy marketing automatizáció bevezetése?

Elsősorban a meglévő tartalmak mennyiségétől függ, de egy magyar középvállalatnál – ha a kollégák gyorsak és együttműködőek – 60-70 nap alatt be lehet vezetni. Optimalizálni még egyszer annyi idő, utána már csak elemezni kell az adatokat rendszeresen.

63. Ha automatizációt vezetnék be, mi a legjobb kérdés a beszállító felé?

  • „Milyen adatokkal gazdagít minket a marketing automatizáció?” 
  • „Milyen platformokat képes integráltan kezelni?”
  • „Mennyire egyszerű a rendszerrel tartalom-erőforrásokat létrehozni?”
  • „Milyen support opcióink vannak (válaszidők, technikai team felkészültsége)?”
  • „Milyen minőségű üzleti intelligencia tanácsadásra számíthatunk a bevezetést végző partnertől?”

64. Van esély ezt jól csinálni marketinges háttér nélkül?

Ha óvatos vagy, hajlandó vagy kitanulni a saját rendszeredet és nem akarsz mindent azonnal, akkor nem lehetetlen, csak sokkal-sokkal hosszabb ideig fog tartani, és nem fogsz túl sok eredményt látni az elején. Bele kell tanulnod a hirdetésekbe, a tartalomgyártásba, az integrációkba és az email marketing alapjaiba is – az online marketing ma már nem a magányos farkasok, hanem csapatok játszótere.

Ha marketing automatizációt vezetnél be, tartanál attól, hogy hülyeséget csinál?

65. Ezek szerint tartalom nélkül nem működik a marketing automatizálás?

A tartalomnál is sokkal fontosabb egy terv, hogy hogyan lesz tartalom. Ad absurdum 3-4 tartalom is elég az automatizáció elkezdéséhez – ha azok jó minőségűek és amúgy folyamatosan készülnek az újak.

66. Kitől kapom a terméktámogatást?

Minden rendszerhez van alapfokú támogatás: chat, email support, telefonos támogatás. Ha ennél komolyabb és gyorsabb support-ot szeretnél, akkor a marketing automatizációt bevezető partnertől kaphatsz ezekre egyedi ajánlatot.

67. Van ezeknél a rendszereknél próbaidőszak?

Ha közvetlenül licenszelsz rendszereket, akkor próbaidőszak mindig rendelkezésre áll. Ha partner segítségével vezeted be a rendszert, akkor személyre szabott demókat is kérhetsz a partner cégtől plusz a próbaidőszakod is hosszabb lesz.

68. Lehet egy automatizációs rendszerből egyedi riportokat csinálni?

Van vele egy kis munka, de bármilyen egyedi riport megoldható. A legtöbb ügynökségi reporting rendszer képes kapcsolódni a marketing automatizálás legnépszerűbb platformjaival.

69. Mi a bevezetés sikertelenségének leggyakoribb oka?

A folyamatok hiánya és a belső kollaboráció elégtelensége szokott lenni. Olyan vállalatnál, ahol a menedzsment és a kollégák is akarják, majdnem mindig sikeres a bevezetés és a rendszer látványosan termel. Az eddigi marketing automatizáció bevezetések tapasztalata ugyanakkor az, hogy nem szabad túl gyorsan túl sok automatizmust létesíteni, különben az ügyfél megijed az egésztől. Lassan, havi 1-2 automatizmussal kell bevezetni a rendszert és hagyni, hogy a kollégák hozzászokjanak és megértsék, mi miért történik.

Marketing automatizáció itthon

70. Nem lehet ezt az egészet szolgáltatásként igénybe venni?

De igen, a 7Digits például csinál ilyet. Ilyenkor az ügyfélnek csak az üzleti logikát kell hoznia, a többit megoldjuk. Biztos, hogy más ügynökségek is csinálják ezt.

71. Több ügynökség is foglalkozik marketing automatizálás bevezetésével?

Igen, sok kitűnő versenytársunknál is eléred ezt a szolgáltatást.

72. És kik dolgoznak veletek?

Mi nem csak technológiát akarunk eladni, hanem a B2B vállalatok üzletszerzési nehézségeit oldjuk meg az adatvezérelt szemléletünkkel és az üzletfejlesztési tapasztalatunkkal – felhasználva ehhez a legmodernebb szoftver-eszközöket is. Azokkal fogunk együtt dolgozni, akik nem a legrövidebb utat keresik egy új technológiától csodát várva, hanem a helyes utat akarják megtalálni egy magasabb minőségű ügyfél-kommunikációhoz, ami aztán egy sikeresebb és az elsőségüket hosszú távon fenntartani képes piacszerzéshez vezet, mely kimutathatóan pozitív ROI-t is eredményez.

73. Ennyire jellemző a technológiai csodavárás?

Abszolút! Millió példa van rá, amikor egy vállalat egy tucat marketing tevékenységet csinál középszerűen, ahelyett, hogy kettőt csinálna igazán jól, amiből az egyik mondjuk egy marketing automatizálás.

74. A marketing automatizálás nem veszi el egy online marketing ügynökség kenyerét?

De igen, konkrétan ezt teszi, csökkenti az ügynökségi feladatokat.

75. De akkor a 7Digits miért fűrészeli maga alatt az ágat?

Amikor az első gépek bevezetését követően hirtelen sok ember kétkezi munkája vált feleslegessé, arra alapvetően kétféleképpen reagáltak: a többség nekibuzdult, hogy szétverje a masinákat, páran pedig abbahagyták a kéziszerszámok gyártását és elkezdtek csendben gépeket fejleszteni. A világ változik, erre nincs orvosság. Akkor már inkább tartozzunk a technológia élvonalába – itt legalább a hangulat pazar! 😉

Megköszönöm, ha szinte automatikusan megnyomjátok a megosztás gombot és persze jöhetnek a kommentek és a további kérdések is.

100% ingyenes

Online B2B marketing kurzus

5 napos email kurzus az online B2B marketingről. Stratégia, lead generálás, lead nurturing, automatizáció, B2B tartalommarketing és a jövő technikái

1200 628 Dr. Kádas Péter
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...