11 Marketing automatizációs recept e-kereskedőknek

11 Marketing automatizációs recept e-kereskedőknek

Valószínűleg nem először hallod a marketing automatizáció kifejezést, ami nem meglepő, hiszen pontosan 30 éves technológiáról van szó. Mégis, míg az amerikai vállalatok több, mint fele aktívan használja, addig a magyar e-kereskedelmi szcénában inkább tízből egy alkalommal látni sikeresen működő példákat és teljesen kiaknázott lehetőségeket.

Mivel az elmúlt hónapok történéseinek és az inflációs előrejelzések fényében a teljes magyar e-kereskedelmi szektor készülhet a „Winter is coming”-ra, összegyűjtöttünk 11 konkrét automatizációs receptet webshopokra, hogy az élelmesebbeknek ne letolt gyatyával kelljen beletotyogniuk a közelgő válságba. Az automatizáció ugyanis a nemsokára élet-halál kérdéssé váló optimalizálás egyik legjobb eszköze. Először jöjjön a miértek gazdasági elemzése, ezt követően találod a konkrét technikákat:

Automatizáció nélkül így lövöd magad lábon

Nem véletlen, hogy minden sikeres és nagy webshop használja a marketing automatizáció valamilyen fejlett formáját; ennek megkerülhetetlen gazdasági oka van, mégpedig a megtérülés. Az e-mail marketing mindmáig a forgalomterelés legmagasabb ROI-val (megtérüléssel) bíró csatornája. Ha ugyanis megkaparintod az e-mail címet. akkor onnantól nagyon alacsony fix költség mellett (a szoftver licenszdíja plusz a beletett munkaórák értéke) tudsz akármekkora e-mail listát kiszolgálni és ezáltal egy válogatott célközönségnek ingyenesen kommunikálni.

Minél nagyobb az e-mail listád, annál kisebb a fajlagos költséged és annál magasabb a megtérülés, ami az Egyesült Államokban eléri a 38-szoros átlagos megtérülési értéket is (ezer befektetett forintra 38 ezer forint nyereség jön) – ez brutális érték és egyetlen másik marketing csatorna sem képes erre. De van még tovább is…

A magas megtérülésen kívül a marketing automatizáció sajátossága, hogy megemeli az egy vásárlóra eső hosszútávú ügyfélértéket, ez pedig középtávon egy kritikus jelentőségű mutató. Ha ugyanis X vállalkozás hosszútávú ügyfélértéke mondjuk 1400 dollár, míg Y-é 3000 dollár, akkor abban a pillanatban, ahogy Y hozzájut némi tőkéhez meg egy jobb képességű marketing vezetőhöz, azonnal földbe döngöli, vagy akár ki is nyírja X-et.

Azért tudja kinyírni, mert – ha mondjuk mindkét cég 30%-os nyereségrátával dolgozik -, akkor X-nek egy új vásárló megszerzése maximum 420 dollárt ér meg, ennyi ugyanis a várható nyeresége. Y viszont 900 dollárt csinál minden vásárlón, így neki mondjuk még 450-ért is bőven megéri az ügyfélszerzés (hiszen még mindig 450 dollárt keres), míg X ilyenkor már 30 dollár veszetségben van.

Ha Y marketingese ilyenkor elindít egy erőltetett menetű versenyt PPC-ben, közösségi média kampányokban, videómarketingben, vagy akár influencer marketingben, esetleg kedvezményeket kínálva, akkor X egész egyszerűen elveszíti a piacának egy jelentős hányadát. S mivel a marketing automatizáció egy középtávú taktika, ilyenkor már hiába rohan el egy drága ügynökséghez, hogy jaj-jaj-jaj…

A marketing automatizáció receptúrái

A marketing automatizáció szakzsargonjában csak recepteknek nevezzük azokat a konkrét logikai eseménysorokat, amikre a rendszert beállítjuk. Íme 11 olyan kipróbált, letesztelt e-kereskedelmi marketing automatizációs recept, amivel még több pénzt csinálhat a webshopod; kezdem a standardokkal, de a végére ígérem, elmegyünk szofisztikáltba is:

1. Elhagyott kosár

Ezt kell tudnod róla: A welcome e-mail-lel karöltve a két kötelező darab egyike. Bár a kosárelhagyás okairól és kezeléséről könyvet lehetne írni, itt elégedjünk meg két egyszerű számmal:

a webshopok átlagos kosárelhagyási aránya globálisan 76% és nagyjából 30% alá vinni nem reális feladat.

Számos oka van, számos taktikával kezelhető, de a leglátványosabb ezek közül a marketing automatizáció: a gondosan kitalált és szakmailag magas színvonalon megvalósított abandoned cart automatizáció a kosárelhagyást követő 30-60 percben küld egy e-mail-t a vásárlónak (némi pszicho vudu-val a sorok között), majd ha nem nyitotta meg, akkor még egyet – vagy akár ennél többet is; ahogyan éppen beállítják:

Elhagyott kosár marketing automatizáció sematikus ábrája ActiveCampaign-en

Ezt várhatod tőle: A kosárelhagyó e-mail-ek 45%-át nyitják meg, a kattintási arány 20% feletti és nagyjából 11% veszi meg végül a terméket az email miatt. Ha a 76 %-os globális átlaghoz tart a webshopod kosárelhagyási aránya, akkor ezzel az egyetlen receptúrával 0.76 x 0.11 = 8.3 %-kal húzhatod fel a teljesítményt!

Egyetlen egy taktika, 8%+ árbevétel azonnal és ennek ellenére a hazai webshopoknál ritka, mint a fehér holló… Tébolyfalva, de komolyan!

2. Welcome e-mail

Ezt kell tudnod róla: A marketing automatizáció másik gold standardja – a welcome e-mail receptje millió logikai összefüggésben létezik. Lényege az elköteleződés magasabb szintre emelése a pillanatyi érdeklődés előnyének kihasználásán keresztül, de sok webshop használja tartalommarketingre, upsell-re, perszonalizációra, vagy épp a vásárlási élmény javítására is. Kötelező darab, méghozzá ezért…

Ezt várhatod tőle: 91.4 %-os megnyitási arányával a welcome e-mail az, ahová a kulcsüzenetedet tenni akarod! Sem előtte, sem utána nem lesz ilyen magas arányban megnyitott e-mail-ed! Az átlag promóciós e-mail-ek árbevételének háromszorosát hozza, amit – ha kereskedelmi ajánlat (kupon kód) van benne -, akkor további 30%-kal még növelhetsz is. Amennyiben hozzáértő kezek rakják össze, brutális pénzmágnes tud lenni – megint jelzem: a minőségi szakmai megvalósításon van a hangsúly…

Tipp: aki másodszor vásárol, az 56 %-kal nagyobb valószínűséggel teszi meg ezt harmadszor is. Pontosan ezért látsz nagyon sok nagy márka welcome e-mail-jében egy, a következő vásárlásra szóló kupont…

3. Follow-up perszonalizált tartalommal

Ezt kell tudnod róla: Amikor egy vásárlód megnyomja a fizetés gombot, érzések egész szimfóniája játszódik le benne kicsiben egészen addig a pillanatig, amíg el nem kezdi használni a terméket. A legtöbb webshop ezt a kiszállításig tartó időszakot legfeljebb a kötelező tranzakciós e-mail-ekkel menedzseli, pedig ennek az időszaknak a bizonytalansága kiváló alkalom az elköteleződés növelésére – már amennyiben rendelkezésedre áll némi tartalom is egy profi marketing automatizáció mellett…

Semmi mást nem kel tenned, csak a megvásárolt termékhez releváns tartalmakat küldeni a vásárlónak – értelemszerűen perszonalizáltan… (Fashion-ben egy ajándék Stlye Guide, szerszámoknál egy videós kezelési útmutató, kütyüknél egy how-to guide, növényeknél egy leírás, hogy mi kell a palántának, konyhai eszköznél recept, videó, ötletek, tippek – bármi, ami hasznos információ, és online megvalósítható.)

Ezt várhatod tőle: A vásárlási élmény drasztikus javulása, a visszaküldési arány csökkenése és az újravásárlási arány növekedése az élmény-faktor miatt.

4. Termék visszajelzés

Ezt kell tudnod róla: A visszajelzések, review-k növelését célzó marketing automatizáció itthon is elterjedt, inkább csak a szofisztikáltságukkal vannak még esetenként problémák. Úgy működnek, hogy amikor a terméket kiszállították, 1-2 nap múlva megkérdezed, hogy minden rendben volt-e vele. Ha nem, akkor proaktívan kezeled a problémát, ha igen, akkor kérsz egy review-t. Aztán persze van az a szint, amikor már a visszajelzés értéke és minősége lesz a trigger a következő automatizációhoz – mondjuk egy Klaviyo-Delighted szoftverkombó esetén:

Delighted - Klaviyo integráció

Ezt várhatod tőle: Egy amerikai mondás szerint jobb az az Ördög, amit ismersz, mint az, amit nem. Ha a vásárlóid panaszkodni akarnak, akkor legalább légy előzékeny és tereld ezt kezelhető mederbe. Ha pedig elégedettek, akkor ideje kérni egy pozitív review-t, közösségi média megosztást, vagy családi közös imát a webshopodért. Magasabb cLTV, jobban kezelhető panaszok, több social media megosztás és pozitív vélemények a webshopodban.

5. Upsell és cross-sell

Ezt kell tudnod róla: Kutatások szerint az egyszer vásárlók (valószínűleg a vevőid 50%-a ilyen) nagyjából ötször anniyba kerülnek neked, mint a többször vásárló ügyfelek. Az upsell és a cross-sell elkummantása szimplán az egyik legköltségesebb hiba az e-kereskedelemben. amikor ugyanis valaki vásárolt tőled, akkor az elköteleződése már megtörtént és a vásárlás utáni önigazolás, mint kognitív torzulás, a lehető legjobb pillanat egy upsell-re, vagy egy kereszt-értékesítésre.

Ezt várhatod tőle: Amennyiben kiaknázod ezt a lehetőséget, úgy egyrészt az átlagos ügyfélszerzési költséged csökkenni fog, másrészt az átlagos újravásárlási arányod meg fog nőni, ugyanis az első és a második vásárlás között kínálkozik erre a legnagyobb esély (a két oszlop különbsége itt a legnagyobb):

marketing automatizáció upsell potenciál

6. Dinamikus egyedi közönségek

Ezt kell tudnod róla: A fejlett automatizációs rendszerek célzás tekintetében képesek együttműködni a nagy hirdetési platformokkal is. Az ActiveCampaign például automatikusan ki-be tudja rakosgatni a vásárlókat a hirdetéskezelőben összeállított egyedi közönségekbe – bármilyen paraméter alapján, amit csak a marketing automatizáció felületén megálmodunk. Azt azért hozzá kell tenni, hogy több tízezres listákra működik igazán jól.

Ezt várhatod tőle: Pontosabb hirdetési célzás, így magasbb ROAS (másik irányból: olcsóbb hiredetések), jobb ügyfélélmény a Facebook és az Instagram felületein.

7. SMS kampány

Ezt kell tudnod róla: Valamire való marketing automatizáció ma már SMS kampányokat is kezel. Nagyon óvatosan kell vele bánni, mert még az e-mail-nél is személyesebb csatorna, közel 100%-os megnyitási és 36%-os átkattintási aránnyal – jellemzően a küldéstől számított 15 percen belül. A vásárló szempontjából lényegében kikerülhetetlen mivolta miatt csak és kizárólag

  1. nagyon releváns közönségnek küldjük
  2. nagyon ritkán (havonta egynél nem többször)
  3. komolyan vehető, valódi előnyt biztosító ajánlattal.

Ezt várhatod tőle: Amennyiben sok tízezres e-mail listád van, egy sms kampánnyal órák alatt söpörheted ki a készletedet, csinálhatsz villámakciókat, vagy kommunikálhatsz a legjobb vásárlóiddal. Időszakos kampányoknál a kampány indításához, vagy zárásához is kiváló. Az e-mail-hez képest is 2-3-szoros a konverziós aránya. Magyarországon például a Player’s Room használja nagyon ügyesen.

8. Influencer marketing automatizáció

Ezt kell tudnod róla: Bizony, a marketing automatizáció használható az influencereid munkájának támogatására is. Mert ugye mi is az influencer marketing? Hiteles, magas organikus elérésű UGC (User-generated Content). Sok amerikai webshop aktívan támogatja a YouTube influencereit azzal, hogy a legfrissebb tartalmaikat megosztja e-mail-ben a vásárlóközönségével.

Látszólag ugye fordítva kellene mennie, azaz a YouTube csatornáról kellene jönnie a vásárlóknak, csakhogy a hosszútávú elköteleződéshez tartalom kell, azt pedig az influencer gyártja, így a saját orránál tovább látó webshop tulajdonos megérti, hogy miért működik ez fordítva is.

Ezt várhatod tőle: Magasabb elköteleződés, szélesebb tartalom-paletta és nem kevés megspórolt forrás a tartalommarketingen. Csak olyan platformokra működik, ahol a videók linkje állandó (jellemzően YouTube-ra, Vimeo-ra – tehát például Instára nem annyira).

9. Flash-sale

Ezt kell tudnod róla: Főleg fashion-ben (jellemzően közepes, vagy nagyobb webshopoknál) mennek nagyon az ilyen-olyan ürüggyel kreált ultra rövid kedvezmény-kampányok. Abban különböznek a hírlevéltől, hogy a flash sale ideje alatt több értesítés is kimegy e-mail-ben, sms-ben, közösségi média felületeken, de ugye mást és mást kell mondani azoknak, akik még nem tudnak róla, látták, de nem éltek vele, és azoknak is, akik már vásároltak; éppen ezért valami együgyű hírlevélküldővel egy ilyen flash sale nem bonyolítható le profi módon.

Ezt várhatod tőle: Emelkedő árbevétel, a holtszezon felpörgetése, készletkisöprés és – ha van contact scoring automatizmusod is – a VIP vásárlóidra szabott élmény is kihozható belőle egy szofisztikált marketing automatizáció segítségével. Fontos, hogy időben korlátos legyen; a flash sale pont ettől működik.

10. Replenishment recept

Ezt kell tudnod róla: Azoknál a webshopknál, ahol az újrarendelések miatt magas az ügyfélérték (étrendkiegészítők, szépségipar, grocery, stb.), ez egy kötelező automatizáció (ugyanakkor nem működik például egy bútor-webshopnál. A lényege, hogy a marketing automatizáció minden rendelésnél perszonalizáltan kiszámolja, hogy mikor fog elfogyni a rendelt termék és időben figyelmeztet az újrarendelésre.

Ezt várhatod tőle: Ha jó a célzás és profi a kivitelezés, akkor ez a marketing automatizáció sokkal inkább tűnik szolgáltatásnak, mint marketingnek. Az ügyfélérték és az elköteleződés növekedése egyaránt várható tőle középtávon. Ennek fényében elég meglepő, hogy még a legnagyobb szépségipari webshopok között is találni olyat, amelyik kihagyja ezt a ziccert. Tizedszer rendelem újra ugyanazt a tusfürdőt és sampont ugyanonnan, de ha elfelejtem, a világért sem szólna…

11. Contact scoring

Ezt kell tudnod róla: A contact scoring lényegében a vásárlóid elköteleződésének standardizálása, mérése és az elköteleződésre perszonalizált akciók beállításának triumvirátusa. Elég retek élmény ugyanis, hogy úgy költök nálad, mintha nem lenne holnap, megosztom minden újdonságodat, boldog-boldogtalannak ajánlom a vackaidat, te meg észre sem veszed… Ha azonban észreveszed, megköszönöd és – akár monetáris, akár nem pénzben kifejezhető előnyökkel – honorálod is az elkötelezettségemet, akkor még többet fogok tenni a webshopodért a viszonosság elve alapján.

Ezt várhatod tőle: A contact scoring egy kiváló módszer arra, hogy márkanagyköveteket gyárts tucatszámra, automatikusan. Magasabb cLTV, erősebb WOM marketing és az elköteleződés magasabb szintje várható tőle. Általában az alap-automatizációk után, nagyobb (tízezer fölötti) listákra állítjuk be, de működik kicsiknél is, ha ügyesen tervezik.

Egy szó, mint száz

Akadozó ellátási láncok, vágtató infláció, kiszáradó piacok, rezsin elszegényedő vásárlói kör; bármely webshop tulajdonos joggal mondhatja a következő 12 hónapban, hogy kisebb gondja is nagyobb a marketing automatizáció bevezetésénél… Csakhogy a közelgő válságot pont, hogy megannyi apró optimalizálással, állhatatos innovációval, tenyéren hordozott vevőkörrel lehetséges túlélni, úgyhogy ha még nincs marketing automatizáció beizzítva a webshopdba, vagy elpartizánkodtad okosba’ azzal, hogy ez is csak hírlevél, akkor sürgősen vezettess be egy professzionális rendszert, mert ugye Winter is coming…

Ha belevágsz, sok sikert, legyenek a fenti receptek az elsők között, amiket beindítasz a marketing automatizáció bevezetése során és ha eddig eljutottál, egy megosztást talán megérdemel ez a cikk is – köszönet érte előre is, kommentben pedig bármilyen kérdésre villámgyorsan próbálunk válaszolni!

Ha még tájékozódnál

Amennyiben szeretnél még többet megtudni e fejlett technológiáról, akkor javaslom, olvasd el a 75 kérdés-válasz cikkünket marketing automatizálás témakörben, ahol részletesen válaszolunk azokra a gyakori félelmekre, amik megnehezítik e technológia bevezetését.

1200 628 Dr. Kádas Péter
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
2 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Magasan értékelt
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...