DMARC és a többiek – Így felelj meg a 2024-es Google követelményeknek 

DMARC és a többiek – Így felelj meg a 2024-es Google követelményeknek 

Valószínűleg már hallottál róla, hogy 2024. február 1-jével szigorodtak a Google és a Yahoo DMARC beállítás követelményei. Ezzel a lépéssel a felhasználókat szeretnék védeni a nagy szolgáltatók, hogy napi szinten kevesebb kéretlen levelet kapjanak, ami végeredményben a felhasználói élmény javulását eredményezi majd.

Ebben a cikkebn általános jelleggel írjuk le a szabályozás okait és következményeit, a konkrét lépéseket és beállításokat a saját e-mail marketing szolgáltatód felületén tudod majd végrehajtani – ha eddig még nem tetted meg.

Ha nem igazán tudod hova tenni az SPF, DKIM és DMARC kifejezéseket, akkor ez a cikk most neked szól; olvass tovább, hiszen a beállítások elmulasztásával könnyen akár megjavíthatatlanul spam listákra kerülhet az e-mail domain-ed, ami azt jelenti, hogy szinte senkinek nem tudsz majd e-mail-t küldeni. Nézzük meg lépésről lépésre, hogy mit kell tenned ennek elkerülése és egyben az email marketing üzenetied minél jobb kézbesíthetősége érdekében…

DMARC és egyéb beállítások

1. Saját domain

A “feladó e-mail-cím”-nek tartalmaznia kell a weboldalad saját domain nevét. Felejtsd el a @gmail.com vagy a @yahoo.com végződésű címeket  mármint tömeges e-mail-ek kiküldésére. Ezekkel amúgy sem keltesz professzionális érzetet, de most már nagyon nagy valószínűséggel a spam mappákba is landolnak vele a kiküldött leveleid.

Mi az a DMARC?

A DMARC jelentése az angol „Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance” szavakból jön. Magyarul megfogalmazva: ez egy e-mail hitelesítési protokoll, amely lehetővé teszi az e-mail címzettek számára, hogy megerősítsék az üzenetek eredetét, ezzel csökkentve a hamisított e-mailek által okozott kockázatokat.

2. SPF, DKIM és DMARC beállítása

Az SPF (Sender Policy Framework), a DKIM (DomainKeys Identified Mail) és a DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance) azok a technológiák, amelyek kulcsfontosságúak az e-mail biztonság szempontjából. Ezeknek az együttes beállításával az email szerverek képesek lesznek megkülönböztetni a valódi küldő által küldött üzeneteket a hamisított vagy spam üzenetektől. Az e-mail-jeid címzettjei így biztosak lehetnek benne, hogy nem egy adathalász e-mail-t kaptak, Te pedig nem szembesülsz majd azzal, hogy a spam mappájukban landoltál.

  • SPF: Az SPF rekordok segítenek megakadályozni az e-mail-címek hamisítását, mivel meghatározzák, mely szerverek jogosultak e-mailt küldeni az adott domain nevében.
  • DKIM: A DKIM tulajdonképpen nem más, mint egy digitális aláírás, amely igazolja az üzenet hitelességét.  Az e-mail szolgáltatók ezzel ellenőrizni tudják, hogy az üzenet nem került manipulálásra útközben.
  • DMARC: A DMARC segítségével a domain tulajdonosok szabályozhatják, hogy az e-mail szolgáltatók hogyan kezeljék az SPF-en és DKIM-en át nem ment üzeneteket. A “DMARC Check Tool – Check DMARC Records for Errorsegy olyan diagnosztikai eszköz, amely elemzi a lekért domain nevének DMARC rekordját, majd megjeleníti ezt a rekordot. A program teljesen ingyenes, próbáld ki te is.

3. Egylépéses leiratkozás

Az egyik új feladói követelmény, amelynek minden tömeges e-mail-t kiküldő szolgáltatónak meg kell felelnie az az, hogy minden e-mailnek tartalmaznia kell egy egykattintásos leiratkozási linket. Korábban talán Te is tapasztaltad, hogy miután rákattintottál egy e-mail alján a leiratkozás gombra egyből felugrott egy kérdés pár válaszlehetőséggel, amelyben arról faggattak, hogy milyen okból nem kívánsz a jövőben tartalmat kapni az adott vállalattól, min javíthatnánk, mi volt az anyai nagynénéd vércsoportjának utolsó 3 HLA antigénje, stb.

Na ezt a jövőben el kell felejteni, vagy a kérdések mellett biztosítani kell egy olyan lehetőséget is, amellyel azonnal lekerülhet a feliratkozó a listáról. 

A legtöbb szolgáltató, köztük a Klaviyo és az Omnisend egyaránt gondoskodik ennek megvalósításáról, így ha valamelyik nagy nemzetközi ESP mellett tetted le a voksodat, akkor ez a beállítás viszonylag egyszerű lesz. Ha például ezt a két rendszert használod, akkor ezzel nincs is további tennivalód.

Amennyiben más szolgáltatód van, akkor ellenőrizd, hogy a kiküldött e-mailek tartalmaznak-e a küldő neve mellett egy egylépéses leiratkoztató feliratot. (ez egy Leiratkozás vagy Unsubscribe felirat a levél alján, te nem tudod módosítani, a default nyelvi beállításhoz igazodik).

Ha nem, akkor az e-mailedbe mindenképp tegyél egy olyan opciót, amire ha a feliratkozó rákattint, akkor egyből le is kerül a listádról.

4. Spam arány alacsonyan tartása

A spam rátát a lehető legalacsonyabb szinten érdemes tartani, az arány azonban iparágaktól függően eltérő lehet. A Google és a Yahoo új feladói követelményeikben azt tanácsolják a feladóknak, hogy tartsák 0,1% alatt a kéretlen levelek arányát. Azon feladók e-mailjeit, melyeknél 0,3% feletti a spam arány ott már előfordulhat az e-mailek blokkolása, majd ha nem történik javulás, akár a domain spam-listára tétele is.

A Gmail nem küld visszajelzést közvetlenül a levélszemét-panaszokról az e-mail szolgáltatóknak (ESP-knek), mint például a Klaviyo-nak, Active Campaing-nek, Brevonak vagy az Omnisendnek. Így ezekben a fiókokban soha nem fogsz spamre vonatkozó panaszt látni egy Gmail-felhasználótól sem. Annak érdekében, hogy tisztában legyél leveleid spam arányával, azt javasoljuk, hogy a Google Postmaster Tools segítségével figyeld a gmail-címeket.

A spamek elleni küzdelem mindig is egy kifejezetten fontos terület volt az e-mail marketing területén. Az alacsony spam ráta fenntartása egyaránt nélkülözhetetlen az üzleti kommunikáció hatékonysága és a felhasználói élmény magas szinten tartása szempontjából. Elsőre a spam hallatán idegesítő e-mailekre gondolunk, de ezek sokszor komoly veszélyeket, mint például vírusokat és más kártékony tevékenységeket is rejthetnek.

Ugyanakkor a fent említett beállítások elmulasztásával a Te ártatlan leveled is könnyen spam mappába landolhat. Ezt követően az feliratkozóid többféleképp cselekedhetnek:

  • Észre sem veszik, hogy a spamek között van az e-mailed és soha nem fogod tundi elérni őket.
  • Feltűnik számukra, hogy a leveled a spam mappába került, de félnek áthelyezni a kért leveleik közé (legtöbbünk így tenne). Így továbbra sem fogod tudni megkeresni őket úgy, ahogy szeretnéd. A spam mappában ugyanis már biztosan te is tapasztaltad, hogy az e-mailek nem szépen és formázottan jelennek meg, hanem képek nélkül, sokszor összecsúszva. Ha egy potenciális vásárló ezzel szembesül, akkor akár el is ijesztheted a webshopodból, sőt a vállalatod rossz hírnevét keltheted vele.

Ilyen feliratokkal legtöbbünk inkább megbízik a Google javaslatában és hagyja a levelet a spam-ek között.

  • A harmadik opció, hogy a fogadó bejelöli, hogy a vállalattól érkező levél nem spam. Ez a legritkábban előforduló forgatókönyv, hiszen kell hozzá egy mély bizalom a márka iránt. A nagy cégek, akik felé ez a bizalom legtöbbünkben megvan ügyelnek az ilyen fajta beállításokra, így az ő leveleiket szinte soha nem repülnek ebbe a mappába. Kisebb cégeknél viszont legtöbbünk nem bízik annyira, hogy a levélszemétbe került levelet biztonságosnak jelölje.

Így tartsd alacsonyan a spam arányát

A spam arány megugrása a vállalatok számára sem egy elhanyagolható dolog, ugyanis ezzel károsíthatják saját hírnevüket, amellyel a kézbesítési arányukat rontják. Vannak szoftverek, amelyek bizonyos spam arány elérése után megtagadják az e-mailek kiküldését. Ez egy kiszúrásnak is tűnhet a feladó vállalat ellen, ugyanakkor ezzel megvédik azt a súlyosabb problémáktól. Ilyen esetekben általában az e-mail lista tisztítására van szükség. 

Tisztítsd a listákat rendszeresen

1

Első lépésként győződj meg róla, hogy a fent említett DMARC, SPF és DIKM paraméterek megfelelően be vannak állítva.

2

A kampányok hatékonyságának növelése szempontjából a listatisztító eljárások nagyon fontosak. Ezzel a módszerrel elérheted, hogy a listád tiszta és releváns legyen, azaz a valóban érdeklő potenciális vásárlókat célozd a tartalmaiddal.

3

Nagyon fontos, hogy csak azoknak küldj e-mailt, akik ehhez hozzájárultak! Ha valaki vásárolt, de marketing célú megkeresésekre és hírlevélre nem iratkozott fel, akkor őt ne zaklasd!

4

Ha tutira szeretnél menni a listád tisztaságát illetően, akkor alkalmazz dupla-opt-in-t a single-opt-in-nal szemben. Azaz tedd kötelezővé az feliratkozást követően az e-mail-cím megerősítését.

5

Folyamatosan monitorozd a feliratkozóidat is, hozz létre egy szegmenst, amiben az inaktív kontaktokat gyűjtöd. Azon kontaktokat, akik hosszú ideje nem nyitották meg a leveleidet és más interakciót sem mutattak, nyugodtan töröld ki.

Összegzés

A 2024. februári DMARC és egyéb biztonsági beállítások változásait fontos minden vállalatnak proaktívan kezelni, ellenőrizni a jelenlegi konfigurációkat és szükség esetén frissíteni azokat. Ha ezek a technikák megfelelően vannak implementálva és karbantartva, akkor a spam arány alacsonyan tud maradni – fenntartva ezzel a mind a mai napig legprofitábilisabb online marketing csatornát.

Kérdések, hozzászólások jöhetnek a komment mezőben, a megosztásokat pedig nagyon megköszönöm!

1200 628 Báthori Adrienn
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...