A céges blog és a kommentek - Jó ötlet, vagy felejtős? 📋

No komment – Áldás, vagy átok a céges blogon?

No komment – Áldás, vagy átok a céges blogon?

No komment – Áldás, vagy átok a céges blogon? 1024 536 Dr. Kádas Péter

A céges blog kapcsán – főleg B2B-ben – nagyon gyakran felmerül az a kérdés, hogy érdemes-e odatenni a komment mezőt, vagy  sem? Vannak, akik a SEO előnyöket emelik ki, más marketing guruk a közösségépítés lehetőségét látják benne, miközben sokan még mindig a trolloktól és a céges blogra rétisasként lecsapó csúnya, gonosz konkurenciától féltik a drága tartalmak lábléc-közeli végét, vagy épp a végeérhetetlen diskurzusok időrabló munkáját spórolnák meg – hogy a spamről ne is beszéljünk.

Szóval jót tesz-e a céges blog oldalainak a komment, vagy sem?

A vita nem újkeletű, a tét nagyobb, a válasz pedig bonyolultabb, mint amilyennek elsőre látszik, és úgy kezdődik, hogy: attól függ…

Az alapelvek

Induljunk ki abból, hogy a céges blog tartalmainak elsőrendű célja az, hogy a vásárlói út megfelelő szakaszába illeszkedve emeljék az ügyfél-élményt. Sok más járulékos haszna is van a tartalommarketingnek, például az organikus (a keresőkből származó ingyenes) forgalom kiépülése, a márkaépítés, vagy épp az edukáció, de azért a legtöbb cég mégis leginkább a leendő ügyfeleknek szeretne villantani valamit.

Azt, hogy mennyire nem egyértelmű a kommentelés tiltása, vagy engedélyezése, jól mutatja, hogy számos világszerte ismert  blog is ki-be kapcsolgatja a kommentelési lehetőséget. Mielőtt ítéletet hirdetünk, nézzük meg a valid érveket pro és kontra:

Érvek a kommentelés megtartása mellett

A kommentek remek visszajelzést jelentenek arról, hogy mit akarnak az olvasók

Teljesen valid érv, lényegében a komment mező miatt lesz kétoldalú a kommunikáció a céges blog oldalain. Ha nincs komment, nem kapsz visszajelzést az olvasóidtól; itt jegyezném meg, hogy Magyarországon sokszor akkor sem kapsz, ha ötcsillagos kommentelési megoldást izzadtál ki magadból. A kommentek ösztönzésének is megvan a maga pszichológiája, enélkül – legalábbis hazánkban – többnyire üres lesz a komment szekció…

A céges blog kommentek nélkül rosszabbul teljesít SEO szempontból

A kommenteket, mint szöveget ugyan figyelembe veszik a keresők, mint az oldal tartalmának szerves részét, ennek ellenére ne nagyon lelkesedj rá arra, hogy mostantól az olvasóid lesznek a kiszervezett  SEO-harcosaid – az oldalon lejjebb  található tartalmak súlya egyre csekélyebb és bár a Google szereti a hosszú tartalmakat, a hiedelmekkel ellentétben a méret nem minden – a technika is fontos…

A kommentek a sikeres céges blog társadalmi bizonyítékai

Valóban társadalmi bizonyítékot jelentenek a kommentek, de inkább csak abban a vonatkozásban, hogy amikor az első fecske kommentelőd megérkezik, akkor a többiek látják, hogy egy jó hangulatú diskurzus alakul ki a cikked alatt és könnyebben vesznek részt benne. Tehát a komment a kommentelésre társadalmi bzonyíték, nem a terméked eladására.

A közösségépítés kommentek nélkül nem lehetséges

Tény, hogy a közösségépítés egyik legjobb eszköze a komment szekció. Ez talán a legerősebb érv a kommentek megtartása mellett. Ugyanakkor ez az érv csak akkor állja meg a helyét, ha professzionális (fizetős) komment megoldás és ésszerűen kialakított moderációs gyakorlat is követi. Tehát a közösségépítéshez nem elég, ha bekapcsolod a kommenteket, aztán csá’…

A megírt visszajelzések egyben mikro-elköteleződések, így gyorsabban jönnek a lead-ek

Háááát… igen, ez is egy érv; ugyanakkor a céges blog épp elég elfoglaltságot csinál ahhoz, hogy kimondhassuk, hogy kommenteket moderálni, spam-mel harcolni, prémium plugin-t fizetni egyetlen mikro-elköteleződésért azért tényleg a “jóból is megárt a sok” tankönyvi esete, nem?

Amúgy meg jellemzően nem azok kommentelnek, akik venni akarnak valamit tőled. Ha csak a mikro-elköteleződések kimaxolása miatt  maradnál a kommentelés mellett, akkor javaslom, hogy inkább válassz egy másik mikro-elköteleződést a cikkeidbe, mondjuk egy dilemma plugint.

A kommentek növelik az oldalon töltött időt, így pedig duplán is hozzájárulnak a SEO-hoz

Ez az érv első látásra még megállja a helyét. Az oldalon töltött idő valóban komoly ranking faktor a keresők számára, így aki perceket tölt a kommentekkel, az valóban felhúzza majd a time on site átlagát… és mit tudunk az átlagokról?

Azt, hogy Svájc például átlagban lapos!

Magyarul a Google sem hülye és bár a keresők algoritmusa hét pecsétes titok, valami azt súgja nekem, hogy a világ egyik legnagyobb cége a sok tízezer programozójával, a világ legfejlettebb mesterséges intelligenciájával meg a közel 200 milliárd dollár cash tartalékával nem csak az átlagokat figyeli, hanem az oldalon töltött idő eloszlását, mediánját, kilengéseit és még ezer másik számot…

És ugye száz olvasódból jó, ha 1-2 fog kommentelni… Úgyhogy ne a kommentektől várd az első helyezést a Google tálálati oldalain!

És akkor a kontra érvek

A kommentek moderálás nélkül igazi digitális öngyilkosságot jelentenek…

…mert a konkurencia szét fogja trollkodni a céges blog minden egyes bejegyzését. Hm. Van alapja, de én ettől nem aggódnék annyira. A 7Blogon is volt olyan, aki nekiállt trollkodni, de miután értelmes, szakmailag magas színvonalú választ kapnak, ezek a trollok gyorsabban kopnak le, mint a kínai unikornisos csillámtetkó. Ha a trollok és a konkurencia miatt  aggódsz, akkor válaszd a Facebook kommenteket, ott sokkal macerásabb anonimitásba burkolózni.

A moderálás és a válaszolgatás még akkor is rengeteg időt felemészt, ha alapvetően jóindulatú az összes komment

Ez így van – ha könnyű lenne, mindenki ezt csinálná. Egy lojális közösségért meg kell dolgozni. A komolyabb komment rendszerek azért elég jól lemenedzselik a munkát – ha idő szűkében vagy, akkor a Thrive-ot, vagy a  Disqus-t válaszd (lásd alább).

A komment spam ugyancsak egy plusz megoldandó feladat

Igaz. Ugyanakkor egy nofollow a komment-linkekre, minden spammer-t default-ból tiltasz és pprobléma megoldva; hidd el, évi fél tucatnál nem lesz több komment spam-ed.

A SEO-hoz nem is ad hozzá annyit

Marginális a hatása, ez igaz, de nem is elsősorban a SEO miatt engedjük a kommenteket a céges blog hasábjain, hanem a közösség építésének céljával. Ha pedig nagyon kompetitív niche-ben vagy, akkor az a kevés, plusz szempár, amit a kommentek jelentenek, az is döntő lehet SEO szempontból.

Lassítja az oldal betöltését

Hát, ha valami vacak komment rendszered van, akkor sajnos igen! Mérd a sebességet rendszeresen és válassz fizetős komment rendszert, ahol a fejlesztők folyamatosan figyelnek erre az aspektusra is.

Komment rendszer választás

A fentiekből talán már kiderült számodra is, hogy ha kommenteket akarsz  a céges blog oldalaira, akkor nagyon nem mindegy, hogy melyik mellett teszed le a voksodat. A megfelelő komment-kezelő kiválasztása ráadásul azért is nagyon lényeges, mert váltani nem mindig egyszerű, ha a régi kommenteket is meg akarod őrizni.

Az egyik módszer, hogy kicsit  felturbózod a céges blog belső WordPress komment rendszerét, a másik ha egyedi komment-rendszert használsz – vegyünk is végig egy pár lehetséges alternatívát:

WordPress komment felturbózva

Amennyiben a céges blog megalkotói elég bölcsen egy WordPress CMS-t választottak, akkor ott van alapból a belső komment-rendszer…

…amivel az a baj, hogy primitívebb, mint egy falusi kocsmai bunyó verbális előjátéka.

A Yoast egyik megoldása, a comment hacks plugin azonban képes kicsit felturbózni az alap funkcionalitást, így egy fokkal már előrébb vagy.

Moderálhatóak a kommentek, van egy rendesen működő email értesítő rendszer is, lehet átirányítani és emailt is tudsz küldeni a kommentelőknek. Életképesebb, mint az alap WP megoldás, de azért komment-olimpián ne akarj indulni vele.

Disqus

Az egyik legelterjedtebb komment plugin minden elképzelhető funkcionalitással: értékelések, analitika, ötcsillagos moderáció, reputáció menezsment, shadow banning funkció – tényleg mi szem-szájnak ingere. Nekem két bajom van vele: az egyik, hogy nagyon sok komment esetén elég lassan tölt be, így rontja a céges blog sebességét, a másik, hogy a valóban komoly funkcionalitású változatért havi 89 dollárt kell leperkálnod, amivel messze a legdrágább megoldás azz összes közül.

Thrive comments

Amit a ThriveThemes csapata kiad a kezéből, az általában arany – nincs ez másként a komment-rendszerükkel sem. Van benne social login, komoly moderációs dashboard, egyérintéses delegálás, forrás linkelés, szavazás és még plecsniket is osztogathatsz rajta keresztül a lelkes kommentelőknek. Éves fizetést választva havi 19 dollárért egy 9 plugin-ból álló csomagban tudod megvásárolni. Bőven megéri az árát!

De:comment

A de:comments nem titkoltan arra gyúr, hogy a  legjobb WP komment rendszer legyen. Széles körű funkcionalitása ideálissá teszi a céges blog kommentjeinek kezelésére. Több nyelvet is lekezel, teljesen testre szabható, nem gond neki a multisite használat sem. Természetesen simán veszi a közösségi login akadályát, kezeli a badge-eket, a média-feltöltéseket és mobilon is szenzációsan néz ki. Az évi 50 dollár egyáltalán nem vészes érte, ha azt nézed, hogy a Disqus egy hónapra is majdnem kétszer annyi a jobbik funkcionalitással.

Facebook komment rendszerek

Ha teljesen a  Facebook-ra hagyatkoznál a kommentelés megoldását illetően, akkor akár a WPDevart pluginja, akár a 7Blogon is használt ESSB Facebook comment add-on jó választás. A moderáció ezeknél a 3rd party megoldásoknál messze nem olyan szofisztikált, mint akár a Disqus-nál, akár a Thrive-nál és mivel a kommentek harmadik félnél tárolódnak, a migrációt is elfelejtheted, ha később  váltanál.

Annak idején én magam is erre a megoldásra tettem le a voksomat, ma azonban már sokkal inkább választanám a Thrive comments-et a céges blog hasábjaira. A közösségi komment-rendszerek előnye az egyszerű, megszokott közösségi média login és a pár tíz dolláros egyszeri költség. Jól néz ki, olcsó, használni is fogják, de hosszú távon messze van az ideálistól.

A legfontosabb tanács

Akár úgy döntesz, hogy lesznek kommentek a céges blogon, akár passzolnád a nyűgjét, csináld úgy, hogy az növelje a felhasználói élményt. Ha nincs kommentelési lehetőség, akkor a cikkek végére biggyesz oda egy kattintható magyarázatot, hogy miért nincsenek kommentek és valami csatornát, hogy hol lehet neked írni – Facebook, online form, stb.

Bárhogyan is határozol a kommentekkel kapcsolatban, a céges blog kevesebb előnytől esik el, ha előrelátóan döntesz, mintha a hibás döntésed az ügyfélélmény kárára megy. Tehát, ha van energiád, időd és stratégiai indíttatásod közösséget építeni, akkor tedd lehetővé a kommentelést, de csináld jól: ruházz  be profi komment megoldásba, szánj időt a moderációra és az érdemi párbeszédre is az olvasóiddal.

Ha a közösségépítés nem szerepel a hosszú távú stratégiádban, akkor pedig nyugodt szívvel kapcsold ki a kommenteket, mert végleges versenyhátrányba ettől még nem kerül a céges bloog – főleg, ha a felszabaduló időt még jobb minőségű tartalmak generálására, linképítésre, tesztelésre, vagy épp optimalizálásra fordítod.

Ha valamelyik cikkünkhöz stílusos dolog kommentet  írni, akkor talán ez az; örülök is mindegyiknek, úgyhogy  kérlek, ne tartsd vissza magad! Alternatíva, hogy megosztod azokkal, akiknek hasznos lehet – SEO szakértők szerint ez javítja a karmádat!

Érdekel a véleményed:

Avatar for Dr. Kádas Péter

Dr. Kádas Péter

Papíron orvos és közgazdász, a valóságban vállalkozó, befektető, Golden Blog Díjas blogger.

Összes bejegyzés tőle:Dr. Kádas Péter
A 7Blog a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmaz, melyet a honlap használatával Ön tudomásul vesz.
Bővebben
>