CMO

CMO

A CMO jelentése: Chief Marketing Officer, azaz Marketing Igazgató. Hívják még Head of marketing-nek és Head of growth-nak is, mindegyik elnevezés a marketingért felelős C-szintű vezetőre utal. A CMO bármely vállalatnál az elérhető legmagasabb marketing pozíció és jellemzően nagyon más és más feladatköröket takar kisebb, közepes és nagyvállalati szinten.

CMO jelentése a KKV szektorban

A kisvállalkozások CMO szerepben lévő munkavállalói sokszor egyszemélyes marketing hadseregek – nem ritkán kiszolgáltatva a vállalatvezető rövidtávú szeszélyeinek. Az egyel nagyobb vállalatoknál, ahol a belső marketing osztály már nem egyszereplős, ott a CMO-nak sokkal jobban előtérbe kerülnek a tervezési, szervezési és menedzsment feladatai, illetve az ügynökségi kapcsolattartás.

Mivel az azonnal hadra fogható megvalósító asset-ek a legnagyobb vállalatokat kivéve szinte mindig ügynökségi oldalon vannak, a középvállalatok CMO-i szorosan együtt dolgoznak a vállalat marketing ügynökségével a marketing feladatok megvalósítása során; megtartva néhány feladatot a belsős csapatnak. Ezeknél a CMO jelentése jellemzően projekt-menedzsment jellegű feladatkört takar.

CMO jelentése a multinacionális vállalatoknál

A legnagyobb vállalatoknál – ahol már belső marketing erőforrások és ügynökségi kapacitások együttesen állnak rendelkezésre – a CMO jelentése újból változik: sokkal erőteljesebben adatelemzési és tervezési, illetve menedzsment feladatok kerülnek előtérbe a marketing napi feladatainak megvalósítása során. A Fortune 500 cégek 73%-ánál létezik a CMO pozíció, ugyanakkor a globális CMO-k mindössze 43%-a számít valódi C-suite döntéshozónak.

A digitális világban a marketing jelentőségét késve felismerő multinacionális vállalatokra jellemző, hogy a CMO pozícióba kerülők mintegy 30%-ának titulusa: “CMO és…”; tehát  a marketing mellé egyéb felelősségi köröket is megkap a frissen kinvezett vezető. Ezen nagyvállalatoknál nem ritka, hogy a CEO és a CMO teljesen eltérő KPI-ok alapján méri a marketing teljesítményét: míg  CEO a topline revenue-ra figyel, addig a digitális marketing különböző lehetőségeit jóval mélyebben értő CMO a teljes akvizíciós funnel mentén gondolkodik.

Érdekesség, és a fentiekből következő lehangoló tény, hogy a CMO az egyetlen olyan C-szintű vezető pozíció, ahol

az átlagos munkaviszony hossza 40 hónap alatt van…

…egészen pontosan alig több, mint 25 hónap, azaz a fluktuáció a CMO pozícióban iszonyatosan gyors. A legkevésbé megbecsült C-szintű vezetői pozíció renoméja az utóbbi években az adatoknak a marketingnél történő összpontosulása nyomán kezd újra javulni.

CMO pozícióhoz szükséges készségek

Ahhoz, hogy valaki elsőszámú marketing vezetővé váljon egy komoly cégnél, évtizedes marketing és üzletfejlesztési tapasztalat szükséges. A legjobb marketing vezetők azonban nem csak az üzleti stratégiai és az analitikai kérdésekkel vannak tisztában, hanem az elképesztő ütemben fejlődő martech megoldásokhoz is értenek. Egy valamirevaló CMO az analitikai és adatelemzési képességek mellett le kell, hogy tudja fordítani a menedzsment által meghatározott üzleti stratégiát konkrét, megvalósítható taktikákra is.

Mivel majd’ minden CMO egyszerre koordinál belsős marketing csapatot és ügynökségi erőforrásokat is, a marketing vezető pozíciójában alaelvárás a kiváló vezetői képesség. Végül, de nem utolsó sorban a CMO-k csak a legjobb marketing szaktudással rendelkező emberekkel és online marketing ügynökségekkel tudnak eredményeket elérni, ezért ebben a pozícióban alapkövetelmény a bajáratott kapcsolatrendszer is.

A CMO-k egyik legrangosabb globális rendezvénye egyébként a Wall Street Journal CMO Summit. A rendezvény exkluzivitását jól jelzi a jelentkezési űrlapon választható éves árbevételi kategóriák bontása (Amerikai dollárban):

CMO Summit jelentkezési lap - CMO jelentése a nagyvállalatoknál

A tikipus CMO

Az Egyesült Államokban közel 70 ezer CMO pozícióban dolgozó marketing szakember van – nyilván nem mindegy, hogy egy kis lokális cég, vagy a General Motors CMO-járól beszélünk-e… Az átlagos életkor 38.8 év, tehát viszonylag fiatal C-szintű vezetőkről van szó. A férfiak erősen felülreprezentáltak a CMO pozícióban: A marketing vezetők mintegy 2/3-a féri és 1/3-a nő. Azok a régiók, ahol a CMO-k a legtöbbet keresik, az alábbi ábrán láthatók:

Source: Zippia.com Zippia Logo

 

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...
>